Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1x12 kaappi Celestion Vintage 30 elementillä
1 2 3
AngieRainbow
19.04.2012 20:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluasin otsikon mukaisen kaapin juuri tuolla elementillä. Osaako joku sanoa, mikä olisi hyvä vaihtoehto. Ei ole väliä onko suljettu vai esim. takaa 1/3 avoin.
 
Vähän kyrsii kun esim. Orangen 1x12 kaappi juuri tuolla elementillä maksaa enemmän kuin HB:n 2x12 kaappi samoilla elementeillä.
 
Kuinkakohan paljon itse kaappin rakenne ja materiaalit vaikuttavat noin yleisestiottaen saundiin? Väillä näkee kaapeissa aika isoja hintaeroja vaikka olisi samat elementit.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
JuSu
19.04.2012 20:57:17 (muokattu 19.04.2012 20:58:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:
Kuinkakohan paljon itse kaappin rakenne ja materiaalit vaikuttavat noin yleisestiottaen saundiin?

 
Merkittävästi.
 
Nyrkkisääntönä voisi ehkä sanoa, että mitä enemmän tilavuutta, sen isompi soundi. Takaa-avoin rakenne levittää soundia kivasti, mutta alapään tiukkuus kärsii. Kalliit ja laadukkaat kaapit ovat käytännössä aina jotain muuta kuin MDF:ää, esim. vaneria ja/tai kokopuuta. Merkityksensä lienee tälläkin, miten kaappi resonoi.
 
Paras 1x12" -kaappi, jota olen kuullut ja/tai omistanut, on Bogner Shiva Dual Ported 1x12". Todella mainio komero ja iso soundi. Nyt mulla on pikkukaappina kiinaVHT -halpis, mutta elementin vaihdon jälkeen sekin soi ihan kivasti kokoisekseen. Kaappi on kuitenkin vaneria ja ihan hyvin kasattu. Satsella Thomannilta, vaihdat vaan sitten sen elementin. Bognerista saapi uutena pulitella kuuden sadan pintaan.
 
Yksi varteenotettava vaihtoehto on mun mielestä tilata kaappi vaikkapa Tube Townilta Saksasta. Voit valita useista koko-, rakenne ja viimeistelyvaihtoehdoista sekä luonnollisesti haluamasi elementin. Noin kolmella sadalla saanee jo varsin hyvän komeron.
 
JuSu
svilo
19.04.2012 20:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Haluasin otsikon mukaisen kaapin juuri tuolla elementillä. Osaako joku sanoa, mikä olisi hyvä vaihtoehto. Ei ole väliä onko suljettu vai esim. takaa 1/3 avoin.
 
Vähän kyrsii kun esim. Orangen 1x12 kaappi juuri tuolla elementillä maksaa enemmän kuin HB:n 2x12 kaappi samoilla elementeillä.
 
Kuinkakohan paljon itse kaappin rakenne ja materiaalit vaikuttavat noin yleisestiottaen saundiin? Väillä näkee kaapeissa aika isoja hintaeroja vaikka olisi samat elementit.

 
Suhr:n 1x12 parempaa V30 elementillä varustettua kaappia saa hakea, hintava tosin, mutta ei tartte heti vaihella.....
 
Kitarakaappi ei vain ole laatikko johon elementti lyödään kiinni....!!
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
JuSu
19.04.2012 21:02:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo:
Kitarakaappi ei vain ole laatikko johon elementti lyödään kiinni....!!

 
Jep. Ois ollu mielenkiintoista koittaa vierekkäin sitä sun Suhr 212:sta ja mun VHT 212 -halpista samoilla elementeillä, mutta sun kaappi tais jo lähteä kiertoon ja multa uupuu toinen tötterö.
 
Tossa ois saanut hyvän referenssin siitä, miten se kotelon laatu vaikuttaa. Molemmat kuitenkin ois ollu vanerisia, takaa osin avoimia ja pienenpuoleisia 212 -kaappeja.
 
JuSu
javia
19.04.2012 21:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on tulossa zillan mini modern 1x12. Ilman elementtiä suomeen kotiovelle 270e... Custom kaapiksi ei paha..vielä ei toki osaa sanoa mitään mut odotukset on ....
 
http://zillacabs.com/1x12_cabs.php
 
Man With Bad Tone Laughs Alone!
_Tony_
19.04.2012 22:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Nyrkkisääntönä voisi ehkä sanoa, että mitä enemmän tilavuutta, sen isompi soundi.
 
