Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monipuolinen nuppi kelille kuin kelille
1
Bläck Joutsen
03.04.2012 10:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saataisko tässä aikaan yleinen koonti moneen toimintaan HELPOSTI taittuville bassonupeille. Eli haetaan kunnon joka paikan höylää. Kriteereinä voisi olla helppo roudattavuus, keikkakäyttö, treenaus, nauhoituskäyttö, soundaavuus, hinta-laatu-suhde jne. Tärkeänä ominaisuutena pitäisin myös mahdollisuutta käyttää nuppia ilman kaiutinkuormaa.
 
Vapaata keskustelua aiheesta, ehdotuksia ja kokemuksia.
 
Itse heitän esimerkkinä pohjille TC Electronic BH500. Tosin kokemusta ei tuotteesta löydy, mutta kokeilemisen arvoiselta vaikuttaa.
http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bh_500.htm
 
www.dotma.net www.myspace.com/dotma
T.Nick
03.04.2012 10:19:57 (muokattu 03.04.2012 10:24:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on nyt tollainen Pikku-Kalle: http://www.thomann.de/fi/gallien_kr … id=f79c7bb1e81c078ed321fa85741edae3
 
Toimii ilman kaiutinkuormaa, esim pelkkien korvalappujen kanssa. Painaa 1,4 kiloo ja mahtuu hyvin rockbägin sivutaskuun. Soundit ei ole mitkään överi-karaktääriset, mutta hyvillä kaapeilla ja hyvillä bassoilla erittäin hyvä ja kätevä keikkaratsu. Contour-säädin on hyvä, samaten middle-säätimet hi ja lo osuu mun mielestä aika hyville taajuuksille. Tolle buustikanavalle en oo vielä löytäny sellaista jee-jee käyttötarkoitusta, vois olla hyvä, jos eri kanavalle olis ollu jotain erillistä sävysäätöä.
 
Hinta myös aika perus. Ainoa vaan, että just kun olin ton ostanu, niin tuli halvalla myyntiin noita pikku-akulaareja, niissä saundi saattais olla ehkä hivenen tuuheempi. Pikku-Kallessa se on kohtalaisen hifi.
 
90 mice 2
Bläck Joutsen
04.04.2012 11:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okkei, olen kyseisen GK:n pistänyt merkille ja kun on löytyy positiivistä kommenttia, niin vahva ehdokas on. Kokemustesi ja kuvaillun perusteella toimii meikälle :-)
 
www.dotma.net www.myspace.com/dotma
T.Nick
04.04.2012 14:34:10 (muokattu 04.04.2012 14:36:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bläck Joutsen: Okkei, olen kyseisen GK:n pistänyt merkille ja kun on löytyy positiivistä kommenttia, niin vahva ehdokas on. Kokemustesi ja kuvaillun perusteella toimii meikälle :-)
 
Mä ostin sillä varauksella, että pistän takaisin Tompalle jos ei toimi. Kokonsa puolesta ei ole nimittäin mikään paha rasti palautuspostiin.
 
E: Vaikka nyt ehkä jotain jo bläkjoutsenolle löytyi, niin siltikin olis hauska kuulla jehua pikku-akulaareista. Hemmo / muita?
 
90 mice 2
hemmo
04.04.2012 18:53:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aguilarin pikkuruinen Tone Hammer 350 on nyt kestotestissä, joka on hieman kesken. Rantasaunan kanssa ainakin toimiii ihan bueno.Laitteeseen on ahdettu kokoonsa nähden hämmentävän monta toimintoa, mm. keskialueen siirtyvä säätö ja hyvä drive-potikka, jolla saa hyvää yrppöä kehiin. Hanurissa on kunnon Speakon-liitin kaiutinpiuhalle, mutta ei normijakkia tilasyistä. Nupin soundi on kaapista riippuen neutraali ja se sietää kivasti säröjä. Tehoja on siis 350 W (4 ohm) ja 175 (8 ohm).
 
"We live in Swin(e)land"
Hannu A
04.04.2012 18:59:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo pikku aguilerat kiinnostais muakin.
 
Itellä on tällä hetkellä tommonen ääsdaunin pikkujätti 1000. Mallin valmistushan on vissiin virallisesti loppu, mutta thomann möi ainakin joku aika sitten vielä jotain 275 eurolla ja varastosaldo näytti vihreää.
 
En oo varma pelittikö toi ilman kaiutinkuormaa. Tehoja on 2x500 wattia neljään ohmiin ja 2x350 kaheksaan. eq on ihan näppärä ja havainnollinen. Samoin G&L:n ylihotti mikki pysyy aisoissa ton kanssa ku sisään menevän signaalin gainia voi säätää portaattomasti ja siin tais olla semmonen värikoodatuilla ledeillä oleva tasomittarikin.
 
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since theres no real market for masturbation I had to fall back on my bass playing abilities" -Les Claypool
Antti1
04.04.2012 20:34:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tuosta em. Ashdownista ole kovinkaan innoissani, tosi hajuton ja mauton soundi. Sopii varmaan hyvin, jos haluaa vain vahvistaa neutraalia soundia. Kontra tms. siis. Minkäänlaista järkevää, tai yhtään sen enemmän epäjärkevääkään, säröä siitä on turha odottaa. Eq toimii kyllä, mutta silläkään ei olla lukuisista yrityksistä huolimatta saatu tässä reilun vuoden säädöllä treeneissä mitenkään erinomaista soundia ulos. Mekkalan määrä myös ei ole mikään suuren suuri näennäisestä tehokkuudestaan huolimatta, liittynee ominaissoundiin ja melko kompressoitumattomaan signaaliin.
 
Täytyy tosin mainita, että sama ominaisuus on ollut ihan jokaisella muullakin Ashdownin vahvarilla, jota olen testannut. Ehkä ne ei oo vain mun juttuni. Puhtoisemmasta soundista esim. Tracen tuotteet uppoavat itselleni huomattavasti paremmin, vaikkei ne tähän ketjuun liitykään.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
pekezu
04.04.2012 22:50:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpisvaihtoehto: GK Backline 600. Suht kevyt roudata, ei ihan pienimmästä päästä, mutta mahtunee peräkonttiin. Terve soundi, mukavasti ääntä, edullinen hommata. Bonarina melko hyvä särkökanava, tosin lähinnä turskimpaan menoon.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Epi
07.04.2012 00:04:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokunen kuukausi sitten hankin Ampegin Portaflex 350:n. Varsin kätevän kokoinen ja soundissakin on kuultavissa se kuuluisa Ampeg-viba. Mitään ylimääräistähän tuossa ei sitten olekaan, eli ihan perusjutut on mahdutettu mukaan.
Laitehan on 350/250 wattinen, ohmeista riippuen, mutta kai nuo trankkuwatit sitten ovat "kevyempiä" kuin kunnon putkijyrä. Jotenkin nimittäin odotin enemmän potkua.
 
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
T.Nick
07.04.2012 08:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epi: Jokunen kuukausi sitten hankin Ampegin Portaflex 350:n. Varsin kätevän kokoinen ja soundissakin on kuultavissa se kuuluisa Ampeg-viba. Mitään ylimääräistähän tuossa ei sitten olekaan, eli ihan perusjutut on mahdutettu mukaan.
Laitehan on 350/250 wattinen, ohmeista riippuen, mutta kai nuo trankkuwatit sitten ovat "kevyempiä" kuin kunnon putkijyrä. Jotenkin nimittäin odotin enemmän potkua.

 
Mulla oli kerran Matkis-testissä Ampegin Portabass. Muistaakseni 500 wattia tai jotai sinne päin. Kyseessä sellainen kaksikanavainen perustrankku. Se ei kyllä saundannut mitenkään päin sitten taas Ampegilta, tai ainakaan mitä oon ite käyttänny SVT CL:ää ja SVT 3 Proota. Soundissa oli sellainen epäedullinen ylä-middle-kolina ja lisäksi äänet ei oikein sammuneet heti, oli sellaista yleistä epänapakkuutta, joita ei saanu millään pois. Napakka botne loisti poissaolollaan. Vartin soittelun jälkeen nuppi lähti takaisin matkahuoltoon.
 
90 mice 2
Epi
08.04.2012 11:34:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kysyä nyt tosi tyhmiä: Mitenkä näitä watteja pitäisi tulkita, kun 250 w trankku (esim. just tuo Ampegin Portaflex) on aika kevyttä kauraa vaikkapa 100 w putki-Marsun rinnalla? PF:sta saa kääntää KAIKKI napit kaakkoon, ennenkuin jyrähtää? Eikä silloinkaan varsinaisesti lahje lepata.
 
Puolustuksekseni sanon, että basismini on melko tuoretta - mulla ei aiemmin ole omia bassokamoja ollut, eli sikäli ongelma on vasta nyt tarkemmin eskaloitunut.
 
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
hollstro
08.04.2012 11:39:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epi: Pakko kysyä nyt tosi tyhmiä: Mitenkä näitä watteja pitäisi tulkita, kun 250 w trankku (esim. just tuo Ampegin Portaflex) on aika kevyttä kauraa vaikkapa 100 w putki-Marsun rinnalla? PF:sta saa kääntää KAIKKI napit kaakkoon, ennenkuin jyrähtää? Eikä silloinkaan varsinaisesti lahje lepata.
 
Puolustuksekseni sanon, että basismini on melko tuoretta - mulla ei aiemmin ole omia bassokamoja ollut, eli sikäli ongelma on vasta nyt tarkemmin eskaloitunut.

 
Watiti voidaan mitata niin monella tavalla (piikit, RMS, jatkuva) ja säröllä (0,001 % THD...1% THD esimerkiksi), että se on markkinointiosastosta kiinni mitä laitteeseen kirjoitetaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti1
08.04.2012 11:39:23 (muokattu 08.04.2012 11:40:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epi: Pakko kysyä nyt tosi tyhmiä: Mitenkä näitä watteja pitäisi tulkita, kun 250 w trankku (esim. just tuo Ampegin Portaflex) on aika kevyttä kauraa vaikkapa 100 w putki-Marsun rinnalla? PF:sta saa kääntää KAIKKI napit kaakkoon, ennenkuin jyrähtää? Eikä silloinkaan varsinaisesti lahje lepata.
 
Watti on watti, aivan täysin toteutustavasta riippumatta. Kyse on lähinnä toistettavien taajuuksien suhteista, kompressoitumisesta, säröytymisestä ja korvan herkkyydestä tietyillä taajuusalueilla. Mä oon ollut havaitsevinani näiden pienten tehoihmeiden tunkevan kovalla kiukulla täyttä kaistaa, etenkin sitä alinta alapäätä, joka vie aika paljon potkua päätteeltä. Esimerkiksi tuollainen Marshall lepää toistoltaan huomattavasti kevyemmän alapääntoiston ja jykevämpien keskiäänten varassa. Kaiken kukkuraksi tuollainen putkimylly on vähääkään särölle laitettua jo kohtuullisen kompressoitunut, ainakin lujaa soitettuna. RMS-tasot ovat paljon täysin kliiniä trankkua korkeammat.
 
E: Ja sit tietty toi ylhäällä lyhyesti kerrottu mittaussekoilu. Se nyt on perusjuttuja varsinkin trankkupuolella.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Epi
08.04.2012 11:50:03 (muokattu 08.04.2012 11:51:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia tietäjille, jotain tuon suuntaista mä kyllä arvelinkin: riippuu kuinka/mistä mitataan jne.
 
Olispa rahhoo, niin heti SVT-myllyn hankkisin, loppus mutinat :)
 
Edit: taitaa hipoa off-topicia kohta...
 
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
Mungo-Jerry
10.04.2012 20:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SWR Working Pro 400
 
Passeli nuppi. Löytyy torilta. Minä olen myyjänä
 
All talk and no sound makes me a dull boy. And she's a babe. Sha-wing.
Bläck Joutsen
11.04.2012 13:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko tuota SWR Working Pro 400 ajella ilman kaiutin kuormaa?
 
Kyseisen tiedon selvittäminen on melko hankalaa useimpien vahvistimien kohdalla. Ilmeisesti, jos asiasta erikseen ja selkeästi mainita, niin nupin käyttö pelkkänä etusena ei ole sallittua.
 
www.dotma.net www.myspace.com/dotma
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «