LaMotta 15.04.2012 11:29:35 (muokattu 15.04.2012 11:30:14) | |
---|
Mulla oli yhdessä käytetyssä kitarassa jonkun edellisen omistajan itsetekemä foliosuojaus. Ja sitten ne repsottavat folioriekaleet aiheuttivat pätkimistä jakin kontaktipintoihin osuessaan. Revin ne pois. Mitään vaikutusta en ole huomannut ainakaan tuolla vuorauksella yksikelaisten mikkien typpillisiin surinoihin. Siellä missä olosuhteet aiheuttaa surinaa, niin kitarat surisee joka tapauksessa. "Hyvä ja halpa? Osta molemmat!" |
ATIA 15.04.2012 15:04:46 (muokattu 15.04.2012 15:05:46) | |
---|
Minulla oli G&L ASAT Special, joka hurisi kun soitin kotonani. Tein siihen lähes täyden suojauksen kupariteipillä (mikkien kuoria en suojannut, mikkikolot kyllä), eikä hurina muuttunut yhtään. Yhden Amfisoundin straton ostin, jossa oli edellisen omistajan tekemä häiriösuojaus alumiiniteipillä. Strato ei hurissut kotonani yhtään missään tilanteissa. Yksi Flaxwoodin strato mulla on, jossa on Seymour Duncanin yksikelaiset mikit, ja se hurisee. Ilmeisesti jotkut mikit ovat herkempiä häiriöille kotonani kuin toiset. T: at |
Estranged 15.04.2012 15:08:23 | |
---|
ATIA: Minulla oli G&L ASAT Special, joka hurisi kun soitin kotonani. Tein siihen lähes täyden suojauksen kupariteipillä (mikkien kuoria en suojannut, mikkikolot kyllä), eikä hurina muuttunut yhtään. Yhden Amfisoundin straton ostin, jossa oli edellisen omistajan tekemä häiriösuojaus alumiiniteipillä. Strato ei hurissut kotonani yhtään missään tilanteissa. Yksi Flaxwoodin strato mulla on, jossa on Seymour Duncanin yksikelaiset mikit, ja se hurisee. Ilmeisesti jotkut mikit ovat herkempiä häiriöille kotonani kuin toiset. T: at Perinteiset yksikelaiset hurisee, siihen ei häiriösuojaukset auta. "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional | "Tässon Esso moro. Painiksella on puoliksi syöty mäyrä peräaukossa. Onko syytä huoleen?" |
hallu 15.04.2012 15:46:08 | |
---|
Estranged: Perinteiset yksikelaiset hurisee, siihen ei häiriösuojaukset auta. Juu, ei se humppariksi munkaan kokemuksen mukaan muutu. Voi sillä olla ainakin psykologista vaikutusta eli kun oikein lujasti uskoo, niin häiriöiden häiritsevyys voi vähentyä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Todd 15.04.2012 16:11:39 | |
---|
Mitä mun pitäis tehä stratolleni,kun niitä kieliä koskettaa niin kuuluu aina sellainen pieni napsahdus,ja koska pidän vahvistinta kovalla,se kuuluu KOVAA. Ihan sopivasti sieppaa varsinkin vapaiden kielien trilleissä. Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver |
antnis 15.04.2012 16:19:43 | |
---|
hallu: Ei se ole maadoitushäikkä, vaan maadoitus toimii juuri kuvaamallasi tavalla. Se maajohto on telessä vedetty sinne tallan alle siksi, että se saisi kontaktin soittajan sormiin. Kaikki kitarat toimii niin, että täytyy olla kontaktissa kitaran metalliosiin eikä mikkipoteroiden vuoraus alumiiniteipillä vaikuta tuohon seikkaan mitenkään. Se mihin yritetään vaikuttaa on hurina joka jää senkin jälkeen kun kosketetaan kieliä tms. Se kitarahan ei itsessään hurise, vaan se on kuin antenni joka poimii häiriöhurinaa ulkoisista sähkömagnetismin lähteistä (tietokone, televisio, kännykkä, putkivalaisin, etc.). Alumiiniteipillä vuoraamalla tekniikkatilat kitarasta luodaan se fadein häkki, joka pitääpi sitä sähkömagnetismia kitarn ulkopuolella ja vähentää sillä tavalla hurinoita. Kannattaa myös kiinnittää huomiota koko signaalitiehen eli missä ne instrumenttikaapelit kulkee. Esimerkiksi jos piuha kulkee vaikkapa efektilaitteen virtalähteen läheltä, voipi hurina olla melkoinen. Meikän Strato vähän hurisi kun ei koskettanut metalliosiin ja sitten se loppui kun lykkäsi tassun kieliin tai tallaan. Vein Musitecciin häiriösuojaukseen, sen jälkeen pysyi hiljaa. Tykkäsin. Normaaliin singelecoilien hurinaan tuo ei tietenkään vaikuttanut, mutta muut häiriöt lähtivät, kiva etenkin makkarivolumeilla. |
J-P L 15.04.2012 18:46:51 | |
---|
Todd: Mitä mun pitäis tehä stratolleni,kun niitä kieliä koskettaa niin kuuluu aina sellainen pieni napsahdus,ja koska pidän vahvistinta kovalla,se kuuluu KOVAA. Ihan sopivasti sieppaa varsinkin vapaiden kielien trilleissä. Jonkinlaiselta maadoitusongelmalta kuulostaa. Onko vahvistin kytketty maadoitettuun pistorasiaan? Minulla tekee tuota samaa, jos vahvistin on kytkettynä maadoittamattomaan pistorasiaan. |
Todd 15.04.2012 21:10:07 | |
---|
J-P L: Jonkinlaiselta maadoitusongelmalta kuulostaa. Onko vahvistin kytketty maadoitettuun pistorasiaan? Minulla tekee tuota samaa, jos vahvistin on kytkettynä maadoittamattomaan pistorasiaan. Kkyyllä se taitaapi olla,mutta mihin sitten laittaisin jos en maadoitettuun pistorasiaan? Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver |
Laulava Kylätohtori 15.04.2012 21:17:56 | |
---|
hallu: Voi sillä olla ainakin psykologista vaikutusta eli kun oikein lujasti uskoo, niin häiriöiden häiritsevyys voi vähentyä. Mielen voima on valtava. Sehän parantaa syövät ja kaikki, joten kaí se myös mykistää yhdet hurinat. Oikeasti siis, uskomatona, mitä ihmisen oma psyyke ja usko saa aikaan... San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... |
J-P L 15.04.2012 21:43:34 (muokattu 15.04.2012 21:49:40) | |
---|
Todd: Kkyyllä se taitaapi olla,mutta mihin sitten laittaisin jos en maadoitettuun pistorasiaan? Niin sen pitäisikin olla. Sitä, onko pistorasia tosiasiassa maadoitettu, ei välttämättä näe pistorasian ulkonäöstä. Taistelin itse vastaavan ongelman kanssa pitkään. En tajunnut epäillä ongelman johtuvan pistorasiasta, koska pistorasia oli maadoitettavissa olevaa tyyppiä. Usein vanhemmissa rakennuksissa vain keittiön, kylpyhuoneen ja muiden kosteiden tilojen pistorasiat ovat maadoitettuja. Vika voi toki olla myös muualla. Kitarasi tallan maadoitus lienee kunnossa, koska muuten kieliin koskemisella ei todennäköisesti olisi mitään vaikutusta. Vika voi olla muissa kitaran maadoituksissa, kaapelissa tai vahvistimessa. |
Zeeboo 15.04.2012 22:04:03 | |
---|
Maalenkeistä johtuvasta verkkotaajuisesta tai 100Hz pörinöistä pääsee eroon kun erottaa soittimen ja vahvistimen galvaanisesti. Tähän hommaan löytyy monensorttisia audiomuuntajia. Esim. jäsen Pauli sai tällaisella hurinat kuriin. White men can't Monk |
Kiksaus 15.04.2012 22:20:53 | |
---|
Zeeboo: Maalenkeistä johtuvasta verkkotaajuisesta tai 100Hz pörinöistä pääsee eroon kun erottaa soittimen ja vahvistimen galvaanisesti. Tähän hommaan löytyy monensorttisia audiomuuntajia. Esim. jäsen Pauli sai tällaisella hurinat kuriin. Mitä nämä ovat, mistä niitä löytyy ja mitä maksavat? Treeniksellä varsinkin vaivana kovat hurinat. "Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history." |
ReBeat 15.04.2012 22:30:21 (muokattu 15.04.2012 23:12:15) | |
---|
|
cr4b 16.04.2012 00:04:32 (muokattu 16.04.2012 00:08:15) | |
---|
LaMotta: Mulla oli yhdessä käytetyssä kitarassa jonkun edellisen omistajan itsetekemä foliosuojaus. Ja sitten ne repsottavat folioriekaleet aiheuttivat pätkimistä jakin kontaktipintoihin osuessaan. Revin ne pois. Mitään vaikutusta en ole huomannut ainakaan tuolla vuorauksella yksikelaisten mikkien typpillisiin surinoihin. Siellä missä olosuhteet aiheuttaa surinaa, niin kitarat surisee joka tapauksessa. Itsekään en kykene ymmärtämään mitä apua folioinnista voisi edes teoriassa olla niin kauan kun ei yhdistä maata siihen folioon... placebo-efektiä lukuunottamatta, tietty. Alumiiniteippiin esim. on melko hankala kolvata mitään. Olen silti varmuuden vuoksi vuorannut omat kitarani, mutta mitään hyötyä ei ole ollut havaittavissa... Erilaisista pistorasioista johtuvat maadoitusongelmat sen sijaan ovat arkipäivää. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
Twinkle 16.04.2012 00:45:37 | |
---|
cr4b: Itsekään en kykene ymmärtämään mitä apua folioinnista voisi edes teoriassa olla niin kauan kun ei yhdistä maata siihen folioon... placebo-efektiä lukuunottamatta, tietty. Faradayn häkki toimii ilman maadoitusta, siihen löytyy vastaus nimenomaan siitä kyseisen ilmiön teoriasta. Sitä voi toki käyttää maadoituksen kanssa mutta välttämätöntä se ei ole. |
von spets 16.04.2012 08:47:11 (muokattu 16.04.2012 08:47:40) | |
---|
Mites olette poistaneet staattista sähköä mikkipleksistä? Jenkit kuulemma käyttävät dryer sheet eli jotain pyykistä sähköisyyttä poistavaa antistaattista rättiä.. Meillä Suomessa ei noita kai ole? www.myspace.com/thebadcaseband
www.facebook.com/thebadcaseband |
hallu 16.04.2012 15:14:19 | |
---|
Täytyy muuten mainita, että oman teleni vuorasin alumiiniteipillä ja fiksuna vielä päälle päätteeksi varmuuden vuoksi pleksin alapinnankin verhoilin alumiinilla. Tänään huomasin, että viime aikoina ilmennyt "napsuminen ja rasahtelu" tuli siitä kun painoin kämmenellä pleksiä ja ilmeisesti alumiiniteipit saivat kontaktin toisiinsa. No ratkaisin ongelman repimällä alumiiniteipit pleksistä irti jolloin napsuminen loppui, mutta hurinoissa en huomannut muutosta. Tämä häiriösuojaus kieltämättä vaikuttaa vähän henkimaailman jutulta itse tehtynä (foliohattuhommaa etten sanoisi) ja ehkä varmempaa antaa se jonkun sellaisen tehtäväksi jolla on jokin käsitys siitä mitä on tekemässä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Todd 16.04.2012 16:50:04 | |
---|
J-P L: Niin sen pitäisikin olla. Sitä, onko pistorasia tosiasiassa maadoitettu, ei välttämättä näe pistorasian ulkonäöstä. Taistelin itse vastaavan ongelman kanssa pitkään. En tajunnut epäillä ongelman johtuvan pistorasiasta, koska pistorasia oli maadoitettavissa olevaa tyyppiä. Usein vanhemmissa rakennuksissa vain keittiön, kylpyhuoneen ja muiden kosteiden tilojen pistorasiat ovat maadoitettuja. Vika voi toki olla myös muualla. Kitarasi tallan maadoitus lienee kunnossa, koska muuten kieliin koskemisella ei todennäköisesti olisi mitään vaikutusta. Vika voi olla muissa kitaran maadoituksissa, kaapelissa tai vahvistimessa. Kamat on fenderin amerikantehtaanpaapan standardi,vahvistimena uraltone jr ja kaapeli on fenderin,tosin aika vanha,kaapeli. Voisikohan vika olla kaapelissa? Täytyypi kokeilla vaihtaa. Mutta jos se ei ole siinäkään,niin voisiko se olla stratossa? Tapaako niissä olla tälläisiä ongelmia? Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver |
ATIA 17.04.2012 10:41:09 | |
---|
hallu: Tämä häiriösuojaus kieltämättä vaikuttaa vähän henkimaailman jutulta itse tehtynä (foliohattuhommaa etten sanoisi) ja ehkä varmempaa antaa se jonkun sellaisen tehtäväksi jolla on jokin käsitys siitä mitä on tekemässä. Luulisin että siihen pätee samat lain alaisuudet kuin elektroniikan häiriönsuojaukseen. Häiriöitä kumoavat mikit lienee varmin vaihtoehto. Mikeissä on paljon sähköä johtavaa johdinta joten luulisin että niiden kautta häiriöt herkimmin signaaliin päätyvät. Ja vaikka kitaran saisi täysin häiriösuojattua, häiriöitä voi tulla muualta. Itse tykkään tehdä häiriösuojaukset koska en ole huomannut siitä haittaakaan olevan. |
hallu: Tämä häiriösuojaus kieltämättä vaikuttaa vähän henkimaailman jutulta itse tehtynä (foliohattuhommaa etten sanoisi) ja ehkä varmempaa antaa se jonkun sellaisen tehtäväksi jolla on jokin käsitys siitä mitä on tekemässä. Ei se ole, mutta sähkökitara etenkin singlecoileilla indusoi aina tietyn verran surinaa sisuksiinsa, eri reittejä ja eri syistä. Faradayn häkin teho ulkoisten häiriöiden poistamisessa on vaan fakta, mutta faktaa on myös se että se ei tee muuta kuin sen, mitä sen oletetaan tekevän. Esimerkiksi maadoituksen vioista johtuvaa hurinaa se ei poista, koska sen ei edes oleteta sitä tekevän eikä se siihen pysty. Myöskään singlecoilien ominaista hurinaa ne ne hävitä, kyseistä ilmiötä varten kehitettiin humbuckerit joissa se toimintatapa on sitten ihan erilainen. Itse olen näitä rakentanut alumiiniteipistä, ne eliminoi tehokkaasti esim. kuvaputkinäytöstä, tietokoneesta tai loisteputkista johtuvia häiriöitä. Näitähän asennetaan jo ihan tehtaallakin moniin meloihin, esim. maalaamalla konehuone metallihileitä sisältävällä maalilla. |