Aihe: Pitäiskö opetella plektralla soittaan?
1 2
-Woodpecker-
06.02.2012 12:57:51
Karipiirto: Mikset kokeile? Sillähän se selviää että pysyykö se pleku näpeissä vai meneekö takelteluksi. En tiedä miten sormilla soitat mutta sain sen käsityksen että käytät etusormen kynttä vähän kuin plektrana sointukompeissa. Käytin itse samaa joskus ekoilla musatunneilla yläasteella kun kitaraan ensikerran tutustuin. Plektraan vaihtaminen oli aika helppoa siitä lähtökohdasta. Eri asia on sitten jos on tottunut käyttämään kaikkia neljää sormea näppäilyyn mutta ei kait se siinäkään niin hankalaa ole. Vaikein hommahan nyt kumminkin on se että näppää soimaan saman kielen, miltä painaa.

Sehän on vähän eri asia jos on kerran ekoilla kerroilla koittanu sormilla ja heti alottanu plektralla.. Mutta kun on soittanu 7vuotta sormin ni voi olla vähän haastavampaa. Mutta oon joka tapauksessa nyt päättäny alkaa reenaa plektralla ja katotaa miten käy.
Moi
-Woodpecker-
09.02.2012 01:00:48
No nyt on pari päivää plekuteltu ja homma sujuu kun olisi aina plektralla soittanu. Turhia ressejä. Jotkut asiat onnistu paremmin plektran kanssa kun ilman heti ekoilla kerroilla.
No money No Funny
Todd
20.02.2012 17:53:37
Tosiaan Knopfleria tässä puollan henkilönä jolla on toki sormet itselläniKIN.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
ATIA
17.04.2012 12:13:53
vvaltsu: Kannattaa muuten sitten ehdottomasti opetella pitämään plekua alusta asti oikein, vaikka sitten ihan opisto-otteella. Sillä ei ainakaan mennä vikaan.

Kun aloitin kitaran soiton, otin tunteja hyvin soittavalta, noin 45v kaverilta Helsingissä. Pyysin häneltä neuvoja miten plektraa tulisi käyttää, mutta hän ei tuntunut osaavan antaa oikein mitään selkeää ohjeistusta. Jälkeenpäin ajatellen tajusin koko jutun väärin, ja vei vuosia korjata jälkeenpäin tekniikka paremmin toimivaksi. Pääsin sillä mielestäni väärällä tekniikalla kyllä musiikki opistoonkin, mutta jälkeen päin olen toivonut että alkuperäinen opettajani, joka soitti itsekin plekulla, olisi osannut neuvoa edes sen verran aiheesta, että olisin oppinut heti alussa tavan, johon olisin ollut tyytyväinen jälkeenkin päin.

Vuosien varrella olen kokeillut muutamia tapoja, ja nyt tulee mieleeni kaksi hieman eri tyylistä lähestymistapaa. Eräs kaveri, joka opiskeli soiton opettajaksi, neuvoi että hän on harjoitellut plektrakäden toimintaa, että hänelle opetettiin se että se on niin kuin avainta kääntäisi lukossa. Käsitin asian niin, että kun teet down strokea, ranne pyörähtää akselinsa ympärillä ohuisiin kieliin päin ja samalla plektra osuu kieleen. Up strokessa toisinpäin sama juttu. Mielestäni tämä tyyli on hankala kun pitää soittaa useita kieliä samaan aikaan.

Itse opin tämän tyylisen tavan soittaa alunperin, mutta liike oli yllä kuvattuun verrattuna päin vastainen.

Toinen tapa mikä tulee mieleeni, on että ranne liikkuu kannen suuntaisesti ylös alas ja plektra osuu kieliin tällä liikkeellä. Al Di'Meola vai mikä onkaa, näyttää käyttävän tämän tapaista tekniikkaa. Mielestäni tällä tavalla saundista tulee terävämpi. Tällä tavoin useampien kielien soittaminen samaan aikaan onnistuu luonnollisemmin, toki jos kieliä on useita, käytän koko kättä mukana, tai sitten liike tulee kyynärpäästä ja ranne on mahdollisimman rentona muttei juuri tee työtä.

Eräs kaveri opetti minulle, että plektran tulee olla niin höllästi sormissa, että se juuri ja juuri pysyy sormien välissä, eikä putoa. Hän demonstroi soittamalla ja hölläämällä sormia niin, että plektra lopulta putosi pois sormista.
Joees
17.04.2012 12:58:22 (muokattu 17.04.2012 13:10:29)
Richie Kotzen tuntuis nykyjään vetävän pelkästään sormilla. http://youtu.be/7yZJQaB6juI Hyvin tuntuis tuonkin biisin soolo irtoavan ilman plekua. Aikalailla makeesti vetää ilman plekua nekin biisit joissa se on ennen moista käyttänyt.

E: http://youtu.be/WzStUiIs_PI Vähän huonommalla laadulla mut tyylikkäästi vetelee.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
korvaoo
19.04.2012 13:40:34
Funkonaut: Hyvi Gatemouth Brown tikkas pelkil nakeillaki. http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk Ja helkutin komee skeba, täytyy myöntää.

ei hemmetti, mahtava tatsi jäpikällä ja groovaa kun hirvi! tahtoo samanlaisen soundin :)
kaikki paitsi on turhaa.
Sakmongkol
19.04.2012 16:25:09
komero: Onko teillä jotka soitatte plekun kanssa ja ilman tapana heittää se plektra pois vai jemmata se kämmenen sisään tms? Itse soitan paljon niin, että leptra on etusormen mutkassa tallessa, mutta siinä sitten jää tuo etusormi työttömäksi. Tuosta etusormesta plektra on helppo ottaa käyttöön ja heilauttaa se takaisin sinne.

Itse heitän selkeästi suuhun. Ei liene käytännöllistä jos pitää kovin tiheään tahtiin vaihtaa sormien ja plektran välillä, mutta minulle toimii kun aika vähän soitan pelkillä sormilla. Enimmäkseen soitan pelkällä plektralla tai sitten plektra, keskisormi ja nimetön.
Joees
19.04.2012 17:36:54
Itse en jaksa veivata plekua pois tieltä vaan käytän sormia ja plekua samanaikaisesti. Toki jos on soundikysymys ja välttämättä haluaa sen peukalon käyttöön niin sittenhän tuo ei kannata ja sillon pleku jemmautuu johonkin, vähän tilanteen mukaan ja mihin kerkeää.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
urbancowboy
26.04.2012 20:17:56
Ite soittanu 2kk nyt kitaraa, ja ainakin nyt tuntuu luonnollisimmalta näppäillä sormilla ja strummata etusormella.

Minkälaisia sormitekniikoita muilla on käytössä? Mulla on P90 mikit kitarassa, ja pidän nimetöntä sormea korkean takamikin reunalla, ja peukulla kolme/pari ylintä bassoa, ja etu/keskisormella melodiaa.

Mä en ainakaan plektraan vaihda, vaan mielummin kehittelen tällaista omaa tekniikkaa. Mikä nyt luontevimmalta tuntuu.
jniska
26.04.2012 21:02:37
Greg Howe käyttää sekä plekua että sormia.
Tässäpä tyylinäytettä
http://www.youtube.com/watch?v=yX9FEjjsPLE

Jumaliste, aina kun kuuntelen tuon pätkän nousee ihokarvat pystyyn, hemmetin hieno pätkä.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
TheRagDoll
01.05.2012 12:05:21 (muokattu 01.05.2012 12:05:40)
Vladi: Mikään pakko ei todellakaan ole.

Hyvin esim. Jeff Beck tuntuu "pärjäävän" sormilla soittaen ja oikeastaan tuo sormisoitto on yksi osa miehen uniikkia soundia.

http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw

Samoin Pro Guitar Shopin Andy on kerännyt kovasti kehuja sormityylillään:

http://www.youtube.com/watch?v=pAev … jWI&feature=channel_video_title

Kyse on mielestäni enemmän siitä, millaista musaa soitat ja koetko plektrattomuuden jotenkin rajoittavaksi. Soundi on erilainen, se on selvä, mutta ilman plektraakin pystyy soittamaan lähes mitä tahansa ja ainakin omasta mielestäni dynamiikan kontrollointi on sormilla ihan eri tasoa. :)

Dire Straitsin Mark Knopfler myös ehkä yksi tunnetuimmista esimerkeistä, noi edelliset on pelkkää paperia verrattuna häneen
"komppi..hoitakoon joku muu sen." -Ushimir
Jussiman
01.05.2012 16:42:23
TheRagDoll: Dire Straitsin Mark Knopfler myös ehkä yksi tunnetuimmista esimerkeistä, noi edelliset on pelkkää paperia verrattuna häneen

Knopflerin takia yritin joskus opetella soittamaan ilman plektraa. On se vaan uskomaton tyyppi:

http://www.youtube.com/watch?v=8Pa9x9fZBtY&ob=av2e
Krice
02.05.2012 00:04:55

Itse ajattelen nykyisin niin, että mitään tiettyä tekniikkaa ei kannata opetella eikä varsinkaan alkaa kiinnittää huomiota tekniikkaan. Toisaalta ehkä se on tietynlainen asenne, joka ei välttämättä sovellu silloin jos haluaa soittaa jotakin todella teknistä musiikkia. Tekniset seikat, poislukien volumenapin sijoittelu, jotenkin vaan alkavat tuntua turhanpäiväisiltä kun ikää tulee enemmän. Sitä alkaa näkemään soittimen vain välineenä, mutta pääasia eli musiikki alkaa tuntumaan tärkeämmältä. Varsinkin nyt kun on alkanut tekemään musiikkia niin ainoa huolenaihe on se, että onnistuuko oman musiikin nauhoittaminen eikä se, että osaako soittaa Yngwien uusimman kappaleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)