Aihe: Joku "kaappi" combon jatkoksi? 1 | |
---|---|
![]() 17.04.2004 01:33:30 | |
Elikkäs onkohan minkälaista saundia luvassa jos lisään oman Laney RBW200:n perään jonkun 2x10:n taikka 15" elementin? Himottaisi kesällä jotain pientä lisäsystä mutten kuitenkaan taida raaskia nuppia ja 4x10" ostaa, vielä. Riittääkös tuossa potku jollekkin 2x10:lle? | |
![]() 17.04.2004 09:28:20 | |
Elikkäs onkohan minkälaista saundia luvassa jos lisään oman Laney RBW200:n perään jonkun 2x10:n taikka 15" elementin? Himottaisi kesällä jotain pientä lisäsystä mutten kuitenkaan taida raaskia nuppia ja 4x10" ostaa, vielä. Riittääkös tuossa potku jollekkin 2x10:lle? Itse en kyllä uskaltais tohon mitään suurempia kaappeja pistää, toi pieni pääte saattaa rikkoa isommat kaapit. Millaset kaiutinliitännät tossa on persuksissa? Sbassossa on neljä kieltä. | |
![]() 17.04.2004 09:57:23 | |
Elikkäs onkohan minkälaista saundia luvassa jos lisään oman Laney RBW200:n perään jonkun 2x10:n taikka 15" elementin? Himottaisi kesällä jotain pientä lisäsystä mutten kuitenkaan taida raaskia nuppia ja 4x10" ostaa, vielä. Riittääkös tuossa potku jollekkin 2x10:lle? No siinähän pitäisi olla liitäntä mahdollisuus lisäkaapille. Kun siihen tökkää jonkun 8 ohmisen kaapin niin kuulet mitä se vaikuttaa. Tehojahan tuossa ei ole kuin 125W. Saatta olla että se antaa 200W jos laittaa lisäkaapin. Kato ohejkirjasta mikäli löytyy. "G-strings are for strippers" | |
![]() 17.04.2004 11:55:09 | |
No sehän tässä juuri onkin, ostin tuon käytettynä täältä n. vuosi sitten eikä mukana tullut ohjekirjaa, oli kuulema jonnekkin kadonnut. Joten jos joku _tietää_ kannattaisko tohon joku jatkeeksi laittaa niin viestiä vaan. Niin ja jos jollain on jotain tuohon sopivaa pyörimässä nurkissa niin tarjotkaa. | |
![]() 17.04.2004 23:02:42 (muokattu 17.04.2004 23:08:08) | |
Itse en kyllä uskaltais tohon mitään suurempia kaappeja pistää, toi pieni pääte saattaa rikkoa isommat kaapit. Millaset kaiutinliitännät tossa on persuksissa? Jos sulla ei oo kaapeissa mitään pillejä kiinni niin anna palaa vaan! Toi joka on kirjottanut sulle vastauksen tuntuu olevan tosi kokematon kaveri bassovahvari maailmassa kirjottamalla että isot kajarit hajoo ku soittaa pienellä teholla niihin isoihin kaiuttimiin! Mä oon nuorempana luukuttanut 50W vahvarilla täpöillä 300W Goodmannin 18-tuumaseen kaappiin eikä mitään ongelmia oo ollut! Kyllä pienemmällä vahvarilla ainakin basso systeemeissä voi huoletta luukuttaa teholtaan isompia kaappeja! But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever | |
![]() 18.04.2004 01:11:40 | |
Toi joka on kirjottanut sulle vastauksen tuntuu olevan tosi kokematon kaveri bassovahvari maailmassa kirjottamalla että isot kajarit hajoo ku soittaa pienellä teholla niihin isoihin kaiuttimiin! ... Kyllä pienemmällä vahvarilla ainakin basso systeemeissä voi huoletta luukuttaa teholtaan isompia kaappeja! Nyt on pakko esittää eriävä mielipide. Nyrkkisääntönä en suosittelisi minkään vahvarin ajamista täysillä; kun viedään laitteita äärirajoille saattaa syntyä taikasavun täytteistä itkua ja hampaiden kiristystä. On täysin mahdollista hajoittaa tehonkestoltaan reilukin kaappi suhteellisen pienellä vahvarilla, kunhan sen tuottama signaali saadaan tarpeeksi ruvelle, eli luukutetaan kybällä. Kun vahvarista loppuu paukut, sen tuottama signaali ei muistuta enää "pyörempää normaalisignaalia", vaan se on kulmikasta ja karkeaa, ja siitä kaiuttimet eivät todellakaan tykkää. Putkivaffareissa tämä ongelma ei ole niinkään iso kuin trankkuvehkeissä, ja on bassoilla esiintyvien matalien taajuuksien tuottamiseen tarvittavan tehontarpeen takia bassokamoissa yleisempää kuin esmes kitarapuolella. Jos Ondella ovat kamat kestäneet, onneksi olkoon, mutta henkilökohtaisesti en kehoittaisi ketään kokeilemaan vastaavaa omilla rojuillaan. Kannattaa myös muistaa käyttää korviaan, ja tervettä maalaisjärkeäkään ei sovi unohtaa... http://www.helionprog.com | |
![]() 18.04.2004 10:11:31 | |
Jos sulla ei oo kaapeissa mitään pillejä kiinni niin anna palaa vaan! Toi joka on kirjottanut sulle vastauksen tuntuu olevan tosi kokematon kaveri bassovahvari maailmassa kirjottamalla että isot kajarit hajoo ku soittaa pienellä teholla niihin isoihin kaiuttimiin! Mä oon nuorempana luukuttanut 50W vahvarilla täpöillä 300W Goodmannin 18-tuumaseen kaappiin eikä mitään ongelmia oo ollut! Kyllä pienemmällä vahvarilla ainakin basso systeemeissä voi huoletta luukuttaa teholtaan isompia kaappeja! Ei ole omaam kokemusta, mutta porukka täällä varottelee ettei pikku trankkuvahvareita pitäisi luukuttaa. Tulee trankkusäröä, josta kaiuttimet eivät tykkää. Ja en mä ainakaan riskeerais että mun kaapin elementti sanois skröts tai että vahvarin toimintasavut tulisivat ulos. Sbassossa on neljä kieltä. | |
![]() 18.04.2004 10:53:39 | |
eihän siinä oikeastaan ole kyse siitä onko kaiutin liian iso päätteelle, vaan siitä onko pääte liian pieni käyttäjän tarpeisiin nähden. Ei se pääte sitä isoa kaiutinta riko ellei väännä nappeja kaakkoon. Vain tekemättä jätetty taide ei ole tekotaidetta. | |
![]() 18.04.2004 11:07:36 | |
isorokko: Elikkäs onkohan minkälaista saundia luvassa jos lisään oman Laney RBW200:n perään jonkun 2x10:n taikka 15" elementin? Himottaisi kesällä jotain pientä lisäsystä mutten kuitenkaan taida raaskia nuppia ja 4x10" ostaa, vielä. Riittääkös tuossa potku jollekkin 2x10:lle? Mulla on ollut tuon kombon isoveli, RBW 300, joka minusta riitti just just kovaäänisen bändin kanssa. Toki lisäkaappi, esmes juuri 2*10", parantaa asiaa. Muuten kehottaisin siirtymään selkeästi hieman jukevämpään teholuokkaan. Ainakin minulla tehojen tuplaus tuosta RBW 300:sta oli helpotus. Huomasi että vaffari ei ole enää tehojensa puolesta ihan siinä rajoilla. Lick my lovepump! | |
![]() 18.04.2004 13:14:12 | |
Ainakin minulla tehojen tuplaus tuosta RBW 300:sta oli helpotus. ... Siitähän nimenomman on kyse jos sen RBW 200 perään saa kytkettyä lisäkaapin että tehot saa "tuplattua". Normaalistihan se antaa "vain" 125 w combona mutta lisäkaapilla todennäköisesti ne 200w. Mulla on itellä pieni vanha Gallien Krueger combo joka lykkää vaivaiset 50w combona mulla kun perään lykkää toisen kaapin niin tehoja onkin 100W eikä silloi enää tartte "luukuttaa" nupit kaakossa. Siinä sen lisäkaapin etu on. Älä pelkää pelottajia. Laita lisäkaappi rinnalle ja rupea soittamaan. "G-strings are for strippers" | |
![]() 18.04.2004 14:05:57 | |
Siitähän nimenomman on kyse jos sen RBW 200 perään saa kytkettyä lisäkaapin että tehot saa "tuplattua". Normaalistihan se antaa "vain" 125 w combona mutta lisäkaapilla todennäköisesti ne 200w. Mulla on itellä pieni vanha Gallien Krueger combo joka lykkää vaivaiset 50w combona mulla kun perään lykkää toisen kaapin niin tehoja onkin 100W eikä silloi enää tartte "luukuttaa" nupit kaakossa. Siinä sen lisäkaapin etu on. Älä pelkää pelottajia. Laita lisäkaappi rinnalle ja rupea soittamaan. Juu ja tehokkain tapa lisätä mölyä on kaiutinpinta-alan lisääminen. Elikkäs sekin tuossa auttaa aasiaa huomattavasti. Eli jos maillä on kaksi vaffari/ kaappi kompinaatiota. 200w/8ohmiin vaffari ja 1*15" 8 ohmin kaappi. 100w/8ohmiin vaffari ja 2*15" 8 ohmin kaappi. Niin ompi tuo 100w/8 ohmiin 2*15" äänekkäämpi ratkaisu. Tuossa lisäkaapin laittamisella ei pälkästään vaffarin tehoja kasvateta, vaan myös tuota kaiutinpinta-alaa. Mutta jos lisäkaapista huolimatta vaffari pyörii siellä kipurajansa tuntumassa, niin sitten on vain sen tehokkaamman vahvistimen oston paikka. Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa. | |
![]() 18.04.2004 18:35:48 | |
Nyt on pakko esittää eriävä mielipide. Nyrkkisääntönä en suosittelisi minkään vahvarin ajamista täysillä; kun viedään laitteita äärirajoille saattaa syntyä taikasavun täytteistä itkua ja hampaiden kiristystä. On täysin mahdollista hajoittaa tehonkestoltaan reilukin kaappi suhteellisen pienellä vahvarilla, kunhan sen tuottama signaali saadaan tarpeeksi ruvelle, eli luukutetaan kybällä. Kun vahvarista loppuu paukut, sen tuottama signaali ei muistuta enää "pyörempää normaalisignaalia", vaan se on kulmikasta ja karkeaa, ja siitä kaiuttimet eivät todellakaan tykkää. Putkivaffareissa tämä ongelma ei ole niinkään iso kuin trankkuvehkeissä, ja on bassoilla esiintyvien matalien taajuuksien tuottamiseen tarvittavan tehontarpeen takia bassokamoissa yleisempää kuin esmes kitarapuolella. Jos Ondella ovat kamat kestäneet, onneksi olkoon, mutta henkilökohtaisesti en kehoittaisi ketään kokeilemaan vastaavaa omilla rojuillaan. Kannattaa myös muistaa käyttää korviaan, ja tervettä maalaisjärkeäkään ei sovi unohtaa... Joo en kyllä tainut mainita että se 50w Sounder vahvari oli putkikone! Mutta niinkun sanottua järkipäässä näitä kokeiluja kannattaa tehdä.Itse kyllä suosittelen isompaa vahvistin tehoo koska sillon ei harmillista säröö esiinny niin paljoo ku pienemmällä! Itelläni on pääte monotettu ja antaa 800 wattia ja tarvii sanoo että volumee tulee paljon, mutta Hartken 4x10XL:n kajarit "elää" paljon vähemmän! But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever | |
![]() 18.04.2004 18:37:54 | |
Joo en kyllä tainut mainita että se 50w Sounder vahvari oli putkikone! Mutta niinkun sanottua järkipäässä näitä kokeiluja kannattaa tehdä.Itse kyllä suosittelen isompaa vahvistin tehoo koska sillon ei harmillista säröö esiinny niin paljoo ku pienemmällä! Itelläni on pääte monotettu ja antaa 800 wattia ja tarvii sanoo että volumee tulee paljon, mutta Hartken 4x10XL:n kajarit "elää" paljon vähemmän kun vanhalla vahvarilla joka oli Peaveyn Megabass (2x200W) But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever | |
![]() 18.04.2004 18:44:25 | |
Joo en kyllä tainut mainita että se 50w Sounder vahvari oli putkikone! Mutta niinkun sanottua järkipäässä näitä kokeiluja kannattaa tehdä.Itse kyllä suosittelen isompaa vahvistin tehoo koska sillon ei harmillista säröö esiinny niin paljoo ku pienemmällä! Itelläni on pääte monotettu ja antaa 800 wattia ja tarvii sanoo että volumee tulee paljon, mutta Hartken 4x10XL:n kajarit "elää" paljon vähemmän kun vanhalla vahvarilla joka oli Peaveyn Megabass (2x200W) Oho tais tulla joku moka kun piti vaan muokata edellistä vastausta, mutta paljon tehoo vahvarissa säästää kaiuttimia! But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)