Aihe: Kotistudio pystyyn
1
hognabbt
15.04.2004 21:38:42
Ajattelin näin kesän tullen pistää pienmuotoinen suht pienbudjeettinen kotistudio pystyyn. Tarvisin vähän apuva oikeiden laitteiden löytämiseen ym.. tietokoneella ajattelin nauhoittaa että mikseriä ja raituria en varmaan hanki. Tietokone on uudehko että tehot varmaan piisaa 1Gb muistia ym..

- Ajattelin nauhoittaa sähkökitaraa, akustista kitaraa, bassoa, laulua + kosketinsoittimia. Rummut jätän suosiolla muille tai trackerille. Käytän Sonic Foundryn Acid Prota, ja se on minun mielestä erittäin selkeä ja helppokäyttöinen.
Siis äänikortti pitäisi hankkia mikä olisi sopiva suht halpa äänikortti, midi tai joystick portti pitäis varmaan löytyä koskettimien kytkemiseen..Ei tuohon mun tarkoitukseen varmaan tarvi kuin yhtä line-iniä kun nauhoitan yhden soittimen kerrallaan, vai??
Sanotaanko että hinta vois olla noin max 200€ mielummin halvempi :)

- Mikrofoni, mikä olis sopiva mikrofoni jolla sais yhdistettyä noi äänitykset suht hyviksi?En varmaan osta kuin yhden mikin. Millä rahalla sais sellasen perusmikin?
Kannattaako muuten sähkökitaran nauhoittaa mikillä vai onnistuuko suoraan vahvistimen lineoutista nauhoittaminen?
(Omistan Marshall Valvestate 80W vahvistimen)

- Midikaapeli, paljonko maksaa kyseinen piuha?

- Miksaus ja masterointi ohjelmaa tietokoneelle? Suosituksia?

Jos näillä sais jo tällaisen amatööri nauhoituksen suoritettua..
Pistäkää mielellänne muitakin vinkkejä, kaikki tiedot ovat kullan arvoisia :)

Toivottavisti TE tiedätte enemmän kuin minä..:) Kiitos
hognabbt
16.04.2004 00:19:23
Vielä jatkoa, tuollainen mikki etuaste, miten se toimi ja onko se ns. pakollinen? Ei kovin kallis ollut ainakaan joku Behringerin mic100 52€...
Soitan vähän kaikenlaista rockia,heviä, progee jos tieto olis tärkeä...
t1amatti
16.04.2004 18:51:36
Siis äänikortti pitäisi hankkia mikä olisi sopiva suht halpa äänikortti

Mulla on Audiotrakin Maya44 mk2, maksoin siitä 136 euroo. 4 sisään, 4 ulos, jonkinlainen mikkietunenkin on. Ja kuulokkeet saa suoraan ulostuloon. Itse pärjään tällä hyvin, ja nauhoitustarpeeni ovat aika lailla samat kuin sinulla. 4 ulostuloa/sisäänmenoahan tarkoittavat siis kahta stereoliitintä kumpaankin suuntaan. Kortissa ei muuten ole MIDI-liitäntää vakiona; siihen on saatavana lisäkortti, joka laajentaa korttia MIDI- ja S/PDIF-liitännöillä. Maksaa jotain 50 euroa, eli yhteensäkin nämä menevät siihen 200 eur luokkaan mukavasti.

Ei tuohon mun tarkoitukseen varmaan tarvi kuin yhtä line-iniä kun nauhoitan yhden soittimen kerrallaan, vai??

Jos mikität, niin yksi riittää.

- Mikrofoni, mikä olis sopiva mikrofoni jolla sais yhdistettyä noi äänitykset suht hyviksi?En varmaan osta kuin yhden mikin. Millä rahalla sais sellasen perusmikin?
Kannattaako muuten sähkökitaran nauhoittaa mikillä vai onnistuuko suoraan vahvistimen lineoutista nauhoittaminen?
(Omistan Marshall Valvestate 80W vahvistimen)

Näistä en niin hirveästi tiedä, mutta tuosta (paljon parjatusta) vahvistimesta saa varmaan parhaimman lopputuloksen mikittämällä esim Shuren SM57:lla. Se voisi olla tälläinen all-around-perusmikki.

