Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratocasteria katselemassa, kuinka isoja eroja mallien välillä?
1 2
Spiral
06.04.2012 10:06:05 (muokattu 06.04.2012 15:54:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekisi mieli hankkia hyvä perusstrato. Ei superstrato, mutta esim. Charvelin perustratoa apinoita voisi tulla kyseeseen. Minulle ei kuitenkaan ole ihan selvillä kuinka isoja eroja eri startomallien välillä on eroja. Vaihteleeko kaulaprofiilit? Osat, mikit? Vai onko ne kaikki sitä samaa?
 
Toiveita:
- kaulaprofiilin ei tarvitsisi olla kauhea halko, mieluummin lähempänä V:tä kuin D:tä
- mikit voisi olla kohtalaisen kuumat, rokkin jne.
- laatu saisi olla semmonen että "yksi strato elämässä", ei kuitenkaan mikään kallis koriste-esine, vaan kotikitaristin soittokeppi
- sekä SSS että HSS voivat tulla kyseeseen, ainakin jos HSS mallissa humpparin puolitus
- käytetty ok (onko vuosikymmenten välillä eroja laadussa tms.?)
- kiinteä talla sopii myös, jos sellaisia löytyy
- ei roadworn
- hinta? Halpakin sopii, tonni alkaa olemaan yläraja. Riippuu mistä roikkuu.
- ISOT nauhat olis plussaa
 
Kaikenlaista löytyy kuuklella tietenkin mutta olisi hyvä saada hieman osviittaa että mitä stratoa ostaessa kannattaa miettiä.
 
Gabe
06.04.2012 15:35:29 (muokattu 06.04.2012 15:36:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noilla aika paljonkin eroa mikkien ja kaulaprofiilien suhteen. Kannattaa kokeilla niitä eri kaulaprofiileja, aika äkkiä huomaa mikä tuntuu käteen sopivalta. Tuolla hinta haarukalla saattaisin suunnata katseeni meksikolaisiin fenkkuihin, laatukin on ollut loistavaa niiltä osin mitä olen nähnyt/kuullut että kyyllä pitäis yhden kepin riittää. Ja ainakin Fender tuntuu nyt olevan parhaassa vedossa, noissa vanhemmissa on ollut kaulataskussa väljyyttä jne.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Spiral
06.04.2012 15:52:45 (muokattu 06.04.2012 15:53:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onhan noilla aika paljonkin eroa mikkien ja kaulaprofiilien suhteen.
 
Kiitos, tämä on hyvä tietää.
 
Kannattaa kokeilla niitä eri kaulaprofiileja, aika äkkiä huomaa mikä tuntuu käteen sopivalta.
 
Juu, kyllä minä oikeastaan jo tiedän mikä tuntuu minun käteen hyvältä, hain vaan sitä että millaisista malleista malleista voisi sopivaa löytyä. Varsinkin jos käytettynä (postin kautta) ostaa niin olisi hyvä tietää jotain yleisiä linjoja.
 
Gabe
06.04.2012 17:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok :) No toi Fender '50s Classic Player Strato on ainakin aika lähellä sun toiveita, tosi mukava toi v profiili. Mulla on ollut tuommoinen kerran ja tosi kelpo peli kaikkineen.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_50s_classic_player_strat_mn_bk.htm
 
Tämä kannattaa katsoa hss puolelta, siinä on c profiili mut ei mikään kamala halko ollut ainakaan mun kätösiini kun kerran testasin. Tosi upean kuuloinen kyllä.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_hss_tbx_boost_player_strat_3ts.htm
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
lonelyplayer
06.04.2012 21:15:18 (muokattu 06.04.2012 21:36:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Tekisi mieli hankkia hyvä perusstrato. Ei superstrato, mutta esim. Charvelin perustratoa apinoita voisi tulla kyseeseen. Minulle ei kuitenkaan ole ihan selvillä kuinka isoja eroja eri startomallien välillä on eroja. Vaihteleeko kaulaprofiilit? Osat, mikit? Vai onko ne kaikki sitä samaa?
 
Toiveita:
- kaulaprofiilin ei tarvitsisi olla kauhea halko, mieluummin lähempänä V:tä kuin D:tä
- mikit voisi olla kohtalaisen kuumat, rokkin jne.
- laatu saisi olla semmonen että "yksi strato elämässä", ei kuitenkaan mikään kallis koriste-esine, vaan kotikitaristin soittokeppi
- sekä SSS että HSS voivat tulla kyseeseen, ainakin jos HSS mallissa humpparin puolitus
- käytetty ok (onko vuosikymmenten välillä eroja laadussa tms.?)
- kiinteä talla sopii myös, jos sellaisia löytyy
- ei roadworn
- hinta? Halpakin sopii, tonni alkaa olemaan yläraja. Riippuu mistä roikkuu.
- ISOT nauhat olis plussaa
 
Kaikenlaista löytyy kuuklella tietenkin mutta olisi hyvä saada hieman osviittaa että mitä stratoa ostaessa kannattaa miettiä.

 
En itse miettisi hirveesti jos vain se yksi ja ainoa strato on tavoitteena. Pari sataa euroo lisää ja siinä on sitten Jenkki American Standard vehje käsissä. Mojo ja laatu samaan hintaan. Ei tarvii ruveta heti vaihtamaan...
 
Oikeista Jenkki-staroista löytyy kaikki mikki-vaihtoehdot, ei ole ongelma jos humpparit haluat.
 
Mutta koska mainitsit: yksi strato elämässa...vain USA made...ei Mexico.
 
antnis
06.04.2012 21:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jimmie Vaughan vaan. Soft V, kuumat tex mexit ja mojoa enemmän kuin kahessa jenkkistankussa.
 
blues guitar
06.04.2012 21:56:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lonelyplayer:Mutta koska mainitsit: yksi strato elämässa...vain USA made...ei Mexico
 
ja ettei valinta menisi liian helpoksi, niin täytyy mainita että hyvä Mexico ei häpeä made in USA:lle yhtään.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
06.04.2012 22:00:35 (muokattu 06.04.2012 22:03:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lonelyplayer: Oikeista Jenkki-staroista löytyy kaikki mikki-vaihtoehdot, ei ole ongelma jos humpparit haluat.
 
Mutta koska mainitsit: yksi strato elämässa...vain USA made...ei Mexico.

 
Kuten löytyy mexicolaisistakin :) Mexicolaisten puuosat kootaan Californiassa, rauta osat on samoja, jenkki standarditkin maalataan mexicossa. Tehtailla on noin 200km välimatkaa. Eli eroa näillä on käytännössä se että mexicolaisissa malleissa mexicolainen kokoaa ne mexicossa ja jenkkiläisissä mexicolainen kokoaa ne californiassa ;) Mut kuka mistäkin haluaa maksaa. Kannattaa vaan miettiä sitä että ostaako kalleimmasta päästä olevan mexicon pelin vai edullisemmasta päästä olevan jenkkiläisen.
 
Ja tuo yllä mainittu Jimmie Vaughan on yks upeimmista stratoista ikinä, hyvä kun mainittiin, en muistanut äkkiseltään.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
LaMotta
06.04.2012 22:03:26 (muokattu 06.04.2012 22:36:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratocasterin kyseessä ollessa en rajaisi hankintaa mikkirajoitteisesti koska mikkejä on saatavana Stratoihin pilvin pimein, myös käytettynä. Lähtisin liikkeelle kaulasta, bodyn väristä, tallasta (vintage / modern) ja nauhoista (tässä tapauksessa medium jumbo / jumbo). Itse en ole myöskään kokenut Straton (Fender) amerikkalaisuudesta sinällään mitään käyttölisäarvoa. Kaulaprofiileista modern-c lienee se hennoin. Fenderin kotisivuilla ainakin on speksattu selkeästi kaikki mallit. Sieltä voi aloittaa eri malleihin ennakkoon tutustumisen. Warmoth tekee esim Fenderiin suoraan käypiä 24,75" skaalaisia kauloja. Jos ajatellaan hankintaa rakentelukohteena, niin itse ostaisin käytetyn meksikolaisen Fenderin. Se takaa Fender yhteensopivien osien istuvuuden. Esim Tokaihin ei välttämättä voi suoraan vaihtaa Fender yhteensopivaa kaulaa ja tallaa.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
kossuossi
06.04.2012 22:17:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta koska mainitsit: yksi strato elämässa...vain USA made...ei Mexico.
 
Nyt ei tota kandeis ihan ottaa tosissaan. Jos ei toi jenkki alkuperä ole must, niin kyllä miettisin myös mehikoja. Niitä TÄYTYY kokeilla.Yksilöitä kaikki. Mulla on ollu joskus 64 originaali, jolla soittelin n. 15 vuotta. Se oli v..... hyvä kitara, ei epäilystäkään. Kun nyt vanhana jeppenä aloin taas viitisen vuotta sitten 15 vuoden tauon jälkeen soitteleen löysin 90 mehiko stankun, ja tätä stankkuahan on parjattu ihan yleisesti. Vähän tuunausta, osien vaihtoa ja niin on ihan hyvä kitara ja lisämojoa siitä että on itte tuunannu siihen haluamaansa. kuusnelostahan ei voinu juurikaan tuunata. Kokeile meksikolaiset, 60 classic sarjaa oon kokeillu ja sellasen hommaisin jos tarttisin. nyt riittää tää stankku, ihan vaikka vittuillakseni.
 
lonelyplayer
06.04.2012 22:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kuten löytyy mexicolaisistakin :) Mexicolaisten puuosat kootaan Californiassa, rauta osat on samoja, jenkki standarditkin maalataan mexicossa. Tehtailla on noin 200km välimatkaa. Eli eroa näillä on käytännössä se että mexicolaisissa malleissa mexicolainen kokoaa ne mexicossa ja jenkkiläisissä mexicolainen kokoaa ne californiassa ;) Mut kuka mistäkin haluaa maksaa. Kannattaa vaan miettiä sitä että ostaako kalleimmasta päästä olevan mexicon pelin vai edullisemmasta päästä olevan jenkkiläisen.
 
Ja tuo yllä mainittu Jimmie Vaughan on yks upeimmista stratoista ikinä, hyvä kun mainittiin, en muistanut äkkiseltään.

 
Joo joo...oikeessa ootte mutta jos juttu on se että "kerran elämässä"... :)
 
lonelyplayer
06.04.2012 22:28:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kossuossi: Nyt ei tota kandeis ihan ottaa tosissaan. Jos ei toi jenkki alkuperä ole must, niin kyllä miettisin myös mehikoja. Niitä TÄYTYY kokeilla.Yksilöitä kaikki. Mulla on ollu joskus 64 originaali, jolla soittelin n. 15 vuotta. Se oli v..... hyvä kitara, ei epäilystäkään. Kun nyt vanhana jeppenä aloin taas viitisen vuotta sitten 15 vuoden tauon jälkeen soitteleen löysin 90 mehiko stankun, ja tätä stankkuahan on parjattu ihan yleisesti. Vähän tuunausta, osien vaihtoa ja niin on ihan hyvä kitara ja lisämojoa siitä että on itte tuunannu siihen haluamaansa. kuusnelostahan ei voinu juurikaan tuunata. Kokeile meksikolaiset, 60 classic sarjaa oon kokeillu ja sellasen hommaisin jos tarttisin. nyt riittää tää stankku, ihan vaikka vittuillakseni.
 
Tiedän että Mehikot on hyviä...ei epäilystäkään. Baja Tele itselläkin ollut.
 
Mutta mutta...jos kerran elämässä tilanne: vain kerran Strato, niin hankkisin Custom Shopin Straton... :)
 
Okei, tulihan tuo budjettikin mainittua mutta 1000,- Eur... ehkä hyväkin jenkki löytyisi.
 
kossuossi
06.04.2012 22:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää kääntyy taas tähän ikuisuus keskusteluun: Molemmissa maissa meksikolaiset tekee ne kitarat. Jenkkien laadunvalvonnasta voi muodostaa käsityksensä vaikka niitten autoista. ei se laatu kitarafirmassa ole sen kummosempaa. Kannattaa luottaa omaan arvioonsa ja ostaa se mikä tuntuu omaan käteen parhaalta ja soi akustisesti omasta mielestä parhaalta. Jos on mahdollista, niin käy Kitarapajassa testaamassa vanhoja. Niistä saat vertailukohdan. Osia voit sitten vaihdella. Hyviä käsinkäämittyjä, jopa omien mieltymyksien mukaan mikkien käämiöitä löytyy ja ihan käypään hintaan.
 
lonelyplayer
06.04.2012 22:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kossuossi: Tää kääntyy taas tähän ikuisuus keskusteluun: Molemmissa maissa meksikolaiset tekee ne kitarat. Jenkkien laadunvalvonnasta voi muodostaa käsityksensä vaikka niitten autoista. ei se laatu kitarafirmassa ole sen kummosempaa. Kannattaa luottaa omaan arvioonsa ja ostaa se mikä tuntuu omaan käteen parhaalta ja soi akustisesti omasta mielestä parhaalta. Jos on mahdollista, niin käy Kitarapajassa testaamassa vanhoja. Niistä saat vertailukohdan. Osia voit sitten vaihdella. Hyviä käsinkäämittyjä, jopa omien mieltymyksien mukaan mikkien käämiöitä löytyy ja ihan käypään hintaan.
 
Ensimmäinen järkevä kommentti pitkään aikaan !
Silti...jos jenkin haluaa niin sen ostaa ! Niin ainakin minä teen. Tyhmää varmaan... so not !
 
Gabe
06.04.2012 22:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lonelyplayer: Mutta mutta...jos kerran elämässä tilanne: vain kerran Strato, niin hankkisin Custom Shopin Straton... :)
 
Okei, tulihan tuo budjettikin mainittua mutta 1000,- Eur... ehkä hyväkin jenkki löytyisi.

 
Tokihan se Custom Shop kaikkein paras olis :D Mut jos miettii niin tonnilla saa edullisen special straton tai 500-800 huipun mehikaanin :) Mä itse meinasin ostaa amerikan standardi telen mutta päädyin mexicolaiseen koska se oli parempi :) Ja varmaan säilyy läpi elämän.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
kossuossi
06.04.2012 22:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvonsa varmaan jenkki säilyttää peremmin kuin meksikaani. Mullakin aikoinaan 3500 mk kitara nousi 15 000mk:aan. Nykyään ne on samat euroina. Ymmärrän hyvin kyllä tuon alkuperämaan mojon. Nyt kuitenkin tunnen syvät sympatiat omaan mehikaaniin, enkä siitäkään luopua haluaisi. La bamba sillä lähtee kuitenkin aidommin kuin jenkillä.
 
Tsugu Way
07.04.2012 09:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liitynpä minäkin tähän ikuiseen Meksiko vastaan USA keskusteluun. Minulla on molemmat - American Special ja Mexicon standard. Molemmat ostettu/vaihdettu uusina. Jenkki maksoi 925 euroa ja Mexikaani 510 euroa. Molemmissa vaahtera otelauta ja sunburst body.
 
Jenkkiläisellä olen vuoden soitellut kaikki keikat. Ei mitään valittamista. Aikoinaan kun haaveilin aidosta jenkkistratosta, niin kuvittelin, että se on vitriinissä pidettävä aarre. Vaan eihän se sitä ole - pikemminkin perusvarma työjuhta. Loistavat Texas-special mikit ja kampikin pitää vireen hyvin keikoilla.
 
Hetken aikaa minulla oli paljon kehuttu Squier Classic Vibe. Ylistyksestä huolimatta ei minun juttu. Paljon monenlaista lastentautia (en ala niitä tässä erittelemään). Väkisin vertautui tohon em. jenkki-stratoon. Täytyy toki muistaa, että jenkin hinnalla saa kolme Clasic Vibeä.
 
Kiikutin sen Squjun musiikkiliikkeeseen. Halusin siitä eroon ja vaihtaa sen astetta parempaa stratoon. Testasin hyllyssä olevat kaikki stratot hintaluokassa 400-850 euroa. Jimmy vaughan olisi ehkä ollut minun juttu, mutta hinta oli aika kova. Jotenkin ei vastannut kuitenkaan tuntuma ja hinta minulle toisiaan. Mexicon Classiceille halusin antaa mahdollisuuden, koska niitä mm. täällä ylistetään. Vaan ei istunut mulle yhtään. Paras oli Mexicon Standard. Pakko oli luottaa itseen. Niitä paljon (täällä) parjataan, mutta se oli hyvä - oikeasti!
 
Nyt ristiin soittelen kahta Fenderiä. Molemmissa body, kaula, vibratalla, virittimet tuntuvat tismalleen samalta. En löydä eroja. Mikit ovat halvemmassakin aivan mainiot. Ei aivan välitöntä vaihtamisen tarvetta. Jenkissä on kuitenkin minun mieleiset Texas Speciaalit. Valmiina oli myös tone tallassa sekä ns. greaebucket, joka kitaran volume vähennettäessä ei tummenna soundia. Kaikki nämä ominaisuudet ehdottoman tarpeellisia minulle (keikoilla).
 
Mitä siis jää käteen tästä vertailusta. Mexicon stratosta saan itelleni yhtä hyvän, kuin tuo jenkki vaihtamalla ainakin tallamikin ärhäkämmäksi sekä tonen paikkaa keskeltä tallaan ja teettämällä treble bleedin. Paljonkohan noihin muutoksiin menee rahaa. En tiedä - mutta tuskin 425 euroa, mikä on näiden kahden straton hintaero uutena.
 
Blues is allright!
Gabe
07.04.2012 09:19:35 (muokattu 07.04.2012 12:05:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Mitä siis jää käteen tästä vertailusta. Mexicon stratosta saan itelleni yhtä hyvän, kuin tuo jenkki vaihtamalla ainakin tallamikin ärhäkämmäksi sekä tonen paikkaa keskeltä tallaan ja teettämällä treble bleedin. Paljonkohan noihin muutoksiin menee rahaa. En tiedä - mutta tuskin 425 euroa, mikä on näiden kahden straton hintaero uutena.
 
Rahaa menee muutoksiin osineen 80-100 e :)
 
Se on totta että jenkkiläinen säilyttää jälleenmyyntiarvonsa paremmin, mut tässä haettiinkin loppuelämän kitaraa ;)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
cerdo
07.04.2012 11:48:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Kiinnostaisko strato plus-89,musta ,vaahtera otelauta,dunlop 6105-nauhat.
Pleksi on varmaankin ollut alunperin valkoinen,joku vaihtanut mustaan.
Ts.nauhat ja pleksi vaihdettu,muuten modaamaton ja alkuperaisilla osilla.http://www.google.com/url?sa=t&rct= … ITDfrCL-HezQYKtr9eg4aDi19-A&cad=rja
 
PIM
07.04.2012 12:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Rahaa menee muutoksiin osineen 80-100 e :)
 
Se on totta että jenkkiläinen säilyttää jälleenmyyntiarvonsa paremmin, mut tässä haettiinkin loppuelämän kitaraa ;)

 
No sitä suuremmalla syyllä, kehtaako sitä meksikolaista jättää perillisten riesaksi?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «