Aihe: Miten saavuttaa parempi taimi? | |
---|
cr4b 06.04.2012 21:35:17 (muokattu 06.04.2012 21:37:46) | |
|
Bändin kanssa kun ollaan tehty nyt urakalla nauhoituksia, niin on alkanut taas kerran harmittamaan oman soittotaidon puute. Vaikka soittaessa kuvittelee pysyvänsä hyvin taimissa, niin nauhoitusta kuunnellessa huomaa lähtevänsä aivan snadisti edistämään riffeissä tietyissä kohdin, ja itseä tyydyttävän lopputuloksen saavuttaminen vaatii rutkasti ottoja. Erityisesti tätä esiintyy riffeissä, joissa on paljon taukoja (tauon jälkeinen nuotti tulee hieman väärään aikaan). Sen sijaan esim. tasaisissa demppausriffeissä ongelmaa ei esiinny. Treenaan kuitenkin aina metronomin kanssa. Miten treenata asiaa, jota ei huomaa soittaessa, vaan vain jälkeenpäin kuunnellessa? If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
|
cr4b: Bändin kanssa kun ollaan tehty nyt urakalla nauhoituksia, niin on alkanut taas kerran harmittamaan oman soittotaidon puute. Vaikka soittaessa kuvittelee pysyvänsä hyvin taimissa, niin nauhoitusta kuunnellessa huomaa lähtevänsä aivan snadisti edistämään riffeissä tietyissä kohdin, ja itseä tyydyttävän lopputuloksen saavuttaminen vaatii rutkasti ottoja. Erityisesti tätä esiintyy riffeissä, joissa on paljon taukoja (tauon jälkeinen nuotti tulee hieman väärään aikaan). Sen sijaan esim. tasaisissa demppausriffeissä ongelmaa ei esiinny. Treenaan kuitenkin aina metronomin kanssa. Miten treenata asiaa, jota ei huomaa soittaessa, vaan vain jälkeenpäin kuunnellessa? Ainakin näin rumpalina minua on auttanut, kertoa tempo kahdella. Jos biisi on verrattaen hidas, vaikka 60bpm, niin soitat mielessäsi 8 osia, 4 osien sijaan. Sama pätee myös toisinkin päin, jos soitat vaikka 16 osia mielessäsi, niin on helpompi lähteä suvannosta nopeaan osaan. Muista kans, että kitaralle groove on vähintäänkin yhtä tärkeää, kuin rummuille! Myöskin erittäin hitailla temmoilla harjottelu metronomion kanssa auttaa. "If music is dying, musicians are killing it."
-Mike Patton |
|
Ite allekirjoitan myös järkyttävän hitaalla vauhdilla treenaamisen. Paranee fraseeraus myös. Eli ihan tarkoituksella käytät niitä hitaimpia tempoja mitä metronomistasi saat irti, ja sittenkin vedät kaksi kertaa liian hitaasti (yhteen treenattavaan tahtiin käytät kaksi tahtia metronomin nakutusta). Silloin tällöin kannattaa myös yrittää soittaa nopeammin kuin pystyy. if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal |
aalataur 07.04.2012 01:42:20 (muokattu 07.04.2012 01:44:42) | |
|
Jos treenaat biisiä minkä tempo on 120 niin laita metronomi kalkattamaan tempoon 60. Tällöin on tietysti vaikeempi osua niihin, mitä isompi väli kahdella klikillä. Ja kun saat sen toimimaan, tempotaju kehittyy. Voit myös jakaa neljällä, eli 30. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
|
Ylläolevien neuvojen lisäksi suosittelen myös, että omalla kohdallasi yrittäisit nauhoittaa jotain juttuja jo kotona (ei tarvii siis olla mitään protasoa) ja kuuntelet rauhassa, että mikä mättää ja mihin suuntaan sitä pitäisi sitten hioa. Tietysti todella pilkkua viilaavat kitaristit kokeilevat soittaa tarkoituksella vähän eteen tai taakse ihan vain kontrollin testausmielessä. Myös soittaminen erilaisten backing trackien päälle on suotavaa, niin saat soitettua johonkin inhimillisemmän grooven päälle. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Tietysti todella pilkkua viilaavat kitaristit kokeilevat soittaa tarkoituksella vähän eteen tai taakse ihan vain kontrollin testausmielessä. Ei tää mun mielestä ole ollenkaan mitään viilaamista, vaan aivan todella olennainen osa ihan jokapäiväistä soittoa. Tietty biisi vaatii tietynlaisen fiiliksen ja sitä saa korostettua mainitsemallasi konstilla. Ei tää tosin oo mikään kitaristien yksinoikeus. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
|
Antti1: Ei tää mun mielestä ole ollenkaan mitään viilaamista, vaan aivan todella olennainen osa ihan jokapäiväistä soittoa. Tietty biisi vaatii tietynlaisen fiiliksen ja sitä saa korostettua mainitsemallasi konstilla. Ei tää tosin oo mikään kitaristien yksinoikeus. Kyllä! Ei, jos halutaan saada koko pumppu ruuvvaaman, niin silloin pitää olla jokaisen, samassa timessa. Kts: http://www.youtube.com/watch?v=15Qw9TwJOEM Ja ihan eri genreä: http://www.youtube.com/watch?v=zdgkzYOYUp0 "If music is dying, musicians are killing it."
