Aihe: Chinamanin kitarat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Antti1
06.04.2012 14:57:35
Twinkle: Samaan sarjaan menee Jeff Watersin Annihilator Epiphone, josta on vaikea uskoa että se millä Waters itse rullailee olisi Quindaossa tehty.

Tiedä siitä sit, itse on sanonut vetelevänsä 100% liukuhihnakamalla ja äijähän on muutenkin tunnettu halpiksien kannattamisesta.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
lavaamo
06.04.2012 15:08:27
zedder: Aika epämääräiseksi kitaranteettämisbisnes on mennyt: Kitaroiden lavoissa olevat logot ja nimet alkavat olemaan vain ja ainoastaan brändejä, jotka eivät ole tae oikein mistään. Brändin haltija teettää soittimensa missä milloinkin, niin halvimman kuin myös kalleimman mallistonsa osalta. Halvemman työvoiman maissa olevat tehtaat tekevät toiseen pinoon laillisesti alihankkijana toimiessaan toimeksiantajansa logoilla varustettuja soittimia, toiseen pinoon taas menee hämärämmille markkinointikanaville päätyvät kitarat logoilla tai ilman... Tiedä siinä sitten mikä on "oikea" Gibson, Fender, Jackson tai Ibanez...

Keskusteluissa pitäisi kaiketi erottaa työvoimaan liittyvät eettisyyskysymymykset, brändien oikeudenhaltijoiden oikeuksien poljenta ja laatukysymykset täysin erillisiksi asioiksi, ne kun tuppaavat monessakin tapauksessa menemään ristiin.

Jotenkin kun ajattelee edellä mainittuja seikkoja ja lisäksi tuota "isojen poikien" ghost build -asiaa, niin ei tunnu kovinkaan pahalta jos joku liimaa omaksi ilokseen itse tekemänsä kitaran lapaan tai mihin tahansa "ruoskaan" suuren kitarafirman logon (olettaen ettei pyri myymään sitä eteenpäin aitona (???) asiana).

Mitäs hämärää niissä on? Ohan se selvää että jos ostat saman Brändin kepin joka maksaa 200€ tai 2000€ niin kyllä niitten laadussa vaan eroa on. Mitä mulla on ollut noita paremman pään keppejä, ei yhdenkään laadussa ole ollut sanomista. Saattaa tosin johtua siitä, etten kalliita Fendereitä tai Gibsonteita ole omistanut. Ehkä sä vaan ostat vääränlaisia kitaroita?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
lavaamo
06.04.2012 15:10:50
2randpo: Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta kuinkahan laajat markkinat on aidoilla esim. Fendereillä ja Gibsoneilla Kiinassa? Autoja ja muuta tavaraa tehdään Kiinassa lisenssillä omille markkinoille, koska länsimarkkinoille suunnattuun tuotteeseen ei peruskiinalaisella ole varaa. Miksei kitaroiden kohdalla toimittaisi samaan tapaan? Kertokoon joku jos tietää asiasta.

Miksi pitäisi valmistaa? Ei ne kiinalaiset autotkaan ole sen tasoisia että niitä tänne tuotaisiin. Tuskin mikään brändi haluaa menettää mainettaan kiinalaisten halpakopioiden takia, ja jos laadunvalvontaa ja laatua parannettaisiin, ei kiinalaisilla taaskaan olisi varaa niihin.
Seba
06.04.2012 15:16:58

2randpo: Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta kuinkahan laajat markkinat on aidoilla esim. Fendereillä ja Gibsoneilla Kiinassa? Autoja ja muuta tavaraa tehdään Kiinassa lisenssillä omille markkinoille, koska länsimarkkinoille suunnattuun tuotteeseen ei peruskiinalaisella ole varaa. Miksei kitaroiden kohdalla toimittaisi samaan tapaan? Kertokoon joku jos tietää asiasta.

kyllä niitä aitojakin siellä myydään.
Hinnat ei juuri poikkea täkäläisistä.
Opinions are like a people. Every asshole has one.
2randpo
06.04.2012 15:17:33

lavaamo: Miksi pitäisi valmistaa? Ei ne kiinalaiset autotkaan ole sen tasoisia että niitä tänne tuotaisiin. Tuskin mikään brändi haluaa menettää mainettaan kiinalaisten halpakopioiden takia, ja jos laadunvalvontaa ja laatua parannettaisiin, ei kiinalaisilla taaskaan olisi varaa niihin.

En sanonutkaan että pitäisi valmistaa. Pointti on siinä, että mahdolliset lisenssillä valmistetut tuotteet eivät ole tuoteväärennöksiä. Eivät ainakaan (tässä tapauksessa) siellä Kiinassa.
2randpo
06.04.2012 15:18:22

Seba: kyllä niitä aitojakin siellä myydään.
Hinnat ei juuri poikkea täkäläisistä.

Tiedän, että myydään.
lavaamo
06.04.2012 15:19:47
2randpo: En sanonutkaan että pitäisi valmistaa. Pointti on siinä, että mahdolliset lisenssillä valmistetut tuotteet eivät ole tuoteväärennöksiä. Eivät ainakaan (tässä tapauksessa) siellä Kiinassa.

Lisenssillä kiinassa valmistaminen kyllä kuulostaaa mun korvaan sille että ne tehtäisiin kiinassa?
2randpo
06.04.2012 15:22:10

lavaamo: Lisenssillä kiinassa valmistaminen kyllä kuulostaaa mun korvaan sille että ne tehtäisiin kiinassa?

Niin juuri, kukaan ei tunnu tietävän asiasta. En minäkään, siksi kysyin.
Gabe
06.04.2012 15:27:17
zedder: Halvemman työvoiman maissa olevat tehtaat tekevät toiseen pinoon laillisesti alihankkijana toimiessaan toimeksiantajansa logoilla varustettuja soittimia, toiseen pinoon taas menee hämärämmille markkinointikanaville päätyvät kitarat logoilla tai ilman... Tiedä siinä sitten mikä on "oikea" Gibson, Fender, Jackson tai Ibanez...

Kaikki " oikeat Gibsonit" tehdään ainakin kaikki vielä usa:ssa

Keskusteluissa pitäisi kaiketi erottaa työvoimaan liittyvät eettisyyskysymymykset, brändien oikeudenhaltijoiden oikeuksien poljenta ja laatukysymykset täysin erillisiksi asioiksi, ne kun tuppaavat monessakin tapauksessa menemään ristiin.

Nämä kaikki muodostavat toisaalta yhden kokonaisuuden jota tarkastellaan. Ja firman joka noin törkeästi rikkoo lakia brändien osalta voidaan olettaa rikkovan sitä myös työntekijöidensä hyvinvoinnin kohdalla.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Gabe
06.04.2012 15:30:27

Mä tiedän aiheeseen liittyen sellaisen tosielämän tarinan. Eräs firma huomasi että heidän tuotteillaan on kasvava kysyntä kiinan markkinoilla ja he päättivät sitten rakentaa tehtaan kiinan ja kouluttaa työntekijät sinne jotta säästytään rahtaamiselta. Noh, tehdas valmistui ja tuotetta tehtiin mutta kiinalaiset halusivat edelleen ostaa euroopasta ja kun tähän kysyttiin syytä niin kiinalaiset vastasivat että ei he halua ostaa kiinalaista tuotetta huonon laadun takia :D
Twinkle
06.04.2012 15:34:22
2randpo: Tiedän, että myydään.

niin... ei myytäisi, jos ne eivät kävisi kaupaksi niin paljon, että niitä kannattaisi siellä myydä.
2randpo
06.04.2012 15:38:03

Twinkle: niin... ei myytäisi, jos ne eivät kävisi kaupaksi niin paljon, että niitä kannattaisi siellä myydä.

Ei osu edelleenkään siihen mitä kysyin.

Ja siis itse en kaipaa kopioita enkä väärennöksiä, siitä ei ole nyt kyse. Enkä huolisi kiinankibsunia edes ilmaiseksi. Ajattelin vaan laajoja markkinoita ja yleistä käytäntöä Kiinan markkinoilla.
zedder
06.04.2012 17:02:14
lavaamo: Mitäs hämärää niissä on? Ohan se selvää että jos ostat saman Brändin kepin joka maksaa 200€ tai 2000€ niin kyllä niitten laadussa vaan eroa on. Mitä mulla on ollut noita paremman pään keppejä, ei yhdenkään laadussa ole ollut sanomista. Saattaa tosin johtua siitä, etten kalliita Fendereitä tai Gibsonteita ole omistanut. Ehkä sä vaan ostat vääränlaisia kitaroita?

Teilläpäs nyt on kova tarve henkilökohtaistaa asioita :)

Omat soittimeni olen hankkinut sellaisista paikoista jotka tuskin myyvät laittomia piraattikopioita joten juridinen puoli on kunnossa. Laatukin on erittäin hyvin vastannut sitä mitä olen etukäteen odottanut ja toisinaan jopa yllättänyt positiivisesti.

Lähinnä kyse oli yleisellä tasolla eri brändeistä ja siitä kuinka kaukana niiden omistajat nykyisin ovat itse tuotantotapahtumasta ja siitä mitä niiden nimissä myydään ja ihan laillisestikin. Tämä taitaa päteä moneen eri teollisuudenalaan.
lavaamo
06.04.2012 17:13:29
zedder: Teilläpäs nyt on kova tarve henkilökohtaistaa asioita :)

Omat soittimeni olen hankkinut sellaisista paikoista jotka tuskin myyvät laittomia piraattikopioita joten juridinen puoli on kunnossa. Laatukin on erittäin hyvin vastannut sitä mitä olen etukäteen odottanut ja toisinaan jopa yllättänyt positiivisesti.

Lähinnä kyse oli yleisellä tasolla eri brändeistä ja siitä kuinka kaukana niiden omistajat nykyisin ovat itse tuotantotapahtumasta ja siitä mitä niiden nimissä myydään ja ihan laillisestikin. Tämä taitaa päteä moneen eri teollisuudenalaan.

Ei tässä mitään henkilökohtaista ole, olen vain sitä mieltä että kyllä brändi edelleen on tae jostain. Ainakin kalliimoien soitinten osalta. Halvimmat mallit kyllä ovat hyvin samaa settiä keskenään.
Osteri
06.04.2012 17:34:51
Antti1: Höpö höpö. Tämä on silkkaa sontaa.

Ollaan molemmat ihan varmasti tietoisia kuinka monen mallista suunnikasta markkinoilta löytyy. Tarkoitin kommentillani, että melkein mistä tahansa mallista voi tänä päivänä sanoa sen olevan toisen kopio / kaltainen ja siksi tiettyä rajallisuutta uuden muotoilussa alkaa olla. Uusissa muotoiluissa otetaan aina hieman rohkeita askelia. Kyllä niitä porukat kiinnostuneina tutkailee, mutta harvempi päätyy ostamaan. Markkinat ovat kuitenkin mieltyneet tiettyihin perinteisiin muotoihin ja ne myyvät edelleen. On aika rajallista siis.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Krice
06.04.2012 17:46:09

Osteri: voi tänä päivänä sanoa sen olevan toisen kopio / kaltainen ja siksi tiettyä rajallisuutta uuden muotoilussa alkaa olla.

Kuten moneen kertaan on jo todettu, kopio tai klooni on eri asia kuin tuoteväärennös, jonka tarkoituksena on myydä tuoteväärennös aitona. Tässä keskustelussa tulee esille vähän sama ongelma kuin nettipiratismissa, jossa piratismin kannattajat eivät kykene käsittämään, että laiton kopiointi on rikollista. Eivät varmaan edes silloin kun joutuvat leivättömän pöydän ääreen. Silloinkin kyse on siitä, että laki ja oikeus ovat suurten riistäjäfirmojen puolella.
bfoc
06.04.2012 18:04:44

No jos fyrkalla arvio niin tosi isot. Siellä on ollut jo pari vuotta sitten enemmän miljonäärejä kuin Iso-Britanniassa. Ja Gibbonssiin tahi Venderssiin nyt ei ihan miljonääriä vielä tarvita.

http://www.tekniikkatalous.fi/uutis … menen+miljoonaa+miljonaaria/a464752

Se onkin sit toinen juttu, että taittuko skitat siihen paikalliseen musiikkiin. Ei taida rokkiskene olla vielä ihan valtavirtaa siellä, tosin jos prosentti jengistä harrastaa, se on silti 2 kertaa enemmän jengiä kuin täällä pohjolan periferiassa yhteensä.
sutiojrikellA
2randpo
06.04.2012 18:18:24

bfoc: Ei taida rokkiskene olla vielä ihan valtavirtaa siellä, tosin jos prosentti jengistä harrastaa, se on silti 2 kertaa enemmän jengiä kuin täällä pohjolan periferiassa yhteensä.

Niinpä. Feikkikitaroiden nettikauppa Kiinassa on käsittääkseni suunnattu yhtä lailla sisämarkkinoille. Siellähän on kokonaan englanninkielisiä kaupunkeja.
Gabe
06.04.2012 19:05:57
2randpo: Siellähän on kokonaan englanninkielisiä kaupunkeja.

Kiina on jakautunut kahteen aika erilaiseen osaan, suuret kaupungit ja maaseutu. Ne on kaks ihan eri maailmaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)