Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaaliraiturin osto
1 2 3
silhouette
04.04.2012 20:34:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut ostaa itselleni digitaaliraiturin harrastelumielessä ja koska olen aika kokematon laitteiden suhteen niin kaipaisi vähän neuvoja. Tällaisen olen ajatellut hommata:

http://www.thomann.de/fi/tascam_dp_24.htm

Mitä mieltä olette kyseisestä raiturista? Ja kaikki muutkin neuvot ja vinkit tässä asiassa kelpaa todellakin!

Kiitoksia :)
 
Aina voi yrittää.
Antti1
04.04.2012 20:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla todellakin tarvetta noin suurelle erilliselle raiturille? Heitän nyt ihan vain ehdotuksena sen, että jos kuitenkin miettisit tietokonepohjaista järjestelmää. Niiden joustavuus varsinkin jälkityöstämisen suhteen on aivan toista luokkaa melkein mihin tahansa raituriin verrattuna. Ei sillä, toi sun esimerkkilaite näytti ihan mielenkiintoiselta tuttavuudelta kylläkin.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
silhouette
04.04.2012 20:56:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Onko sulla todellakin tarvetta noin suurelle erilliselle raiturille? Heitän nyt ihan vain ehdotuksena sen, että jos kuitenkin miettisit tietokonepohjaista järjestelmää. Niiden joustavuus varsinkin jälkityöstämisen suhteen on aivan toista luokkaa melkein mihin tahansa raituriin verrattuna. Ei sillä, toi sun esimerkkilaite näytti ihan mielenkiintoiselta tuttavuudelta kylläkin.
 
En tiedä onko tämä hölmösti sanottu, mutta jotenkin koet tuon raiturin itselleni helpommaksi hahmottaa ja käyttää kuin tietokoneohjelmat. Ja, mulla todellakin on Pro Tools koneella ja nolo sanoa, mutta en osaa käyttää sitä vaikka olen todella yrittänyt. Olen jopa lukenut 800-sivuisen Pro Tools For Dummies-kirjan ja silti - ainakin osa - tuosta ohjelmasta on jäänyt totaaliseksi mysteeriksi minulle. Ja, mulla on kyllä aikaisemmin ollut Bossin halvempi digitaaliraituri, eli siihen perustan ajatukseni, että tuo Tascam ( tai oikeastaan mikä tahansa ) digiraituri olisi minulle parempi vaihtoehto kuin esim. Pro Tools, Cubase jne. Kiitoksia kuitenkin paljon viestistäsi! :)
 
Aina voi yrittää.
Ziggy Bubba
04.04.2012 21:04:27 (muokattu 04.04.2012 21:05:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noilla raidat saa passelisti narulle, mutta se jälkityöstö on aika helvettiä. EQ:t sun muut on tuhannen valikon takana ja käyttöliittymät on kätevyyden suhteen kaukana sen hiiren ja näppiksen vastaavasta.
 
Hommaa joku simppelimpi nauhotussofta kuin PT, jos ei muuten lähde. Noi nauhurit on toki käteviä ottaa reissuun, vaikkapa rumpuäänityksiin, mutta miksaisin kyllä jollain muulla.
 
E: Eli vaikka ne rumpuraidat narulle tommosella ja siitä koneelle.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Kalmo
05.04.2012 01:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa sen verran monipuoliselta vehkeeltä tuo työasema, että kyllä senkin käyttöohjeesta varmaan 800 sivua löytyy. Se on sitten makuasia, käyttääkö 20% softan vai digiraiturin ominaisuuksista :o) vitsivitsi
 
Tietokoneohjelmien perusperiaatteet eivät juurikaan eroa tuollaisen työaseman vastaavista, kunhan saa hankkimansa kunnollisen äänikortin asennettua. Jos yrittää tsemppailla USB-mikeillä tai emolevyn äänipiireillä, niin noutaja tulee.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Groovi
05.04.2012 09:32:22 (muokattu 05.04.2012 09:33:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sä sen DAW:in käytön ihan varmasti opit, turha sen takia on mitään raituria hommata erikseen. Hommaa ensin joku kevyempi alusta, vaikka Reaper, ja opettelet siitä ne perustoiminnot mitä tarvit. Eikä sitä koko 800 sivuista mauaalia kannata läpi lukea, jos niitä kaikkia ominaisuuksia ei edes tarvi. Hommaa muusikkopiireistä joku tuttu jamppa neuvomaan käytössä, niin opit lyhyessä ajassa paljon enemmän kuin itsekseen puuhastelemalla manuaali kourassa. Ja pyydät vaikka customoimaan sen sekvensserin ulkonäön vähän analogimikserin näköiseksi, jos visuaalinen ilme on asioiden hahmottamisen kannalta sulle tärkeää.
 
Mitä ominaisuuksia sä tarvit? Jos sun touhu on pelkästään muutamien raitojen träkkäämistä ja ihan perusmiksaamista, niin ne asiat on kyllä ihan ihmisten opittavissa.
 
Tuo ehdotettu raituri on kyllä ihan asiallisen oloinen laite, mutta jos suurin syy sen hankintaan on käyttöliittymän oppimisvaikeudet niin sä tuhlaat vain rahojasi.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun ja opiskeluun.
silhouette
05.04.2012 10:55:42 (muokattu 05.04.2012 10:56:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Groovi ja Kalmo erittäin asiallisista viesteistä! Laitan vinkit mietintään. :)
 
Aina voi yrittää.
PIM
05.04.2012 20:57:41 (muokattu 05.04.2012 20:58:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kiitos Groovi ja Kalmo erittäin asiallisista viesteistä! Laitan vinkit mietintään. :)
 
Yks vaihtoehto olis pistää riita halki ja hommata Zoomin R16. Maksaa alle puolet Tascamista ja sillä äänittää ihan yhtä monta raitaa kerrallaan. Lisäksi raidat saa helposti tietokoneelle jälkikäsittelyyn ja samalla R16 toimii USB äänikorttina kun miksailee DAWilla.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm
 
silhouette
05.04.2012 21:16:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Yks vaihtoehto olis pistää riita halki ja hommata Zoomin R16. Maksaa alle puolet Tascamista ja sillä äänittää ihan yhtä monta raitaa kerrallaan. Lisäksi raidat saa helposti tietokoneelle jälkikäsittelyyn ja samalla R16 toimii USB äänikorttina kun miksailee DAWilla.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm

 
Okei, kiitti vinkistä. Ja, olen katellut myös Muusikoidennetin torilta raitureita ja siellä on yksi mikä kiinnostaa:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596178
 
Mitä mieltä olette tuosta linkin Tascamista? Näin äkkiseltään ja kokemattomana vaikuttaa ihan ok:lta. Täytyy varmaan laittaa kaverille viestiä, että mitä hintaa pyytää tuosta.
 
Aina voi yrittää.
Antti1
05.04.2012 21:17:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mitä mieltä olette tuosta linkin Tascamista?
 
Rehellisesti? Vanhentunut ja erittäin rajoittunut paskaläjä. Älä osta.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
silhouette
05.04.2012 21:29:19 (muokattu 05.04.2012 21:30:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Rehellisesti? Vanhentunut ja erittäin rajoittunut paskaläjä. Älä osta.
 
No niin, rehellistä kommenttia, kiitos siitä! En osta tuota, vaan ehkä tutustun PIM:in neuvomaan Zoomiin, jospa se olisi parempi vaihtoehto. Yksi "ehto" raiturille kuitenkin on: CD-asema laitteessa olisi ihan hyvä olla.
 
Ja, lisäksi: mitenkä on näissä uudemmissa digiraituireissa: saako ne yhditettyä jollain tavalla tietokoneeseen? Monissa vaan näyttää tulevan mukana jokin Cubasen versio jos olen oikein ymmärtänyt ja että USB-piuhan kautta sen voi yhdistää koneeseen jne.
 
Ja, niin kuin huomaa, niin: olen ihan kädetön tietokoneiden ja raitureiden suhteen, joten kiitokset neuvoista ja kärsivällisyydestä :)
 
Aina voi yrittää.
rintapek
06.04.2012 10:11:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: No niin, rehellistä kommenttia, kiitos siitä! En osta tuota, vaan ehkä tutustun PIM:in neuvomaan Zoomiin, jospa se olisi parempi vaihtoehto. Yksi "ehto" raiturille kuitenkin on: CD-asema laitteessa olisi ihan hyvä olla.
 
Ja, lisäksi: mitenkä on näissä uudemmissa digiraituireissa: saako ne yhditettyä jollain tavalla tietokoneeseen? Monissa vaan näyttää tulevan mukana jokin Cubasen versio jos olen oikein ymmärtänyt ja että USB-piuhan kautta sen voi yhdistää koneeseen jne.
 
Ja, niin kuin huomaa, niin: olen ihan kädetön tietokoneiden ja raitureiden suhteen, joten kiitokset neuvoista ja kärsivällisyydestä :)

 
Ymmärrän hyvin mitä ja minkä vuoksi olet hankkimassa. En minäkään tietokoneista tykkää, itse asiassa vihaan niitä kaikkia tasapuolisesti. Jos (kun) on joutunu erinäisiä kertoja tuskastumaan tilttaavan tietokoneen äärellä ja siihen päälle joutuis vielä opettelemaan kohtalaisen hankalan ohjelman käyttöä, ni ymmärrän hyvin, et asia ei ajatuksena maistu.
 
Raituri on siinä mielessä helpompi ottaa haltuun ainakin näennäisesti, et sehän on hommaan dedikoitu tietokone jossa on rajoitetut ominaisuudet ja omat käyttönappulat. Mutta sekään ei ole helppo käyttää, vaan manuaalia saa tavata vähän väliä.
 
Ja kuten yllä sanottiin, se jälkityöstö on sitten rajoitettua.
 
Kaverilla on yamahan 16- raitainen digiraituri. On joiltain osin hirveen helppo käyttää. Joiltain osin taas sitten ei. Ja juu, siinä on cd- asema. Mutta vain fyysisesti. Sillä ei tee a)yhtään b)mitään. Jos käytettävyyden vaikeudesta puhutaan, ni toi yamahan raiturin cd- aseman käytettävyys/käytettävättämättömyys on ihan mestarin jälkeä. Hankalammaksi hommaa ei voi saada.
 
One kind of music only - the good kind
Mr. Crowley
06.04.2012 11:25:18 (muokattu 06.04.2012 11:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja, lisäksi: mitenkä on näissä uudemmissa digiraituireissa: saako ne yhditettyä jollain tavalla tietokoneeseen? Monissa vaan näyttää tulevan mukana jokin Cubasen versio jos olen oikein ymmärtänyt ja että USB-piuhan kautta sen voi yhdistää koneeseen jne.
 
Ja, niin kuin huomaa, niin: olen ihan kädetön tietokoneiden ja raitureiden suhteen, joten kiitokset neuvoista ja kärsivällisyydestä :)

 
Saa yhdistettyä ja USB:llä nimenomaan. Ketjussa edellä mainitun Zoom R16 kanssa ei ole ollut ongelmia tuossa asiassa.
 
Minusta sinun kannattaa funtsailla asiaa niin, että et tavoittele täydellistä DAWin (= tietokoneen sekkariohjelma) osaamista samantien, vaan funtsit mitä perusjuttuja voit helposti tehdä raiturilla. (Esim. instrumentin äänittäminen raidalle ja siihen pienet jälkieditointihommat.)
 
Sitten mietit että pystytkö tekemään ne samat jutut DAWilla?
 
Varmasti pystyt ja vieläpä sata kertaa näppärämmin. Yksi valtava etu on DAWin tarjoama graafinen representaatio projektistasi: näet yhdellä silmäyksellä koko hemmetin paletin. Jo pelkästään se helpottaa ja nopeuttaa työskentelyäsi paljon.
 
Sitten tulee tuhat muuta asiaa joita tietokonepohjaisen systeemin kanssa pystyy tekemään, mutta niitähän ei tarvitse heti osata. Koko homman hauskuus piilee juuri siinä, että joka päivä oppii jotain uutta!
 
edit. kirjoitusvirhe
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
silhouette
06.04.2012 13:52:39 (muokattu 06.04.2012 13:56:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Rintapek ja Mr. Crowley, olen ihan otettu, on todella mukavaa saada asiallista ja myös ajatuksia herättävää kommenttia/neuvoa/palautetta! Ja tottahan se on: ei sitä kai todellakaan tarvitse heti kaikkea ostata ja totta on myös se, että on mukavaa kun on joka päivälle jotain uutta opittavaa ja pieniä haasteita:)
 
Mutta, mitä mieltä olette josko hommaisin itselleni Cubasen? Tai jonkun raiturin missä tulee mukana Cubase? Voisko se olla helpompi tapa opetella äänitämistä?
 
Aina voi yrittää.
rintapek
06.04.2012 14:23:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kiitos Rintapek ja Mr. Crowley, olen ihan otettu, on todella mukavaa saada asiallista ja myös ajatuksia herättävää kommenttia/neuvoa/palautetta! Ja tottahan se on: ei sitä kai todellakaan tarvitse heti kaikkea ostata ja totta on myös se, että on mukavaa kun on joka päivälle jotain uutta opittavaa ja pieniä haasteita:)
 
Mutta, mitä mieltä olette josko hommaisin itselleni Cubasen? Tai jonkun raiturin missä tulee mukana Cubase? Voisko se olla helpompi tapa opetella äänitämistä?

 
Täs asiassa ei sinua kukaan voi auttaa paitti sinä itte. Mut asiaan on helppo ja ilmainen ratkaisu. Lataat koneellesi Kristalin tai Reaperin tai vaik molemmat. Sit leikit vaik integroidun äänikortin kanssa hetken ja ihmettelet, et oppisinko tämmöistä käyttämään. Kristal on täysin ilmainen, Reaperista kokeilun jälkeen pitää maksaa, tosin maksamattomuus ei estä ohjelman käyttöä, mut maksaminen on kohteliasta ja kuuluu asiaan.
 
Testaamisen jälkeen oikeestaan ainoa asia mistä sun kandee murehtia on se, et montako kanavaa kerralla sun pitää pystyä äänittämään. Se sit melko pitkälle sanelee budjetin.
 
One kind of music only - the good kind
Kalmo
06.04.2012 20:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma suosikkivastaukseni on:
Hanki niin hyvä äänikortti, kuin tarvitset ja budjetti antaa myöten, ja opettele käyttämään sen mukana tulevaa softaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
06.04.2012 23:30:00 (muokattu 06.04.2012 23:41:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On mielenkiintoista, että et ole päässyt sinuiksi Pro Toolsin kanssa. Kuitenkin mun mielestä lajissaan melko selkeä softa. Tosin mun viimeisimmät kokemukset siitä ovat jostain 5-versiosta...
Eihän siitä tartte kaikkea osata, ehkä 10-15% perusasioita riittää aika pitkälle. Tarvittaessa kaivetaan manuaali esille, ja opitaan lisää tai kysytään viisaammilta.
 
Cubasesta varmaan löytyy jokin demokin, jota pruuvata. Softat ovat aika henkilökohtaisia valintoja, jotkut vain sopivat paremmin sulle. Toki pääkopalle tekee hyvää välillä murtaa vanhat tavat ja tottumukset ja tehdä asiat toisin, vaikka toisella softalla.
 
Jos ei editointeja harrasta, niin samahan se on vedellä jollain raiturilla, ja miksata vaikka käsipelillä, taino...jotain vanhoja adatteja ja analogikonsoleita kenties...nauhurit vaan vaatii jonkin verran huoltoa, kuten mikseritkin. Tietokoneet ja softat ei niinkään, niitä uusitaan muutaman vuoden välein.
Helpoista softista tulee vielä mieleen Sequel ja Mixcraft. Olisko Harrison Mixbus vähän makee..?
 
Käytettyä macciakin voisi ajatella, jos windows-maailma ei tunnu luontevalta.
Linuxit saattaa vaatia vähän atk-osaamista, vai miten mahtaa olla?
 
Reissuäänittämisessä raiturit ovat suoraviivaisempia kuin tietokoneet, mutta se editointi ja miksuu...volume-automaatioon ja asetusten tallentamiseen kun tottuu tietokoneella, niin siitä on hankala palata muuhun. Ja jos tykkää miksailla vanhan liiton tyyliin, niin käyttää tietokonetta vain nauhurin korvikkeena. Jätetään hiirihommat muille.
 
Mutta kaikissa tekotavoissa on hyvät ja huonot puolensa.
 
silhouette
07.04.2012 12:43:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena:
Eihän siitä tartte kaikkea osata, ehkä 10-15% perusasioita riittää aika pitkälle. Tarvittaessa kaivetaan manuaali esille, ja opitaan lisää tai kysytään viisaammilta.

 
No, jos jollain viisaammalla on aikaa, halua ja kärsivällisyyttä niin selittäkää minulle seuraavat asiat Pro Toolsista:
 
1. Kitaraa äänitäessä: valitsenko minkä raidan näistä: Audio, Aux, Midi, Instrument vaiko Master?
 
2. Kun olen valinnut yllä olevan(teidän neuvoillanne), niin valitseko seuraavaksi raidan monoksi vaiko stereoksi? Ja, edelleen instrumenttina on kitara.
 
3. Bus-toiminto. Se on kokonaisuudessaan minulle hämärässä, että mitä "bussit" tarkoittaa.
 
4. Samoin ongelma on omien valmiiden raitojen siirtäminen Pro Toolsista koneen kovalevylle. Luulen, että se onnistuu Bounce-toiminnolla, mutta en ole varma.
 
Suuret kiitokset jos joku jaksaa vastata näihin kysymyksiin!
 
Aina voi yrittää.
Ziggy Bubba
07.04.2012 13:32:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi, että instrument sopisi tohon ekaan kohtaan.. Jos kitara on yksi raita, niin monohan se. Bus-toimintoa et perushommissa tartte, ehit opetelle myöhemminkin. Bounce tekee just tuon, eli tekee siitä sun sen hetkisestä soivasta pätkästä (jossa on varmaan alku ja loppu laitettu joillain merkeillä paikoillee) haluamasi mallisen klipin, oli se sitten mp3, wav tai jotain muuta.
 
Tavallaan hönttiä mun enempää jeesata, kun PT ei ole tuttu... Enemmän tietävät kertokoon tarkemmin.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Kalmo
07.04.2012 13:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: No, jos jollain viisaammalla on aikaa, halua ja kärsivällisyyttä niin selittäkää minulle seuraavat asiat Pro Toolsista:
 
1. Kitaraa äänitäessä: valitsenko minkä raidan näistä: Audio, Aux, Midi, Instrument vaiko Master?
 
2. Kun olen valinnut yllä olevan(teidän neuvoillanne), niin valitseko seuraavaksi raidan monoksi vaiko stereoksi? Ja, edelleen instrumenttina on kitara.
 
3. Bus-toiminto. Se on kokonaisuudessaan minulle hämärässä, että mitä "bussit" tarkoittaa.
 
4. Samoin ongelma on omien valmiiden raitojen siirtäminen Pro Toolsista koneen kovalevylle. Luulen, että se onnistuu Bounce-toiminnolla, mutta en ole varma.
 
Suuret kiitokset jos joku jaksaa vastata näihin kysymyksiin!

 
Älä yliajattele juttuja. Nämä ovat ihan loogisia.
Kitarasta tulee ääntä, audiota, siis audioraidalle. Kitara ei selvästikään ole stereo, kuten ei esim. laulajakaan, joten siis monoraidalle. Midi ja Instrument liittyvät syntikoiden käyttöön. Niiden yksityiskohdista PT:ssä en tiedä, mutta yleisesti: MIDI ei ole ääntä, vaan dataa, ikäänkuin digitaalista nuottikirjoitusta. Tuo data on ohjattava joko softa- tai rautasyntikalle, joka soittaa "nuotit" ääniksi haluamallasi instrumenttiäänellä.
 
Master raita on se, jonne sinun tulee reitittää kaikki raitasi, jotta projekti pysyy kontrollissa. Kun lisäät efektejä tai säädät volyymia Master-raidalle, se vaikuttaa koko projektiin. Kun exporttaat valmiin projektin 44,1 kHz/16 bit stereoraidaksi CD:lle vientiä varten, käytät lähteenä Master-raitaa.
SONARissa Export tarkoittaa projektin viemistä "ulos", ja Bounce tarkoittaa projektin sisäistä toimintoa, esim. MIDI-softasyntikkaraidan siirtoa audioraidaksi. En tiedä, mitä nimityksiä PT käyttää.
 
Jos sinulla on esim. viisi laulu- tai rumpuraitaa, joille haluat saman delayn tai kaiun, niin reitität ne samalle Bus-raidalle, johon laitat efektit. Ja siitä edelleen Master-raidalle. Näin sinun ei tarvitse käyttää joka raidalle omaa efektiä, ja säästät tietsikan tehoja.
 
Minun on vaikea uskoa, etteikö PT:n helpissä olisi esim. tutoriaaleja näiden perusasioiden neuvomiseksi. Niiden kanssa kannattaa painia, vaikkei englanti täysin sujuisikaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «