Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: uudet nauhat nylonkieliseen, ongelma
1
viisi_kitaraa
16.04.2012 15:09:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin uudenveroisen yamahan klassisen nylonkielisen kitaran.
 
Valitettavasti siinä on nikkeli-nauhat. Koska kärsin lievästä nikkeliallergiasta ajattelin vaihtaa nauhat nikkelivapaisiin kullanvärisiin EVO-gold nauhoihin.
 
Minulla on 20metriä 2.28 X 1.4mm EVO-gold nauhaa, mutta sopiiko tuo nylonkieliseen?
 
Eli siis onko tuo 1,4mm korkea nauha liian korkeaa nylonkieliseen? Nylonkielisissä on normaalisti n. 1mm korkeat nauhat, ja ko. korkeus toimii nylonkielisessä mielestäni erinomaisen hyvin.
(Teräskielisissä paras nauhojen korkeus on mielestäni 1,2-1,4mm)
 
Olen ymmärtänyt, että liian korkea nauha saattaa aiheuttaa kielen venymistä kovaa painettaessa ja saattaa siis kuulostaa epävireiseltä, jos painaa liian kovaa.
 
Tuo 0,4mm:n ero kuulostaa pieneltä, mutta ei se ole. Vaihdoin teräskieliseen akustiseeni ja sähkökitartaani tuota 1,4mm korkeaa nauhaa, ja eron huomaa. Noissa tosin positiivisesti. Mm. barresoinnut ovat helpompia. Sähkiksessäni oli 1mm korkeat nauhat, ja siinä oli pakko painaa kieltä läheltä nauhaa, jos halusi soittaa puhtaan nuotin. Barresoinnutkin olivat todella vaikeita. Korkeammalla nauhalla kieltä voi painaa melkein mistä kohdasta tahansa, ja nuotti soi silti.
 
Nylonkielisessä vastaavia ongelmia ei tuolla 1mm nauhalla ole, joten onko järjetöntä vaihtaa nauhat korkeampiin. Mieluiten vaihtaisin 1mm korkeaan, mutta minulla on jo tuota 1,4mm korkeaa nauhaa, ja matalamman tilaaminen ei ole ihan halpaa (2metriä EVO-nauhaa= 20e + postikulut 20e tms.)
 
viisi_kitaraa
16.04.2012 15:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nikkeliallergiani ei ole (vielä) kovin paha. Luultavasti voisin aivan hyvin soittaa tuolla nylonkieliselläni noilla nykyisilläkin nauhoilla. Pyrin kuitenkin pitämaan nikkelialtistustani mahdollisimman pienenä.
 
Sähkökitara oli eri juttu, koska siinä oli 100% nikkelikielet ja nikkelinauhat. (Kuka hullu tuon on keksinyt)
 
Miettikääpä vaikka kauppojen kassoja, joista monet käyttävät hanskoja, koska 1 ja 2 euron kolikoissa on muutama prosentti nikkeliä.
 
PS. jos joku haluaakokeilla tuota evo-gold nauhaa, voin myydä siitä pätkän lähes omakustannushintaan...
 
Kumiankka
20.04.2012 19:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkä on pilalla, lyhyt on helppo jatkaa... eli siis tuli mieleen että jos uudelleen nauhoittaa ja ne uudet tuntuu liian korkealta, niin viilaa hiukka matalemmaksi...
 
friikki
21.04.2012 10:50:03 (muokattu 21.04.2012 10:50:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: Ostin uudenveroisen yamahan klassisen nylonkielisen kitaran.
 
Valitettavasti siinä on nikkeli-nauhat. Koska kärsin lievästä nikkeliallergiasta ajattelin vaihtaa nauhat nikkelivapaisiin kullanvärisiin EVO-gold nauhoihin.
 
Minulla on 20metriä 2.28 X 1.4mm EVO-gold nauhaa, mutta sopiiko tuo nylonkieliseen?
 
Eli siis onko tuo 1,4mm korkea nauha liian korkeaa nylonkieliseen? Nylonkielisissä on normaalisti n. 1mm korkeat nauhat, ja ko. korkeus toimii nylonkielisessä mielestäni erinomaisen hyvin.
(Teräskielisissä paras nauhojen korkeus on mielestäni 1,2-1,4mm)
 
Olen ymmärtänyt, että liian korkea nauha saattaa aiheuttaa kielen venymistä kovaa painettaessa ja saattaa siis kuulostaa epävireiseltä, jos painaa liian kovaa.
 
Tuo 0,4mm:n ero kuulostaa pieneltä, mutta ei se ole. Vaihdoin teräskieliseen akustiseeni ja sähkökitartaani tuota 1,4mm korkeaa nauhaa, ja eron huomaa. Noissa tosin positiivisesti. Mm. barresoinnut ovat helpompia. Sähkiksessäni oli 1mm korkeat nauhat, ja siinä oli pakko painaa kieltä läheltä nauhaa, jos halusi soittaa puhtaan nuotin. Barresoinnutkin olivat todella vaikeita. Korkeammalla nauhalla kieltä voi painaa melkein mistä kohdasta tahansa, ja nuotti soi silti.
 
Nylonkielisessä vastaavia ongelmia ei tuolla 1mm nauhalla ole, joten onko järjetöntä vaihtaa nauhat korkeampiin. Mieluiten vaihtaisin 1mm korkeaan, mutta minulla on jo tuota 1,4mm korkeaa nauhaa, ja matalamman tilaaminen ei ole ihan halpaa (2metriä EVO-nauhaa= 20e + postikulut 20e tms.)

 
Mulla on metritavarana gold evoa "normaalin" kokoisena. Voi tuon korkeammankin laittaa Nyloniin, olen niitäkin muutaman tehnyt.....
 
Näillä mennään.....
milahtee
22.04.2012 11:23:45 (muokattu 22.04.2012 11:23:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaihdat nauhat, joudut joka tapauksessa hiomaan ne tasaiseksi ja sitten muotoilemaan ja kiillottamaan. Pyyhkäiset uusista nauhoista sen verran enemmän tavaraa pois, että nauhat ovat itsellesi sopivan korkuiset.
 
viisi_kitaraa
22.04.2012 12:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kumiankka" ja "milahtee"
Tosiaan. Voihan noita hioa matalammiksi jos ne tuntuvat liian korkeilta.
Edellisessä nauhanvaihdossa minun ei tarvinnut hioa nauhoja. Onnistuin saamaan ne suoraan melko tasaisiksi. Hioin vain niitä 4 tai 5:ttä nauhaa, jotka olivat vähän ylempänä. Tavoite olisi, että tästäkin selviäisi yhtä helposti.
 
"friikki"
Miten tuo korkeampi toimi nylonikielisessä?
Millä hinalla olist valmis luopumaan 2m pätkästä tuota tavallista evoa?
Tai kävisikö vaihtokauppa. 2m tuota korkeampaa 2metriin tuota matalampaa (ja halvempaa)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «