Aihe: Strymonilta tulossa uutta
1 2
kimurantti1
18.04.2012 23:26:11 (muokattu 18.04.2012 23:28:23)
Imper: Oonko mä ainut kenen mielestä reverbit tulee miksauspöydästä miksaajan laittamana? Mun mielestä reverb syö kaiken presencen kitarasoundista, ja yleensä reverbiä käyttävät kitaristit soundaa paskalta IMO :) (Rautalankamelodiat on asia erikseen)

Mä oon tästä aika samaa mieltä. Kun kuuntelee kitaraa suoraan vahvarin edessä, tekee mieli laittaa soundiin reverbiä. Sitten kun menee pitkän piuhan kanssa kuuntelemaan bändiä PA:sta, tekee mieli yleensä vääntää kaiut pois. Soittotilassa on aina jo valmiiksi jonkinlainen tilakaiku. Riippuu tietenkin minkälaista soundia haetaan, mutta lähes poikkeuksetta reverbin käyttö vaikeuttaa selkeän kokonaissoundin ruuvaamista, joka livetilanteessa on kovin usein tarpeeksi ongelmallista ilman revebejäkin. Dilsahommat onkin asia erikseen, se on eri efekti, ja yksittäinen viive on paljon helpompi hallita.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jussimus
18.04.2012 23:51:46 (muokattu 18.04.2012 23:52:28)
kimurantti1: Mä oon tästä aika samaa mieltä. Kun kuuntelee kitaraa suoraan vahvarin edessä, tekee mieli laittaa soundiin reverbiä. Sitten kun menee pitkän piuhan kanssa kuuntelemaan bändiä PA:sta, tekee mieli yleensä vääntää kaiut pois. Soittotilassa on aina jo valmiiksi jonkinlainen tilakaiku. Riippuu tietenkin minkälaista soundia haetaan, mutta lähes poikkeuksetta reverbin käyttö vaikeuttaa selkeän kokonaissoundin ruuvaamista, joka livetilanteessa on kovin usein tarpeeksi ongelmallista ilman revebejäkin. Dilsahommat onkin asia erikseen, se on eri efekti, ja yksittäinen viive on paljon helpompi hallita.

Mä olen sitä mieltä, että reverb on livekäytössä pändin seassa MELKO turha (poisluettuna just se rautalanka). Sellaisissa piisien kohdissa missä kitaran oma reverb voisi jopa jotenkin erottuakin, voi käyttää pelkästään dilsaa...joka kuulostaa muutenkin paremmalta kuin pelkkä reverb. Mä en vaan koskaan oo nähnyt mitään järkevää funktiota kitaran reverbille pändikäytössä. Kyllähän mullakin on Lionheartin reverb aina päällä, mut sanonpahan vaan aika sama vaikka se ois kokonaan pois päältäkin...yleisö nyt ei varsinkaan huomais yhtään mitään.
jyrkalt
19.04.2012 00:45:10 (muokattu 19.04.2012 00:45:26)
kimurantti1: Mä oon tästä aika samaa mieltä. Kun kuuntelee kitaraa suoraan vahvarin edessä, tekee mieli laittaa soundiin reverbiä. Sitten kun menee pitkän piuhan kanssa kuuntelemaan bändiä PA:sta, tekee mieli yleensä vääntää kaiut pois. Soittotilassa on aina jo valmiiksi jonkinlainen tilakaiku. Riippuu tietenkin minkälaista soundia haetaan, mutta lähes poikkeuksetta reverbin käyttö vaikeuttaa selkeän kokonaissoundin ruuvaamista, joka livetilanteessa on kovin usein tarpeeksi ongelmallista ilman revebejäkin. Dilsahommat onkin asia erikseen, se on eri efekti, ja yksittäinen viive on paljon helpompi hallita.

Oonn ihan samaa mieltä kimurantt1 sun kanssas.
Lisäisin vielä että yksin soittaessa, kun sitäkin tulee harrastettua, reverb on "oikein käytettynä" todella kiva mauste.

Delaysta sen verran että kun soitan kolmen soittajan bändissä niin delaysta on tullut mulle välttämätön paha. Se täyttää kivasti sitä ryhmän kokonaissaundia.
Mä käytän delayta bändipuuhissa ehkä vähän liikaakin. Siihen on vaan jotenkin tottunut.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Jucciz
19.04.2012 01:32:43 (muokattu 19.04.2012 01:35:12)
Mää oon sitä mieltä kuin noi aiemmatkin. Yleisesti ottaen kitarasoundin reverb on järkevintä lisätä vasta mikitettyyn vahvistinsignaaliin, mistä syystä en reverbiä jättäisi kitaristin vastuulle (ellei oo todella ammattimainen ja sounditietoinen kaveri ja aivan tietynlainen genre). Ei oo ihan yksi tai kaksi kertaa, kun sinänsä hyvä perussoundi - ja sen myötä koko miksaus - on pilattu aivan liialla reverbillä. Delay on taas eri juttu, sen kuuluukin monesti olla soittajan omalla vastuulla.

On tietty genrejä, joissa vahvistimen oma jousikaiku soundaa juuri oikealta ja hienolta, mutta perus poprock-räimeessä on yleensä viisaampi vääntää reverbit hyvin pienelle tai kokonaan pois kitaran ja vahvistimen välisestä ketjusta. Ja joo, kyllä monet keikkapaikat kaikuu itsessäänkin niin paljon, että kitaravahvistimiin ois itse asiassa ilahduttavaa saada semmoinen reverb-säädin, jonka voi vääntää rajusti miinuksen puolelle.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
19.04.2012 08:07:19 (muokattu 19.04.2012 08:09:05)
jyrkalt: Delaysta sen verran että kun soitan kolmen soittajan bändissä niin delaysta on tullut mulle välttämätön paha. Se täyttää kivasti sitä ryhmän kokonaissaundia.
Mä käytän delayta bändipuuhissa ehkä vähän liikaakin. Siihen on vaan jotenkin tottunut.

Njoo, mutta trion soundissa sille kaiulle on kuitenkin tilaa. Mä itsekin käytän dilsoja ja triossa usein reippaasti. Kokeilin vetää pari keikkaa stereosetupilla, niin että toisessa vahvistimessa oli ison osan ajasta päällä 8-osan mittainen dilsa, ja toisessa pisteellinen 8-osa, vahvistimet tietty panoroitu eri laitoihin PA:ssa. Ei mitään U2-tyylistä länkytystä, dilsat oli vähän hiljaisemmalla, mutta niin sai kitaran ja trion soundista todella ison.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jussimus
19.04.2012 09:07:35
jyrkalt: Delaysta sen verran että kun soitan kolmen soittajan bändissä niin delaysta on tullut mulle välttämätön paha. Se täyttää kivasti sitä ryhmän kokonaissaundia.

Raivokasta komppia.

Mä käytän nykyisessä pändissäni dilsaa enemmän kuin ikinä, vaikka kokoonpanoon kuuluu kiipparitkin joilla sitä eteeristä pohjamattoa pääosin luodaan. Mut missään nimessä liikaa en dilsaa kuitenkaan käytä...ei sitä voi käyttää liikaa :)
jukej
19.04.2012 10:04:31 (muokattu 19.04.2012 11:27:09)
Komppaan ja en komppaa.

Perus rokkisoundissa "pieni reverbi defaultina" kyllä sotkee soundia ja vähentää tiukkuutta. Blues-hommiin taas sopii, että fenkusta on koko keikan reverb '3':lla. :)

Itse käytän rokkitouhuissa jousikaikua itsenäisenä efektinä kuten phaseria ja dilsaa - toimii aivan mielettömän hienosti esim. Kings of leon -tyyppississä jutuissa. Reverb vaan härskisti "liian kovalle" ja tietyt jutut lähtee lentoon makeesti - ei pysty korvaamaan dilsalla!

Jack Whitella tosin toimii aivan törkeen hienosti, kun on koko ajan jousikaikua soundissa (tsek The Raconteurs - Consoler of the Lonely).
How many kilometers to the nearest disco?
Spirocore
05.05.2012 11:16:38 (muokattu 05.05.2012 11:18:14)

Flint Reverb/Tremolo esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch?featur … player_embedded&v=kuOYdoG74vk#!

Näistä saa kyllä kaivettua todella herkullisia soundeja. Ja harvinaisen mukava demovideo, antaa varsin kattavan kuvauksen pedaalin ominaisuuksista.

Mitä tuohon spedujen livekäyttöön tulee, niin reverbi voi kieltämättä olla melko turha kapistus, jos rokkibändin kanssa vetää. Mies ja kitara -jutut sekä ambientit hommat ovat asia erikseen. Itse käytän sekä dilsaa ja 'verbiä pääasiassa nauhoittelussa. Nyt löytyy sekä Brigadier että blueSky, eli tiedossa on melkosia äänimaisemia.

Jussimus:

Joko sait sen Timelinen? Mitäs olet tykännyt?
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose!
jussimus
05.05.2012 11:42:41 (muokattu 05.05.2012 11:47:40)
Spirocore: Flint Reverb/Tremolo esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch?featur … player_embedded&v=kuOYdoG74vk#!

Näistä saa kyllä kaivettua todella herkullisia soundeja. Ja harvinaisen mukava demovideo, antaa varsin kattavan kuvauksen pedaalin ominaisuuksista.

Mitä tuohon spedujen livekäyttöön tulee, niin reverbi voi kieltämättä olla melko turha kapistus, jos rokkibändin kanssa vetää. Mies ja kitara -jutut sekä ambientit hommat ovat asia erikseen. Itse käytän sekä dilsaa ja 'verbiä pääasiassa nauhoittelussa. Nyt löytyy sekä Brigadier että blueSky, eli tiedossa on melkosia äänimaisemia.

Joko sait sen Timelinen? Mitäs olet tykännyt?

En oo vieläkään päässyt testaamaan Timelinea treenikämpällä pändin kanssa kunnon volumeilla, mutta ainakin jo hiljaisen kotisoittelun perusteella voin sanoa että onhan nuo soundit sellasta hunajaa että huhhuh. Kävin läpi kaikki 100 presettiä, ja sieltä löytyi muutama todella hieno ja käyttökelpoinen soundi, jota hienosäätämällä sitten vielä jalostin mieleisekseni. Ylipäätään voisi sanoa että soundien muokkaaminen on todella helppoa, vaikka säätömahdollisuuksia onkin pyörryttävän paljon.

Eihän tuosta enää delay-pedaali voi paremmaksi muuttua, ei niin millään. Kyllä tossa on kaikki herkut mitä delay-maailmasta ikinä voi toivoa. Ja saahan Timelinesta erittäin pätevän univibe/tremolon, choruksen ja jopa hieman säröäkin joten voi sanoa että Timeline on enemmän kuin pelkkä täydellinen delay-pedaali.

Mut koko ajan silti mietin että pitäiskö laittaa Timeline myyntiin, koska mä oon aina pärjännyt ihan hyvin MXR Carbon Copylläkin...tuntuu vaan jotenkin niin hölmöltä omistaa noin saatanan kallis ja monipuolinen dilsa, josta ei tarvii kuin paria juttua. Mut Timeline on vaan niin herkullinen että myyminen kyl kirpaisisi pahasti...
McNulty
15.05.2012 11:01:14
Tässä vähän lisää demo-videoita JuuTuubista...

Reverb only: http://www.youtube.com/watch?v=nMV2lGFWYPk
Tremolo only: http://www.youtube.com/watch?v=MEhnJ8u7rbQ
'61 harmonic tremolo + reverb: http://www.youtube.com/watch?v=20hxX7Gu9AM
'63 power tube tremolo + reverb: http://www.youtube.com/watch?v=i23pjAVoV6s
'65 photocell tremolo + reverb: http://www.youtube.com/watch?v=5Ue0OGSBAzs

Ollos hyvä!
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)