Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras soitinhuolto
1
L.Ruoska
08.04.2012 21:42:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yleensä säätänyt ja huoltanut omat soittimeni (nauhahionta poislukien) itse ja ollut niihin tyytyväinen. However, niinkun tuossa SR-threadissa sanoin niin testasin oikeasti täydellistä* bassoa (*disclaimer: subjektiivinen näkemys) toissaviikolla ja rupesin kelailemaan soittimen materiaalien laadun ja erinomaisen setupin suhdetta.
 
En nimittäin käsitä miten noin täydelliseen setuppiin voi päästä kuin siinä SR5000:ssa mitä hivelsin. Älyttömän matala action mutta räminästä ei tietoakaan vaikka plekullakin vetelin.
 
Missäs te siis olette saaneet ultimate timmiin soittimenne? Kuka tekee parhaat säädöt pk-seudulla? Mitä maksoi?
 
Cthulhu Fhtagn!
hollstro
09.04.2012 09:02:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittimen sääntöjen hyvyys on kovasti henkilökohtaisten mieltymysten mukainen asia. Toinen tykkää matalasta actionista, toinen korkeasta. Toinen suorasta kaulasta, toinen notkollaan olevasta. Toinen ohkaisista kielistä, toinen paksuista, toinen droppivireestä, toinen normivireestä jne, jne, jne... Perussäädöt osaa tehdä kaikki soitinhuollot.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
L.Ruoska
09.04.2012 09:51:36 (muokattu 09.04.2012 09:52:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Soittimen sääntöjen hyvyys on kovasti henkilökohtaisten mieltymysten mukainen asia. Toinen tykkää matalasta actionista, toinen korkeasta. Toinen suorasta kaulasta, toinen notkollaan olevasta. Toinen ohkaisista kielistä, toinen paksuista, toinen droppivireestä, toinen normivireestä jne, jne, jne... Perussäädöt osaa tehdä kaikki soitinhuollot.
 
Ah, perussäädöt osaan tehdä itsekin, pistää kaulan sopivaksi kun kielten paksuus vaihtuu ja säätää intonaatiot ja muut. Ihan sitä kiinaosaston pohjasakkaa mun instrumentit ei kuitenkaan ole, joten ajattelin että niissä on jonkun verran vielä parantamisen varaa jos tekijä on ammattilainen (kun minä en ole).
 
Tykkään kovasti soittimistani ja sen takia olisi kiva nähdä että kuinka lähelle omaa näkemystäni täydellisyydestä ne voikaan virittää. Tottakai nauhahionnan ja perussetupin saa 100€-150€ osastolla melkein joka lafkasta, mutta haluaisin säästyä käyttämästä soittopelejäni kaikissa kaupungin pajoissa ihan kustannus- ja ajankäyttösyistäkin. Mua kiinnostaa siis että kuka voi mahdollisesti leipoa soittimestani huikeista huikeimman.
 
Vai oliko tämä testaamani SR5000 vain niin poikkeuksellinen yksilö? Tämähän tietysti puoltaisi sitä että oikeasti on jotain pointtia maksaa useita kiloeuroja soittimesta jos haluaa parasta.
 
Cthulhu Fhtagn!
Esa H
09.04.2012 12:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Ah, perussäädöt osaan tehdä itsekin, pistää kaulan sopivaksi kun kielten paksuus vaihtuu ja säätää intonaatiot ja muut. Ihan sitä kiinaosaston pohjasakkaa mun instrumentit ei kuitenkaan ole, joten ajattelin että niissä on jonkun verran vielä parantamisen varaa jos tekijä on ammattilainen (kun minä en ole).
 
Tykkään kovasti soittimistani ja sen takia olisi kiva nähdä että kuinka lähelle omaa näkemystäni täydellisyydestä ne voikaan virittää. Tottakai nauhahionnan ja perussetupin saa 100€-150€ osastolla melkein joka lafkasta, mutta haluaisin säästyä käyttämästä soittopelejäni kaikissa kaupungin pajoissa ihan kustannus- ja ajankäyttösyistäkin. Mua kiinnostaa siis että kuka voi mahdollisesti leipoa soittimestani huikeista huikeimman.
 
Vai oliko tämä testaamani SR5000 vain niin poikkeuksellinen yksilö? Tämähän tietysti puoltaisi sitä että oikeasti on jotain pointtia maksaa useita kiloeuroja soittimesta jos haluaa parasta.

 
Turussa Musitecin Kärnä on pätevä kaveri. Hän laittaa perusasiat kuntoon. Lopullisen itselle mieluisan säädön joudut tässäkin tapauksessa itse. Sopivat säädöt löytyvät ruuvaamalla ja kokeilemalla. Homma vie välistä parikin tuntia. Yhtä asiaa kun säädät, niin melkein joudut hakemaan muita setuppeja kohdalleen. Ensin uudet sopivat kielet paikoilleen ja vireeseen sekä satula säätöhin. Sitten kaula aivan suoraksi, jos haetaan matalaa actiona. Sen jälkeen tallan korkeutta ja intonaatiota ruuvaamaan. Tämän jälkeen joutuu ehkä taas täätämään kaulaa. Virittämistä joka välissä. Siten taas tallan kimppuun. Jos satula on säädettävä, niin kuin Corvetessa, muuttujia yksi enemmän ja aikaa kuluu enemmän.
 
Rämppy
09.04.2012 12:51:57 (muokattu 09.04.2012 12:55:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuitenkin joutuu viimeistelemään ne säädöt, jos haluaa kepin huikeimmasta huikeimpaan trimmiin. Senverran henkilökohtaisista mieltymyksistä on kyse. Mutta kyllä useimmat osaavat kitaranrakentajat ja -korjaajat osaavat tehdä kunnon säädöt, mm. Lottonen, Erkki Tolsa, Kristian Oesch,..
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
L.Ruoska
09.04.2012 13:00:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esa H: Turussa Musitecin Kärnä on pätevä kaveri. Hän laittaa perusasiat kuntoon. Lopullisen itselle mieluisan säädön joudut tässäkin tapauksessa itse. Sopivat säädöt löytyvät ruuvaamalla ja kokeilemalla. Homma vie välistä parikin tuntia. Yhtä asiaa kun säädät, niin melkein joudut hakemaan muita setuppeja kohdalleen. Ensin uudet sopivat kielet paikoilleen ja vireeseen sekä satula säätöhin. Sitten kaula aivan suoraksi, jos haetaan matalaa actiona. Sen jälkeen tallan korkeutta ja intonaatiota ruuvaamaan. Tämän jälkeen joutuu ehkä taas täätämään kaulaa. Virittämistä joka välissä. Siten taas tallan kimppuun. Jos satula on säädettävä, niin kuin Corvetessa, muuttujia yksi enemmän ja aikaa kuluu enemmän.
 
Jep, löytyy säädettävä satula ja diggailen siitä :) Kaikki noi jutut teenkin itse. Kärnän blogia olen lueskellut, mahtavaa että jaksaa työnteon ohella kuvata kitaroita ja kirjoittaa työstään. Jos ei olisi Turussa niin käyttäisin soittimeni Musitecillä näytillä.
 
Tykkään säätää skeboja, kiva öljytä ja hinkata niitä mutta jos tietäisin että joku saa varmasti ne paljon parempaan soittokuntoon niin olis kiva käyttää huollossa. Viime syksyllä käytin yhden Ibanez S540 nauhahionnassa Guitarworxilla jossa Jaakko Larres teki hyvää työtä. Mulla oli samanlaisia Ibaneksia kaksi ja sain itse toisen samaan tuntumaan. Hiontaa en osaa tehdä eikä ole vehkeitäkään, mutta perushuollosta tuntuu turhalta maksaa kun se on kumminkin ihan kivaa ajanvietettä ja tulokset on toistaiseksi olleet samat kuin muillakin säätäjillä.
 
Cthulhu Fhtagn!
L.Ruoska
09.04.2012 13:09:45 (muokattu 09.04.2012 13:15:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuitenkin joutuu viimeistelemään ne säädöt, jos haluaa kepin huikeimmasta huikeimpaan trimmiin. Senverran henkilökohtaisista mieltymyksistä on kyse. Mutta kyllä useimmat osaavat kitaranrakentajat ja -korjaajat osaavat tehdä kunnon säädöt, mm. Lottonen, Erkki Tolsa, Kristian Oesch,..
 
Hmm, Tolsa olis ainakin vartin ajomatkan päässä. Kokemuksia, hintoja? En löydä äijän saittia jos sellaista on olemassakaan.
 
edit: jaha, tästä olikin threadi kitarakamojen puolella, oli vaan painunu pari sivua.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=93985&o=120
 
Cthulhu Fhtagn!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «