Aihe: Kiinnostaako ambient-tyylinen progerokki?
1 2 3 4 5
parska
16.04.2012 18:30:54
Ollaan bändin kanssa tehty ainakin omasta mielestämme mielenkiintoinen biisi. Rummut ovat kylläkin aika suuressa roolissa siinä, mutta kun olen rumpali, niin eihän se mua tietenkään haittaa, heh! Ois mukava saada palautetta ihan musiikin harrastelijalta ammattilaiseen siitä, mitä mieltä olette tämäntyylisestä musasta. Varsinaista promootiota en tässä nyt tee (empä!), mutta olisi hyvä kuulla eri henkilöiltä, varsinkin rumpaleilta, mihin suuntaan ollaan menossa. Palaute tekee hyvää ja myös kritiikki otetaan vastaan. Kiitos! Kappale on youtubessa, eli bändi olisi Moonside ja kappale Nightiside ja se löytyy täältä:

http://www.youtube.com/watch?v=49t7CkOqSS4

Palutetta voi antaa sähköpostiini parska@luukku.com tai sit youtubeen
jannu
17.04.2012 01:09:11
Onks tää äänitetty niin että jokainen soittaja on soittanut omat osuutensa kuulematta muita?
Kailis
17.04.2012 12:50:11

Onko rumpali humalassa?
reaper666: PS. En itse ole mikään HRCaffejen ystävä mutta kannatan tätä ehdottomasti. Koska tämä on taas yksi askel eteenpäin saamaan Suomea kohti sivistystä.
eleeton
17.04.2012 13:51:31
Tämä on sitä aitoa progea. Ei mitään järkeä.
Nyt kun soitatte tämän vielä livenä yksi yhteen. Kai kaikki on kirjoitettu nuoteiksi (myös rummut) ?
Numb
17.04.2012 13:57:51

parska: Ollaan bändin kanssa tehty ainakin omasta mielestämme mielenkiintoinen biisi. Rummut ovat kylläkin aika suuressa roolissa siinä, mutta kun olen rumpali, niin eihän se mua tietenkään haittaa, heh!

Biisi, tai rumpalointi oikeastaan, ilahdutti minua suuresti. Itse laskisin rumpuja miksauksessa hieman, ei niitten rooli siitä pienene, mutta ambienttisuus paranee.

Postailehan jos on keikkaa Jyväskylässä. Kiinnostaisi seurata livetoteutusta.
Terv. Kikki Hiiri
parska
19.04.2012 17:47:40
jannu: Onks tää äänitetty niin että jokainen soittaja on soittanut omat osuutensa kuulematta muita?
Itse asiassa me ollaan äänitetty tää biisi justiinsa silleen, että ollaan soitettu erikseen. Ei pystytty, valitettavasti, järjestään niin, että oltas soitettu kipale kimpassa. Ja itse soitin rummut viimeisenä kaikista soittimista. Ja palautetta tai lisäkysymyksiä voi sit tiedustella jos tulee mieleen :)
parska
19.04.2012 17:55:37
Kailis: Onko rumpali humalassa?
No syntymähumala on vaivannu jo kolmatta vuosikymmentä! :) Tarkoitus olikin tehdä tästä vaikeesti kuunneltava biisi. Ja tämänkaltainen musiikki sopii paremmin muuhun tarkoitukseen kuin pelkäksi taustaksi muun tekemisen ohella. Oon saanu palautetta monelta, että ihan hyvänkuuloinen biisi vaikkei ihan tämmöstä kuuntelekkaan (ja kavereilta ei kannata kysyä ku jos ne ei vaikka täysin tykkää tästä, ne kuitenkin mun mieliks sanoo et hyvä biisi), mutta rytmiä vaikea seurata. Ja hyvä niin. Kaikkia ei voi miellyttää..
parska
19.04.2012 18:03:43
eleeton: Tämä on sitä aitoa progea. Ei mitään järkeä.
Nyt kun soitatte tämän vielä livenä yksi yhteen. Kai kaikki on kirjoitettu nuoteiksi (myös rummut) ?

Eiköhän toi livenäkin mene. Sillon siinä on järkeä vielä vähemmän :) En ole rumpuja nuotittanu/tehny tabulatuureja, soitin vaan fiiliksellä ja (ehkä osittain huonokin juttu) ekalla biisin purkkiin sitä nyt niin hirveesti harjottelematta. Mutta en kuitenkaan lyöny kannuja ihan täysin umpimähkään, heh! Oltiin kuitenkin bändin kanssa suht tyytyväisiä lopputulokseen. Tai ainakin ite olin, heh!
parska
19.04.2012 18:16:54
Numb: Biisi, tai rumpalointi oikeastaan, ilahdutti minua suuresti. Itse laskisin rumpuja miksauksessa hieman, ei niitten rooli siitä pienene, mutta ambienttisuus paranee.

Postailehan jos on keikkaa Jyväskylässä. Kiinnostaisi seurata livetoteutusta.

Hyvä että tykkäsit (ainakin rummuista), palaute tekee hyvää ja varsinkin positiivinen. Tämä oli täysin miksaamaton ja raaka versio, täytyy yrittää saada pienellä hienosäädöllä parempi tulos aikaseks. Rummut todellakin kuuluvat jonkun verran yli muiden soittimien eli sitä pitää hioa. Anna ihmeessä lisää palautetta jos tulee jotain vielä mieleen!
jannu
20.04.2012 12:24:14
ysäri: Yksi hyvä kikka olisi nauhottaa rummut ekaks pohjalle ja sit lähteä kasaamaan muita soittimia niiden päälle.

No minäkö se sitten olen jonka pitää uskaltautua sanomaan, että yksi hyvä kikka olisi opetella soittamaan.
parska
20.04.2012 15:52:44
ysäri: Yksi hyvä kikka olisi nauhottaa rummut ekaks pohjalle ja sit lähteä kasaamaan muita soittimia niiden päälle.
Näinhän se tietysti loogisinta olisi, tämä nyt meni "vähän" käänteisessä järjestyksessä. Toisaalta jos alussa olisin soittanu pelkästään rummut, rytmissä pysyminen olisi ollut haasteellisempaa. Kiitti palautteesta!
parska
20.04.2012 15:56:31
jannu: No minäkö se sitten olen jonka pitää uskaltautua sanomaan, että yksi hyvä kikka olisi opetella soittamaan.
Se on hyvä että on eriäviäkin mielipiteitä. Tosiaan kuten aiemmin ilmaisin, oltiin bändin kanssa tyytyväisiä lopputulokseen ja kaikkia ei voi miellyttää. Mikä soittamisessa sitten tökki? Kiva jos kerrot vielä mielipitees rehellisesti, arvostan sitä! Kiitos palautteesta!
Gritsen
20.04.2012 16:04:22
Kuulostaa ihan multa kun feikkaan jazzrumpalointia ummikkojen edessä!
parska
20.04.2012 17:41:20
Gritsen: Kuulostaa ihan multa kun feikkaan jazzrumpalointia ummikkojen edessä!
Heh, tuohan oli mielenkiintonen kommentti. Kiitos siitä! Jokaisella on oma tyylinsä soittaa ja tähän kyseessä olevan biisin oon halunnut soittaa tällä tavalla. Muutenhan olisin soittanut toisella tavalla. Hyvä biisi ei välttämättä ole kaikilta soittimiltaan monimutkaista kuten myöskään yksinkertaista. Ja kaikesta ei voi tykätä. Vai mitä? Ja mitä soittamiseeni tulee, laitoin kuitenkin parastani enkä tyytynyt esimerkiksi pelkkään biittikomppiin, vaikka olisihan tän voinut yksinkertaisestikkin soittaa. Silloin vaan biisistä poistuisi se fiilis, mikä kumpuaa sydämestäni. Tämä kappale nimittäin tuli soitettua soittamisen ilosta ja uskon, että sen moni kuulee kun tarkasti kuuntelee. Soittamiseni ei ole mitenkään väkinäistä eikä pakotettua. Mutta kuuntelijahan sen päättää mitä kuuntelee. Jos ei muuta niin erottuupahan massasta, mikä on mielestäni hieno asia. Palataanhan asiaan jos lähettelet lisäkommentteja :)
crestfall
20.04.2012 18:05:27

Progea, ambienttia ja erinäisiä kummallisia rytmejä ja tahtilajeja sisältäviä musiikinlajeja kuuntelevana ihmisenä tämä oli a) aika kaukana niistä b) joko siksi tai siitä huolimatta aika kauheta kuunneltavaa.

Ensinnäkin: rummut ovat aivan naurettavalla tavalla tässä päällä. Ei tämä mitään ambienttia ole, vaan rumpusoolo synataustoilla.

Sitten: komppi kyllä heijaa aika pahasti aika ajoin. Välillä otetaan turhankin paljon etukenoa ja välillä taakse, ei tämä klikin kanssa yksiin mene muttei tämä kyllä groovaakaan.

Etenkään tällaisessa musiikissa en näe mitään järkeä että rummut nauhoitetaan viimeisenä. Monissa kohdissa rummut ja muu soitanta ei kyllä kuulostanut menevän ollenkaan yksiin.

Less is more. Aivan naurettavaa tavaraa änkeä monta tahtia kestävää yhtä rumpufilliä biisiin, jota vielä nimittää "ambient-tyyliseksi." Iskujen pitäisi olla harvoja ja harkittuja, ei sellaisia, että ne pyrkivät mahdollisimman paljolti peittämään kaiken muun.

Itse pidän "vaikeasta musiikista" ja tahtilajien laskeminen musiikkia kuunnellessa on mitä mukavinta ajanvietettä. Mutta tässä sellaista oli ihan turha lähteä edes harkitsemaankaan, kun musiikista tuntui ylipäänsä puuttuvan pulssi. Kauheasti rytmiä ilman pulssia kuulostaa lähinnä portaiden yläpäässä hajonneelta perunasäkiltä: paljon kolinaa ilman ideaa.

Sori tylytys, mutta: ei jatkoon.
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
parska
20.04.2012 19:30:08
crestfall: Progea, ambienttia ja erinäisiä kummallisia rytmejä ja tahtilajeja sisältäviä musiikinlajeja kuuntelevana ihmisenä tämä oli a) aika kaukana niistä b) joko siksi tai siitä huolimatta aika kauheta kuunneltavaa.

Ensinnäkin: rummut ovat aivan naurettavalla tavalla tässä päällä. Ei tämä mitään ambienttia ole, vaan rumpusoolo synataustoilla.

Sitten: komppi kyllä heijaa aika pahasti aika ajoin. Välillä otetaan turhankin paljon etukenoa ja välillä taakse, ei tämä klikin kanssa yksiin mene muttei tämä kyllä groovaakaan.

Etenkään tällaisessa musiikissa en näe mitään järkeä että rummut nauhoitetaan viimeisenä. Monissa kohdissa rummut ja muu soitanta ei kyllä kuulostanut menevän ollenkaan yksiin.

Less is more. Aivan naurettavaa tavaraa änkeä monta tahtia kestävää yhtä rumpufilliä biisiin, jota vielä nimittää "ambient-tyyliseksi." Iskujen pitäisi olla harvoja ja harkittuja, ei sellaisia, että ne pyrkivät mahdollisimman paljolti peittämään kaiken muun.

Itse pidän "vaikeasta musiikista" ja tahtilajien laskeminen musiikkia kuunnellessa on mitä mukavinta ajanvietettä. Mutta tässä sellaista oli ihan turha lähteä edes harkitsemaankaan, kun musiikista tuntui ylipäänsä puuttuvan pulssi. Kauheasti rytmiä ilman pulssia kuulostaa lähinnä portaiden yläpäässä hajonneelta perunasäkiltä: paljon kolinaa ilman ideaa.

Sori tylytys, mutta: ei jatkoon.

No harm done! Ainahan kun uusia bändejä tulee ja kun musiikkia tekee, on valmistauduttava kaikenlaiseen krittiikkiin. Tämä ei ollut sitä ihan rakentavinta versiota kyseisestä asiasta, mutta mielipide siinä missä muukin ja hyvä että annoit rehellisenä pitämäsi mielipiteesi tänne. Ambienthan tarkoittaa sitä, että luodaan tietynlainen tunnelma (käsittääkseni pääpainotteisesti syntikalla) sen sijasta, että melodiat olisivat esim. jotain Dream Theater-tasoa. Se mitä tulee rumpufilleihini, ne ovat joissakin kohti tarkoituksella ylivenytetyt. Varsinaisen rumpusooloilun jätän suosiolla sellasille, jotka osaavat sen paremmin kuin minä, heh! Perussykkeen iskujen tiheys
vaihtelee tempon mukaan, mutta pulssi on monesti tasainen suurimmissa osissa kappaleita. Wieniläisvalssi esimerkiksi tekee poikkeuksen. Ja nyt sitten tietenkin tämä biisi. Musiikkiahan voi tehdä monellakin eri tavalla ja tässä meidän tuotannossa tehtiin kuten pahaaksi näimme. Rummut ovat tässä miksaamattomassa versiossa kyllä liian suuressa roolissa, mutta eiköhän tuo seikka jossain vaiheessa lievene. Ja kyllä vain, my friend, tämä on juurikin ambient-vaikutteista progressiivista musaa enkä ainakaan usko, että samanlaista musiikkia olisi kovin paljon tehty aiemmin. Sen takia tässä "kolinassa" onkin just sitä, nimittäin ideaa! Hyvät viikonloput sulle!
crestfall
20.04.2012 20:42:07

parska: No harm done! Ainahan kun uusia bändejä tulee ja kun musiikkia tekee, on valmistauduttava kaikenlaiseen krittiikkiin. Tämä ei ollut sitä ihan rakentavinta versiota kyseisestä asiasta, mutta mielipide siinä missä muukin ja hyvä että annoit rehellisenä pitämäsi mielipiteesi tänne. Ambienthan tarkoittaa sitä, että luodaan tietynlainen tunnelma (käsittääkseni pääpainotteisesti syntikalla) sen sijasta, että melodiat olisivat esim. jotain Dream Theater-tasoa. Se mitä tulee rumpufilleihini, ne ovat joissakin kohti tarkoituksella ylivenytetyt. Varsinaisen rumpusooloilun jätän suosiolla sellasille, jotka osaavat sen paremmin kuin minä, heh! Perussykkeen iskujen tiheys
vaihtelee tempon mukaan, mutta pulssi on monesti tasainen suurimmissa osissa kappaleita. Wieniläisvalssi esimerkiksi tekee poikkeuksen. Ja nyt sitten tietenkin tämä biisi. Musiikkiahan voi tehdä monellakin eri tavalla ja tässä meidän tuotannossa tehtiin kuten pahaaksi näimme. Rummut ovat tässä miksaamattomassa versiossa kyllä liian suuressa roolissa, mutta eiköhän tuo seikka jossain vaiheessa lievene. Ja kyllä vain, my friend, tämä on juurikin ambient-vaikutteista progressiivista musaa enkä ainakaan usko, että samanlaista musiikkia olisi kovin paljon tehty aiemmin. Sen takia tässä "kolinassa" onkin just sitä, nimittäin ideaa! Hyvät viikonloput sulle!

No itse asiassa tuossa "kolinassa" ei ollut juurikaan mun mielestä ideaa, vaan aika päämäärätöntä. Siinä ei ollut niinkään kehittymistä, vaan pysyi tasapaksuna alusta loppuun, eikä tunnelmaltaan pysynyt kovin tunnelmallisena vaan lähinnä hektisenä, poukkoilevana ja epäjohdonmukaisena. Jos haluatte tehdä proge-ambientia, päättäkää ensiksi haluatteko tehdä progea (biisit kehittyvät eri osista suuriksi kokonaisuuksiksi) vai ambientia (tunnelmaa luodaan hitaasti, minimalistisella otteella, enemmän musiikin tekstuuria ja dynamiikkaa kuin melodioita käyttäen.) Tuosta ei jäänyt käteeni oikein kumpaakaan, joten en ainakaan tuon biisin perusteella lähtisi kutsumaan ambient-progeksi.

Mielenkiintoista myös, että sanoit tämän olevan sieltä vähemmän rakentavasta päästä. Minähän juuri listasin monia epäkohtia, jotka pomppasivat musiikistanne esiin, eli mihin kannatanee kiinnittää huomiota, sen sijaan että olisin kirjoittanut "Kuulostaa paskalta, ei jatkoon." Tietenkään en kerro miten asiat sitten kannattaa tehdä, koska sehän ei ole minun asiani, kyseessä on kuitenkin teidän bändinne.

Ettekä te mitenkään ihmeellisiä ole tuossa ambient-vaikutteisessa progessanne. Esimerkiksi vanha kunnon Oceansize teki juurikin tuohon kuvaukseen sopivaa musaa, jopa niin, että rummut ovat sopivan pinnassa, ja silti musiikki on sopivan ambientia ja sopivan progressiivista ja niitä outoja tahtilajeja kyllä käytetään.
TJEU: http://www.youtube.com/watch?v=MI-us49j5-o

Eli on sitä tuollaista tavaraa tehty kyllä jo jonkin verran ennen teitä.
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
ganesha
20.04.2012 21:14:14
enpä jaksa näiden kommenttien perusteella edes kuunnella tuota ambienttia proge-eeposta. tunnelmaan keskittyvistä progebändeistä ei oo Pink Floydia voittanutta. Oceansize on kyllä mainio orkesteri - vaikkei se ihan viimeisin levy enää oikein jaksanutkaan sytyttää. Varsinkin debyyttilevyn hieman postrock-maiset draamankaaret miellyttävät omaa korvaa, tokalla levylläkin on omat hetkensä vaikka se ei ihan samanlaisella potkulla iskekään meikäläiseen. In Frames (vaikka mikäs sen kolmannen levyn nimi nyt taas oli, en jaksa mennä levyhyllystä kaivamaan) sitten taasen on napakymppirieska, mut ei oo kyllä enää samalla lailla atmosfääreissä liplattelevaa kikkamusaa.
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
carnation
20.04.2012 21:55:17
Koska tulee lisää biisejä?
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)