Aihe: Pikkaus tekniikasta | 1 |
---|
|
Tässä kitaraa omaksi huvikseni olen nyt 3 vuotta enemmän tai vähemmän vakavissani soittanut ja nyt ajattelin alkaa oikeasti harjoitella kunnollista tekniikkaa. Olisi vain sellainen kyssäri että onko kovin väärin tukea pikkauskättä pikkurillillä ja nimettömällä? Vaikuttaako tekniikkaan negatiivisesti vai onko tämä siis mielipideasia? Rumpujen soittoa takana nyt 9 vuotta jos siitä mitään hyötyä nyt tässä on. | toxic 04.04.2012 20:57:56 (muokattu 04.04.2012 21:01:25) | |
|
http://www.youtube.com/watch?featur … ayer_detailpage&v=A7xNij2zI7Y#t=89s http://www.youtube.com/watch?v=qG74eVb6V10 Ei tuo taida pahemmin haitata ;) Mutta joo, ainakin itse olen sitä mieltä että kannattaa soittaa sillä tavalla mikä tuntuu parhaalta. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että onko soitto rentoa. Sellaista koko käsi olkapäästä sormiin jäykkänä soittamista kannattaa vältellä :) Mutta aina kannattaa kokeilla uusia tapoja soitella, enkä nyt tarkoita sellaista että kokeilee vaikkapa "käsi nyrkissä" soittamista 15 minuuttia vaan vaikka viikon ajan. Voi keksiä uusia juttuja, huomata jotain korjattavaa "vanhassa" tekniikassa tai vaikka siirtyä kokonaan uuteen tekniikkaan. Itse soittelin aluksi juurikin niin, että tuin kättä pitämällä pikkurilliä ja nimetöntä kitaraa vasten. Sen jälkeen pikku hiljaa siirryin sellaiseen tekniikkaan, että en tukenut sormia mihinkään. Nyt soitan niin, että käteni on "nyrkissä". Tätä innostuin kokeilemaan katsottuani Paul Gilbertin opetusvideon ( http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M ) Vieläkin käytän joissain jutuissa sitä sormien tukemista esim. kun soitan sointuja arpeggiona. Muuten olen huomannut paljon napakammaksi tyyliksi pitää käden mahdollisimman mytyssä. En tiedä, notta tajuaako tästä kirjoituksesta mitään mutta pointtini on: Ei sillä ole niin väliä, kunhan tuntuu hyvältä, soitto sujuu, et jännitä kättä, soitto on rentoa niin onko sillä sitten enää mitään väliä vaikka olisi pikkurilli nenässä :) E: Kun netistä katselee tunnettujen ja taitavien kitaristien soittoa, niin huomaa että tekniikoita on lähes yhtä monta kuin soittajiakin ja kaikilla se soitto sujuu :) | |
Ei väärin, mutta mm. Steve Morse on sanonut, että jos aloittaisi kitaran treenaamisen alusta, niin jättäisi ton tukemisen kokonaan pois. Sen verran ilmeisesti edesauttaa jännetuppitulehduksia. Riippuu tietenki että kuinka pitkiä tilumaratoneita aiot keikoilla vetää. The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein | |
B ja E kieliltä soitettaessa oma pikkurilli tuppaa välillä nappaamaan tallamikin alareunasta kiinni. Alakieliltä soitettaessa koitan pitää pikkusormia pitämään yläkielet vaiti. | |
Molsku: Tässä kitaraa omaksi huvikseni olen nyt 3 vuotta enemmän tai vähemmän vakavissani soittanut ja nyt ajattelin alkaa oikeasti harjoitella kunnollista tekniikkaa. Olisi vain sellainen kyssäri että onko kovin väärin tukea pikkauskättä pikkurillillä ja nimettömällä? Vaikuttaako tekniikkaan negatiivisesti vai onko tämä siis mielipideasia? Rumpujen soittoa takana nyt 9 vuotta jos siitä mitään hyötyä nyt tässä on. Paras olisi, jos käden voisi tukea käsivarresta kitaran kanteen. Sormien ja peukalon olisi hyvä olla pyöreästi ja mahdollisimman rennossa asennossa (myös otekädessä). Käden tukeminen sormilla ei ole ergonomisesti hyvä idea. | |
tomaattiorava: B ja E kieliltä soitettaessa oma pikkurilli tuppaa välillä nappaamaan tallamikin alareunasta kiinni. Alakieliltä soitettaessa koitan pitää pikkusormia pitämään yläkielet vaiti. Ehkä olisi paras opetella vaimentamaan soitettavaa ääntä ohuemmat kielet otelautakädellä ja paksummat kielet pikkauskädellä. Tämä on aika hyvä nyrkkisääntö. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|