-Mike Patton |
|
Antti1: Ei tää mun mielestä ole ollenkaan mitään viilaamista, vaan aivan todella olennainen osa ihan jokapäiväistä soittoa. Tietty biisi vaatii tietynlaisen fiiliksen ja sitä saa korostettua mainitsemallasi konstilla. Ei tää tosin oo mikään kitaristien yksinoikeus. Joo ehkä vähän epäselvästi ilmaisin asian. Tarkoitus oli siis sanoa, että todellakin tuo on erittäin tärkeä aspekti soittoa. Kuitenkin uskoisin tuon olevan niin sanotusti aika "advanced"-tasoista harjoittelua. Enimmäkseen soitto-opetuksessa ja omassa opiskelussa pyritään soittamaan "tahtiin" eli metronomin tai muun rytmisen taustan tahtiin tarkasti. Tuota tarkoitukselle eteen tai taakse soittamista on todella vaikea opettaa toiselle ihmiselle. Useimmiten vaatii itse soittajalta hyviä korvia ja ennestään hyvää rytmitajua, että pystyy a) kuulemaan muiden soitosta, onko soitto etu- vai takakenossa ja b) itse tarkoituksella soittamaan vähän eteen tai taakse. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
cr4b: Erityisesti tätä esiintyy riffeissä, joissa on paljon taukoja (tauon jälkeinen nuotti tulee hieman väärään aikaan). Mulla on ihan sama, varsinkin kun tekee nauhotuksia. Jotenkin sitä vissiin pelkää että myöhästyy. :) Kai tuohon vois auttaa jonkinlainen rentouden tavoittelu ja se että nauhottelee paljon niin se ei tunnu enään niin erikoiselta tilanteelta. |
|
Ilmeneekö taimausongelma myös kotona yksin nauhotellessa? Vai ainoastaan kun kuuntelet rumpalinne kanssa soitettuja raitoja? En tunne bändiäsi enkä tiedä soittotaidoistanne ja nauhotustavoista mitään, silläpä aattelin kysästä että voisko ongelma johtua esim. rumpalin soittotavasta. |
|
Miten nauhoitukset tehdään? Onko mahdollista käyttää metronomia/klikkiraitaa nauhoituksen aikana, se nimittäin auttaa ihan kivasti noissa taukojutuissa. |
|
Ehkä täältä? http://www.rengontaimitarha.fi/ Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
toi on kans hyvä: http://www.google.fi/imgres?hl=fi&c … 0&ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0,i:109 ...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D |
|
Jucciz: Ehkä täältä? http://www.rengontaimitarha.fi/ Ei vittu :DDDDD:::DD___---DD.! Keksitkö itse :D? Paras juttu aikoihin!!!!!!1111 Come with me for fun in my buggy |
|
Palstan ohjeisiin voisi lisätä kohdan, joka kehottaa olemaan kysymättä kokeneemmilta muusikoilta apua ellei tunne Jukkiksen terminatsin käsikirjaa läpikotaisin. Ai sitä riemun määrää kun saa Internetissä aukoa päätään muusikonaluille väärin kirjoitetuista musiikkitermeistä. Toki vetää sitten ihan muodon vuoksi vaimon ilmestyessä paikalle ne parit ave mariat ja jatkaa väärin kirjoitettujen termien metsästystä keskustelupalstalta veren maku suussa. "Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK |
|
hjuumori kukkii myös taimitarhassa. ...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D |
|
Jucciz: Ehkä täältä? http://www.rengontaimitarha.fi/ Tästä tuli todalle paha mieli. Miksi pitää olla näin ilkeä :( Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
Kampela77: Tästä tuli todalle paha mieli. Miksi pitää olla näin ilkeä :( Minäkin klikkasin ihan innolla että nyt tulee hyviä neuvoja ajoituksen parantamiseen, mutta sen sijaan järkytyin hieman. "Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä." |
|
Lord of the strings: Palstan ohjeisiin voisi lisätä kohdan, joka kehottaa olemaan kysymättä kokeneemmilta muusikoilta apua ellei tunne Jukkiksen terminatsin käsikirjaa läpikotaisin. Ai sitä riemun määrää kun saa Internetissä aukoa päätään muusikonaluille väärin kirjoitetuista musiikkitermeistä. Toki vetää sitten ihan muodon vuoksi vaimon ilmestyessä paikalle ne parit ave mariat ja jatkaa väärin kirjoitettujen termien metsästystä keskustelupalstalta veren maku suussa. Ei "taimi" ole väärin kirjoitettu musiikkitermi, se on ihan oikein. Vaihtoehtoinen kirjoitusasu on "time", mutta kyllä taimista saa puhua ihan yhtä hyvin. Sen sijaan se, mistä suutuit, oli tarkoitettu huumoriksi. Luultavasti aloittajakin ymmärsi sen. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Ei "taimi" ole väärin kirjoitettu musiikkitermi, se on ihan oikein. Vaihtoehtoinen kirjoitusasu on "time", mutta kyllä taimista saa puhua ihan yhtä hyvin. Sen sijaan se, mistä suutuit, oli tarkoitettu huumoriksi. Luultavasti aloittajakin ymmärsi sen. Does humor belong in music? "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|