Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vox V847 wah + Marshall MG50DFX ja särö= häiriöääni Vox V847 wa
1
Anouk
22.04.2012 14:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla ois yks ongelma wahpedaaliini liittyen. Hankin juuri Voxin V847 wahin ja efektinä wah on mulle ihan uus. Nyt kun oon tässä nyt tehny tuttavuutta ja tolla leikkiny, niin huomasin yhen aika häiritsevän jutun. Kirkkaalla soundilla toimii kivasti, mutta kun vaihdan särölle, oli se sitten oikeestaan minkä asteinen tahansa, ilmaantuu pedaalia polkiessa keskivaiheilla asianakuulumattomalta kuulostava vingahdus. Sillä, tuleeko särö vahvistimesta (Marshall MG50DFX) vai efektistä (Nobels ODR-1 Natural overdrive) ei tunnu olevan merkitystä, eikä pedaalien kytkentäjärjestyksestäkään.
 
Wahi ei siis ilmeisesti tunnu kestävän säröä, vaikka kyllä särön kanssa haluaisin sitä käytää. Ja nyt ei ole kyse edes mistään heavymeiningistä, vaan ihan rouheesta blues-rock -menosta. Häiritsee soittoa, kun ääni ei kulje asteettomasti, vaan ikään kuin nytkähtää aina samassa kohtaa (=vingahtaa). Ja jos vielä sopivasti onnistuu jäämään tuohon kohtaan polkemaan edestakaisin sen vingahduksen ympärille, ei ole nättiä..
 
Mistä vois johtua? Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai heittää jotain vinkkiä? Ei kai efekti itsessään ole viallinen tai yhteensopimaton vahvistimen kanssa? Hjelp!
 
naavanka_
22.04.2012 14:12:29 (muokattu 22.04.2012 14:13:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla nuo purkit oikeassa järjestyksessä?
Wahin pitäisi olla aina ennen säröä.
Teoriaa tästä löytyy internetistä.
 
Mulla ainakin vastaava waakku pelasi hyvin eikä ollut onkelmia.
 
Rämppy
23.04.2012 09:18:50 (muokattu 23.04.2012 09:21:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Wahin pitäisi olla aina ennen säröä..
Ei ole ihan näin yksioikoista. Wahin oikea paikka signaaliketjussa löytyy kokeilemalla. Saattaa joskus toimia parhaiten säröjen perässäkin.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
sickboy
23.04.2012 09:47:29 (muokattu 23.04.2012 09:48:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös toi kaveri just tossa aloitusviestissään kertonut, että on kokeillut wahia ennen ja jälkeen särön?
 
Mä lähtisin testaamaan toisella vahvistimella/kitaralla tota pedaalia. Sillä varmistuisit, että syy on vain mahdollisesti tossa pedaalissa. Nythän voi olla, että se tietty taajuus, jota wah korostaa, saa vain nykyisellä setupillasi vingahduksen aikaiseksi. Ehkä säröä on julmetusti liikaa ja kitarasi mikit rupeavat kiertämään sen takia juuri tuolla tietyllä taajuudella.
 
Kerro meille vielä mikä kitara sinulla on ja mitkä mikit siinä on kiinni?
 
Anouk
03.05.2012 12:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nythän voi olla, että se tietty taajuus, jota wah korostaa, saa vain nykyisellä setupillasi vingahduksen aikaiseksi. Ehkä säröä on julmetusti liikaa ja kitarasi mikit rupeavat kiertämään sen takia juuri tuolla tietyllä taajuudella.

Kerro meille vielä mikä kitara sinulla on ja mitkä mikit siinä on kiinni?

 
Mulla on J&D Les paul Standard, jossa alkuperäset mikit eli mitkä sitten lienevätkään... Tosiaan eri järjestyksiä, kitaraa ja vahvistinta on kokeiltu ja särön tasoakin vaihdeltu, mutta vinkasu ei poistu. Tota kiertämistä mäkin oon vähän miettiny, mutta en sitten tiiä mitä sille pitäis tehdä, kun nää testatut pikkujutut ei auta. Niin ja kiitos vastauksista.
 
s8na
03.05.2012 13:28:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttu efekti, sain ton aikaan Cry Babyllä, mulla vain muistaakseni se häiritsi nimenomaan puhtailla. Modasin sittemmin tuon wahin netin ohjeiden mukaan ja nyt se on rauhallisempi.
 
jamu
03.05.2012 14:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan patterissa potkua?
Bufferi-modi saattais auttaa.
 
Anouk
08.05.2012 16:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, hmm, pitääpä sitten ottaa selvää modailusta. En millään usko, että patterista johtuis, kun ihan uuden ostin tohon.
 
Laulava Kylätohtori
08.05.2012 16:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anouk: Okei, hmm, pitääpä sitten ottaa selvää modailusta. En millään usko, että patterista johtuis, kun ihan uuden ostin tohon.
 
Tuli vain mieleen, että patterin olisi hyvä olla jotain laatumerkkiä, eikä mitään Bilteman tai Ikean omaa merkkiä. Voi olla, ettei tuollaisella halpispatterilla toimi, vaikka se olisi uusi. Vaikka ei tuo taida patterista kiinni olla...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Anouk
08.05.2012 16:58:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vain mieleen, että patterin olisi hyvä olla jotain laatumerkkiä, eikä mitään Bilteman tai Ikean omaa merkkiä. Voi olla, ettei tuollaisella halpispatterilla toimi, vaikka se olisi uusi. Vaikka ei tuo taida patterista kiinni olla...
 
Joo ihan Duracel on. Mut nyt vaan tota toi bufferi... Eipä täs tilanteessa paljon lukeminenkaan auta, kun en vaan tiedä noista modailujutuista mitään. En uskalla mennä ite sörkkimään ku vielä hajotan koko laitteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «