Aihe: Tangon tempo
1 2 3 4 5 6
kukkola
03.04.2012 15:47:23
baron: Mä oon kerran ollut Argentiinassa ja kun siellä hevosetkin tanssi tangoa paremmin kuin mä niin jätin sikseen!

Tämä se muusikoissa on joskus ongelmana että ei itse tanssi. En minäkään sitä tehnyt ennen mutta nykyään kyllä ja itseäni on kovasti auttanut että tietää mitä tanssijat hakee tangosta. Minä puolestani olen asunut Brasiliassa ei musta latino-sambaajaa saa mutta kyllä se suomalaisella rautakankilantiolla nyt jotenkin menee.
Ei ku näin se menee...
rintapek
03.04.2012 19:54:45

kukkola: Tämä se muusikoissa on joskus ongelmana että ei itse tanssi.

Mä en tanssi. Ihan turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä.
Paitti poikkeustapauksissa puhtaasti kohteliaisuussyistä, mut meikäläisen mahdollinen tanssiminen on lähinnä tahdissa pomppimista tai -keinumista.

Mut ikäni ko olen tota haittaria huonolla menestyksellä yrittäny soittaa, ni melko harvoin soitto/tanssikelpoisen (yllättäen noi kulkee käsi kädessä) humpan, valssin, tangon tai jenkan tempo on ollu ylipääsemätön ongelma.

Isommat ongelmat on äkkiä edessä siinä, jos yhden pändiläisen päässä Emmä soi twistinä, toisen päässä valssina, kolmatta ei kiinnosta ja neljäs ei enää pysy kärryillä.
One kind of music only - the good kind
Deccho
04.04.2012 08:09:40 (muokattu 04.04.2012 08:10:22)
Rumpali: -Tempo di Tango?
Muut(kuorossa): - Tempo di Tango.
WanhaWetäjä
04.04.2012 13:01:02 (muokattu 04.04.2012 13:02:19)

kukkola: Tämä se muusikoissa on joskus ongelmana että ei itse tanssi.
JOS on korvat päässä ja edes rahtu musikaalisuutta niin ei todellakaan tarvi osata tanssia pystäkseen soittamaan topeille sopivilla tempoilla millon mitäkin.

Se on totta että etenkin kauan kasassa olleilla bandeilla rutiinin huono puoli ilmenee usein ylitempoina mutta siihen auttaisi asioista puhuminen. Bandeissa on liideri, jos häntä ei kiinnosta tai hän ei kiinnitä asiaan huomiota niin sehän jää siihen.
Aika paha mennä sanomaan rumpalille että nyt on humpan tempo vähän kireä saati että varovasti ehdottaisi metronomin hankkimista, lyömäsoitintaiteilija saattaa vetää herneet.
Rumpalihan on se joka vastaa tempoista useimmissa bandeissa.

En minäkään sitä tehnyt ennen mutta nykyään kyllä ja itseäni on kovasti auttanut että tietää mitä tanssijat hakee tangosta.
Ykköstä?
Jos tansseissa on 20 paria niin siitäkin joukosta löytyy erilaisia mielipiteitä "oikeista" tempoista, siitä mitä lajia milloinkin pitäsi soittaa yms...mikä on tilanne silloin jos parketilla on 300 paria ?
On täysin mahdoton yhtälö olla kaikille mieliksi, näin on aina ollut ja tulee olemaan.
EP
04.04.2012 17:56:07
Oliskohan sen tempon kanssa niin, että:
hyvä soittaa = hyvä tanssia?

Monta kertaa menny vähän piluille, kun on ollu joko liian hidas tai liian nopea tempo.
Jokainen itseään kunnioittava rumpali käyttää 'merkonomia' hyväkseen, eikä ota sen suosittelua ainakaan vinoiluna tms.
Tankero
04.04.2012 18:59:18
EP: Oliskohan sen tempon kanssa niin, että:

Monta kertaa menny vähän piluille, kun on ollu joko liian hidas tai liian nopea tempo.
Jokainen itseään kunnioittava rumpali käyttää 'merkonomia' hyväkseen, eikä ota sen suosittelua ainakaan vinoiluna tms.

En ilmeisesti kunnioita itseäni. Toisakseen ei oo pahemmin tullut valituksia tempoistakaan.
Humppajyrä
rintapek
04.04.2012 19:27:57

WanhaWetäjä:

Se on totta että etenkin kauan kasassa olleilla bandeilla rutiinin huono puoli ilmenee usein ylitempoina mutta siihen auttaisi asioista puhuminen. Bandeissa on liideri, jos häntä ei kiinnosta tai hän ei kiinnitä asiaan huomiota niin sehän jää siihen.

Olen ollu huomaavinani, et jos kappale on ns. "nopea", niin siihen helposti haetaan sitä "nopeutta" soittamalla turhankin ripeään tahtiin. Ittellä ny jossain määrin tempohaarukan hakemiseen auttaapi se, et ennen kappaleen alkua "laulaa" mielessään kertosäettä. Se on ainakin mulla se, mist pääsee suhteellisen helposti ja pikaisesti käsitykseen tempon oikeasta hehtaarista.

Aika paha mennä sanomaan rumpalille että nyt on humpan tempo vähän kireä saati että varovasti ehdottaisi metronomin hankkimista, lyömäsoitintaiteilija saattaa vetää herneet.

Soittajapojut tuppaavat ainakin joiltain osin olemaan herkkää väkeä. Jos sanoopi, et tempo oli kireä, niin siihen vielä voi vastata, et okei, otetaan seuraava humpatti rauhallisemmin. Mut jos sanoo, et "hanki metronomi", niin sen äkkiä kuulee "sä et saatana pysy tahdissa". Ja vaikka noin ei kuuliskaan, niin siin on joka tapauksessa puututtu tapaan työskennellä. Metronomin, tai klikin kans soittaminen on ihan oma taiteenlajinsa, joka harvalta onnistuu harjoittelematta.

Rumpalihan on se joka vastaa tempoista useimmissa bandeissa.

Tai ainakin tahdin pysymisestä. Ei se aina o rumpali, joka laskee sisään. Monet laulut alkaapi introlla ja bongomiestä kaivataan vasta puolen minsan päästä.

On täysin mahdoton yhtälö olla kaikille mieliksi, näin on aina ollut ja tulee olemaan.

Kiveenhakattu totuus jo ennen Mooseksen kirjoja. Et semmoista ykköshittiä löydä, mikä ei jonkun mielestä ole sysipaska. Sit se on vielä pilattu väärän sukupuolen surkealla laulajalla, liian nopealla ja hiljaisella tempolla ja aivan liian kovalla volumella, jota kumminkin vois kääntää sevverran kovemmalle, et perällekin kuuluis, mitä bändi soittaa.
rintapek
04.04.2012 19:46:17

EP:

Itse asiassa toi merkonomi on työkalu. Sitä käytetään milloin on tarvis. Muus tapauksessa se on vähän sama juttu, kuin kulkis vasara kädessä ettimässä jotain naulattavaa.

Elävää musiikkia kutsutaan "eläväksi" juuri siksi, että se "elää". Ja elämiseen kuuluu myös se, että tempokin elää. Itse asiassa monetkin kappaleet kuulostaa luonnollisemmilta ja svengaavammilta, jos tempokin kertsissä lähtee hieman lentoon. Olettaen, et se vaihteluväli pysyy haarukassa.
EP
04.04.2012 19:50:30
rintapek: Itse asiassa toi merkonomi on työkalu. Sitä käytetään milloin on tarvis. Muus tapauksessa se on vähän sama juttu, kuin kulkis vasara kädessä ettimässä jotain naulattavaa.

Elävää musiikkia kutsutaan "eläväksi" juuri siksi, että se "elää". Ja elämiseen kuuluu myös se, että tempokin elää. Itse asiassa monetkin kappaleet kuulostaa luonnollisemmilta ja svengaavammilta, jos tempokin kertsissä lähtee hieman lentoon. Olettaen, et se vaihteluväli pysyy haarukassa.

Et oikein ole nyt ns. 'kartalla' kuten ei niin monet rumpalit joille olen ko. vermettä tarjonnut.
Metronomilla tarkistetaan tempo, ennen laskua, siis vain se ei muuta.
rintapek
04.04.2012 20:02:42

EP: Et oikein ole nyt ns. 'kartalla' kuten ei niin monet rumpalit joille olen ko. vermettä tarjonnut.

Onko itselläsi metronomi? Tarkistatko siitä tempon, ennenkuin aloitat bassoriffillä?
Tankero
04.04.2012 20:05:07 (muokattu 04.04.2012 20:05:18)
EP: Et oikein ole nyt ns. 'kartalla' kuten ei niin monet rumpalit joille olen ko. vermettä tarjonnut.

Miksi?
Humppajyrä
EP
04.04.2012 20:12:33
rintapek: Onko itselläsi metronomi? Tarkistatko siitä tempon, ennenkuin aloitat bassoriffillä?

Pari kolme kappaletta löytyy.
Rumpali laskee ja siitä lähtee intro, kuka sen sitten soittaakin..
Ukko
04.04.2012 20:14:00

rintapek: Onko itselläsi metronomi? Tarkistatko siitä tempon, ennenkuin aloitat bassoriffillä?

Tempo pittää rummuttajalla olla sissään rakennettuna. Kuka sitä ny metronomilla ennen biisiä.......
COVS jäsen nro 6
EP
04.04.2012 20:17:57
Ukko: Tempo pittää rummuttajalla olla sissään rakennettuna. Kuka sitä ny metronomilla ennen biisiä.......

No eipä sitä tarvi ihan joka biisissä käyttääkään, mutta hyvä tarvittaessa tarkistaa, välillä saattaa 'vauhtisokeus' yllättää.
Nopea ja huomaamaton työkalu.
EP
04.04.2012 20:21:45
Ukko: Juu. Ei passaa kenenkään laskea sisään. Voi tulla kalliiksi.

"..Aina heilinikin sanoi: älä sisään laske vaan!"
rintapek
04.04.2012 20:43:30

EP: Pari kolme kappaletta löytyy.
Rumpali laskee ja siitä lähtee intro, kuka sen sitten soittaakin..

Aijaa. No. jos se on noin helppoa, ni kait se sit on?

Mulla kyl on hämärä muistikuva, et ihan jo lapsuudessa mulle opetettiin, et laulut alkaa hiljaisuudesta ja päättyvät hiljaisuuteen. Ihan joka kappaleen aloitukseksi kun ei sovi se, et runpali naputtaa kapuloita yhteen. Tai peräti neljään, jos osaa laskea.

Se metronominnaputus ei kumminkaan ole sitä yleisölle tarjottavaa musanderia, joten tekninen toteutus vaatii korvamonitoreita. Tai vilkkuvalomerkonomia.
poppamies
04.04.2012 20:47:55

rintapek:

Elävää musiikkia kutsutaan "eläväksi" juuri siksi, että se "elää". Ja elämiseen kuuluu myös se, että tempokin elää...

Hoho! Tää on kyllä niinku suoraan jostain satukirjasta. Taidat olla huumormiehiä.
G strings are for strippers
rintapek
04.04.2012 20:49:20

Ukko: Juu. Ei passaa kenenkään laskea sisään. Voi tulla kalliiksi.

Asiasta kukkaruukkuun, hyvää Ukonpäivää. Ihan sinua varten tuon syötin tuohon laitoin. On iloista huamata, et ei tullu tehtyä turhaa työtä. ;-)
Epämuusikko
04.04.2012 20:49:47 (muokattu 04.04.2012 20:53:22)
EP: Oliskohan sen tempon kanssa niin, että:

Hanki parempia rumpaleita.

Hoho! Tää on kyllä niinku suoraan jostain satukirjasta. Taidat olla huumormiehiä.
e: luin rintapekin viestin kokonaisuudessaan, ja onneksi jälleen kerran the joke's on you.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)