Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorointi rumpalin viereen ja oma mikseri myös.
1
drums123456
02.04.2012 13:04:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyhmiä kysymyksiä taas tulee mutta onko se jollain tavalla mahdollista tai millä tavalla se on mahdollista laittaa monitori rumpalin viereen ja samalla laittaa rumpalin viereen oma pieni mikseri millä saa miksattua itselleen hyvän lava monitori soundin rumpalille, siis yritän selittää vielä yksinkertaisemmin. Keikalla on "2 mikseriä" ensimmäinen mikseri sijaitsee yleisön katsottuna lavan edestä, toinen mikseri sijaitsee rumpalin vieressä, 2 isoa PA kaiutinta on suunnattu yleisöön päin, 1 lattiamonitori on rumpalin vieressä ja suunnattu rumpaliin päin. Rumpalin monitorista kuuluisi "laulu, 1 rumpu overhead ja rumpu basari" ja tarkoituksena olisi näiden kuulua rumpalin monitorista ja yleisöön päin sijoitetusta PA:ista ja tämä on nyt se kohta missä kunnolla tarvitsisin vastausta, miten pystyn rumpujen vieressä olevalla omalla mikserillä miksaamaan "monitorista" oman sopivan äänentason, balanssin, jos haluan vaikka että laulu kuuluu kovempaa, se kyllä onnistuisi hyvin ja osaisin tehdä niin että sillä yhdellä mikserillä tehdään minulle sopivat äänentasot lattia monitoriin, mutta haluan itse tehdä sen rumpujen vierestä omalla mikserillä, niin miten sen saa kytkettyä niin että saan itse omalla mikserillä miksattua MINULLE sopivan balanssin, joka ei vaikuta PA:ihin jotka ovat yleisöön kohti. Pystyisikö joku edes vastaamaan tähän kysymykseen ja kiitos jos joku jaksoi lukea loppuun :D.
 
oksatboys
02.04.2012 13:11:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuuhan toi. Onko sulla jotain laitteita jo valmiina? Jos on niin mitä? Katteellan eka mitä liitäntöjä niistä löytyy.
 
"Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää." -vvaltsu
drums123456
02.04.2012 13:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkäs mulla on 1 soundcraftin mikseri, joka tulisi lavan eteen yleismiksaajalle, joka miksaa soundin yleisölle, sitten on 1 beherin eurorack MX 802A mikseri joka tulisi rumpujen viereen. Sitten on 2 isoa PA kaiutinta yleisön eteen, josta kuuluu laulu ja osa rummuista. Sitten on vielä mono piuhoja ja pitäisikö olla ainakin 1 aux piuha, en ole varma. Elikkäs kaikki muut tarvittavat on paitsi rumpujen viereen tuleva lattiamonitori (se vuokrataan) + tarvittavat piuhat.
 
drums123456
02.04.2012 14:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä tuosta voi alottaa...
 
oksatboys
02.04.2012 15:13:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä malli toi souncrafti on? Yks vaihto ehto on ostaa splitteri, jolla jaat haluamasi signaalit kumpaankin tiskiin.
 
"Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää." -vvaltsu
Jooba
02.04.2012 15:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drums123456: Joo elikkäs mulla on 1 soundcraftin mikseri, joka tulisi lavan eteen yleismiksaajalle, joka miksaa soundin yleisölle, sitten on 1 beherin eurorack MX 802A mikseri joka tulisi rumpujen viereen. Sitten on 2 isoa PA kaiutinta yleisön eteen, josta kuuluu laulu ja osa rummuista. Sitten on vielä mono piuhoja ja pitäisikö olla ainakin 1 aux piuha, en ole varma. Elikkäs kaikki muut tarvittavat on paitsi rumpujen viereen tuleva lattiamonitori (se vuokrataan) + tarvittavat piuhat.
 
Isot pojat vetää näin.
 
Mikrofoni->piuha->splitteri-> FOH sekä monitoripöytä. Eli ostat tai teet itse kovallajaolla olevan splitterin jossa on kanavia sen mukaan mitä haluat monitoroida.
 
Ja pieni vinkki monitorointiin. Less is more. Overheadeja turha ajaa mihinkään. Basaria vaan. Kumma rumpali jos itteensä ei kuule.
 
sammakko54
02.04.2012 15:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen rumpali tahtoo overheadeja kulmamonitoriin? Melkoisen kova lavamelu pitää olla ettei tahdo rumpuja kuulla akustisesti. Basarin tietenkin ymmärtää ja sen jos käytetään korvamonitoreja.
 
perunamuusikoiden.net
rintapek
02.04.2012 15:34:34 (muokattu 02.04.2012 15:36:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun on hirveän vaikea ymmärtää miksi tahdot yksinkertaisesta asiasta tehdä monimutkaisen. Vetää ylimääräisiä piuhoja pitkin lavaa ja soiton lomassa ruuvailla omaa mikseriä.
Homma hoituu niinkin simppelisti, että Soundcraftin auxista yksi piuha siihen lattiamonitoriin. Sit istahtaa rumpujakkaralle ja sanoo sille mikserinkäskyttäjälle, että saisiko laulua monitoriin hieman kovemmalle - nyt on hyvä - kiitos. Ja sit voikin loppuillan keskittyä siihen rumpalointiin.
 
One kind of music only - the good kind
drums123456
02.04.2012 21:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oot ehkä oikeessa, ajattelin että se tuntuisi helpommalta jos olisi oma mikseri siinä, mutta taitaa tulla liikaa piuhoja ja vaivaa.
 
kukkola
03.04.2012 11:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä vaikea ymmärtää miksi rumpalin monitoreista pitää tulla rummut? Overheadit on sen verran herkkiä, että lavalla vinkuu ennen kun kuulet soittosi monitoreista.
 
Minusta yksinkertaisin tapa lähestyä yleensäkin monitorointiin on, että juttelee bändin jäsenten kesken kenen soittoa heidän tarvii kuulla, jotta oma soitto kulkisi. Sitten keskustellaan että onko tilanne nyt niin. Jos ei ole niin sitten aletaan pohtimaan kuinka tuo sitten tehdään niin että toiveet toteutuu. Itse olen rathkaissut tämän niin, että otan Yamahan 01V:stä AUX1 laulajalle, AUX2 itselleni, AUX3 hanuristille ja basistille ja AUX4 on rumpalille. Olemme tuon keskustelun käyneet ja näin menee miksaus:
 
AUX1: Laulu, hanuri ja kitara (tasot niin että laulu on pinnassa ja muut hieman alla)
AUX2: Laulu ja hanuri ja joskus basso, jos basson kuuleminen on vaikeaa (liki samoilla tasoilla)
AUX3: Laulu ja hanuri (hanuri hieman enemmän pinnassa)
AUX4: Laulu ja hanuri (Laulu enemmän pinnassa)
 
Kaikki muu kuuluu lavalla joko akustisesti tai oman vahvarin kautta kuten esim. basso. Bassostyrkka on yleensä lähellä rumpuja. Pääkaiuttimista menee ulos sitten yleensä laulu, kitara, hanuri, basso ja bassari.
 
Ei ku näin se menee...
s151669
03.04.2012 14:08:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: On kyllä vaikea ymmärtää miksi rumpalin monitoreista pitää tulla rummut?
 
Juu, melko pahasti saa olla bändi pois balanssista jos näin on. Siihen auttaa kun muut hiljentävät :)
 
Antikitarasankari
Tumppi38
03.04.2012 14:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sit istahtaa rumpujakkaralle ja sanoo sille mikserinkäskyttäjälle, että saisiko laulua monitoriin hieman kovemmalle - nyt on hyvä - kiitos. Ja sit voikin loppuillan keskittyä siihen rumpalointiin.
 
Reps !! Näin Strömssöössä ;-) mutta ei taida mennä ihan joka keikalla.
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
jorma666
03.04.2012 15:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Reps !! Näin Strömssöössä ;-) mutta ei taida mennä ihan joka keikalla.
 
Miksi ei?
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
we call it music - they call the cops
rintapek
03.04.2012 16:51:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Reps !! Näin Strömssöössä ;-) mutta ei taida mennä ihan joka keikalla.
 
Ei koskaan mikään me niinkuin siellä.
Mut kysyjän tapauksessa veikkaisin, et simppelimmällä systeemillä todennäköisyys Strömssöön malliin olis parempi.
 
Tai ainakaan mä en tossa yhdistelmässä näe mitään tarvetta kytkeä väliin erillistä pikkumikseriä.
 
One kind of music only - the good kind
stnprkl
03.04.2012 17:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: On kyllä vaikea ymmärtää miksi rumpalin monitoreista pitää tulla rummut?...
 
Mä ymmärrän täysin jos rumpali haluaa kuulla rummut monitorista.
 
Viltsu audiokantaja
kukkola
03.04.2012 22:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Mä ymmärrän täysin jos rumpali haluaa kuulla rummut monitorista.
 
No se on hyvä sillä muutenhan noin ei porukka teksi:-)
 
Mieleen tulee vain ajatus, että on siinä varmaan melua lavalla jos rummut ei ilman monitoria kuulu. InEar saattaisi olla sellainen jossa tuon toiveen voisin ymmärtää.
 
Ei ku näin se menee...
ÄM
04.04.2012 07:09:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: No se on hyvä sillä muutenhan noin ei porukka teksi:-)
 
Mieleen tulee vain ajatus, että on siinä varmaan melua lavalla jos rummut ei ilman monitoria kuulu. InEar saattaisi olla sellainen jossa tuon toiveen voisin ymmärtää.

 
Näin rumpalina, kyllä toi överin toivominen sinne hiukan kummastuttaa; lähimikkejä kyllä, mutta saa olla aika mojova pönttö, että hommaan saa jotain järkeä.
Ineareilla ratkee monta ongelmaa, kun pikkuvehkeillä tehdään muutenkin. Ja silloin rupeaa jo ne överitkin kiinnostamaan.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «