Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Genelecit olohuoneeseen, mikä setti?
1 2
Wez
20.03.2012 10:39:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen muuttamassa uuteen rivitaloasuntoon, ja samalla hankkimassa olohuoneeseen uusia kaiuttimia. Voisitteko suositella, kumpi setti olisi parempi:
 
2 x Genelec 6010A + 5040A Aktiivinen subwoofer
2 x Gelenec 8020B
 
Olohuoneen mitat ovat noin 4,7 x 3,5 = 16 m2. Lyhyelle seinälle on tulossa isohko työpöytä reilulla tietokonemonitorilla, ja kaiuttimet siis näytön molemmin puolin.
 
Tarkoituksena olisi että kaiuttimet toimisivat sekä tietokonekäytössä pöydän ääressä istun, että sohvilta joko leffaa katsoen tai musiikkia kuunnellen. Tekisin myös satunnaisia kotistudioäänityksiä setillä.
 
anapena
20.03.2012 11:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minigenelec ei oikein toimi kuin työpöytäetäisyyksillä. Seuraavasta koosta taas saattaa puuttua vähän bassoa verrattuna subilla varustettuun settiin. Käy itse testaamassa jossain liikkeessä.
 
Mikael
20.03.2012 11:32:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä valkkaisin 8020:t ja täydentäisin myöhemmin subbasella jos tuntuis tarpeelliselta. Pienemmässä setissä on vähän se ongelma että sitä ei enää päivittämällä saa paremmaksi.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Drummer-K
21.03.2012 16:47:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä veikkaisin myös noita kasituhatkakskympisiä.
 
Humppaan taikka kuolen.
meriluoto
21.03.2012 18:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti 8020! Toisaalta noinkin suuressa tilassa saattaa tulla subbari tarpeeseen. Ainakin leffatouhuissa.
 
-T-R-Ö-F-Ö-
sami_sumea
22.03.2012 14:47:19 (muokattu 22.03.2012 14:49:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoituksena olisi että kaiuttimet toimisivat sekä tietokonekäytössä pöydän ääressä istun, että sohvilta joko leffaa katsoen tai musiikkia kuunnellen. Tekisin myös satunnaisia kotistudioäänityksiä setillä.
 
http://www.genelec.fi/tuotetuki/speaker-selection-guide/
 
Tuolta löytyy Genelecin suosittelemat mallit huoneen koon mukaan...
 
edit: siis ite menisin sun tapauksessa kans noilla 8020:illa ja hommaisin myöhemmin esim. 7050b-subin.
 
+s+
 
http://www.soundreel.com
kojones
22.03.2012 16:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 8020:t + 5040, toimii hienosti yhteen. Yli vuoden pärjäilin ilman subia, ei sitä varsinaisesti osannut edes kaivata. Eli ääni isommille pääkaiuttimille.
 
MDMK
24.03.2012 18:33:03 (muokattu 24.03.2012 18:41:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti 8020:t. Kaverilla suht saman kokoisessa olohuoneessa 8020:t + subina 5040. Mielestäni toimii suht hyvin. Olen koekuunnellut Genelecit laidasta laitaan eri tiloissa ja erilaisilla musiikeilla. Olen aika varma, ettei 6010:t riitä kunnolla sun tarpeisiin. Ero on nimenomaan tosi dramaattinen 6010:n ja 8020:n välissä. 8020:n ja 8030:n tai vaikka 8040:n välinen ero tuntuu ainakin mun korviin useimmilla kohtuullisilla kuunteluetäisyyksillä paljon pienemmältä. 6010 kuulostaa auttamatta pieneltä kajarilta, joka se tietysti onkin. Ei senkään soundi huono ole, mutta ei se kyllä olohuonetta luontevasti täytä. Subi ei mielestäni paikkaa tilannetta.
 
Ilman subia 8020:stakin kyllä valitettavasti puuttuu alapäätä. Subin voi toki hankkia myöhemmin, jos tuntee sitä tarvitsevansa.
 
Jos vielä pohdit vaihtoehtoja, niin T-kaupassa olis mm. Yamahan HS80M:t suht edulliseen hintaan. 8020:ien + 5040:n hinnalla sais jo helposti vaikka Event 20/20 parin jalustoineen. Onhan tuo tietysti sisustuksellisesti haastavampaa.
 
Pähkäilin saman asian parissa kuukausia ja päädyin lopulta hankkimaan Yammun HS80M:t useiden koekuunteluiden jälkeen. Avokkikaan ei täysin kilahtanut kajareiden saavuttua, vaikka toivoikin Genelecin 8020:ia valkoisina. Subbarille en koe tarvetta.
 
Naq
29.03.2012 23:48:41 (muokattu 29.03.2012 23:50:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse menin tolla pikkusetillä, täysi surround 5*6010 ja 5040.
Valintaan vaikutti toki roimasti myös sijoittelu ja budjetti.
Pikkugenet sai piiloon hienosti, suoraan seiniin kiinnittäen.
Työpöytä on 90 asteen kulmassa videoscreenin vieressä.
Takakaijuttimet on pikakiinnityksillä, siirrettävissä työpöytäkäytön stereokuunteluksi.
 
En osaa vertailla noihin isompiin, kun en ole niitä kuunnellut.
Vanha setti koostui vain B2030A stereoparista, eikä ainankaan huonompaan suuntaan menty, mitä luultavammin tuon subin ansiosta.
Mökää näissä enemmän kuin tarpeeksi kerrostalokäyttöön.
 
Huone on vähän pienempi, n. 3m*4m, kuunteluetäisyyden jäädessä n. kahteen metriin.
Jotenkin tuntui myös kohtuuttomalta panostaa noihin isompiin täysin akustoimattomassa kerrostalo-betonikuutiossa.
 
mhelin
30.03.2012 16:16:28 (muokattu 30.03.2012 16:23:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

8020:t on vielä aika pienet kaiuttimet, bassotoistoa niissä on käytetystä viritystaajuudesta johtuen riittävästi (määrällisesti, vaikkaan ei kovin alas ulottuvaa) mutta noin pienellä kaiuttimella suuntaavuus ei ole paras mahdollinen. Jos äänityskäyttö on satunnaista niin suosittelisin mieluummin vähän laadukkaampia passiivikaiuttimia, leffakäyttöön jopa isompaa settiä (pari kaiuttimia myös taakse). Esim. Amphion Helium 3 -pari toimisi noissa olosuhteissa paremmin:
 
http://www.mareks.fi/amphion-helium-3-kpl.html
 
Pienempi 410 voisi myös mennä:
 
http://www.amphion.fi/fi/tuotteet/helium-410/
 
Näillä Amphioneilla (ei ehkä just noilla malleilla tosin) jotkut ammattilaisetkin miksaavat tai masteroivat, ja suunnittelukriteerinäkin on ollut lähikenttämonitorin tyyppinen saundimaailma.
 
http://www.amphion.fi/fi/miksi-amphion/
http://www.amphion.fi/fi/uutiset-ja-tapahtumat/
=> Amphion asiakkaita otsikon alla listattu joitain tuottajia ja musantekijöitä jotka noita käyttää, ja enemmänkin juttua löytyy, esim.
http://www.amphion.fi/en/home/in-the-studio-with-stockfisch-records/
http://www.amphion.fi/fi/etusivu/amorphis/
 
RautiSa
04.04.2012 10:51:23 (muokattu 04.04.2012 10:55:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välikysymys:
 
Miksi juuri Genelec? (Suomessa kun tehdään mun mielestä parempiakin "olohuonekaiuttimia"...)
 
Kalmo
04.04.2012 19:26:29 (muokattu 04.04.2012 19:27:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautiSa: Välikysymys:
 
Miksi juuri Genelec? (Suomessa kun tehdään mun mielestä parempiakin "olohuonekaiuttimia"...)

 
Mietin vähän samaa. Mutta jos kysyjä haluaa valita kaiuttimet satunnaisen musanteon ehdoilla, niin onhan Genelec nimenomaan monitorina huippu.
Kotiteatteria ja musiikinkuuntelua varten löytyisi parempia ja halvempia ratkaisuja.
 
Tuo Amphion voisi olla kova sana...
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
varakeef
05.04.2012 09:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kotiteatteria ja musiikinkuuntelua varten löytyisi parempia ja halvempia ratkaisuja...
 
Minusta hyvä monitori käy oikein hyvin musiikin kuunteluun - minun ideaalissani kotikuuntelukin on neutraalihkoa ja selkeää.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Groovi
05.04.2012 10:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kaivella kotiteattereihin keskittyneitä foorumeita läpi, niistä voi saada paremmin vinkkejä kuin täältä. Genelecit ovat oivalliset monitorit, mutta ne eivät ehkä ole parhaimmillaan kotiteatterin äänilähteenä. Kotiteatteriin ja lähikenttämonitorointiin tarkoitettujen kajareiden suurin ero on yleensä suuntaavuudessa. Monitorit ovat erittäin suuntaavat, kotiteatterin kajarit eivät niinkään.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun ja opiskeluun.
Aki
05.04.2012 13:03:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

8020 on jo muutaman metrin päästä vähän onnettoman kuuloinen, kun botne (jota ei ole hukattavaksi asti) leviää ympäristöön ja noiden ärsy ylä-middlepiikki vain korostuu. Samasta kokoluokasta Focal CMS40 toimii huoneen täyttäjinä paljon paremmin. Ne on mulla tällä hetkellä olkkarissa, enkä akustoimattomaan olkkariin kaipaa subbaria lainkaan.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Wez
07.04.2012 10:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksiä hyvistä kommenteista. Tiivistettynä näyttää nyt siltä, että Geneleceistä se olisi ehdottomasti tuo 8020, mutta Genelec ei ehkä olisikaan se paras vaihtoehto.
 
On vähän haasteellista että kaiuttimet pitäisi toimia sekä tietokonekäytössä että olohuonekuuntelussa. Käytännön syistä kaiuttimet pitäisi sijoittaa isohkolle työpöydälle 27" näytön molemmin puolin. Jo stereokulmat olisivat siis reiluja kompromisseja. Myös ulkonäköaspekti pitää ottaa huomioon, valkoiset genelecit ja valkoinen näyttö olisivat toivomus sisustuksellisemmalta puoliskolta, että tällaista työpistettä ja television korvaajaa voisi edes ajatella olohuoneeseen.
 
Ajattelin noista kysymistäni kaiuttimista että ne olisivat hyvät tai parhaat hintaluokassaan miksaamiseen ja koneella musiikin kuunteluun, mutta myös tavallisiin television kaiuttimiin verrattuna verrattomat olohuonekuuntelussakin. Jos sitten saman budjetin jakaisin olohuonekajareitten ja monitorien kesken, kummastakaan tulisi tuskin niin paljon parempaa että tämä kannattaisi, plus sitten olohuoneessa olisi neljä kajaria.
 
Katson nuo linkkinne lävitse, ja jos kokemuksienne mukaan vielä joku muu merkki/malli olisi näine reunaehtoineen Genelec 8020:eja paremmat, niin mielelläni niistä kuulisin.
 
Wez
07.04.2012 12:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoin noita Helium-kaiuttimia: Kyllähän ne ulkonäöllisesti jopa voittavat Genelecit, ja värivaihtoehtojakin löytyisi enemmän. Ne vaan ovat passiivikaiuttimet, joten erillinen vahvistin pitäisi hankkia. Tämä tietysti maksaa ja vie pöytätilaa, joten aktiivipöntöt olisivat ehkä etusijalla.
 
PJS
10.04.2012 14:28:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wez: Katsoin noita Helium-kaiuttimia: Kyllähän ne ulkonäöllisesti jopa voittavat Genelecit, ja värivaihtoehtojakin löytyisi enemmän. Ne vaan ovat passiivikaiuttimet, joten erillinen vahvistin pitäisi hankkia. Tämä tietysti maksaa ja vie pöytätilaa, joten aktiivipöntöt olisivat ehkä etusijalla.
 
Huomaa, että aika hyvälaatuisiakin viritinvahvistimia saa kierrätyskeskuksista ja kirppareilta erittäin halvalla tai jopa ilmaiseksi. Mulla esim. on Yamahan parempaa kotihifiä 80 luvun lopusta oleva stereovahvistin jonka kaveri pelasti roska-lavalta. Tokikaan ei oo nykyaikaisia liitäntöjä, mut itselläkin kun ainoa tarve on toistaa ääntä ja saada levari soimaan on tollainen ehkä paras ja halvin ratkaisu.
 
Peace!
Mikael
10.04.2012 15:36:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasari-Yamaha varman miellyttää vaimosi silmiä?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
PJS
10.04.2012 15:43:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kasari-Yamaha varman miellyttää vaimosi silmiä?
 
Ehdottomasti miellyttää. Siinä missä mikä tahansa muukin tekninen vempele. Olenhan myös itse 80 lukuisa joten vaimokulta selvästi preferoi 80 lukuisuutta asioissa. Diggaa mm. Talking Headsista ja Joy Divisionista...
 
Peace!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «