Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittava rumpali.
1
Janneee
02.04.2012 18:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli hei kaikille,olen ostanut rummut mutta ihan pihalla koko touhusta.Olen viikon soittanut ja oppinut ihan peruskompin.Mutta ihan kaikesta muusta olen pihalla.Isäni ja muutkin ovat sanoneet että minulla on hyvä rytmitaju.Motivaatiota ja aikaa löytyy soittamiseen,mutta haluan myös oppia ja soittaa oikein.Tunneille ei ainakaan ihan alkuun huvittaisi mennä.Opastakaa tietämätöntä! Kiitos jo etukäteen =)
 
sahkuifk
02.04.2012 19:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janneee: Eli hei kaikille,olen ostanut rummut mutta ihan pihalla koko touhusta.Olen viikon soittanut ja oppinut ihan peruskompin.Mutta ihan kaikesta muusta olen pihalla.Isäni ja muutkin ovat sanoneet että minulla on hyvä rytmitaju.Motivaatiota ja aikaa löytyy soittamiseen,mutta haluan myös oppia ja soittaa oikein.Tunneille ei ainakaan ihan alkuun huvittaisi mennä.Opastakaa tietämätöntä! Kiitos jo etukäteen =)
 
Mene vaan sinne tunneille, itse en mennyt ja se kaduttaa. Lähtee homma heti oikeille raiteille kun toinen katsoo kokeneemman silmällä ja korvalla.
 
Kävelin sumussa koulun ohitse.
Duro
02.04.2012 19:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole mahdollisuutta/innostusta mennä tunneille (mikä olis toki ihan suositeltavaa), niin esimerkiksi yksinkertasien biisien mukana soittelu on hyvää reeniä ja jopa ihan hauskaakin minkätasoselle rumpalille tahojaan. Peruskomppi jos jo jotenkuten lähtee niin esim. joku AC/DC:n tapailu vois olla hyvä ensiaskel. Metronomin hankintaa ja sen kilkatuksen mukana komppailua kannattaa myös harrastaa.
 
Ite olin alun alkaen niin hiirenpaskan kokoselta paikkakunnalta että ei ollut tarpeeksi tietoa opettajista eikä tietoa et mistä sellasia ees saadaan. Nykysin tätä tietoa kuitenkin on helpommin saatavilla ja opettajia (tai ees soitosta jotain tietäviä) vähän joka kylällä. Jos sun vanhempas oikeesti on sitä mieltä että rytmi on veressä jne niin voisit kyllä oikeesti pyytää niitä maksamaan vähän rumputunteja. Ohjattu harjoittelu aivan varmasti kuitenkin nopeiten kehittää.
 
Piste.
Janneee
02.04.2012 19:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.Eli haluaisin ensin kotona kokeilla pienimuotoista soittoa,ja juuri vanhemmat ehdotti rumputunteja.Voisiko joku vielä kertoa että mitä ovat rudimentit ja muut tälläiset rumpujensoittoon kuuluvat jutut,ja ovatko ne "tärkeitä" aloittelijalle.
 
-Dr.DW-
02.04.2012 19:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janneee: Kiitos vastauksista.Eli haluaisin ensin kotona kokeilla pienimuotoista soittoa,ja juuri vanhemmat ehdotti rumputunteja.Voisiko joku vielä kertoa että mitä ovat rudimentit ja muut tälläiset rumpujensoittoon kuuluvat jutut,ja ovatko ne "tärkeitä" aloittelijalle.
 
Rudimentit ovat periaatteessa erilaisia rolleja ja muuteltuja käsijärjestyksiä.
Kyllä ne ovat tärkeitä, oikeastaan kaiken a ja o jahka se peruskomppi on joteensakin hanskassa. Paremmin pysyy mielenkiinto yllä, kun sitten sinne väliin pudottelee rudimentteja.
Youtubesta löytyy hyvin!
 
"If music is dying, musicians are killing it." -Mike Patton
Duro
02.04.2012 19:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa käydä musaliikkeestä poistamassa Leevi Leppäsen Rokkaavat Rummut-kirja. Siinä on selitetty tosi hyvin aloittelevalle asiat. Tämä yhdistettynä rumputunteihin on aikas erinomainen lähtökohta varmasti.
 
Täällä siis itseoppinut molottaa, mut kai noissa jutuissa jotain perää on kun niitä niin kovasti kehutaan :D
 
Piste.
larwa
02.04.2012 19:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kävin eilen elämäni ensimmäisellä rumputunnilla ja kyllä nyt harmittaa, että aikaisemmin ei ole tajunnut mennä. Motivaatiokin harjoitteluun tuplaantui kun nyt on vähän hajuakin miksi joitain asioita harjoitellaan.
 
Janneee
02.04.2012 20:03:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos taas vastauksista.Etsiskelin tossa rudimentti harjoituksia,ja kokeilin heti itsekkin double stroke rollia,näytti alkuun että tuon oppii nopeasti,olikin yllättävän vaikeaa.Nyt katson jotain flaptap harjoitusta.
Pitää nyt vain harjoitella ahkerasti ja katsoa niitä rumputunteja sitten pian,youtube opettakoon alkuun.
 
-Dr.DW-
02.04.2012 20:42:42 (muokattu 02.04.2012 20:55:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janneee: Kiitos taas vastauksista.Etsiskelin tossa rudimentti harjoituksia,ja kokeilin heti itsekkin double stroke rollia,näytti alkuun että tuon oppii nopeasti,olikin yllättävän vaikeaa.Nyt katson jotain flaptap harjoitusta.
Pitää nyt vain harjoitella ahkerasti ja katsoa niitä rumputunteja sitten pian,youtube opettakoon alkuun.

 
Tämän linkin tekijä on osannut ne hyvin tehdä, itselle oli noista suurin apu.
 
http://www.youtube.com/user/DrumRudiments?ob=0&feature=results_main
 
Eihän noita kaikkia muista varmaankaan kun joku Drum Corp. soittaja=P
Paradiddlen muunnoksilla, double strokeilla, flameilla ja hertoilla pääsee jo pitkälle!
 
E: Ihan ekana siun kannattaa piipahtaa opettajalla, ettei pääse huonot asennot juurtumaan. Niitä on karmeaa sitten jälkikäteen opetella uusiksi!
 
"If music is dying, musicians are killing it." -Mike Patton
Janneee
02.04.2012 20:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tästä linkistä,ja juuri opettelin vähän noita paradiddlejä,mutta noista flameista jäi vähän epäselvä mieli,eli mitä ne on?
 
-Dr.DW-
02.04.2012 20:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janneee: Kiitos tästä linkistä,ja juuri opettelin vähän noita paradiddlejä,mutta noista flameista jäi vähän epäselvä mieli,eli mitä ne on?
 
Eli periaatteessa kun yrität kummallakin kapulalla osua rumpuun yhtäaikaa, mutta ne osuvatkin hiukan eriaikaan. Se on flami, mutta tarkoituksella tehtynä!
 
"If music is dying, musicians are killing it." -Mike Patton
Janneee
02.04.2012 20:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos,nyt vain harjoittelemaan! =)
 
keitiiem
02.04.2012 21:02:22 (muokattu 02.04.2012 21:03:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Eli periaatteessa kun yrität kummallakin kapulalla osua rumpuun yhtäaikaa, mutta ne osuvatkin hiukan eriaikaan. Se on flami, mutta tarkoituksella tehtynä!
 
Toihan on vahinkoflami. Tarkoituksenmukanen flami on hieno elementti kun sitä käyttää sopivasti.
 
Edit: Hahah en näköjään lukenut sun viestiä edes loppuun asti..:)
 
EJ84
03.04.2012 15:18:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä on alkuun hyvä videopätkä. Yhdeksään minuuttiin tulee niin paljon tavaraa, että kannattaa katsoa ajatuksella ja kerrata riittävän monesti että painuu mieleen asiat.
http://www.youtube.com/watch?v=GUPu9yA_-7Q
 
Rumputunnille suosittelen joka tapauksessa menemään. Kokenut opettaja huomaa helposti pienetkin tekniikkavirheet joita myös itse olen käynyt rumputunnilla korjauttamassa. Monesti omalle tekemiselleen on melko sokea.
 
Peili ja videokamera ovat myös avuksi. Kiinnitä asentoihin ja liikeratoihin huomiota ja soita kropan ehdoilla. Rumpujensoitto on kokonaisvaltaista kropan käyttöä, ei ainoastaan hetki jolloin kapula koskettaa kalvoa tai symbaalia. Älä riko itseäsi ja soittimiasi esim. ranteet lukossa hakkaamalla tai kipua vastaan soittamalla.
 
Kiinnitä huomiota maailman huippurumpaleiden ( esim. http://www.drummerworld.com/ ) soitossa tapahtuviin yksityiskohtiin. Ole tarkkana ja seuraa mitä tapahtuu. Yleensä mitä kovempi luu kyseessä, sen helpommalta soittokin näyttää. Pyri itse samaan. Rumpujen soitto on melko rentoa ja mukavaa hommaa... :)
 
Soiton dynamiikan hallinta ja settibalanssi on kokonaisuuden kannata äärimmäisen tärkeä. Rumputunteja suosittelen tämänkin takia.
 
Opetajan valinnassa suosittelen välttämään itseoppineet autotallirumpalit, joilla saattaa olla hieman aukkoja omassa osaamisessaan.
 
Lopuksi jos vielä epäilet tunneille menemistä, mieti miksi mahdollisesti haluat tehdä jonkin asian vaikeasti tai väärin, jos vaihtoehtona on kerralla oikein tekeminen?
 
Mukavia soittohetkiä ja treeni-intoa!
 
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself."
Janneee
03.04.2012 20:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tästä.Juu kyllä olen päättänyt että rumputunneille lähden =)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «