Aihe: Tubescreamer TS9 modaus
1 2 3
sihvoh
13.04.2004 20:56:54 (muokattu 13.04.2004 20:58:06)
Tästä aiheesta on netti pullollaan tietoa ja modaus 808 versioksi on varsin helppo juttu. Tuo op-amp piiri on silti mielenkiintoinen juttu, joten teenpä pientä galluppia, mikä piiri kullakin jyllää Tubescreamerin sisuksissa.

Itse tein modauksen TS9 reissueen jossa oli TA75558 op-amp. Testailin tuota aika monella erilaisella piirillä:

- LF353N
- LM258N
- LM833N
- RC4558
- TL072 (JRC)
- MC4558

Kaksi noista olivat omasta mielestäni muita "parempia", elikkä LF353N ja RC4558. Noita sitten vaihtelin melkoisen monta kertaa ja loppujen lopuksi jätin LF353N paikoilleen, vaikka RC4558 olisi ollut se toinen alkuperäinen TS808 piiri. LF353N oli jotenkin "selkeämpi" toistoltaan säröjen ollessa hyvin samanlaiset. Jotenkin tuo LF kuulosti siltä, ettei se väritä soundia juurikaan yhtään, vaan boostaa sitä nätisti.
Testilaitteina omatekoinen putkivahvistin ja Squier JV strato.

Muista piireistä täytyy todeta, että kaikki noista olivat kyllä parempia kuin tuo alkuperäinen TA75558. Piirit maksoivat muuten 0,50 - 1 EUR kpl joten tämä ei ole kallis operaatio osien puolesta. Muut tarvittavat komponentit ovat kaksi vastusta. Jos myy tuon joskus pois lienee syytä pistää RC4558 sisuksiin, jotta voi myydä "oikein" modattuna parempaan hintaan :-)

Joten mikäs piiri teillä muilla on Tubescreamerissä ja miksi ?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Puavali
14.04.2004 12:32:05
JRC4558D tuossa TS5:ssa.
kivi
14.04.2004 13:43:13
mikäs piiri teillä muilla on Tubescreamerissä ja miksi ?

JRC4558:t noissa taitaa olla. Niitä oli vahvistinteknikolla sopivasti vanhoista tietokoneista irti juoteltuna kourakaupalla. Jotain muutakin moditusta saattaa olla siinä keikkalaudan TS:ssä, mutta en nyt tarkkaan muista, mitä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kepa
14.04.2004 16:00:10

Mää kans testailin ja en meinannut millään saada vintage ajan TS9 soundia (vertailussa oli "aito" TS9 -82)...ainoa keino oli laittaa vintage JRC4558D ja a vot..just samat soundit. Tein vielä 808 moddauksen ja pitäs sovittua putkivermeille paremmin, mutta enpäs ainakaan Deluxe reverbin kans huomannut eroa. Vaikka luulis nii tuo ei tosiaan oo huuhaata. Mulla on kaks Ibanezin CP9 kopmpuraa:toinen sountaa makeesti (sisällä JRC olikohan se 13600) toinen on taas treblemäisempi ja minusta huonompi (sisällä LM13600).
Sinällänsä JRC vintage piirit ovat hifistin mielestä paskoja, koska hurisevat samoilla gaineillä enemmän kuin kilpailijat. Mut kitaran kans...wow...
northman
14.04.2004 17:05:29
Tein juuri itse tollasen tubescreamerin ts-808 specseillä ja rc4558:lla ja onnistu hyvin toimii ei hurise vaikka on muovikotelo ym, saundeista ei osaa sanoa kun ei ole mihin verrata ,mutta aion tehdä vielä toisen ts-9 specseillä ja yritän löytää jostakin tollasen jrc4558:n mutta kyllä minusta toi mun omatekoinen "plexi"napit kaakossa saundaa paremmalta kun sama peli tolla tubescreemerillä kiusattuna.
Noissa ts-808 ja ts-9:ssä on muuten myös se ero että ts-808:ssa clipping diodeja on 2 kpl ja symmetrinen clippaus kun taas ts-9:ssä diodeja 3kpl ja asymmetrinen clippaus(ainakin noissa rakennus ohjeissa mitkä mulla on ).
Kepa
14.04.2004 18:25:22

Kyllä molemmissa on symmetrinen leikkuri. Jossain moddauksissa on vaan lisätty kolmas asymmetriaa aiheuttaan. Ootko kokeillut käytännössä asymmetristä...miltä soundaa? En ite raski omalle vintage pedaalille moddauksia tehdä ja tuo mihin vaihdoin piirin ja vastukset oli kaverin reissue TS9.
northman
14.04.2004 18:49:05
Kyllä molemmissa on symmetrinen leikkuri. Jossain moddauksissa on vaan lisätty kolmas asymmetriaa aiheuttaan. Ootko kokeillut käytännössä asymmetristä...miltä soundaa? En ite raski omalle vintage pedaalille moddauksia tehdä ja tuo mihin vaihdoin piirin ja vastukset oli kaverin reissue TS9.
Joo älä raiskaa vintagea vaan tee itse uusi testi käyttöön:-) ja ei mullakaan ole sen parempaa tietoa kun noi rakennus ohjeet netistä... mutta toi modi on helppo tehdä tohon piirilevyyn kun ts-808 versiossa piti panna hyppylanka kolmannen diodin paikalle ,ei tarvi kuin lisätä yksi katkaisin ja toi kolmas diodi rinnan ,pitänee testata ja vielä tänään haen noi vanhat tietsikan raadot ullakolta jos vaikka löytys jrc piiri tai pari :-)
Kepa
14.04.2004 20:10:04

Vanhoista radioista vois olla helpompi löytää, tärppäs heti ekasta toshibasta, mutta radion pitää olla ehdottomasti japsi...ite oon tonkinut tietsikoita enkä oo löytänyt yhtään...mut muija kyllä aina sanookin, etten löydä ees omia vaatteita...
Tuo nykyvalmisteinen RC4558 on kuulemma hemmetin hyvä piiri. Eli ei varmaan tarvi välttämättä tonkia jos et halua. Haukkuvat vaan tuota reissue JRC4558D piiriä liian hifiksi, ei kyllä pelannut munkaan testeissä hyvin.
TS9 pedaali en varmaan viitsi aloittaa rakentaan. On tullut tehtyä kaikenlaisia putkivermeitä kitarajutuista Kilowatin radiolähettimiin. Tällä hetkellä työn alla Dynacord putkikaiku vuodelta -64...ite asiassa vähän "petyin" ku ulkokuori oli kuin pieksetty ja sisältä putsauksen jälkeen kuin uus ja toiminta 100%. Äänipäidenkin päällä hirvee kerros sontaa. Mutta elkot ny täytyy periaatteessa ainakin vaihtaa. Että semmosia rojekteja..
northman
14.04.2004 21:18:39
Juu ei löytyny piirejä että pitää jatkaa tonkimista ,niin ja toi marsun kopio oli mun eka omatekonen putkipeli vaan ei varmaan viimenen...
sihvoh
14.04.2004 22:47:07
Hyvin näytti tulevan vastauksia ja nyt taas enemmän testanneena täytyy todeta, että vähän olen jopa hieman pettynyt Tubescreameriin kaikkien noiden netissä olevien ylistyspuheiden jälkeen. Periaatteessa se toimi niin kuin pitää, mutta silti se "syö" soundia ollessaan päällä. Putkivahvistin soi kyllä mielestäni nätimmin ja heleämmin ilman sitä. Onkos tuo ihan normaalia ?

Sama ilmiö jokaisella piirillä. Jotenkin en usko että tuo JRC4558D muuttaisi asioita niin radikaalisti, koska RC4558P on toinen alkuperäinen TS808 piiri ja monen mielestä se taas soundaa samalle kuin JRC4558.

Säröjen korostukseen tuo Tubescreamer toimii hienosti, mutta blues soundit saa paremmin kyllä ilman vääntämällä vahvistimen nupit sopiviin asentoihin.

Taitaa olla niin, että on tehtävä vahvistinaste lisää tuohon putkivahvariin ja käytettävä sitä boosterina. Vai onko jollakulla parempi ehdotus ?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
maza
14.04.2004 23:46:56

Taitaa olla niin, että on tehtävä vahvistinaste lisää tuohon putkivahvariin ja käytettävä sitä boosterina. Vai onko jollakulla parempi ehdotus ?

Oikein!

Tee EF86:lla ja kokeile sen tilalle EF83:sta, jonka pitäis kompressoida signaalia (muuten sama kuin EF86). Kiinnostais tietää, miten pelittää. x)
sihvoh
15.04.2004 08:45:46
Oikein!

Tee EF86:lla ja kokeile sen tilalle EF83:sta, jonka pitäis kompressoida signaalia (muuten sama kuin EF86). Kiinnostais tietää, miten pelittää. x)

Niin mulla olisi myös 6SJ7 putkia tuon EF86 lisäksi. Harmittava juttu on se että noissa on erilaiset kannat, oktaali/novaali. Jossain on ollut mainintaa, että 6SJ7 olisi jopa "maukkaampi" kuin EF86. Pitänee tehdä taas uusi koekytkentä. Tuo 6SJ7 on muuten ensimmäisen Fender Champ mallin etuasteputki.
Kepa
15.04.2004 12:26:47

Jos sulta löytyy, nii kokeile 6SL7 putkea. Sillä oon joskus saanut makeita blues soundeja (aika tumma soundi) ja on vähän agressiivisempi kuin 6SJ7. Komponenttiarvot on suoraan kopsattavissa jostain 12AX7 kytkennästä, mutta älä laita liikkaa geiniä, jos blues soundia haet. Jännitteinä kantsii kyllä käyttää ihan oikeita anodi jännitteitä (130-200VDC)ja hehkujänniteeksi DC. Nuo 12V putkisäröt (a la Riffi)ei kyllä paljon poikkea fetti tai op-ampilla tehdyistä.
Vielä helpompi jos sulla on siinä putkivahvarissa jäänyt 12AX7:n yks triodi käyttämättä...kytke se eka vahvistinasteen perään, mut jälleen älä hae liikaa geiniä.
Tämmöttii kokemusperäisiä juttuja multa, jollain toisella voi olla eri aatokset ja niitäkin ois kiva täältä lueskella :-)
Jamminen
15.04.2004 14:19:27
Hyvin näytti tulevan vastauksia ja nyt taas enemmän testanneena täytyy todeta, että vähän olen jopa hieman pettynyt Tubescreameriin kaikkien noiden netissä olevien ylistyspuheiden jälkeen. Periaatteessa se toimi niin kuin pitää, mutta silti se "syö" soundia ollessaan päällä...

Katsoppas tätä:

http://www.muzique.com/lab/fatt.htm

En nyt tiedä puhutko tästä asiasta, mutta TS:hän leikkaa bassoja aivan sairaasti. Tuolla sivulla on modi, joka muuttaa tuon leikkauksen rajataajuutta esim. niin alas, että se ei enään vaikuta.

Onkos kukaan tehnyt tuollaista modia?
Maybe nothing matters anyway...
sihvoh
16.04.2004 23:16:24
No nyt on Tubescreamerissa sitten JRC-4558DD joten periaatteessa sen pitäisi nyt olla sitten melkoisen lähellä TS-808 mallia. Kyllä se taas kuulostaa erilaiselta kuin LF353N piirin kanssa... Pitänee vielä tehdä tuo bassoa lisäävä mod, jotta on kaikki sitten kokeiltu, tuohan ei vaadi kuin yhden kondensaattorin vaihtamisen. Piiri löytyi vanhasta JVC taajuuskorjaimesta, yllättäen niitä oli siinä vain yksi. Aluksi ajattelin, että se olisi ollut täynnä niitä. Kohta varmaan joku sanoo, että 4558D ja 4558DD välillä on "merkittävä" ero :-)
sihvoh
17.04.2004 00:26:25 (muokattu 17.04.2004 00:28:33)
No, johan komponenttien valmistustoleranssikin takaa sen, ettei täysin identtisiä laitteita valmisteta, vaan soinnissa on yksilöeroja. Ei taida olla kovin kustannustehokasta rakentaa jollain 1% osilla pedaaleja vain että "sarja olisi vakaa"?

Kyllä puhut Kivi jälleen asiaa. Samahan pätee myös putkivahvistimiin, jokainen on yksilö, komponenteissa on 5-10% toleranssit (joskus taannoin vielä suuremmat) ja putkien erot vielä siihen lisäksi niin tuskin täysin samanlaisia on olemassakaan.

Tubescreameristä vielä sen verran, että kun esim. SRV sitä on joskus käyttänyt, niin hänen soundinsa olisi kyllä ollut hyvä ihan millä tahansa piirillä... niin että täytynee mennä tästä taas treenaamaan...

EDIT: Telkkarista tulee parhaillaan G&R live@Tokyo konsertti - loistavaa revitystä...
jari
17.04.2004 07:59:57
mulla on kaksi kaverin tekemää ts-808 kloonia samassa purkissa peräkkäin omilla säädöillä ja ihan kivalt kuulostaa en viitsi alkaa nyt repii auki sitä purkkii nähdäkseni piirejä mutta joskus nuijasodan aikaan mulle oli ts-9 ja en liiemmin tykännyt kyseisestä vermeestä joten vaihdoin sen yamahan DI-10M2 distortonioon parikymmentä vuotta sitten ja edelleen luotan siihen.
Kepa
17.04.2004 11:03:37

Joo, saivarteluahan tuo eri piirien kans on ja sairasta semmosta, mutta kyllä niissä silti on huomattaviakin eroja. Mut toinen tykkää vähän eri soundeista kuin toinen.
Vois kyllä väittää, ettei keikkaolosuhteissa oon mitään väliä millä piirillä toteutettu...vaikka sitte halvin 741.
Mut oishan se kivaa jos pelkällä piirin vaihtamisella soittotaidot kohenis...
vipu5
05.12.2005 22:42:49

Herätetäänpäs TS9 keskustelu...

Katsoppas tätä:

http://www.muzique.com/lab/fatt.htm

En nyt tiedä puhutko tästä asiasta, mutta TS:hän leikkaa bassoja aivan sairaasti. Tuolla sivulla on modi, joka muuttaa tuon leikkauksen rajataajuutta esim. niin alas, että se ei enään vaikuta.

Onkos kukaan tehnyt tuollaista modia?

Modasin juuri vuoden -81 TS9:n 808:ksi. tein myös tuon fatbass modauksen.
Äänittelin joka vaiheessa pätkän ettei tarvi pelkkään mutuun luottaa...(mutta en nyt jaksa klippejä lähetteleen).

-Ensin vaihdoin piirin 4558:siin (tilasin uraltonelta 2.50€) saundi parani selvästi. vanha piiri olikin huonomaineinen 2043DD.
- sitten ne pari vastusta jotta kytkentä olisi tuon 808:n. Hyvin pieni ero saundissa. ei edes välttämättä parempi, mutta erilainen.
- Vaihdoin tuon C2 konkan 0.1yF:seen. Ja toden totta alapäätä tuli mukavasti lisää, nyt pedaali kuulostaa hyvältä takamikilläkin... Eikä originaali saundi kärsinyt mielestäni yhtään vaikka semmoisiakin mielipiteitä olen lukenut.

Lopputulos: Saundi parani selvästi mutta ei nyt mikään järisyttävä ero... Konkan vaihtoa voin suositella, jos siis haluat tuhdimman saundin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)