Aihe: Onko valmistusmaalla teille merkitystä?
1 2 3 4 5 6
Gabe
07.04.2012 12:02:50
Osteri: Ihan mielenkiinnosta kysyn rikkooko Ruokangas konservativisuutta rakentamalla Unicorn-mallin jonka esikuva on Gibson LP -59 ? Vai ollaanko me suomalaiset vähän sellaisia että omille sallitaan kopiointi mutta kaukoidälle se ei ole sopivaa.
http://www.ruokangas.com/?page_id=7&sub=13

Tässä pitäisi minusta muistaa että nämä Les Paulit ja Stratocasterit ym. on klassisia kitaramalleja noin muodoiltaan ja niiden keksijäthän ei ole saaneet niistä rahaa enää aikoihin. Joten tällaisen mallin kopioiminen on minusta ok, jos ajatellaan vaikka että jokaisen firman joka valmistaa tuoleja pitäisi tehdä aivan uniikki ja oman näköisensä malli niin olisihan se kohtuutonta.

Kyse on siinä että esimerkiksi niin Gibson kuin Fenderkin ovat brändejä, ja heillä on ainoastaan oikeus käyttää omia logojaan tuotteissaan. Ja sitten mennään sinne laittomalle alueelle kun kopioidaan logot ja annetaan vielä väärennetty takuutodistus aidosta merkkisoittimesta, kuten eräs kiinalainen firma tekee.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Osteri
07.04.2012 12:33:40
Gabe: Kyse on siinä että esimerkiksi niin Gibson kuin Fenderkin ovat brändejä, ja heillä on ainoastaan oikeus käyttää omia logojaan tuotteissaan. Ja sitten mennään sinne laittomalle alueelle kun kopioidaan logot .

Tämä brändi/logo-asia on valtaosalle selvää ja tuomittavaa. Juuri näin. Omalta osaltani pyrin pitämään keskustelun juurikin tässä valmistusmaata koskevassa osassa. Sivuvaikutusta tietysti hieman tulee siitä että saman muotoisia valmistetaan eri maissa. Mielenkiintoinen ketju lukea joten kiitos aloitukselle.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
07.04.2012 13:11:59 (muokattu 07.04.2012 13:12:29)
Osteri: Mielenkiintoinen ketju lukea joten kiitos aloitukselle.

Kiitos vastaajille :) on ollut tosiaan mielenkiintoista lukea. Mä olen siitä hankala ihminen että mietin asiat monelta kantilta :) Otan kitaraakin ostaessa huomioon sen että oletan sen kestävän soittimena niin kauan kuin soitan(mitään huoltoremppoja ei lasketa). Ja mitä omalta kohdaltani noihin edullisemman maan kitaroiden kohdall akokemukset ovat olleet pääasiassa negatiivisiä soitettavuuden ja etenkin tuotteen kestävyyden kannalta. Yksi korealainenkin oli lopulta semmoinen propelli et huh huh :/

Toisaalta olen törmännyt ystäväpiirissäni hyvinkin laadukkaisiin edullisen tuotannon maissa rakennettuihin kitaroihin. Mutta onko niin että se on vähän tuurin kauppaa näissä edullisemissa miten ne kestää ja on valmistettu?
Jussiman
07.04.2012 13:19:24
Onhan sillä merkitystä missä kitarakamat on valmistettu. Pyrin eettiseen kuluttamiseen, mutta kun olen niin helvetin köyhä, niin ei ole oikein muuhun varaa kuin niihin Kauko-idässä tai enintään Meksikossa valmistettuihin kitaroihin.
Sergei Fallinen
07.04.2012 13:50:13
Japani on valaanpyyntivaltio, Kiina, USA ja Meksiko imperialisteja, Koreat ja Indonesiat muuten vain perseestä, Made in EU kitarat on rumia tai kalliita. Toisin sanoen, en jaksa välittää valmistusmaasta kun ne tärkeimmät eettiset kysymykset on jotkut ihan muut.
Gabe
07.04.2012 23:01:19
lonelyplayer: Eikö Pohjois-Koreassa ole kitaranvalmistajia ? ...sellaisen kun saisi niin kaikki muut kitarat voisikin väärinä hävittää. Voisi keskittyä olennaiseen ja sävelellä ylistyslauluja Johtajalle...

Ei kukaan tiedä kun ei sinne pääse :D
L.Ruoska
08.04.2012 20:47:38

Jussiman: Onhan sillä merkitystä missä kitarakamat on valmistettu. Pyrin eettiseen kuluttamiseen, mutta kun olen niin helvetin köyhä, niin ei ole oikein muuhun varaa kuin niihin Kauko-idässä tai enintään Meksikossa valmistettuihin kitaroihin.

Osta käytettynä, sehän se vasta kestävää kulutusta onkin. Plus saat uuden indonesialaisen/korealaisen hinnalla vanhemman japsin tai joskus länsimaisenkin pelin.

En ole ostanut uutta soitinta tyyliin 2003 tai 2004 jälkeen. Silloinkin oli kyseessä niin älyttömän hyvä diili ettei voinut ostaa käytettynä, eli ESP-LTD C304 basso 280€ (uusi, ei edes b-stock!) jostain musiciansfriendiltä tai jostain kun soitin oli samaan aikaan yli 800€ Musamaailmassa.

Anyway totta hemmetissä valmistusmaalla on väliä. Japsi, jenkki, euro jne pitää arvonsa paremmin ja lämmittää omistajan mieltä enemmän :) Käytä psykologiaa, Luke!
Cthulhu Fhtagn!
L.Ruoska
08.04.2012 20:49:26 (muokattu 08.04.2012 20:50:11)

Sergei Fallinen: Japani on valaanpyyntivaltio, Kiina, USA ja Meksiko imperialisteja, Koreat ja Indonesiat muuten vain perseestä, Made in EU kitarat on rumia tai kalliita. Toisin sanoen, en jaksa välittää valmistusmaasta kun ne tärkeimmät eettiset kysymykset on jotkut ihan muut.

Unohdit Suomen, mikäs täällä on vikana? Vai pitäiskö nyt vain sitten pokkana marssia Amfisoundia tilaamaan tästä Maailman Ainoasta Oikeasti Kunnollisesta Maasta?

edit: niinjoo, olemmehan osa EU:ta mutta en osannut yhdistää...bzzt bzzt. Ei ehkä rumia mutta kalliita kyllä.
Cthulhu Fhtagn!
zedder
08.04.2012 21:17:18
Käykö Intia valmistusmaaksi? Sehan on planeettamme suurin demokraattinen yhteiskunta ainakin teorissa?
rintapek
08.04.2012 21:47:35

Gabe: Tässä pitäisi minusta muistaa että nämä Les Paulit ja Stratocasterit ym. on klassisia kitaramalleja noin muodoiltaan ja niiden keksijäthän ei ole saaneet niistä rahaa enää aikoihin. Joten tällaisen mallin kopioiminen on minusta ok, jos ajatellaan vaikka että jokaisen firman joka valmistaa tuoleja pitäisi tehdä aivan uniikki ja oman näköisensä malli niin olisihan se kohtuutonta.

Kyse on siinä että esimerkiksi niin Gibson kuin Fenderkin ovat brändejä, ja heillä on ainoastaan oikeus käyttää omia logojaan tuotteissaan. Ja sitten mennään sinne laittomalle alueelle kun kopioidaan logot ja annetaan vielä väärennetty takuutodistus aidosta merkkisoittimesta, kuten eräs kiinalainen firma tekee.

Tuoteväärennöksethän on ihan oma juttunsa.

Patentit ja mallisuojat on toinen juttunsa. Etenkin toi mallisuoja on semmoinen juttu, et jos jollain olis mallisuoja nelipyöräiseen autoon, tai kuuskieliseen kitaraan niin asiasta ei oikein tulis mitn. Laulumikitkin hirveesti muistuttaa toisiaan, koska niis yleensä pitää olla grilli ja kapulaosa. Tiedän ja olen nähny hirveesti mikkejä, joiden ulkoinen muoto on kuin 58, mut ihan silmäys riittää kertomaan, et se ei ole viiskasi, eikä sitä ainakaan semmoisena koiteta myydä.

Ko en o kitaristi, niin en tiedä, mut veikkaan, et Ruokankaan ostaja näkee välittömästi, et kyseessä ei ole Gibson.

Ja kyllä, valmistusmaalla on mulle siin mielessä merkitystä, et välttämättä en tahdo tukea firmoja, jotka siirtää tuotantoa halpojen ja vielä halvempien tuotantokustannusten perässä. Kun toi monasti tarkoittaa näppäräsormista lapsityövoimaa ja sitä, että jätteet voi surutta kipata lähimpään jokeen.
One kind of music only - the good kind
Gabe
08.04.2012 22:56:32
rintapek: Tuoteväärennöksethän on ihan oma juttunsa.

Ko en o kitaristi, niin en tiedä, mut veikkaan, et Ruokankaan ostaja näkee välittömästi, et kyseessä ei ole Gibson.

Väitän et kuka vaan huomaa eron jos vertaa :D

Ja kyllä, valmistusmaalla on mulle siin mielessä merkitystä, et välttämättä en tahdo tukea firmoja, jotka siirtää tuotantoa halpojen ja vielä halvempien tuotantokustannusten perässä. Kun toi monasti tarkoittaa näppäräsormista lapsityövoimaa ja sitä, että jätteet voi surutta kipata lähimpään jokeen.

Tämä oli nimenomaan se mun pointti tässä takana, ei pelkästään tuotteen laatu vaan eettiset kysymykset sen tuotteen takana. Mä pyrin myös välttämään edullisen tuotannon maita parhaani mukaan juuri tästä nimenomaisesta syystä. Ja muutenkin pyrin ostamaan kestäviä tuotteita...viimeksi ostin made in sweden valurauta pannun :D elinikäinen takuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)