- Midikaapeli, paljonko maksaa kyseinen piuha?

Muutaman euron.

- Miksaus ja masterointi ohjelmaa tietokoneelle? Suosituksia?

Ostin Cubase SE:n kun halvalla sain. Se on mielestäni mainio ohjelma, maksoi murto-osan (120 eur) isoveljensä SX:n (about 800) hinnasta, ja toimii kuitenkin samalla lailla. Ohjelmassa on kuitenkin rajattu raitojen ja VST-instrumenttien määrää, tosin meikäläisen käytöllä ei näitäkään rajoja tulla koskaan saavuttamaan. Jotkut suosittelevat about 50 euroo maksavaa n-Track Studiota. Itse en siihen lämmennyt, mutta kannattaa katsoa. Kuitenkin valitsit minkä valitsit, varmista että ohjelma tukee VST(i)-plugareita, niitä on laajalti saatavilla, ja niillä saat kaikenlaista kivaa aikaan.

Toivottavisti TE tiedätte enemmän kuin minä..:) Kiitos

No en nyt tiedä... jos tuli kirjoitettua ihan puuta heinää, niin korjatkoon viisaammat. Aloittelija olen minäkin.
no näinhän se on.
depe
20.04.2004 15:48:32
Itsekin tekisi joskus mieli äänitellä "mies ja kitara" -juttujani, mutta ei viitsisi hirveästi panostaa. Eli onko jonkun paremman äänikortin ostaminen aivan välttämätön juttu vai saako standardilla emolevyyn integroidulla äänikortilla minkäänlaista jälkeä aikaiseksi?

Ja sitten vielä pitäisi joku "kunnon" mikki hommata, ehkä tuo Shure? Tosin mikin saattaisin saada joskus lainaankin...
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Ylläri
20.04.2004 18:03:20
Eli onko jonkun paremman äänikortin ostaminen aivan välttämätön juttu vai saako standardilla emolevyyn integroidulla äänikortilla minkäänlaista jälkeä aikaiseksi?

Kyllä emon piirillä pääsee alkuun ihan mainiosti. Olen aina ollut sitä mieltä että kannattaa hakea tuntumaa ja opetella äänityksen alkeita niillä vehkeillä mitä jo kotoa löytyy, eikä rynnätä suinpäin ostelemaan jotain 24/192-high end-kortteja "kun kovat jätkät netissä sanoi että tämmöinen pitää olla jos haluaa olla jotain". Kamoja voi sitten myöhemmin päivitellä, kun voi paremmin itse määritellä mitä tarvitsee.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
jiipeep
24.04.2004 15:10:45

Cubasen sijaan voisin suositella Kristal Audio Engineä. Ilmainen, jatkuvasti kehityksessä oleva softa joka toimii samanlailla kuten Cubase.

http://www.kreatives.org/kristal/

Kristalissa ei ole midiä!
deggis
07.05.2004 20:44:00

Itsekin tekisi joskus mieli äänitellä "mies ja kitara" -juttujani, mutta ei viitsisi hirveästi panostaa. Eli onko jonkun paremman äänikortin ostaminen aivan välttämätön juttu vai saako standardilla emolevyyn integroidulla äänikortilla minkäänlaista jälkeä aikaiseksi?

Täysin samaa mieltä kuin tuo ylläri ylempänä. Muutenkin, jos puhutaan tunnelmallisesta "mies ja kitara"-jutusta: jos saisit vaikka ilmaiseksi sellasen hifistikortin ja muut vermeet, se tuunnelma alkaa hiljalleen kääntyä miehestä ja kitarasta kohti puuceetä ja muuta rautaa.. Tai ainakin kovasti luulen että moinen on mahdollista. Ihmisetkin eroo toisistaan :)
Mushroom Cut No13
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)