Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvän jazz-kitaran ominaisuudet
1 2
Hynkel
11.04.2012 10:56:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Olen vastikään innostunut jazzin saloista, ja alan pikkuhiljaa päästä sisään näihin perusstandardeihin, sointujen muodostamiseen, vaihtoihin (vai mitä ne on, substitutions).. todella mielenkiintoista ja stimuloivaa musiikkia.
 
Jazz-kitara himottaisi. Perusjuttuja voi soittaa ja treenata nykyiselläkin kalustolla, mutta se Pass/Montgomery/Benson-osaston soundi on se mitä haen. Mukavaa, soljuvaa, pehmeää soundia. Sitten ei voisi ainakaan syyttää kitaraa siitä ettei irtoa. Twin Reverb tuottaa sitten vahvistimena riittävän cleanin kyllä.
 
Kysynkin nyt teiltä, arvon M-nettiläiset, painavia kommentteja tähän. Mitä ominaisuuksia jazz-kitaraa hommatessa pitäisi ottaa huomioon? Olen katsellut tuota tarjontaa ympäriinsä, ja kovin suuri tuntuu olevan hintaero eri vehkeillä. Halvat Ibanezit eivät kiinnosta, ne tuntuvat lapasessa halvoilta ja soundikin on yleensä melko tukkoinen.
 
Budjetti on noin 2000€, jolla kyllä luulisi irtoavan hyvänkin pelin. Viime kädessä teen ostopäätöksen sitten kun olen ensin kokeillut eri vaihtoehtoja, mutta ottaisin lämmöllä vastaan vinkkejä. Arvokas soitin kuitenkin, ja olisi tarkoitus hankkia sellainen, josta ei sitten äkkiä tule tarvetta päästä eroon.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Numb
11.04.2012 11:15:48 (muokattu 11.04.2012 11:16:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Tervehdys.
 
Terve terve :)
 
Jazz-kitara himottaisi. Perusjuttuja voi soittaa ja treenata nykyiselläkin kalustolla, mutta se Pass/Montgomery/Benson-osaston soundi on se mitä haen.
 
Se lienee sitten ns. jazzloota, eli onttokoppainen. Joe Pass ja Wes Montgomery ainakin soittivat jossain vaiheessa Gibson ES-175:llä. George Bensonilla taas on Ibanezilla joku oma malli, jota hän taitaa jopa käyttää (toisin kuin Joe Pass, silloin kun hänellä Iban soppari oli).
 
ES-175 on mun mielestä vahva vaihtoehto. Siksikin, että niitä on saatavilla. Tosin taitavat mennä ylikin kahden kiloeuron, mutta hakemalla varmaan löytyy edullisempia sukulaisia.
 
D'Angelico on kans ollut suosiossa, niitten saatavuudesta mulla ei ole mitään hajua. eBaysta varmaan. Hinnat muistaakseni alta 2K.
 
Terv. Kikki Hiiri
Hynkel
11.04.2012 11:39:35 (muokattu 11.04.2012 11:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soppari
 
Jazz-lootapa hyvinkin. Mutta näille signature-malleille olen periaattessa allerginen, koska niissä on useimmiten sitä nimilisää hinnassa ihan turhaan. Ellei nyt sitten jotain ihan poikkeuksellista ole tapahtunut jollekin. Methenyn signature-Ibsua olen kokeillut, se oli kyllä upea vehje...
 
ES-175 on varmasti hyvä, mutta menee yli budjetin. Ei taida käytettynäkään olla saatavilla mun hintaan, ja E-bay ei tule kysymykseen kun haluan testata ja syynätä rauhassa.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Krice
11.04.2012 12:09:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Godinilla on 5th-sarjassa vaihtoehtoja 600-2000€. Timanttista laatua ilman nimilisää hinnoissa.
 
http://www.godinguitars.com/godin5thaveseriesp.htm
 
Hynkel
11.04.2012 12:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Godinilla on 5th-sarjassa vaihtoehtoja 600-2000€. Timanttista laatua ilman nimilisää hinnoissa.
 
http://www.godinguitars.com/godin5thaveseriesp.htm

 
Kiitti vinkistä. Mulla on jo Seagullin akkari, se on kai Godinin merkki (?), on loistava vehje. Täytyypä tsekata!!
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Gabe
11.04.2012 12:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katos, toi Godin näyttää hyvältä! Pitäis ihan päästä testaamaan jossain. On Jazzia tullut soiteltua enemmänkin viimeaikoina niin joku tommoinen vois olla tarpeen :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
RamoQ
11.04.2012 21:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Godinilla on 5th-sarjassa vaihtoehtoja 600-2000€. Timanttista laatua ilman nimilisää hinnoissa.
 
http://www.godinguitars.com/godin5thaveseriesp.htm

 
Komppailen kanssa tätä kyllä. Godinit ovat kyllä olleet helevetin hyviä skittoja lähes poikkeuksetta.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Hynkel
11.04.2012 22:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Komppailen kanssa tätä kyllä. Godinit ovat kyllä olleet helevetin hyviä skittoja lähes poikkeuksetta.
 
Kävin paikallisessa kyselemässä, hommaavat sinne tuon 5th Avenue Jazz NAT:n koklattavaksi. Aika hintava toki, 1600 egee, mutta kuulemma jumalainen soitin. Toivotaan parasta!
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
benny
11.04.2012 22:44:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä hieman aiheen vierestä riipasee, mutta eikös Telecaster ole myös suhteellisen käytetty joissakin Jazz-piireissä?
 
shitfuck inc.
Hynkel
11.04.2012 22:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny: Ehkä hieman aiheen vierestä riipasee, mutta eikös Telecaster ole myös suhteellisen käytetty joissakin Jazz-piireissä?
 
Onhan se, mutta mulla on jo Telecaster, erinomainen yksilö. Mutta siitä ei lähde sitä soundia mitä haetaan. Ihan eri soitin.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Nigelson
11.04.2012 23:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhana kun rupesi itseäkin kiinnostamaan Godinin kepit. Ja miljoona muutakin asiaa olisi hankitalistalla. Ehkä isona sitten...
 
Jucciz
12.04.2012 00:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny: Ehkä hieman aiheen vierestä riipasee, mutta eikös Telecaster ole myös suhteellisen käytetty joissakin Jazz-piireissä?
 
Kyllä joo, mutta ei Mike Stern varsinaisesti kuulosta Wes Montgomeryltä. Eikä toki tarvitsekaan, mutta kyllä lankku vaan on ihan eri asia kuin läskikoppainen jatsiloota.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
ReBeat
12.04.2012 00:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny: Ehkä hieman aiheen vierestä riipasee, mutta eikös Telecaster ole myös suhteellisen käytetty joissakin Jazz-piireissä?
 
Tossa muuten on soitettu "jazzinluritukset" lankku-telecasterilla:
http://www.jazzstarba.net/
 
Ukkovaari
12.04.2012 14:01:57 (muokattu 13.04.2012 11:58:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Editoitu omaa viestiä 13.4
 
Toivottavasti löytyy sopiva jazzari.
 
Antroid
12.04.2012 14:22:31 (muokattu 12.04.2012 14:34:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiles ettiä käsiisi jostain PRS:n Archtop, Hollowbodykin käy paremman puutteessa. Ainakin Teemu Viinikainen on vedelly moisella jazzia ihan sujuvasti...On nimittäin ainakin monipuolinen vehje, ei toki mikään perinteinen jazz-lootakaan.
 
Hynkel
12.04.2012 16:05:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antroid: Kokeiles ettiä käsiisi jostain PRS:n Archtop, Hollowbodykin käy paremman puutteessa. Ainakin Teemu Viinikainen on vedelly moisella jazzia ihan sujuvasti...On nimittäin ainakin monipuolinen vehje, ei toki mikään perinteinen jazz-lootakaan.
 
Nimenomaan hakusessa on hyvä loota, ja se soundi mikä hyvästä lootasta lähtee. PRS:n Archtopit on varmasti hyviä, mutta se hinta...
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Antroid
12.04.2012 16:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Nimenomaan hakusessa on hyvä loota, ja se soundi mikä hyvästä lootasta lähtee. PRS:n Archtopit on varmasti hyviä, mutta se hinta...
 
Eastmanit kannattanee myös tsekata, jos ei joku niitä jo aikaisemmin maininnut.
 
Sammo
13.04.2012 09:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Nimenomaan hakusessa on hyvä loota, ja se soundi mikä hyvästä lootasta lähtee. PRS:n Archtopit on varmasti hyviä, mutta se hinta...
 
Heh, this is going to sting, mutta torilla oli ihan vähän aikaa sitten Archtop pikkasen päälle yli kahden tonnin. Ei se kauan siellä ollut.
 
Godinin vitossarjalaisista mulla on vähän ristiriitaiseia kokemuksia, ekasta yksimikkisestä jota kokeilin joskus Soundatassa jäi todella hyvät muistot ... mutta ehkä kymmenestä sen jälkeen kokeillusta (akkarit, 1xP90 ja 2xP90) ei ole löytynyt ostohaluja herättänyttä yksilöä. Noista akkarit soi mun korvaan parhaiten mutta haluan sen yhden mikin. Ja ne on aika kaukana kokopuukantisista tai ES175-johdannaisista sekä ulkonäön/viimeistelyn ja soundin kannalta.
 
Eastmanit on hinta/laatusuhteelta varmasti hyviä mutta jos haluaa kokopuukantisen kannattaa tsekata myös kotimainen Westend-merkki: http://www.westendguitars.com/ . Vantaanportin F-musiikissa oli noita kaksi, hinta 1500€:n molemmin puolin ja ne tuntui hyviltä käteen, ehkä jopa vähän paremmilta kuin Eastmanin vastaavat (kokeilusta tosin vuosia).
 
Kokopuukantiset on tietenkin tosi hienoja ja yleensä käsityön näytteenä yllivertaisia, mutta jos mä mietin omaa levykokoelmaa ja suosikkeja niin suurin osa klassikoista on soitettu muulla kuin kokopuukantisilla.
 
Ibanezin Benson-mallit kannattaa tsekata vaikka ne taitaa nykyään mennä uutena yli tuon budjetin.
 
"Just swimming in the sea of rubato"
jkourula
13.04.2012 10:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo:
Godinin vitossarjalaisista mulla on vähän ristiriitaiseia kokemuksia, ekasta yksimikkisestä jota kokeilin joskus Soundatassa jäi todella hyvät muistot ... mutta ehkä kymmenestä sen jälkeen kokeillusta (akkarit, 1xP90 ja 2xP90) ei ole löytynyt ostohaluja herättänyttä yksilöä. Noista akkarit soi mun korvaan parhaiten mutta haluan sen yhden mikin. Ja ne on aika kaukana kokopuukantisista tai ES175-johdannaisista sekä ulkonäön/viimeistelyn ja soundin kannalta.

 
Osta akustinen ja asenna/asennuta kelluva mikki. Nuo kelluvat mikithän eivät haittaa kitaran akustista sointia.
 
Tällaista vaihtoehtoa olen harkinnut usein, kun nuo Godinin mikittömät ovat aika siistejä kitaroita.
 
Sammo
13.04.2012 10:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkourula: Osta akustinen ja asenna/asennuta kelluva mikki. Nuo kelluvat mikithän eivät haittaa kitaran akustista sointia.
 
Tällaista vaihtoehtoa olen harkinnut usein, kun nuo Godinin mikittömät ovat aika siistejä kitaroita.

 
Tuli itseasiassa mieleen sama ... Godinin pleuksuojus näytti aika heppoiselta ettei siihen saa mikkiä kunnolla kiinni ja kaulan päähän kiinnitettävä on kai isompi operaatio. Anyway, jos mikki maksaa satkun ja ammattimiehen työt siihen päälle en ole varma onko se enää kustannustehokasta?
 
Jos päädyt tuohon ratkaisuun niin kerro ihmeessä miten kävi!!
 
"Just swimming in the sea of rubato"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «