Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaskisoittimet kerrostaloissa
1
EeGee
31.03.2012 20:00:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako vaskissoittimia soittaa kerrostalossa?
 
Itse asun aso-asunnossa ja äsken alakerran naapuri tuli valittamaan baritonitorven soiton harjoittelusta ja väitti ettei vaskisoittimia saisi ollenkaan kerrostaloissa soittaa. Kaikki muut ovat kehuneet soittoharrastustani, eikä kukaan ole valittanut liiasta äänestä, vaan kannustanut soittamaan.
 
Oliko naapurin puheet ihan perättömiä vai ei?
 
V1lleK
01.04.2012 11:57:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EeGee: Saako vaskissoittimia soittaa kerrostalossa?
 
Itse asun aso-asunnossa ja äsken alakerran naapuri tuli valittamaan baritonitorven soiton harjoittelusta ja väitti ettei vaskisoittimia saisi ollenkaan kerrostaloissa soittaa. Kaikki muut ovat kehuneet soittoharrastustani, eikä kukaan ole valittanut liiasta äänestä, vaan kannustanut soittamaan.
 
Oliko naapurin puheet ihan perättömiä vai ei?

 
Missään järjestyssäännöissä tuskin kielletään erityisesti vaskisoittimien tai muidenkaan soittimien soittaminen. Jos soittoharrastuksesi tapahtuu kerrostalossa järjestyssääntöjä noudattaen, niin silloin asian pitäisi olla kunnossa. Naapurisovun säilyttämiseksi kannattaisi kuitenkin keskustella naapurin kanssa ja yrittää löytää asiassa yhteinen sävel.
 
"Musiikin harrastamista kerrostalossa ei voi mainittavasti rajoittaa, ellei soittaminen häiritse naapureita kohtuuttomasti. Kohtuuttomaksi voidaan katsoa esimerkiksi kovaääninen soittaminen öiseen aikaan tai jatkuva, työpäivän ja vielä illankin kestävä soittaminen. Esimerkiksi pianonsoittoon ei ole kuitenkaan helppo puuttua. Pelisäännöistä, kuten kellonajoista, jolloin soittaminen häiritsee vähiten, olisi siksi hyvä sopia yhdessä jo ennen kuin asiasta ehtii syntyä riitaa."
 
http://www.omataloyhtio.fi/artikkel … aavatko_jarjestyssaannot_rauhan.htm
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
EeGee
01.04.2012 19:36:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ku mä en ees soita myöhään, ku joskus klo 17-20 ja talon järjestyssäännöt sanoo, että klo 07-22 saa "meluta."
Eli oletan, että kyseinen nainen puhui ihan potaskaa ja saan soittaa vastedeskin. Saa nähdä, jos se tulee vielä valittamaan joskus. Omituisinta on se, että seinänaapurit eivät ole kuulleet mitään soittoa täältä..
 
V1lleK
02.04.2012 22:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EeGee: No ku mä en ees soita myöhään, ku joskus klo 17-20 ja talon järjestyssäännöt sanoo, että klo 07-22 saa "meluta."
Eli oletan, että kyseinen nainen puhui ihan potaskaa ja saan soittaa vastedeskin. Saa nähdä, jos se tulee vielä valittamaan joskus. Omituisinta on se, että seinänaapurit eivät ole kuulleet mitään soittoa täältä..

 
Voi olla, että kyseinen naapuri on tavallista herkempi tapaus tai sitten hänellä on vaan ollut huono päivä. Toisaalta, löytyyhän niitä sellaisiakin kerrostalokyttääjiä, joita ottaa pannuun ihan normaaliin elämiseen kuuluvat äänetkin.
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Murgo
03.04.2012 05:39:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi on vähän hankalia juttuja, lakihan tosiaan sanoo että "normaali" äänteleminen on sallittua mutta aina valitettavasti löytyy niitä joiden mielestä ei saisi kuulua mitään ja moni soitin on aika äänekäskin.
 
Itse jouduin lopettamaan aikoinaan kellarissa saksofonilla harjoittelun koska KOLMANNEN kerroksen asukas valitti, muita ei häirinnyt. Ja soitin siellä iltapäivisin 16-18 aikoihin, en todellakaan yöllä tai aikaisin aamulla tms.
 
Ko. tapaus on nyttemmin muuttanut talosta joten varmaan voisin taas varovasti kokeilla kellarissa. Omassa kämpässä en kehtaa soitella, senverran ääntä fonista kuitenkin lähtee ja sitäpaitsi tiedostan tuskallisen hyvin ettei harjoitteluni välttämättä ole mikään taidenautinto, nimittäin kun harjoitellahan pitää sellaisia asioita joita ei vielä osaa joten virheitä tulee ja samaa kohtaa joutuu "jankkaamaan" kerran toisensa jälkeen. :)
 
Talossa on kyllä ainakin yksi pianisti jonka soittoa kuuluu kämppääni, ei häiritse minua, päinvastoin. Basson ääntä olen myös ollut kuulevinani.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
ope16
09.04.2012 22:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asun sen verran maalla (susiakin täällä havaittu ja itsekin ulvontaa kuullut) ja (lähes) omakotitalossa, mutta todella niin kaukana, että olen miettinyt kaupunkiin muuttamista. Aina se ajatus tyssää just tähän ongelmaan; vaikka soittaminen on periaatteessa sallittua kerrostalossa ja rivarissa, käytännössä se ei kuitenkaan onnistu. Oppilaista huomaa myös helposti, kuka asuu kerrostalossa - ne tapaukset puhaltavat aina omakotiasujia varovaisemmin ja säikähtävät itsekin, jos saan houkuteltua tuhdimman soundin esiin. Tää on tosi ongelma...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «