![]() 14.01.2012 19:08:12 | |
---|---|
Itsellä on nykyään carlsbro top 50 nuppi ja plexitone sen kaverina, plexitonesta crunch kanavasta miedompi särö ja sit vähän enemmän gainia toisesta kanavasta jos tarttee, boostilla saa sooloon volumea lisää ja aavistuksen lisää gainia, aika toimiva kompinaatio :) kitaranvolumella puhdistuu myös kokonaan tarvittaessa vaikka plexitone olis boostaamassa. http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php | |
![]() 05.02.2012 12:50:34 | |
Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille niistä. Vähän kiinnostaisi joku pieni Fenderin putkivahvari, josta saisi volumea vääntää reilusti sen kuitenkin pysyessä vielä siedettävällä tasolla. 15-20 wattia varmaan riittäisi, koska keikalla kitara mikitetään aina. Tuossa nykyisessä Red Knob Twinissä on kuitenkin niin hyvä saundi, että taidan kuitenkin tyytyä siihen toistaiseksi. Ehkä tuollaista Hot Cakeakin voisi kokeilla, jos joskus torilla vastaan tulee. Blues is easy to play, but hard to feel.
-Jimi Hendrix | |
![]() 05.02.2012 14:14:31 | |
Laulava Kylätohtori: Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille niistä. Vähän kiinnostaisi joku pieni Fenderin putkivahvari, josta saisi volumea vääntää reilusti sen kuitenkin pysyessä vielä siedettävällä tasolla. 15-20 wattia varmaan riittäisi, koska keikalla kitara mikitetään aina. Tuossa nykyisessä Red Knob Twinissä on kuitenkin niin hyvä saundi, että taidan kuitenkin tyytyä siihen toistaiseksi. Ehkä tuollaista Hot Cakeakin voisi kokeilla, jos joskus torilla vastaan tulee. Xotic BB Preamp ja volapotikat yhdistelmä toimii myös hyvin Fender (strato/bluesjunior) osastolla | |
![]() 05.02.2012 16:10:35 | |
Laulava Kylätohtori: Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille niistä. Vähän kiinnostaisi joku pieni Fenderin putkivahvari, josta saisi volumea vääntää reilusti sen kuitenkin pysyessä vielä siedettävällä tasolla. 15-20 wattia varmaan riittäisi, koska keikalla kitara mikitetään aina. Tuossa nykyisessä Red Knob Twinissä on kuitenkin niin hyvä saundi, että taidan kuitenkin tyytyä siihen toistaiseksi. Ehkä tuollaista Hot Cakeakin voisi kokeilla, jos joskus torilla vastaan tulee. Jos haluat vääntää vahvarista volapotikkaa reilusti siedettävillä äänenpaineilla, saat kyllä unohtaa tommosen 20W mörssärin. Semmoisen täysille kääntämällä saat keikalla unohtaa sen mikittämisen.....tosin kaiken muun saat mikittää. | |
![]() 06.02.2012 10:51:32 | |
slapvete: Jampat menee metsään usein siinä, että luulevat voivansa boostata volaa "soolotasolle" ajamalla rutussa olevaa etuastetta vielä enemmän rutulle. No, enemmän säröähän siinä tulee, joo, mutta kuulokuvassa vola vähenee (ei siis välttämättä absoluuttisesti, eli jättää suosiolla sen desibelimittarin himaan ja käyttää korviaan). Luulen, että tähän "virheeseen" olen syyllistynyt itsekin. Komppisärön, joka on purkista tai multiefektistä koetan vääntää lisäboostilla lisää "tehoa", että sais sooloon sustainia ja äänenpainetta enemmän. Enkä ole hyvin onnistunut. Joskus tuntuu, että parhaimmat dynamiikat ja äänenpaineet (siis metelistä erottuvat) olen saanut, kun vetelee ankarasti vaan Fenderin putkivahvistimen cleaneilla. Mutta joo, osaisko joku vielä oikein rautalangasta vääntää, että jos käyttää esim bluesdriveria peruskomppisärönä ja haluaa sitä boostata sooloihin toisella (särö)padaalilla, niin mikä järjestys laitetaan. Miten gainit ja volat kanattasi vääntää. Olen aika tumpelo näissä ja viimeksi kun kokeilin treeneissä, niin en saanut aikaan kuin hirvittävää meteliä.. Blues is allright! | |
![]() 06.02.2012 12:13:57 | |
Tsugu Way: Luulen, että tähän "virheeseen" olen syyllistynyt itsekin. Komppisärön, joka on purkista tai multiefektistä koetan vääntää lisäboostilla lisää "tehoa", että sais sooloon sustainia ja äänenpainetta enemmän. Enkä ole hyvin onnistunut. Joskus tuntuu, että parhaimmat dynamiikat ja äänenpaineet (siis metelistä erottuvat) olen saanut, kun vetelee ankarasti vaan Fenderin putkivahvistimen cleaneilla. Mutta joo, osaisko joku vielä oikein rautalangasta vääntää, että jos käyttää esim bluesdriveria peruskomppisärönä ja haluaa sitä boostata sooloihin toisella (särö)padaalilla, niin mikä järjestys laitetaan. Miten gainit ja volat kanattasi vääntää. Olen aika tumpelo näissä ja viimeksi kun kokeilin treeneissä, niin en saanut aikaan kuin hirvittävää meteliä.. Itsellä on säröinä Blues Driver sekä Super Overdrive ja järjestys on kitara->sd-1->bd-2->vahvistin (säröjen osalta siis). BD:ssä on vähän enemmän gainia ja SD:ssä vähemmän, BD on koko ajan päällä ja SD:llä lisää säröä. Molemmat päällä haetaan soolosaundi, sd pois ja säädetään "komppisaundi". Volumet säädän sitten niin, että SD:n päälle laittamalla ei tule liian kovaa volumehyppäystä (eli saattaa vaatia molempien efektien volumen säätöä)... En tiedä, onko tämä hyvä vai ei, mutta näin olen tähän mennessä soittanut. Nyt kun olen muutenkin saundipuoleen yrittänyt panostaa, niin pitäisi varmaan testailla vähän muitakin mahdollisuuksia. Eli itsekin kuulisin mieleläni vinkkejä asiasta... Blues is easy to play, but hard to feel.
-Jimi Hendrix | |
![]() 11.04.2012 19:10:40 | |
Jatketaan täällä, ettei tarvitse uutta aloittaa... Haussa olisi sellainen - onko se sitten trebleboost vai mikä lie - mutta siis sellainen lähes puhtaan saundin "korostaja/tiukentaja". Saisi funk-tyyliseen saundiin potkua, eli voimaa, atakkia ja ehkä vähän jopa sustainia. Eikä tarvitsisi aivan puhdas olla, vaan vähän saisi olla jonkinlaista säröistymistä mukana. BD-2 ja SD-1 ovat ilmeisesti clean-boosteja ja tarkoitettu 0 gainilla ja 10 volumella vahvistimen boostaukseen, mutta se ei kuitenkaan ole, mitä tarkoitan, vaikka kyllähän nuokin siinä tavallaan hyvin toimii... Danelectron Transparent OD on aika hyvä ja Bossin FBM-1 Bassman '59 on vieläkin parempi, mutta haussa olisi joku vieläkin sopivampi, kun nuo eivät muuten oikein mahdu pedaalilautaan. Timmy olisi varmaan hyvä (tuo Transp-od on ilmeisesti kopio siitä), mutta tähän väliin vähän arvokas. Olisko kellään vinkkejä tai ehdotuksia... San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... | |
![]() 11.04.2012 19:27:03 | |
Tsugu Way: Luulen, että tähän "virheeseen" olen syyllistynyt itsekin. Komppisärön, joka on purkista tai multiefektistä koetan vääntää lisäboostilla lisää "tehoa", että sais sooloon sustainia ja äänenpainetta enemmän. Enkä ole hyvin onnistunut. Joskus tuntuu, että parhaimmat dynamiikat ja äänenpaineet (siis metelistä erottuvat) olen saanut, kun vetelee ankarasti vaan Fenderin putkivahvistimen cleaneilla. Olen nyt opetellut särön määrän säätöä kitaran volumella (ja myös kitaran tonen käyttöä) ja se on mielestäni loistava tyyli - aivan kuten täällä on jo monta kertaa todettu. Vaatii tietysti siihen sopivat vehkeet, mutta mielestäni kitaran volumesta säröä lisätessä tulee myös sopivasti lisää äänenpainetta. Tuota kun oppisi vielä kunnolla käyttämään, niin eipä tarvitsisi paljon polkimien kanssa stepata... Mutta joo, osaisko joku vielä oikein rautalangasta vääntää, että jos käyttää esim bluesdriveria peruskomppisärönä ja haluaa sitä boostata sooloihin toisella (särö)padaalilla, niin mikä järjestys laitetaan. Miten gainit ja volat kanattasi vääntää. Olen aika tumpelo näissä ja viimeksi kun kokeilin treeneissä, niin en saanut aikaan kuin hirvittävää meteliä.. Ei taida enää olla ajankohtaista, mutta vastaan silti (parhaan kykyni mukaan). Eli kitarasta piuha boosterisäröpedaaliin, siitä bluesdriveriin ja siitä vahvistimeen. Aluksi volumet molemmista klo 12. Gainit, vaikka boosteri klo 9-10 ja BD-2 klo 12. Tai sitten boosteripedaaliin reilusti volumea ja vähemmän gainia. Tai jos säädät ensin bluesdriverillä hyvän komppi särön ja sitten polkaiset boosterin päälle ja säädät siitä sopivan lead-saundin. Tai pistät molemmat päälle ja säädät hyvän lead-saundin ja vähennät kitaran volumesta säröä siten, että saat sopivan komppisaundin... Emmää tiä, ei multa kannata kysyä. Jos joku viisaampi kertoisi, sillä muakin kiinnostaisi, miten tämä suuressa maailmassa toteutetaan. San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... | |
![]() 11.04.2012 19:47:17 (muokattu 11.04.2012 19:51:38) | |
Ainakin musta dynamiikan määrään voi vaikuttaa esim. Carl Martinin Plexitonella. Koska kaksi kanavaa+boost niin kannattaa valita se miedompi särökanava ja boost-toiminto niin kyllä alkaa dynamiikassa löytyä. Ja hyvä putkivahvistin lisäksi tietysti olla pitää :) No voi perskules...en ollut mr. Moikkisin kommenttia huomannut. Sorry, ei ole tapana toisten oivalluksia kopioida.. :( No onpahan kaksi samanlaista mielipidettä ...:) | |
![]() 11.04.2012 20:31:20 | |
Laulava Kylätohtori: Jatketaan täällä, ettei tarvitse uutta aloittaa... Haussa olisi sellainen - onko se sitten trebleboost vai mikä lie - mutta siis sellainen lähes puhtaan saundin "korostaja/tiukentaja". Saisi funk-tyyliseen saundiin potkua, eli voimaa, atakkia ja ehkä vähän jopa sustainia. Eikä tarvitsisi aivan puhdas olla, vaan vähän saisi olla jonkinlaista säröistymistä mukana. BD-2 ja SD-1 ovat ilmeisesti clean-boosteja ja tarkoitettu 0 gainilla ja 10 volumella vahvistimen boostaukseen, mutta se ei kuitenkaan ole, mitä tarkoitan, vaikka kyllähän nuokin siinä tavallaan hyvin toimii... Danelectron Transparent OD on aika hyvä ja Bossin FBM-1 Bassman '59 on vieläkin parempi, mutta haussa olisi joku vieläkin sopivampi, kun nuo eivät muuten oikein mahdu pedaalilautaan. Timmy olisi varmaan hyvä (tuo Transp-od on ilmeisesti kopio siitä), mutta tähän väliin vähän arvokas. Olisko kellään vinkkejä tai ehdotuksia... Joko testasit Fulltone Full-Drive kakkosen ja Mad Professor LGW:n? Tuohonkin tarkoitukseen erittäin päteviä pelejä molemmat. Ja käytettyinä kohtuullisen edullisiakin. Liikaa säätöä. | |
![]() 11.04.2012 20:39:49 | |
Bossin Dyna Drive kannattaa testata. Ei kaikkien mieleen, mutta toiset tykkää kovastikin. Se on nimenomaan suunniteltu sellaiseksi, että kevyellä tatsilla tulee puhtaampaa soundia ja lujempaa iskiessä säröä tulee enemmän. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 12.04.2012 09:17:34 | |
Fulldrive 2 ja LGW olivat molemmat pitkään ostoslistalla, mutta jäivät sitten ostamatta, kun torilta ei sillä hetkellä löytynyt sopivaan hintaan. Muita tuli sitten kokeiltua sen verran, että alkoi koko spedurumba tökkimään ja nuo jäi kokeilematta. Ovat toki edelleen jossain kohtaa testilistalla. Tuota Dyna Driveäkin kokeilin, mutta en tiedä, jotenkaan se ei vaan vakuuttanut. Sen yleissaundi oli ehkä distortiomaisempi kuin mitä olin hakemassa, tai sitten en vain testannut sitä riittävästi. Ja tuossa, kun on Bossilta SD-1, BD-2, OD-3 ja FBM-1, niin ajattelin, että eiköhän siinä ole jo Bossia riittävästi. Ja mielestäni BD-2 on parempi saundinen ja myös melko dynaaminen vehje - varsinkin modauksen jälkeen. Tatsiin reagoiminen on kyllä hieno ja hyödyllinen ominaisuus, mutta toisaalta oma soittotyyli on aika voimakas ja kitaraa tulee usein soitettua melko kovalla kädellä, joten tärkeämpää on ehkä hyvä reagointi kitaran volumeen. Oikeastaan molemmat ovat tärkeitä ja kaikki tietysti riippuu siitä, mitä milloinkin soittaa... Suurin ongelmahan on, että en halua mitään 10 od:n pedaalihelvettiä, vaan pari od:ia pitäisi riittää. Pakko tehdä vähän kompromisseja, kun toinen sopisi täydellisesti yhteen tarkoitukseen, toinen toiseen ja kolmas kolmanteen jne... San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... | |
![]() 12.04.2012 09:30:33 | |
Jos hyvää boostia treblesäädöllä on joku vaikka niin mulla olis ylimääräisenä Mad Proffan Ruby Red Booster. Tossa on hiton hyvä bufferi, mastervolumekin viÄlä ja ommuute hyvä! Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. | |
![]() 12.04.2012 09:40:44 | |
Laulava Kylätohtori: ...miten saisi dynamiikkaa saundiin mahdollisimman vähillä vehkeillä. Nyt en tarkoita sormista ja soittajasta lähtevää dynamiikkaa, vaan kamoista lähtevää dynamiikkaa. Eli kaikki tarvittavat saundit saisi ulos max. kahdesta OD-pedaalista. ... niin että koko biisi vedetään läpi samoilla säädöillä ilman efektien on/off-rumbaa kuitenkaan dynamiikan katoamatta. ... Riffille oma saundi, laulun alle vaikka vähän puhtaammalla ja sooloon tietyti enemmän sustainia. Eli revittelyä ja suvantovaiheita ilman monia speduja ja niiden pois ja päällekytkemistä. Tottakai soittotatsi vaikuttaa, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä. Koska en ole soittajana kummoinen, niin vähän epäröin vastata tähän ketjuun, mutta pakkohan se on nyt vähän kommentoida taas tota mun uutta hankintaa... Nyt on ollut käytössä Rikstonen tekemä pikkukombo (ehkä n. 5-10W, Fender Princeton kytkentöihin perustuva) jossa on aivan valtava dynamiikka. Jos tuosta vahvistimesta pitäisi valita yksi ominaisuus mikä pistää positiivisella tavalla korvaan, niin se on nimenomaan dynamiikka. Aivan huikea! Pienillä äänenvoimakkuuksillakin vahvistin reagoi soittotatsiin valtavan hyvin: koskematta mihinkään säätöihin (ei edes kitaran vol potikkaan) soundit voi saada puhtaan tai tosi roson välillä riippuen siitä miten lyöt kieliä. Itsellä on joskus ollut mm. 2 kpl 60-luvun VOX koneita ja ei ne kyllä reagoineet näin hyvin soittotatsiin. Koska Rikstone kombo reagoi soittotatsiin noin hyvin, niin juuri siksi ei tee mieli käyttää mitään pedaaleja. Eipä minulla ole kuin pari pedaalia, mutta mitä enemmän soitan, niin reverbiäkin tulee kokoajan laitettua pienemmälle ja pienemmälle... Kuiva soundi tuo soittotatsin / dynamiikaan paremmin esille. Jos tällainen vahvistin olisi osaavissa käsissä, niin veikkaan, että ihan kitaran vol -potikalla ja yhdellä boostipedaalilla (sooloja varten) saisi tollaiseen blueskamaan kaiken tarvittavan soundin. Parasta tässä on nimenomaan kaluston yksinkertaisuus. Käytännössä vol+tone vahvistimessa ja vol+tone kitarassa. Todella simppeli paketti, mutta tästäkin kombosta lähtee kaikki soundit mitä nyt kaipaan. Itsellä ei ole tapana mainostaa mitään kamaa, mutta kyllä tämä Rikstone nyt ansaitsee sen ehdottomasti. Joskus tulevaisuudessa jos tarvitsen toista vahvistinta, niin laitan tilauksen menemään saatteella "n. 10W laite VOX soundilla ja isolla dynamiikalla". Nyt mulla on samalainen laite, mutta Fender -soundilla. | |
![]() 12.04.2012 10:17:23 | |
Tuli vielä mieleen tällainen tuote kuin Voodoolab Sparkle Drive. Se on varsin dynaaminen ja hyväsoundinen od. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 12.04.2012 13:06:56 | |
Ai niin, unohtui mainita kun hehkutin tota Rikstonea, että vahvistimen dynamiikka on niin hyvä, että piti taipua yhden pedaalin taktiikan (reverb) sijasta ostamaan myös toinen spedu: kompressori, että saa hillittyä tota dynamiikkaa hieman, heh. Ei se ole tuulesta temmattu fakta, että vuosikymmeniä sitten on todettu erittäin toimivaksi yhdistelmäksi 1. hyvä putkivahvistin josta hanat kaakkoon ja 2. soundia vaihdellaan kitaran volume potikalla. | |
![]() 13.04.2012 09:17:10 | |
jyrkalt: Jos hyvää boostia treblesäädöllä on joku vaikka niin mulla olis ylimääräisenä Mad Proffan Ruby Red Booster. Tuollainen voisi olla kiinnostava, mutta hinta taitaa olla omalle budjetille liikaa... Minkäslainen peli tuo muutamalla sanalla kuvaillen on? San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... | |
![]() 14.04.2012 10:27:46 | |
Laulava Kylätohtori: Tuollainen voisi olla kiinnostava, mutta hinta taitaa olla omalle budjetille liikaa... Minkäslainen peli tuo muutamalla sanalla kuvaillen on? Tossa Ruby red pedaalissa on clean- ja treble boosteri. Mastervolumen kanssa toi toimii vielä overdrivenäkin. Pedaalin sisällä on kytkytin jolla saa pedaalin moden vaihdettua true by pass ja non tbp-tilaan. Bufferina tuo pedaali on hemmetin hyvä. Mun mielestä youtubesta ei löydy kovin kummoisia videodemoja tuosta pedaalista mikä on harmi koska pedaali on oikeesti hiton hyvä siinä, mitä sen tehtäväksi on suunniteltu. Tai siis parempi mitä nuo videot tubessa antaa ymmärtää. Ainakin mun kitararomppeilla on :D Itse tykkäilen siitä eniten valmiiksi säröllä olevan vahvistimen boostaamiseen tai jos vahvistin on puhtaalla niin toisen overdrivepedaalin stäkkäämiseen. Oikeastaan ihan sama boostaako cleanina, treblellä, sekä että tai valmiiseen säröön lisaa "hammasta" antamaan. Joka homman tuo purkki hoitaa varsin mallikkaasti. Mulla pedaalilaudassa toi boosteri on toisena fuzz-pedaalin jälkeen ennen wahitinta. Oon itse tykkäillyt siitä tossa paikassa mut tämähän ei ole mikään sääntö. Jokainen tekee tavallaan. Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. | |
![]() 14.04.2012 11:06:52 | |
Dynamiikka lähtee enimmäkseen sormista. Jos soittelee täysillä koko ajan kuten Yngwie niin vahvistimista tai pedaaleista ei ole juurikaan apua dynamiikan tavoittelussa. | |
![]() 14.04.2012 11:13:13 | |
Krice: Dynamiikka lähtee enimmäkseen sormista. Jos soittelee täysillä koko ajan kuten Yngwie niin vahvistimista tai pedaaleista ei ole juurikaan apua dynamiikan tavoittelussa. Ootsä Krice ihan satavarma mistä tässä keskustelussa puhutaan? :D Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)