Aihe: Miten saavuttaa parempi taimi?
1 2 3
Zeeboo
09.04.2012 13:42:21
Hitaasti treenaamalla oppii soitamaan nopeasti. Metronomi + napsut eri iskuille on ihan hyvä resepti: 4/4 tahtiin ensin napsut neljäsosille, sitten kakkoselle ja neloselle, sitten pelkille nelosille jne. Tahdin ääneen laskeminen voisi olla hyvä konsti aina välillä.
Metronomin kanssa treenaamisesta menee puolet harakoille, jos rytmiä ei ota kroppaan mukaan. Joillekin tahdin naputtaminen jalalla on ylivoimaisen vaikeaa. Kannattaa paneutua, jos tuo homma ei ole selkäytimessä. Timessä soittaminen on hemmetin hankalaa jos rytmi ei "tunnu". Ainakin itselläni.
Komppien soittamisessa timeen auttaa perussykkeen pitäminen plektrakädessä myös taukojen aikana. Eli jos homma menee 16-osina, niin plektrakäsi pysyy 16-osien mukaisessa liikkeessä. En sitten tiedä, kuinka tämä pätee pelkillä downstrokeilla soitettavaan komppiin kun en niitä ole itse just soittanut.
White men can't Monk
WanhaWetäjä
09.04.2012 15:35:22

DirtyFingers: Ei vittu :DDDDD:::DD___---DD.! Keksitkö itse :D? Paras juttu aikoihin!!!!!!1111

Toooooodella wanha juttu...taimitarhoja löytyy teiden varsilta ja varsikin joillekkin rumpaleille noita on suositeltu keikkamatkoilla jo ammoisista ajoista alkaen, huumorilla tietenkin ;-)
Tre-Lahti väylällä vähän ennen Kangasalan liitymää on hauska kyltti, "Tavaraa poikkeaville".
Onhan näitä muuallakin, "Kukkia&sidontaa", "Kukkia poikkeaville" etc...

Itse aiheesta...klasariope painotti aikanaan myös tätä erittäin hitailla tempoilla treenaamista ja vielä silleen että jokainen ääni soitetaan painokkaasti ja yhtä kovaa. Käy asteikoille, riffeille ja mille vaan, myös komppaukseen. Jopa simppelin asteikon soittaminen aivan timeen hitaalla tempolla saattaa olla nopeaan tiluttamiseen tottuneelle haastavaa. Ja kun homma tehdään niin että soundi on riisuttu kaikista efekteistä tulee haastetta lisää.

Ite oon treenannut myös silleen että soitan PODin loopperiin tai sekuohjelmaan n 30 sec pätkän komppia tai jotain asteikkoa mahdollisimman hitalla tempolla ja ilman metronomia, loopista kuulee heti lähteekö juokseen vai hidastuuko. Myös soittaminen itsensä kanssa duettona ilman muita taustoja on hyvää treeniä.

Varsinaisten backing trackien kanssa soittaminen on tietenkin hyvää treenia ja siinähän voi myös mutettaa taustan ja kuunnella ajatuksella vain oma osuus. Tietty hyvä olis jos poikkeaisi omalta mukavuusalueelta ja soittaisi monelaista musaa eri tempoilla kuin myös eri tahtilajein.
Oikeen hyvä konsti havaita mitä tulikaan soitettua on se että soittaa soolon särösaundilla efekteineen, kuulostaahan se useimmiten hyvälty, mutta kun riisuu sen paljaaksi niin yllättäviä kökköjä saattaa löytyä. Vaatii tietty sellasen kitaraplugarin jonka saundia/mallinnusta voi muuttaa jälkikäteen.
jmsavo
09.04.2012 18:39:24
Löysin rumpalikaverini avustuksella tämmösen linkin:

http://bestdrumtrainer.com/tt/

Erittäin hyvä työkalu ns. sisäisen timen kehittämiseen. Voi säätää haluamansa määrän hiljaisia tahteja metronomin sykkeen sekaan.
baron
09.04.2012 18:43:39 (muokattu 09.04.2012 18:44:06)

WanhaWetäjä: Varsinaisten backing trackien kanssa soittaminen on tietenkin hyvää treenia

Backing trackien kanssa on se etu metronomiin verrattuna että metronomilla voit huomaamattasi missata yhden iskun mutta backing trackien kanssa kyllä huomaat sen.
Mulle on neuvottu että pistetään metronomi kakkoselle ja nelosella ja sitten kun se toimii niin vain neloselle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
09.04.2012 20:24:33
baron: ..mutta backing trackien kanssa kyllä huomaat sen...

Ja kun nauhoittaa omaa soittoa, ja miksei niitä asteikko- ym. treenejä, niin niitä kuunnellessa huomaa paljon sellaista mitä soittaessa menee omien korvien ohi.
White men can't Monk
cr4b
09.04.2012 20:34:41 (muokattu 09.04.2012 20:35:48)
Hyviä vinkkejähän tässä on tullut.

Harvemmin himassa tulee nauhoiteltua "tositarkoituksessa", joten yleensä tyydyn vähän huonompiinkin ottoihin silloin. Kyse voi myös olla siitä, että himassa nauhoittelen delayt sun muut täysillä, kun taas nyt ollaan nauhoitettu kitarat ihan raakana, jotta niihin voi lisäillä efektit jälkeenpäin. Voisin alkaa treenaamaan sillä tavalla nauhoittamista kotonakin. Tosiaan toi tarkoituksenmukainen edistäminen/jätättäminen on mulle vielä vähän turhan "advanced".

Kysymys ei myöskään ole nopeista riffeistä, vaan ihan rauhallinen 140bpm 8-osariffi voi osoittautua joskus haastavaksi, jotta sen saa sillai "rullaavan" kuuloiseksi, riippumatta soitanko sen downstrokeilla vai alternatella. Esimerkki tälläisestä riffistä vois olla Scorppareiden Big City Nights -kertsi. Helppo riffi, mutta vaikea saada kuulostamaan samalta kuin levyllä.

Jucciz: Ehkä täältä?

http://www.rengontaimitarha.fi/

Ensimmäinen, joka tajusi mitä OIKEASTI tarkoitin ;)
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Epämuusikko
10.04.2012 10:25:40 (muokattu 10.04.2012 12:42:18)
e: menipä taas.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
J_Mikkonen
10.04.2012 13:16:24
Epämuusikko: e: menipä taas.

Ihan asiaa siinä oli, laita takas. Heti.
Phenom991
17.04.2012 14:30:51
Metronomi on tosiaankin erittäin hyvä työkalu. Ja nimenomaan niin, että vaihtaa sitä nakutuksen paikkaa. Pelkälle ykköselle, kakkoselle ja neloselle, kuudestoistaosan päähän tasaiskuista jne. Metronomi on aika tylsän kuuloinen itsestään, mutta jos sen saa kuulostamaan groovaavalta niin uskoisin, että silloin osaa jo jotain.
"Rakkautta on Nenän imeminen"
baron
17.04.2012 17:49:28

Phenom991: Metronomi on tosiaankin erittäin hyvä työkalu. Ja nimenomaan niin, että vaihtaa sitä nakutuksen paikkaa. Pelkälle ykköselle, kakkoselle ja neloselle, kuudestoistaosan päähän tasaiskuista jne. Metronomi on aika tylsän kuuloinen itsestään, mutta jos sen saa kuulostamaan groovaavalta niin uskoisin, että silloin osaa jo jotain.

Sviddu, että metronomi synkooppeja! Kuulostaa vaikealta mutta jos sen saisi toimimaan niin yeah!!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Phenom991
17.04.2012 22:50:58 (muokattu 17.04.2012 22:51:27)
baron: Sviddu, että metronomi synkooppeja! Kuulostaa vaikealta mutta jos sen saisi toimimaan niin yeah!!

Onhan se aika hikistä hommaa. Itse oon tota treenaillu jollain Chameleonin bassoriffillä, ja kyllä tommosen yksittäisen riffin kohdalla sen saa melkein mille vaan iskulle naputtamaan sen metronomin, mutta ei kyllä puhettakaan että vielä mitenkään sujuvasti ihan tosta vaan lähtis mikä tahansa normaali soittelu. Tuota treenaillessa kannattaa muistaa hengittää, herkästi unohtuu kun keskittyy siihen nakutukseen..
"Rakkautta on Nenän imeminen"
Ianuarius
18.04.2012 08:04:12

jmsavo: Löysin rumpalikaverini avustuksella tämmösen linkin:

http://bestdrumtrainer.com/tt/

Erittäin hyvä työkalu ns. sisäisen timen kehittämiseen. Voi säätää haluamansa määrän hiljaisia tahteja metronomin sykkeen sekaan.

Käytä tätä. Siinäpä se yksinkertaisuudessaan.
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Räkkipeli
18.04.2012 19:47:49
cr4b: Miten treenata asiaa

Vain tämä mies tietää.

http://www.youtube.com/watch?v=HQ_F38VZE6c
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Lord of the strings
19.04.2012 11:55:19
Räkkipeli: Vain tämä mies tietää.

http://www.youtube.com/watch?v=HQ_F38VZE6c

Ambituks käväissyt videopajalla?
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
-Dr.DW-
30.04.2012 20:26:34
Phenom991: Metronomi on tosiaankin erittäin hyvä työkalu. Ja nimenomaan niin, että vaihtaa sitä nakutuksen paikkaa. Pelkälle ykköselle, kakkoselle ja neloselle, kuudestoistaosan päähän tasaiskuista jne. Metronomi on aika tylsän kuuloinen itsestään, mutta jos sen saa kuulostamaan groovaavalta niin uskoisin, että silloin osaa jo jotain.

Olen joskus kuullut sanottavan, ettei metronomi ole, kuin normaalia tarkempi soittaja. Rumpalina voin sanoa, että kyllä kiilauksen ja sleebauksen reeni onnistuu, sanomattakin selvää -taskuun soitto on jo sitten itsestäänselvää. Mutta groove onnistuu vain klikin "sisäistämisellä". Ja omaa groovea ei ole parantamaan parempaa, kuin klikki.
Mutta hauskaa soittoahan se ei missään-nimessä ole.
Kun reenaa oman korvan klikkiin, niin on paljon helpompi ymmärtää muitakin.
Myöskin näin vihjeenä reenaajille antaisin sen, ettei aina reenaa niitä "tasalukuja".
Esim. 80-85. Vaan 81-84, myös! Avittaa todella paljon. Pystyy suhtautumaan tilanteisiin, eritavoilla.
"Alcoholic? I prefer, drinking enthusiast!" =D
Todd
30.04.2012 22:31:49
Vaihda syöttiä.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
-Dr.DW-
30.04.2012 22:35:02
Todd: Vaihda syöttiä.

Täh? Oliko tuo miulle? :)
Kun ite oon saanu paljon! apua, kun oon reenaillu "sekalaisia" tempoja...
Todd
01.05.2012 01:26:50
-Dr.DW-: Täh? Oliko tuo miulle? :)
Kun ite oon saanu paljon! apua, kun oon reenaillu "sekalaisia" tempoja...

Eikun,tarkoitan,että kokeile toki välillä vaikka muitakin perhoja.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
-Dr.DW-
05.05.2012 22:40:13 (muokattu 05.05.2012 22:51:28)
Todd: Eikun,tarkoitan,että kokeile toki välillä vaikka muitakin perhoja.

Mie oon eläessäni niin vähän perhokalastanut, että oikein hävettää tamineitten hankkiminen=D Nuoruuden kaveri miut opetti, 1 perhon sitomaan (Muttling Minnow, oli sen nimi) ja sain sen sitomista jopa kokeillakin! =D Noh, samat tarpeet siihen meni, mutta en sitten oo varma, että näyttikökään se siltä, miltä piti. Muuten olen käyttänyt valmisperhoja, mitkä ei ollu ihan se miun juttu, niinkuin perhostuskaan. Mutta osaan rullausheiton ja vispauksen... Heh, tai ainakin osasin joskus=P

Rannalta heittelystä tykkään, nykyisin vain niin valitettavan vähälle jääny. Niinku uistelukin:/

E: Heh, varmaan 12-13 vuoteen sanaakaan vaihtanut=P
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)