Kaikilla kaiuttimilla on olemassa optimaalinen kaapin tilavuus. Osa kaiutin valmistajista kertoo sen suoraan, muissa tapauksissa sen voi laskea kaiuttimen speksien pohjalta.
 
Se on kyllä totta että usein halvat kaapit ovat liian pieniä.
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
novo
20.04.2012 00:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on himassa Englin moinen kapistus. Aika painava rohjo, mutta voisin lähtee ton kera "kevyesti" keikalle.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
Antti1
20.04.2012 00:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Tony_: Kaikilla kaiuttimilla on olemassa optimaalinen kaapin tilavuus. Osa kaiutin valmistajista kertoo sen suoraan, muissa tapauksissa sen voi laskea kaiuttimen speksien pohjalta.
 
Optimaalinen tilavuus mihin? Ei kitarakaapille ja sen elementeille voi laskea minkäänlaisia optimitilavuuksia, koska niiden tarkoitus ei ole toistaa ääntä mahdollisimman tarkasti, vaan tuottaa sitä värittynyttä lähtöääntä. On täysin makuasia mikä parhaiten toimii.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
AngieRainbow
20.04.2012 01:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta taas pojille vastauksista.
 
Mulla on yksi Bluetone 2x12 ja se on ainakin tosi hyvä. Ehkä kysyn Harryltä paljolla tekisi.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TTV
20.04.2012 06:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iteltä löytyy kotisoitossa seuraavat ämyrit:
 
Mesa 3/4 closed 1x12" ( http://www.soundstore.fi/Kitarat/Ki … Three+Quarter+112-kitarakaappi.html ) ja ENGL 1x12" PRO ( http://www.soundstore.fi/Kitarat/Kitarakaapit/Engl/Engl+1x12+Pro.html ). Molemmat on kiinni samanaikaisesti ja toimii kyllä omaan korvaani :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
_Tony_
21.04.2012 10:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei kitarakaapille ja sen elementeille voi laskea minkäänlaisia optimitilavuuksia.
 
Sanot siis että että on täysin samantekevää mikä kaapin tilavuus on? ;-) Jos se ei ole samantekevää, niin silloin on olemassa optimitilavuus.
 
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
Vetehinen
21.04.2012 10:46:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Tony_: Sanot siis että että on täysin samantekevää mikä kaapin tilavuus on? ;-) Jos se ei ole samantekevää, niin silloin on olemassa optimitilavuus.
 
Ja sun vahvistimesta saa säädettyä vain yhden hyvän saundin..?
 
Music is the best escape.
Antti1
21.04.2012 18:02:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Tony_: Sanot siis että että on täysin samantekevää mikä kaapin tilavuus on? ;-) Jos se ei ole samantekevää, niin silloin on olemassa optimitilavuus.
 
Kannattaa vähän laajentaa omaa ajattelumallia laatikon ulkopuolelle ja nähdä muitakin sävyjä, kuin mustan tai valkoisen. Kitarakaapilla ei ole optimitilavuutta, elementistä riippumatta. On vain erilaisia soundeja, joista jotkin toimivat tietyllä yhdistelmällä paremmin tai huonommin.
 
Ja ei, en sanonut missään vaiheessa kaapin tilavuuden olevan "täysin samantekevää". Se on sun oman mielikuvituksen tuotetta, älä yritä tunkea niitä sanoja mun suuhun.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
JuSu
21.04.2012 18:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kannattaa vähän laajentaa omaa ajattelumallia laatikon ulkopuolelle ja nähdä muitakin sävyjä, kuin mustan tai valkoisen. Kitarakaapilla ei ole optimitilavuutta, elementistä riippumatta. On vain erilaisia soundeja, joista jotkin toimivat tietyllä yhdistelmällä paremmin tai huonommin.
 
Ja ei, en sanonut missään vaiheessa kaapin tilavuuden olevan "täysin samantekevää". Se on sun oman mielikuvituksen tuotetta, älä yritä tunkea niitä sanoja mun suuhun.

 
Eikös voitaisi ajatella, että kitarakaappi/elementti -yhdistelmällä on optimitilavuus, mutta se riippuu pääasiassa kuulijasta...?
 
JuSu
Ziggy Bubba
21.04.2012 18:29:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se Orange on kyllä hyvä loota. Ja kuten on todettu: rakenne vaikuttaa.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
TTV
21.04.2012 18:33:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ja sitten sen sähkömekaanisen setupin kuulotulkinta riippuu millilleen kuuntelijan asemoitumisesta kajariin nähden, ympäröivästä huoneesta ja oikeastaan kaikesta, eli pelkkää kaiuttimen rakennetta ei kannata hieroa hirmu pitkään.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Ziggy Bubba
21.04.2012 18:35:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Juu ja sitten sen sähkömekaanisen setupin kuulotulkinta riippuu millilleen kuuntelijan asemoitumisesta kajariin nähden, ympäröivästä huoneesta ja oikeastaan kaikesta, eli pelkkää kaiuttimen rakennetta ei kannata hieroa hirmu pitkään.
 
Juu, mutta tuo on toinen keskustelu. Ensin pitää saada hyvä lodju, sitten voi miettiä mihin sen laittaa. About korvien korkeudelle mielellään.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
harryk
21.04.2012 18:36:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Historia kertoo, että Marshallin 4x12" kaiutinkaappi suunniteltiin siten, että neljä 12" kaiutinelementtiä mahtuu sen sisään ja koteloon käytettävän vanerin määrä optimoidaan minimiin. Kaapin mitoitus perustui kai johonkin vakiokokoisen vanerilevyn mittoihin. Olen itse tehnyt paljon erilaisia kaiuttimia, osan hifi-käyttön ja osan bändikäyttöön. Hifi-käytössä kotelo yleensä mitoitetaan bssotaajuuksien mukaan, jossa yleensä pätee se, että mitä isompi kotelo, sen alemmas päästään bassotaajuuksissa. Tämä taas ei ole päätavoite kitarakäytössä. Olen kuitenkin todennut, että jos tehdään todella fyysisiltä mitoiltaan pieni kotelo, on myös ulostuleva saundi "pieni", vaikka äänenlaatu oliskin huippuluokkaa. Isompi kotelo yleensä antaa"isomman" äänen tiettyyn pisteeseen asti.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
TTV
21.04.2012 18:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Juu, mutta tuo on toinen keskustelu. Ensin pitää saada hyvä lodju, sitten voi miettiä mihin sen laittaa. About korvien korkeudelle mielellään.
 
Näinhän se menee. Koti vs. treenis voi usein muuttaa hyvänkin komeron "hyvyyttä", jolloin se käyttöpaikka olisi hyvä tiedostaa jo kaapin hankinnan yhteydessä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Ziggy Bubba
21.04.2012 18:52:09 (muokattu 21.04.2012 18:52:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Historia kertoo, että Marshallin 4x12" kaiutinkaappi suunniteltiin siten, että neljä 12" kaiutinelementtiä mahtuu sen sisään ja koteloon käytettävän vanerin määrä optimoidaan minimiin. Kaapin mitoitus perustui kai johonkin vakiokokoisen vanerilevyn mittoihin. Olen itse tehnyt paljon erilaisia kaiuttimia, osan hifi-käyttön ja osan bändikäyttöön. Hifi-käytössä kotelo yleensä mitoitetaan bssotaajuuksien mukaan, jossa yleensä pätee se, että mitä isompi kotelo, sen alemmas päästään bassotaajuuksissa. Tämä taas ei ole päätavoite kitarakäytössä. Olen kuitenkin todennut, että jos tehdään todella fyysisiltä mitoiltaan pieni kotelo, on myös ulostuleva saundi "pieni", vaikka äänenlaatu oliskin huippuluokkaa. Isompi kotelo yleensä antaa"isomman" äänen tiettyyn pisteeseen asti.
 
Oletko huomannut kotelon paksuuden suhteen paljon eroja? Nimittäin oma todella paksu (ja painava) Orangen 2x12 soundaa todella tuhdilta, ainakin 2x12 kaapiksi. Toki kotelokin on montaa vastaavaa isompi, mutta jotenkin tuon paksumman lootankin luulisi vaikuttavan.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «