Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Melody Maker & halkeamat otelaudassa
1
Volcom
16.04.2012 13:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kun on kitarakamoja tullut nyt puljailtua, niin tulin siihen lopputulokseen että myyn Melody Makerini pois. Mutta itse asiaan, eli otelaudassa on aika ikävä halkeama. Alkaa kaulan lopusta, ja löytyy vielä 11. nauhan tienoilta.
 
En ole itse huomannut että tämä halkeama vaikuttaisi mihinkään, mutta onko asia näin? Kuinka tälläinen vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, vai olisiko halkeama viisainta korjauttaa?
 
Olen aina kielien vaihdon yhteydessä öljynnyt ja puhdistanut kaulan, ja kitaraa ei ole säilytetty missään auringonpaisteessa, mutta ilmeisesti suomen ilmasto on tehnyt temput.
 
Onko vaarana että otelauta on kohta entinen?
 
kuva: http://muusikoiden.net/dyn/users/98755.jpg
 
Twinkle
16.04.2012 13:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volcom: En ole itse huomannut että tämä halkeama vaikuttaisi mihinkään, mutta onko asia näin? Kuinka tälläinen vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, vai olisiko halkeama viisainta korjauttaa?
 
Veikkaan, että halkeamalla ole juurikaan mitään merkitystä. Etenkin jos soitin on vanha, niin se on elämisensä elänyt, joten odotettavissa ei ole laajeneminen tai supistuminen. Itse näkisin sillä tavalla, että otelaudan pieniin syiden mukaisiin halkeamiin ylireagoidaan niiden ollessa kosmeettisia ja hyvin yksilöllisiä ongelmia, joita ei suoranaisesti aiheuteta eikä niitä voi ennustaa.
 
Mutta tokihan se hintaan vaikuttaa, ihan sen takia että ehjääkin tuollaista saa vielä ostettua. Kun soittimen arvo on sen mitä joku siitä maksaa, niin ihmiset on yllättävän nihkeitä maksamaan tuollaisesta täyttä hintaa, vaikkei tuolla nyt mitään merkitystä suhteessa soittimen käyttötarkoitukseen olekaan. Olettaen siis, ettei se soitettaessa tunnu, mikä tosiaan kuvasta päätellen on epätodennäköistä.
 
fox
16.04.2012 13:51:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: Veikkaan, että halkeamalla ole juurikaan mitään merkitystä. Etenkin jos soitin on vanha, niin se on elämisensä elänyt, joten odotettavissa ei ole laajeneminen tai supistuminen. Itse näkisin sillä tavalla, että otelaudan pieniin syiden mukaisiin halkeamiin ylireagoidaan niiden ollessa kosmeettisia ja hyvin yksilöllisiä ongelmia, joita ei suoranaisesti aiheuteta eikä niitä voi ennustaa.
 
Juu, ei tuossa sen kummempia. Ja voihan asiansa osaava soitinseppä tuon fiksata. Eebenpölyä (hiontapölyä) ja sitä sekoittaa liimaan ja vetää halkeaman tukkoon.
Nuo kovapuut vaan tuppaa trooppilan olosuhteisiin tottuneina välillä vähän "karsastamaan" näitä Suomen talvia ja kuivuutta keskitalvella keskuslämmityskämpissä.
Hinnoittelukysymyshän tuo kyllä on, tai saattaa olla.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Volcom
16.04.2012 14:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitoksia vastauksistanne. :-)
 
Kitara on tosiaan pari vuotta vanha Joan Jett Signature malli. Minkälaista arvonalennusta arvioisitte, jos sen tuon halkeaman kanssa myy?
 
fox
16.04.2012 14:18:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volcom: Ok, kiitoksia vastauksistanne. :-)
 
Kitara on tosiaan pari vuotta vanha Joan Jett Signature malli. Minkälaista arvonalennusta arvioisitte, jos sen tuon halkeaman kanssa myy?

 
Hyvin vaikee sanoa.. Juu, eebenlauta paljasti, että Joan Jett:hän se siinä. eli tuo "kakssarvinen uudempi" versio ennen siirtymistä SG-runkoon.
Eebenlaudoissa saattaa tuo ilmiö olla kiusallinen, vaikkei oliskaan mitenkään "paha" halkeama, onneks eeben on myös helppoa visuaalisesti fiksailla..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
16.04.2012 14:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volcom: Ok, kiitoksia vastauksistanne. :-)
 
Kitara on tosiaan pari vuotta vanha Joan Jett Signature malli. Minkälaista arvonalennusta arvioisitte, jos sen tuon halkeaman kanssa myy?

 
Eikös tuo ole vähän harvinaisempi sigu? en ainkaan muista, että olisi pilvin pimein torilla näkynyt. Sehän pitkälti riippuu kuinka paljon noita on tarjolla, mutta ota huomioon, että todennäköisesti niissä muissakin tarjolla olevissa kitaroissa on tuommoisia samanlaisia skrubuja, niin älä nyt liikaa hötkyynny tuosta asiasta.
 
Itse en lähtisi suoralta kädeltä alentamaan hintaa lainkaan, vaan pistäisin sen myyntii sillä hinnalla jolla arvioisin sen menevän ja tarkistaa sitä hintaa sitten jos ei käy kaupaksi tai jengi alkaa ylenmäärin tuosta marmattamaan. Nuo melodymakerit on kuitenkin selkeästi tehty soitettavaksi eikä niinkään katseltaviksi. Tuonhan voi myyntipuheessa tuoda esille vaikka mainitsemalla, että puut ovat asettuneet hyvin täkäläiseen ilmastoon;-). Ota myynti ilmoon sellainen kuva, että tuo skrubu näkyy, niin jokainen voi muodostaa mielipiteensä siitä häiritseekö se. Itseäni tommonen ei häiritsisi. Me suomalaiset muusikot tiedämme, että soitin elää näissä oloissa eikä sille mitään mahda.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jäärä
16.04.2012 14:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäni hieman häiritsisi ainakin. Ainakin kaularaudan kiristäminen pikkuisen pistäisi jänskättämään.
 
Hieman ihmetyttää, kun koko ajan toitotetaan, että pienet puun elämiset kuuluvat asiaan jopa sinä määrin, että otelauta saa haljeta, nauhat törröttää jne. jne. Itse väittäisin, että nämä ongelmat johtunevat kuitenkin kitaroiden rakentamisesta liian kosteasta puusta. Ehkä on liian kiirus pukata myyntiin niitä tms.?
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Hanok
16.04.2012 14:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä: ongelmat johtunevat kuitenkin kitaroiden rakentamisesta liian kosteasta puusta.
 
Saattaa siinä ehkä tuotakin olla, mutta eebenpuu tuntuisi olevan joka tapauksessa muita lajeja alttiimpi halkeilemaan. Parissa kitarassa olen nähnyt samaa ilmiötä (tosin vähemmässä määrin kuin aloittajan kitarassa), eikä siitä sinänsä mitään haittaa tuntunut olevan. Eipä se soittoon vaikuta.
 
Mutta silti jäi osin tuosta syystä yksi muuten mainio kitara ostamatta. Vähän se kuitenkin pistää epäilyttämään kun kitara käyttäytyy tuolla tavalla arvaamattomasti. Mahtaisiko sille eebenille sitten löytyä hoitotapaa, jolla tuon halkeilun voisi kokonaan välttää?
 
Numb
16.04.2012 14:58:02 (muokattu 16.04.2012 15:03:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Mahtaisiko sille eebenille sitten löytyä hoitotapaa, jolla tuon halkeilun voisi kokonaan välttää?
 
Mulla on vuonna 2000 tehty kitara, jossa eebenlauta. Onpa vielä saman valmistajankin kuin tuo MM. Lauta on edelleen virheetön. Lemon oililla sipaisen kun kieliä vaihdan, eipä kai sille muutakaan.
 
Eivätkäpä muuten nauhanpäätkään törrötä. Eikä viimeistely ole kökköä... :P
 
e: Eebenhän on erittäin kovaa puuta, ehkä se halkeaa helpommin kuin ruusupuu tai vaahtera? Onhan ruusupuukin kovaa, mutta se ei ole muutenkaan yhtä "sileää" kuin eeben.
 
Terv. Kikki Hiiri
hallu
16.04.2012 15:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä: Itseäni hieman häiritsisi ainakin. Ainakin kaularaudan kiristäminen pikkuisen pistäisi jänskättämään.
 
Hieman ihmetyttää, kun koko ajan toitotetaan, että pienet puun elämiset kuuluvat asiaan jopa sinä määrin, että otelauta saa haljeta, nauhat törröttää jne. jne. Itse väittäisin, että nämä ongelmat johtunevat kuitenkin kitaroiden rakentamisesta liian kosteasta puusta. Ehkä on liian kiirus pukata myyntiin niitä tms.?

 
Siitähän se tietenkin johtuu. En tiedä onko kyse siitä, että on kiire saada myyntiin niitä kitaroita vai eikö tehtailla vaan ole enää varaa kuivata puita kunnolla (sehän on vuosia kestävä prosessi).
Itselläni ei ole riittävästi perspektiiviä, että minkälaisena tämä kuivumisongelma on menneinä vuosikymmeneinä näyttäytynyt tai onko viime vuosikymmeneinä yleistyneellä energiatehokkaalla rakentamisella ja keskuslämmityksellä ja ilmastoinneilla osuutta tämän kuivuusongelman kärjistymiseen. Jos raskisin, niin itse ostaisin suomalaisen kitaran, niin tietäisi sen ainakin sopivan täkäläisiin ilmasto-olosuhteisiin. Oma havaintoni on, että nämä kuivumisongelmat eivät koske vain halpoja kitaroita, vaan niitä ilmenee ihan samalla tavalla kalliissa soittimissa. Ehkä kalliita soittimia tulee hiukan huolellisemmin säilytettyä ja muutenkin nätimmin kohdeltua, mikä voi vaikuttaa tuohon seikkaan osaltaan.
 
toinen tapa välttää kuivuusongelmat on ostaa käytettyjä soittimia, jotka ovat jo vuosia saaneet kotiutua täkäläisiin olosuhteisiin. Kun se edellinen omistaja on ne nauhanpäät fixannut, niin tietää ettei niitä todennäköisesti enää toista kertaa tarvitse viilata. Samoin kaikkinaiset muutkin kuivumisen oireet tulevat esille ja syntyy todempi kuva siitä miten soitin sopii täkäläisiin olosuhteisiin. Uusi kitara on aina arvoitus miten se alkaa asettumaan tänne.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
16.04.2012 16:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eeben on tosiaan vähän epäkiitollinen suomen olosuhteisiin. En minäkään tuosta nyt uniani menettäisi. Itse olen myynyt yhden eeben otelautaisen kitaran jossa oli vähän saman tyyppinen joskin pikkuisen lyhyempi halkeama ja ihan tyytyväisesti ostaja siitä maksoi pyydetyn hinnan eikä jälkeenkään päin ole kuulunut. Mainitsin tämän halkeaman reilusti ilmoituksessa ja katsoin hinnan sen mukaan mitä kyseisestä kitarasta yleensä pyydettiin.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Volcom
16.04.2012 17:09:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia jälleen kovasti vastauksistanne!
 
Pistin viestiä ketjuun "Mitä kannattaa pyytää/maksaa tästä laitteesta -ketju", koska tuntuu että suuntaa-antava neuvo auttaisi tuon hinnan määrittelemiseen. Taitaa olla että juuri tätä mallia ei suomesta enään löydy kaupoista, en ainakaan netistä löytänyt?
 
Kelpo kitara, mutta kun tuli hankittua tuo Parkerin PM20Pro, niin on se sopinut sen verran paremmin meikäläisen näppeihin ja tarpeisiin ettei ole Gibsoniin juuri tullut koskettua. Ja sääli pitää noin hyvää soittopeliä nurkassakaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «