Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hei, haluaisin tietää miten parantaisin ja auto tunettaa ääntäni
1
Singer22
23.02.2012 15:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä , että onko oikea keskustelu alue, mutta kuulostaa oikealta, niin haluaisin tietää miten ne studioissa kuvatut äänet saa paljon paremmaksi kuin miltä oikeasti kuulostaa? Vastauksia, kiitos!
 
Milkop
23.02.2012 19:32:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vää rä kes kus te lu alu e
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
arc
24.02.2012 13:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit käyttää autotune pluga ria ja määrittää siitä sävel lajin sitten vaan alaulat niin kaikki on huippu tasoista tai sitten jotain vocooderi tyyppistä ratkasua jossa tunget laulu raidan sourceksi soitat midi raidan carrieriksi ja tuuppaat ne yhteen vocoderiin ja blendaat miten ja sitten olet robotti tule vaisuudesta
 
Klezberg
25.02.2012 13:39:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä oli kyllä ensimmäinen otsikko m.netissä joka sai minut purskahtamaan nauruun. Vai että tunettaa auto ääntä? No myy pois se auto.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Singer22
25.02.2012 17:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tämä oli kyllä ensimmäinen otsikko m.netissä joka sai minut purskahtamaan nauruun. Vai että tunettaa auto ääntä? No myy pois se auto.
Kuka tässä on puhunut "tunettaa auto ääntä" Kiitos, ja lue otsikko uudestaan silmälaseilla, tai jos on jo silmälasit, niin sinulla valitettavasti on lukuhäiriö. :(
 
Klezberg
25.02.2012 17:40:02 (muokattu 26.02.2012 00:01:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Singer22: Kuka tässä on puhunut "tunettaa auto ääntä" Kiitos, ja lue otsikko uudestaan silmälaseilla, tai jos on jo silmälasit, niin sinulla valitettavasti on lukuhäiriö. :(
 
Siellä lukee "auto tunettaa ääntäni", jossa auto on subjekti ja tunettaa predikaatti. Ihan vastaava lause kuin "auto kuluttaa bensiiniä", johon voi vastata että "vai kuluttaa auto bensiiniä".
 
Varmaan tarkoitat auto-tunettamista? Tai kai sen voi kirjoittaa myös autotunettaa. Siis että "miten parantaisin ja auto-tunettaisin ääntäni?"
 
Mutta olen pahoillani jos loukkasin. Otsikko kun oikeasti on hauska noin luettuna, vähän niinkuin fingerporissa. Sillä kun on väliä kirjoittaako sanat yhteen vai erikseen.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Singer22
26.02.2012 20:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Siellä lukee "auto tunettaa ääntäni", jossa auto on subjekti ja tunettaa predikaatti. Ihan vastaava lause kuin "auto kuluttaa bensiiniä", johon voi vastata että "vai kuluttaa auto bensiiniä".
 
Varmaan tarkoitat auto-tunettamista? Tai kai sen voi kirjoittaa myös autotunettaa. Siis että "miten parantaisin ja auto-tunettaisin ääntäni?"
 
Mutta olen pahoillani jos loukkasin. Otsikko kun oikeasti on hauska noin luettuna, vähän niinkuin fingerporissa. Sillä kun on väliä kirjoittaako sanat yhteen vai erikseen.

 
No olikohan tuo vastaus edes tarpeellinen? Olin kyllä ihan etsimässä oikeaa vastausta enkä mitään , että täällä nauretaan , kun pieni virhe tullut otsikkoon, ja et loukannut. :)
 
Klezberg
26.02.2012 21:32:03 (muokattu 26.02.2012 23:22:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Singer22: No olikohan tuo vastaus edes tarpeellinen? Olin kyllä ihan etsimässä oikeaa vastausta enkä mitään , että täällä nauretaan , kun pieni virhe tullut otsikkoon, ja et loukannut. :)
 
No, studiotekniikalle on oma alue ja tietokoneille ja softalla omansa. Ne taitavat olla oikeampia alueita tämmöisille kysymyksille. Mutta tuo sun kysymys on kamalan ympäripyöreä. Laulunääntä saa parhaiten kyllä parannettua laulamista harjoittelemalla. Kokemusta on. Laulamisellekin on oma alueensa.
 
Jos on äänittelystä kysymys, niin studiotekniikalla voi tietysti vaikuttaa siltä miltä ääni kuulostaa osana äänitettä. Kompressoria, eq:ta, delayta ja kaikua sopivalla tavalla käytettynä. Näistä löytyy keskusteluja studioalueelta.
 
Autotunehommiin olen itse turhautunut. Olen käyttänyt autotunea joskus 10 vuotta sitten ja sen jälkeen melodyneä. Mun omiin laulutouhuihin ne ei sopinut, tai sitten olisi ollut liian ison työn takana saada niillä virettä paremmaksi niin että laulu kuullostaa edelleen luonnolliselta ja sen fiilis ei katoa. Mun on vain opeteltava laulamaan paremmin vireessä, koska nuo tunetussoftat vievät mun laulusta pois sen mikä niissä on oleellista. Nykyään on kai ilmaisiakin softeja, niistäkin on ketju jossain.
 
Noiden autotunejen kanssa joutuu sitten senkin kanssa vastatusten, että miksi haluaa korjata oman laulunsa virettä. Miksi haluaa laulaa jos ei itse saa virettä tarpeeksi kohdalleen. En tarkoita tällä etteikö siihen voisi olla hyviä syitä, mutta kannattaa miettiä mitä on hakemassa.
 
Eli hirveän laaja tuo sun kysymys, jos nyt edelleenkään ymmärrän mitä olet hakemassa. Menee vuosia oppia laulamaan, menee vuosia oppia käyttämään studiotekniikkaa ja siinä käytettäviä ohjelmia.
 
PS. Luin nyt vielä tuon sun postauksen, enkä kyllä vieläkään oikein ymmärrä mitä olet kysymässä, kun sanot "studiossa kuvatut äänet". Jotain elokuvien äänitehosteita?
 
Parempi kun poistun. Pitäisi tosiaan saman tien sivuuttaa kysymykset joissa kysyjä ei osaa ilmaista mitä on hakemassa. Mutta kiitos hauskasta otsikosta kumminkin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Henri Henri Olavi
27.02.2012 16:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paremmat äänet saa kun käytät sampleja. Toinen vaihtoehto on, että äänität paremmin.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Jag
05.03.2012 04:38:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Singer22: En tiedä , että onko oikea keskustelu alue, mutta kuulostaa oikealta, niin haluaisin tietää miten ne studioissa kuvatut äänet saa paljon paremmaksi kuin miltä oikeasti kuulostaa? Vastauksia, kiitos!
 
Mitähän tällä kuvaamisella meinataan? Tallentamista?
 
Kokeile laulaa sama pätkä kahteen kertaan. Niin että kuulet sen aiemman äänityksesi laulaessasi toista raitaa. Sitten pistät ne soimaan niin, että se paremmin laulettu soi kovempaa ja se toinen ikäänkuin tukee sitä, muttei kuitenkaan niin että täysin erottuisi kahtena eri lauluna (ns. maallikolle ainakaan).
 
Auttaisi jos tietäisi tarkemmin mitä olet tekemässä. Äänitätkö kotona vain pelkkää laulua vai sisältääkö muitakin soittimia? Joka tapauksessa siihen lauluun kannattaa koittaa lisätä efektointina kaikua (reverb/delay tai molemmat).
 
"Mikäli elämä ei olisi psykoottinen kasa epäonnistunutta olemista, voisi se olla ihan hieno juttu. On tämäkin. Jossain planeetan pinnalla raahautuville lihakimpaleille muodostuu tietoisuus ja sitten vituttaa. Jatkuvasti." -Schnowotski
eleeton
13.04.2012 12:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaat kollegat, kysyjän viestissä ei missään vaiheessa puhuta laulamisesta tai edes musiikista...
 
Kenties studiotiloissa kuvatun videokuvan yhteydessä olevan ääniraidan äänenlaadun parantamisesta on kyse? Tarkennusta ei kyllä kysyjältä ole saatu..
 
Klezberg
13.04.2012 13:08:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Parhaat kollegat, kysyjän viestissä ei missään vaiheessa puhuta laulamisesta tai edes musiikista...
 
Kenties studiotiloissa kuvatun videokuvan yhteydessä olevan ääniraidan äänenlaadun parantamisesta on kyse? Tarkennusta ei kyllä kysyjältä ole saatu..

 
Näinpä. Kysymyksen epämääräisyyden totesin jo itsekin tuon pitkän vastaukseni lopussa. Viittaus auto-tunettamiseen ja sana "ääntäni" tuovat mieleen laulun. Harva kun sanoo "ääntäni" jos tarkoittaa jotain äänittämäänsä ääntä, vaikka siinäkin olisi kyllä oma logiikkansa.
 
Trollaustarkoituksessa oli varmaan liikkeellä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «