Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran elektroniikan mysteerit
1
luoma-kunta
20.04.2012 09:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku valottaa sähkökitaran syömien elektroniikkojen saloja? Ilmeisesti mikit ovat sarjassa, koska esim lespassa valitsimen keskiasennossa toisen volan kääntäminen nollille katkaisee äänen kokonaan. Ja toisen tonen kääntäminen nollille tekee koko soundin tummaksi, eikä toinen tone enää vaikuta juurikaan. Viimeksi mainittu päätee pikaisen kokeilun mukaan stratoihinkin. Miten asia oikeastaan on ja miksi? :) Äkkipikainen ajatus on, että rinnankytkettynä säätövaraa olisi enemmän.
 
Entäpä onko se huonon elektroniikan merkki, että potikoiden säätöalueen ollessa vaikka 0-10, niin 0-aluetta tuntuu jatkuvan muutama aste, jonka jälkeen säätö hyppää suoraan jonnekin ykköseen eli säätö ei ole täysin smooth. Toivottavasti selvisi.
 
GiovanniDiRondo
20.04.2012 10:00:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Osaisiko joku valottaa sähkökitaran syömien elektroniikkojen saloja? Ilmeisesti mikit ovat sarjassa, koska esim lespassa valitsimen keskiasennossa toisen volan kääntäminen nollille katkaisee äänen kokonaan.
 
Kysymys ei ole tästä, vaan LP:n mikinvalitsin-kytkimen designista.
 
Kun toisen mikin signaali menee kokonaan maahan, niin sitten koko signaali menee maahan.
 
Ehkä joku sähkötekniikkaa tunteva selittää asian paremmin.
 
-HP-
20.04.2012 10:17:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Osaisiko joku valottaa sähkökitaran syömien elektroniikkojen saloja? Ilmeisesti mikit ovat sarjassa, koska esim lespassa valitsimen keskiasennossa toisen volan kääntäminen nollille katkaisee äänen kokonaan. Ja toisen tonen kääntäminen nollille tekee koko soundin tummaksi, eikä toinen tone enää vaikuta juurikaan. Viimeksi mainittu päätee pikaisen kokeilun mukaan stratoihinkin. Miten asia oikeastaan on ja miksi? :) Äkkipikainen ajatus on, että rinnankytkettynä säätövaraa olisi enemmän.
 
Entäpä onko se huonon elektroniikan merkki, että potikoiden säätöalueen ollessa vaikka 0-10, niin 0-aluetta tuntuu jatkuvan muutama aste, jonka jälkeen säätö hyppää suoraan jonnekin ykköseen eli säätö ei ole täysin smooth. Toivottavasti selvisi.

 
Mikit antavat sarjassa enemmän ulostuloa, siinä on luultavasti peruste ollut pistää suunnitellessa ne sarjaan. Ja tuo 0-alueen potikkahommakin voi johtua kymmenestä muusta asiasta kuin potikasta itestään. (Vahvistin, kaikki spedut yms.) Tonesta en osaasanoa, siihen puoleen en ole perehtynyt pintaa syvemmälti.
 
Immature asshole
GiovanniDiRondo
20.04.2012 11:06:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä standardikitaroissa mikrofonit ovat kytketty rinnan, ei sarjaan.
 
fox
20.04.2012 13:41:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Kysymys ei ole tästä, vaan LP:n mikinvalitsin-kytkimen designista.
 
Kun toisen mikin signaali menee kokonaan maahan, niin sitten koko signaali menee maahan.

 
Ja tämähän tapahtuu jo siellä potikoissa.. Kyllä kahden mikin konffi mikkivalitsimen asennossa "molemmat päällä" voidaan tehdä myös siten, ettei toisen volumen kääntäminen "nollille" eli sen mikin signaalin maadoittaminen, vaikuta siihen toiseenkin. Täytyy vain tuoda se mikiltä tuleva signaali eli "kuuma piuha" siihen potentiometrin keskinastalle reunimmaisen sijasta, ja vastaavasti mikkivalitsimelle lähtö vaihtaa keskeltä reunaan. Eli käytännössä "lähtevä ja tuleva" vaihdetaan keskenään.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
GiovanniDiRondo
20.04.2012 13:57:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ja tämähän tapahtuu jo siellä potikoissa.. Kyllä kahden mikin konffi mikkivalitsimen asennossa "molemmat päällä" voidaan tehdä myös siten, ettei toisen volumen kääntäminen "nollille" eli sen mikin signaalin maadoittaminen, vaikuta siihen toiseenkin. Täytyy vain tuoda se mikiltä tuleva signaali eli "kuuma piuha" siihen potentiometrin keskinastalle reunimmaisen sijasta, ja vastaavasti mikkivalitsimelle lähtö vaihtaa keskeltä reunaan. Eli käytännössä "lähtevä ja tuleva" vaihdetaan keskenään.
 
Kyllä tällainenkin kytkentä on tietysti mahdollinen.
 
Useimmat kai pitää siitä mahdollisuudesta, että keskiasennossa voidaan kumpaakin volume-potikkaa käyttää tässä mielessä master-volumena. Esim. kill-switch-temppu voidaan tällä tavalla tehdä kun väännetään toinen mikki nolliin ja rämpytetään valitsinta keskiasennon ja päällä olevan mikin kesken.
 
Tässä varmaankin aloittaja ajattelee, että kytkennät on jotenkin huonot, kun tällainen epäintuitiivisuus vallitsee, mutta kyseessä on pikemminkin tällainen hauska yksityiskohta, joka liittyy tähän kytkentätapaan.
 
fox
20.04.2012 14:04:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Kyllä tällainenkin kytkentä on tietysti mahdollinen.
 
Kyllä se on, noita on tehty tuolt 70-luvun alusta lähtien.. ;)
 
Ja, kuten totesit, nää on ihan soittajakohtaisia juttuja. Lähinnä tuosta "molemmat mikit mykiksi keskiasennossa, jos jommankumman volat on nollilla" on ainoastaan silloin haittaa, jos soittaja haluaakin sitä mikkien keskinäistä balanssia herkemmällä kädellä säädellä.. Mastervolana ja "killswitchin esiasteena" tuo taasen toimii loistavasti.
Toisaalta, jos haluaa tehdä 3-mikkisen Gibsonin sähköihin sen Firebird seiskoista ja SG Cusseista tutuksi tulleen Baxter-Koonz modauksen, on vähän pakkokin nuo potikat johdottaa tuolla ylempänä kerrotulla systeemillä...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
GiovanniDiRondo
20.04.2012 14:05:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz-bassossahan on usein tilanne tavallaan päinvastainen.
 
Siinähän ei käytentä mikinvalitsinta, vaan volume-potikat ovat kytkennässä peräkkäin. Nyt kuitenkin potikan nollaaminen ei nollaakaan koko signaalia, koska potikalle sisääntuleva johto on samassa nastassa kuin ulos lähtevä, vaan se jatkaakin kulkuaan.
 
Ilmiölle on taas joku nimikin lyhyt..piiri jotakin.
 
Noita juttuja voisi tutkia myös kytkentäkaavioista. Muun muassa Seymour Duncanin sivuilla on esimerkkejä vaikka minkälaisista vaiheenvaihdoista, bassonkuristajista ym. passiivipiireistä.
 
Wradlin
20.04.2012 14:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-HP-: Ja tuo 0-alueen potikkahommakin voi johtua kymmenestä muusta asiasta kuin potikasta itestään. (Vahvistin, kaikki spedut yms.) Tonesta en osaasanoa, siihen puoleen en ole perehtynyt pintaa syvemmälti.
 
Yleensä se johtuu potentiometristä, eli siis siitä onko se logaritminen vai lineaarinen. Lineaarisella potikalla muutos tapahtuu tasaisesti, logaritmisella muutos on sitä jyrkempi mitä pidemmälle kierretään. Vähän sekavasti selitetty mutta näin sen pitäisi mennä.
 
GiovanniDiRondo
20.04.2012 14:13:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Kyllä se on, noita on tehty tuolt 70-luvun alusta lähtien.. ;)
 
Lähinnä tuosta "molemmat mikit mykiksi keskiasennossa, jos jommankumman volat on nollilla" on ainoastaan silloin haittaa, jos soittaja haluaakin sitä mikkien keskinäistä balanssia herkemmällä kädellä säädellä..

 
Hyvä vinkki muuten. Taidanpa ottaa kolvin käteen.
 
wilo
20.04.2012 14:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Yleensä se johtuu potentiometristä, eli siis siitä onko se logaritminen vai lineaarinen. Lineaarisella potikalla muutos tapahtuu tasaisesti, logaritmisella muutos on sitä jyrkempi mitä pidemmälle kierretään. Vähän sekavasti selitetty mutta näin sen pitäisi mennä.
 
Ei kun toisin päin. Korva kuulee dynamiikan logaritmisesti, joten se vastaa enemmän korvan aistimusta. Lineaarisessa potikassa taas vastus kasvaa tasaisesti suoraan suhteessa potikan kiertämiseen.
 
hampsir
20.04.2012 15:15:17 (muokattu 20.04.2012 15:19:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy ottaa huomioon potikoiden suuntaa käännettäessä, että siinä on omat riskinsä.
 
Kun käännetyt volume potikat ovat "kiinni", vahvistimeen jää ääniä, jotka tulevat mm staattisestä sähköstä, kun johtoa tai vaikka mikki selektoria käsitellään.
Myös prummia esiintyy.
 
Lisäksi jotkut kitaraan liitetyt yksinkertaiset (fuzz) kytkennät kohisevat kun niiden input jää kellumaan, eikä maadoitu.
 
Oman kitarani potikat on käännetty heti kun sen ostin.
Käytössäni on kuitenkin volumepedaali joka on kytketty efektilooppiin, se on siis efektiketjun viimeisenä.
Häiriöt eivät siten haittaa.
 
Tuntematon soittaja
Wradlin
20.04.2012 19:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Ei kun toisin päin. Korva kuulee dynamiikan logaritmisesti, joten se vastaa enemmän korvan aistimusta. Lineaarisessa potikassa taas vastus kasvaa tasaisesti suoraan suhteessa potikan kiertämiseen.
 
Käväiseppäs korjaamassa asia muuten Wikipediaankin jos se kerran on noin, jostain syystä en koskaan kertoessa muista kummin päin se menee... No, omiin kitaroihin on onneksi kuitenkin tullut aina ostettua juuri sillä tavalla toimivat potentiometrit kuin on halunnutkin.
 
TTV
21.04.2012 18:30:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hampsir: Täytyy ottaa huomioon potikoiden suuntaa käännettäessä, että siinä on omat riskinsä.
 
Kun käännetyt volume potikat ovat "kiinni", vahvistimeen jää ääniä, jotka tulevat mm staattisestä sähköstä, kun johtoa tai vaikka mikki selektoria käsitellään.

Juuri näin! Kun "volume" on nollassa, kyteytyy jakkiin suurin impedanssi, mitä potikasta irtoaa ja silloin kaikki ympärillä lilluva häiriö kytkeytyy ja vahvistuu vahvistimessa. Tympeä ominaisuus varsinkin High-Gain peleillä, helppo demota kun ei kytke kitaraa piuhaan, vaan antaa piuhan irtopään kerätä avaruudesta ääniä :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Zeeboo
22.04.2012 08:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Käväiseppäs korjaamassa asia muuten Wikipediaankin jos se kerran on noin, jostain syystä en koskaan kertoessa muista kummin päin se menee...
 
"Muun muassa äänenvoimakkuuden säätiminä käytetään logaritmista potentiometriä, koska äänenvoimakkuuden aistimus ei kasva samassa tahdissa signaalin voimistumisen kanssa. Logaritmisella potentiometrillä tietyn suuruista akselin kiertoa vastaa signaalin voimakkuuden kasvu aina yhtä monella desibelillä."
 
Ihan oikein se Wiki asian selittää. Niinkuin aina =D
 
No, omiin kitaroihin on onneksi kuitenkin tullut aina ostettua juuri sillä tavalla toimivat potentiometrit kuin on halunnutkin.
 
Näin. Log/ lin valinnassa ei ole ehdotonta oikeaa ja väärää. Se mikä itsellä tuntuu pelaavan on oikea.
 
White men can't Monk
Wradlin
22.04.2012 11:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Ihan oikein se Wiki asian selittää. Niinkuin aina =D
 
Puhuin kylläkin tästä kohdasta: "Potentiometrejä on lineaarisia ja logaritmisia. Lineaarisella potentiometrillä signaalin voimakkuus muuttuu suoraan asetetun asennon suhteessa, logaritmisella taas signaalin voimakkuus muuttuu aina jyrkemmin, mitä pitemmälle säädintä käännetään."
 
Zeeboo
22.04.2012 14:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Puhuin kylläkin tästä kohdasta: "Potentiometrejä on lineaarisia ja logaritmisia. Lineaarisella potentiometrillä signaalin voimakkuus muuttuu suoraan asetetun asennon suhteessa, logaritmisella taas signaalin voimakkuus muuttuu aina jyrkemmin, mitä pitemmälle säädintä käännetään."
 
Signaalin voimakkuus muuttuu toki Wikinkin kuvaamalla tavalla, mutta tuo tarkoittaa virran tai/ja jännitteen muutosta. Se että korva aistisi äänen voimakkuuden muutoksen lineaarisena, siis suoraan potikan käntökulmaan tai liukupotikan liu'un asemaan verrannollisena, edellyttää sähköisesti logaritmista säätöä.
 
Monet logaritmisina kaupatut potikat eivät todellisuudessa ole "oikeita" logaritmisia, vaan "tupla-lineaarisia" (huono termi, mutta en keksi parempaa), eli niiden säätöalueen alkupäässä resistanssin muutos on loivempi, ja loppupäässä jyrkempi.
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «