Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 527 28 29 30 3140 41 42 43 44
Lahtari
03.04.2012 12:10:48

Kokeilkaas tuota D6 virveliin. Joku oli maailmalla tehnyt näinkin kokeellisen ratkaisun.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Kailis
03.04.2012 13:00:17

ferodoz: d6 on hyvä mikki, ja ainakin mun Kumu kuulostaa kaikista luonnollisimnalta juuri sillä mikillä.

Audixissa on vahvasti ekvalisoitu soundi, sekä ylä- että alapää vahvasti korostettuja. Sijoittelulle kranttu, pienikin muutos johonkin suuntaan vaikuttaa paljon. Enemmän toi soundi sopii metalliin kuin johonkin vähänkään akustisempaan tai niin että basarin luonne tulee selvästi ilmi. Sinänsähän toi on hyvä livemikki kun siinä on valmiina suht ok soundi, ei tarvitse ruuvailla niin paljon. Mä lähden siitä että haluan päättää omasta ekvalisoinnistani äänittäessä ja yritän vaikuttaa soundiin ensin kalvoilla ja vireellä, loput korostukset tai leikkaukset ekvalisoimalla tilanteen mukaan. Mut siis, liian "right out of the box" mun makuun.
Kai sulla Ferodoz oli sijoitettu niin ettei kapseli ole reiän kohdalla vaan sisemmällä? Muuten virtaukset häiritsee soundia. Tuulitunneliefekti. Jos sen rei'itetyn etukalvon sointia haluaa niin erillisellä mikillä sitten.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
ferodoz
03.04.2012 13:04:29

Kailis: Kai sulla Ferodoz oli sijoitettu niin ettei kapseli ole reiän kohdalla vaan sisemmällä? Muuten virtaukset häiritsee soundia. Tuulitunneliefekti. Jos sen rei'itetyn etukalvon sointia haluaa niin erillisellä mikillä sitten.

Joo koko mikki oli kyljestä sisällä, aikalailla keskellä rumpua. Ei ole rei'itettyä etukalvoa. :P

Ja noista korostuksista, niin en mä oikein sitä kyllä metallimusaan mieltäisi. Se antaa niin paljon kuitenkin alakertaa saundiin, että patoutumamusiikissa siitä on enemmänkin haittaa. Ainakin näin mä oon asian ajatellu..
www.suhdelukucoverband.fi
markkuliini
03.04.2012 13:46:47 (muokattu 03.04.2012 13:52:48)

Kailis: Audixissa on vahvasti ekvalisoitu soundi, sekä ylä- että alapää vahvasti korostettuja. Sijoittelulle kranttu, pienikin muutos johonkin suuntaan vaikuttaa paljon.

Katsos huvikses vaikka "naturaalin" Shure beta 52 käppyrää Shuren sivuilta ja tsekkaa kans proximity efektin herkkyys. Ihan vuoristorata sekin on.

http://www.shure.com/idc/groups/pub … /webcontent/rc_img_beta52_large.gif

Edit: Pointti on siis se, että erikosmikeissä on usein aika värittynyt soundi jo valmiiksi, ja "luonnollisuuteen" kaipuu edellyttää sitten kalliiden konkkamikkien ja tilamikityksen käyttöä. Mun mielestä, kun D6:sen soundia kutsuu vahvasti ekvalisoiduksi, se on vähän sama kun moittisi homeista piimää ja vaatii tilalle homeista maitoa. ;)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
03.04.2012 20:42:07 (muokattu 03.04.2012 21:23:59)

Audixin käppyrä;
http://recordinghacks.com/microphones/Audix/D6
Muutama muu;
http://recordinghacks.com/microphones/beyerdynamic/Opus-99
http://recordinghacks.com/microphones/AKG-Acoustics/D-112
http://recordinghacks.com/microphones/Audio-Technica/ATM25LE

On tossa Audixissa aika rankka ekvalisointi, jopa siihen Shureen verrattuna. Mutta pääasiahan on se että tykkää.
...sama kun moittisi homeista piimää ja vaatii tilalle homeista maitoa.
Joo, ihan sama.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
Muovinen
04.04.2012 19:48:54

Mitä niitä käppyröitä tuijottamaan, kun voi käyttää omia korviaan.
-General Petrovsky
ferodoz
04.04.2012 20:14:52

Muovinen: Mitä niitä käppyröitä tuijottamaan, kun voi käyttää omia korviaan.

Toi käppyröiden katseleminen vaikuttaa yllättävän paljon omaan kuulokuvaan kun ensin on päässään miettinyt miltä sen pitäisi kuulostaa.
www.suhdelukucoverband.fi
hansakemanelius
04.04.2012 23:22:26

Miksei kukaan mainitse Shuren Beta 91:ä.
Meikäläisellä toiminut tosi hyvin eikä tarvitse tellinkiä johon joku kuitenkin kompastuu.
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
Danko
04.04.2012 23:45:30

OPJ1974: Mä edelleen puolustan näkemystäni, että Audixin mikki on helpompi, laaja-alaisempi (monipuolisempi) ja yhtä kaikki paremman kuuluinen mikki kuin Shuren Beta. Jälkimmäisestä ei oikein saanut mitään muuta kuin sen yhden saundin ulos.

Audixia en ole kertaakaan testannut, mutta B52A:sta on tähän mennessä irronnut tasan niin monta soundia, kuin sillä olen bassareita mikittänyt. Jos nyt jotain mittapuuta pitää johonkin vetää, niin kävin syksyllä 2008 lätkyttelemässä erinäisiä rumpuja Akun Tehtaalla, jossa tusinan verran silloisen PIRAMKIn (nykyisen TAMKin) äänikeijojen erikoistumisopintojen keijoja oli sokkotestattavana. Bassarin kohdalla (Premier 20" Artist Birch) irtosi seuraavanlaisia "tuloksia": http://dl.dropbox.com/u/1559544/BD.png
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
VeKrio
04.04.2012 23:48:56 (muokattu 04.04.2012 23:51:52)

Miksaajaamme siteeraten, parhaat basarimikit, ei missään järjestyksessä: D6, Opus 99 ja beta 91. Ei niillä metsään mennä.

Danko: Voisitko vähän avata tota fläppiä? En ymmärrä siitä muutakuin mikit.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
passe
04.04.2012 23:52:21
hansakemanelius: ...eikä tarvitse tellinkiä johon joku kuitenkin kompastuu.

Yhdellä klubilla bongasin hiljan basarin vanteeseen kiinnitettävän joutsenkaulan basarin mikille. Oli kovin näpsäkän näköinen, varsinkin kun oli vielä aseteltu esteettisesti fiksusti.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Danko
05.04.2012 00:24:17

VeKrio: Danko: Voisitko vähän avata tota fläppiä? En ymmärrä siitä muutakuin mikit.

Silloisten tusinan erikoistumisopintoihin opiskelleiden jantterien mieltymykset kolektiivisessa järjestyksessä (ja perässä hinnat). Sessiota vetänyt Liskin Timo totesi tosin, ettei näistä voi juurikaan vetää johtopäätöksiä, koska heti rummun tai tilan vaihtuessa tilanne muutuu täysin.
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
VeKrio
05.04.2012 00:25:19

Danko: Silloisten tusinan erikoistumisopintoihin opiskelleiden jantterien mieltymykset kolektiivisessa järjestyksessä (ja perässä hinnat). Sessiota vetänyt Liskin Timo totesi tosin, ettei näistä voi juurikaan vetää johtopäätöksiä, koska heti rummun tai tilan vaihtuessa tilanne muutuu täysin.

Aa, eli ykkönen on ykkönen ja kakkonen on kakkonen jne... Thnx.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Danko
05.04.2012 00:33:04

hansakemanelius: Miksei kukaan mainitse Shuren Beta 91:ä.
Meikäläisellä toiminut tosi hyvin eikä tarvitse tellinkiä johon joku kuitenkin kompastuu.

Itse olen B52A:n sijoittanut useimmiten bassarin pohjalle (edellyttäen, että alla on joku snadi demppi, ettei irtoa suoria runkoresonansseja) ja mikkipiuha bassarijalan ympäri vedonpoistoksi. Toimmiii.
OPJ1974
05.04.2012 09:03:56

Danko: Audixia en ole kertaakaan testannut, mutta B52A:sta on tähän mennessä irronnut tasan niin monta soundia, kuin sillä olen bassareita mikittänyt.

No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan.

Itselleni Audix on äärettömän paljon parempi, kun taitoa on huomattavasti vähemmän kuin intoa ja laitteisto on mitä on (pikkumikserillä miksaan pääasiassa). Silti saan helposti tai suht helposti kaivettua musiikin vaatiman soundin basarista ulos. Siis JOPA minä.

Shuresta en saanut pikkumikserillä mitään muuta irti kuin sen perusrokki-poksauksen. Audix reagoi pikkumikserin EQ-säätöihin paljon, paljon herkemmin kuin B52.
Danko
05.04.2012 09:39:50

OPJ1974: No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan.

Allekirjoitusaineistoa! Sopiiko käyttää?
OPJ1974
05.04.2012 21:42:13

Danko: Allekirjoitusaineistoa! Sopiiko käyttää?

Siitä vaan, en veloita vielä sammakoistani, mitkä silloin tällöin pääsevät valloilleen suun kautta.
Kailis
05.04.2012 22:30:08

OPJ1974: Siitä vaan, en veloita vielä sammakoistani, mitkä silloin tällöin pääsevät valloilleen suun kautta.

Entäs muuta kautta? Joo, takki...
OPJ1974
06.04.2012 00:55:10

Kailis: Entäs muuta kautta? Joo, takki...

Buahaha! :D No, ei kai sitä paskasta tavarasta kannata mitään maksaa missään tapauksessa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)