Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone EB-0 mikki
1 2
murvas
01.04.2012 20:56:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkejä kaivataan. Alkuperäinen on sökö, enkä haluaisi ostaa kallista mikkiä halpisbassoon, enkä viitsisi rakentaa ihmeellisyyksiä. Mitä ja mistä ostamaan?
 
J.Hollström
01.04.2012 21:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://gmf.jetshop.se/en-GB/pickup- … -gibson-eb0-89x53-p-641-c-1167.aspx
 
basisti1971
02.04.2012 08:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
DiMarzio Model One?
 
Et kadu.
 

 
J.Hollström: http://gmf.jetshop.se/en-GB/pickup- … -gibson-eb0-89x53-p-641-c-1167.aspx
 
Pieni varoituksen sananen tuosta. Varsinkin tuohon hintaan.
 
Aikoinaan ostin rantabasaarista 2 kpl "Gotoh" EB-1 humbuckereita jotka olivat TÄYSIN tuon linkittämäsi näkösiä. Ostoon kieltämättä vaikutti 31.30€/kpl hinta.
Armon vuonna 2006 siis. (Kuitti tuossa pussissa tallessa, kellään kait noin hyvää muistia ole ;))
 
En tietenkään väitä kyseessä olevan saman mikin, enkä edes että swedut käyttäisivät myytävistä yksilöistä otettuja kuvia, mutta ainakin itse tarkistaisin erään "pikkuseikan" ennen ostamista. Ettei tule VOI ...TTU tilannetta.
 
Toivoin/oletin/uneksuin nettisivullakin olleen 1.5K resistanssin olevan näpäilyrajoituneen pilkuvihre.
 
Ja kissan viikset.
 
2kpl 0.75K kelojahan siellä on.
 
Ja EI, kyseessä ei ole pilkuvihre, taaskaan, ja EI, kyseessä ei ole yksittäiskappale, kummatkin ovat identtisiä.
 
Jäi sitten sijoittamatta (kokeilemattakin) mihinkään, kun Model One löytyi kohtuuhintaan, mutta rakeenteeltaan niin likellä alkuperäistä että ainakin omasta mielestä runkoaihiosta+kromikuoresta varsin kilpailukykyinen hinta.
 
T:Samuli
 
murvas
02.04.2012 09:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
DiMarzio Model One?
 
Et kadu.
 

 

 
Pieni varoituksen sananen tuosta. Varsinkin tuohon hintaan.
 
Aikoinaan ostin rantabasaarista 2 kpl "Gotoh" EB-1 humbuckereita jotka olivat TÄYSIN tuon linkittämäsi näkösiä. Ostoon kieltämättä vaikutti 31.30€/kpl hinta.
Armon vuonna 2006 siis. (Kuitti tuossa pussissa tallessa, kellään kait noin hyvää muistia ole ;))
 
En tietenkään väitä kyseessä olevan saman mikin, enkä edes että swedut käyttäisivät myytävistä yksilöistä otettuja kuvia, mutta ainakin itse tarkistaisin erään "pikkuseikan" ennen ostamista. Ettei tule VOI ...TTU tilannetta.
 
Toivoin/oletin/uneksuin nettisivullakin olleen 1.5K resistanssin olevan näpäilyrajoituneen pilkuvihre.
 
Ja kissan viikset.
 
2kpl 0.75K kelojahan siellä on.
 
Ja EI, kyseessä ei ole pilkuvihre, taaskaan, ja EI, kyseessä ei ole yksittäiskappale, kummatkin ovat identtisiä.
 
Jäi sitten sijoittamatta (kokeilemattakin) mihinkään, kun Model One löytyi kohtuuhintaan, mutta rakeenteeltaan niin likellä alkuperäistä että ainakin omasta mielestä runkoaihiosta+kromikuoresta varsin kilpailukykyinen hinta.
 
T:Samuli

 
Taitaapi olla järkevää yrittää löytää sopuhintainen DiMarzio.
Tuo GMF (Allparts) näyttää ainakin peottavan samalaiselta kuin Artec custom Hot4,
jota Ebayssa kaupataan parillakympillä.
 
Nämä bassojutut ovat minulle aika "neitseellisiä". En ole juurikaan puuhaillut niiden kanssa.
 
T: Mats
 
kojones
02.04.2012 10:44:05 (muokattu 02.04.2012 10:46:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: Taitaapi olla järkevää yrittää löytää sopuhintainen DiMarzio.
Tuo GMF (Allparts) näyttää ainakin peottavan samalaiselta kuin Artec custom Hot4,
jota Ebayssa kaupataan parillakympillä.
 
Nämä bassojutut ovat minulle aika "neitseellisiä". En ole juurikaan puuhaillut niiden kanssa.
 
T: Mats

 
Näyttää samalta, mutta toi Artec on resistanssiltaan sen 30kohm, kuten alkuperäinen Mudbuckerikin.
 
Epiphonen EB-bassoissa on ainakin resistanssin perusteella alkuperäisasennuksena noita Allpartsin mikkejä.
 
Antti K.
02.04.2012 10:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Näyttää samalta, mutta toi Artec on resistanssiltaan sen 30kohm, kuten alkuperäinen Mudbuckerikin.
 
Vähän offtopic:
Mittaillessani mikkejä: wanha 77 MusicMan StingRayn tyrninä pidetty mikrofoni antoi 2,4k resistanssiarvoksi / kela. 79 SR mikki antoi 3,8k. Ja on hyvä, potkukas soundi jopa ilman etuastettansakin.
 
Mudbuckerin mikki toki pitää olla arvoiltaan hirr-rr-vee.
 
No höh!
hollstro
02.04.2012 10:50:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs mikissä on vikana? Mikin uudelleenkäämitys on ihan rutiinijuttu, eikä sen isompaa vikaa voi olla. Tosin 150 arvoiseen bassoon ei juuri kannata mitään tehdä. menee helposti kalliimmaksi kuin uuden hankkiminen. Noita EBO:ja saa käytettynä satasella.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kefiiri
02.04.2012 12:03:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ronkkisin mikin auki ja yrittäisin yleismittarin kanssa selvittää kummasta kelasta lanka on poikki. Hyvällä tuurilla katkos on semmoisessa kohdassa että langan pään saa kaivettua näkösälle kolvattavaksi.
 
Onhan vika varmasti mikissä eikä jossain irronneessa juotoksessa?
 
murvas
02.04.2012 13:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, nyt saatte nauraa!
 
Mikissä oli joku särinä/resonanssi, joka tuli vahvistimeen saakka.
Siis ääntä tuli.
Ajattelin vaimentaa mekaanisesti sisuskaluja. Olen ymmärtänyt ett jollakin vahalla
sitä tehdään.
No eipä ollut sitten mikkivahaa kotona, mutta kaapissa oli hautakynttilä.(öljykynttilä).
 
Eikun mikki irti, ja kynttilän sisus kattilaan hellan päälle sulamaan.
(vaimon ilme oli valokuvauksellinen)
 
Mikki kattilaan, ja ylös. Ulos kovettumaan, ja jees.
 
Särinät hävisivät, mutta samalla lähtötaso ja matalimmat taajuudet.
Nyt hermot loppu.
 
T: "pelle peloton"
 
hollstro
02.04.2012 13:20:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: Noniin, nyt saatte nauraa!
 
Mikissä oli joku särinä/resonanssi, joka tuli vahvistimeen saakka.
Siis ääntä tuli.
Ajattelin vaimentaa mekaanisesti sisuskaluja. Olen ymmärtänyt ett jollakin vahalla
sitä tehdään.
No eipä ollut sitten mikkivahaa kotona, mutta kaapissa oli hautakynttilä.(öljykynttilä).
 
Eikun mikki irti, ja kynttilän sisus kattilaan hellan päälle sulamaan.
(vaimon ilme oli valokuvauksellinen)
 
Mikki kattilaan, ja ylös. Ulos kovettumaan, ja jees.
 
Särinät hävisivät, mutta samalla lähtötaso ja matalimmat taajuudet.
Nyt hermot loppu.
 
T: "pelle peloton"

 
Sulatit käämin lakat ja mikki meni osittain oikosulkuun.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
basisti1971
02.04.2012 13:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
murvas: Noniin, nyt saatte nauraa!
 
Mikissä oli joku särinä/resonanssi, joka tuli vahvistimeen saakka.
Siis ääntä tuli.
Ajattelin vaimentaa mekaanisesti sisuskaluja. Olen ymmärtänyt ett jollakin vahalla
sitä tehdään.
No eipä ollut sitten mikkivahaa kotona, mutta kaapissa oli hautakynttilä.(öljykynttilä).
 
Eikun mikki irti, ja kynttilän sisus kattilaan hellan päälle sulamaan.
(vaimon ilme oli valokuvauksellinen)
 
Mikki kattilaan, ja ylös. Ulos kovettumaan, ja jees.
 
Särinät hävisivät, mutta samalla lähtötaso ja matalimmat taajuudet.
Nyt hermot loppu.
 
T: "pelle peloton"

 
:D
 
Että silleen. Ei ihan mennyt niiku Strömsössä.
 
No joku vielä kovempi pellepeloton kaiketi saisi vielä pelastettua, mutta muutamaa vahattua mikkiä purkaneena veikkaisin että homma lienee toivoton. Ellet sitten ainoastaan sulattanut magneetteja liimauksistaan, joka on toki helposti korjattavissa.
 
Paljonkos oli muuten tuo lämpötila ja pitoaika?
 
Artecin mikkejä ovat kovasti maailmalla kehuskelleet, mutta omakohtaista kokemusta ei ole. Jos Pay-Pay tili löytyy, ei oikein voi metsäänkään kokeilu mennä.
 
Oman kokemuksen mukaan Model-One on valitettavasti sieltä harvinaisemmasta päästä käytettynä löytää, ovat himpun verran "yhden tempun poneja", joten ostopäätös syntyy vasta pitkähkön harkinnan jälkeen, eikä sitten koskaan myydä/vaihdeta, semminkin kun noita vaihtoehtoja ei juurikaan ole.
 
Itse en pitäisi uudenkaan ostoa mahdottoman tyhmänä vetona, olin jo moista aikoinaan tilaamassa kun huutonetistä bongasin sattumalta käyttämättömän. Ei tuokaan halpa ollut, 60€+ riisto-postit. Täysin hintansa väärti kuitenkin.
Ja tuli käytettynä ostettuun Epin Tunturpöllöön joten mikissä on muistaakseni kolmasosa basson "hinnasta".
 
T:Samuli
 
murvas
02.04.2012 13:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Sulatit käämin lakat ja mikki meni osittain oikosulkuun.
 
En oikein usko. Käämilangan suojalakka ei alle 100 aseteen sula.
Siksi käytin öljykynttilää koska sulamispiste on erittäin alhainen, paljon alhaisempi
kuin ns. muuntajalakka, jota käämeissä käytetään.
 
Elektroniikkaa olen puuhannut koko ikäni, mutta teoria ko. mikeistä on hakusessa.
Minun käsityksen mukaan kitara/bassomikin tulee reagoida vaan metallin
värähetelylle(kielet), siis toimia periaatteessa generaattorina.
 
Kefiiri
02.04.2012 14:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: En oikein usko. Käämilangan suojalakka ei alle 100 aseteen sula.
Siksi käytin öljykynttilää koska sulamispiste on erittäin alhainen, paljon alhaisempi
kuin ns. muuntajalakka, jota käämeissä käytetään.

 
Ei sen lakan tosiaan pitäisi noin helpolla sulaa. Olen edelleen optimistinen: ehkä tunaroit vain kolvauksen, kun kytkit mikin takaisin bassoon? Ei tuommoiselle osittaiselle äänen katoamiselle muuta selitystä keksi, paitsi se Hollstron mainitsema oikosulku.
 
Voisiko mikin sisällä oleva kelojen välinen liitos jotenkin olla lämmetessään joutunut kosketukseen kuoren kanssa, oikosulkien toisen kelan maihin?
 
MPU
02.04.2012 14:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: En oikein usko. Käämilangan suojalakka ei alle 100 aseteen sula.
Siksi käytin öljykynttilää koska sulamispiste on erittäin alhainen, paljon alhaisempi
kuin ns. muuntajalakka, jota käämeissä käytetään.
 
Elektroniikkaa olen puuhannut koko ikäni, mutta teoria ko. mikeistä on hakusessa.
Minun käsityksen mukaan kitara/bassomikin tulee reagoida vaan metallin
värähetelylle(kielet), siis toimia periaatteessa generaattorina.

 
Sulamisasiassa olen samaa mieltä, ei sula lakka alle 100 asteen. Niinkuin ei käämilangan tinauksetkaan. Magneetit saattaa ottaa itseensä lämpötilasta, tosin alle 100 asteen ei taida nekään kärsiä. Käämille ei siis käynyt mitään mikä olisi sen rikkonut? Onko johdotus varmasti sama? Magneetit varmasti samoin päin? Kuulostaa hiukan siltä, että mikki on jotenkin menny vastavaiheeseen. Joko johdotus kääntynyt tai magneetti kääntynyt. Kokeile kumpikin kela erikseen josko ne toimivat moitteetta. Jos toimii, kokeile kääntää johdotus tai toinen magneetti.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
02.04.2012 14:29:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: En oikein usko. Käämilangan suojalakka ei alle 100 aseteen sula.
Siksi käytin öljykynttilää koska sulamispiste on erittäin alhainen, paljon alhaisempi
kuin ns. muuntajalakka, jota käämeissä käytetään.
 
Elektroniikkaa olen puuhannut koko ikäni, mutta teoria ko. mikeistä on hakusessa.
Minun käsityksen mukaan kitara/bassomikin tulee reagoida vaan metallin
värähetelylle(kielet), siis toimia periaatteessa generaattorina.

 
Kattilassa saa helposti lämpötilan lähes 200 asteeseen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
murvas
02.04.2012 14:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa joo.
 
Alle 100 asteen mentiin. En irroittanut mikistä mitään, eli mikään ei ole mennyt "väärinpäin". Täytyy illalla mittailla käämejä. Mikäs tuonmoisen kokonaisresistanssi kuuluu olla?
 
Sitten pari tyhmää:
 
- Kuuluuko "kromikuoren" olla maissa?
- Saako "kromikuori" olla galvaanisessa yhteydessä itse mikkiin?
- Kuuluuko "tonepotikan" vaimentaa voimakkuutta ratkaisevasti. Kummassakaan kitarassani näin ei käy. Maalaisjärjellä näin ei kuulu tapahtua.
 
MPU
02.04.2012 14:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kattilassa saa helposti lämpötilan lähes 200 asteeseen.
 
Jos vesihauteessa (niinkuin toivottavasti kysyjä teki) sulattelee niin yli sadan ei mun älyllä mene. Toki jos parafiinin lykkää suoraan kattilaan saapi lämpöä enemmänkin. Parafiini sulaa jossain 60-70 asteen tienoilla eli vesihaude riittää paremmin kuin hyvin eikä tulipalon vaaraa ole.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
02.04.2012 14:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murvas: Joopa joo.
 
Alle 100 asteen mentiin. En irroittanut mikistä mitään, eli mikään ei ole mennyt "väärinpäin". Täytyy illalla mittailla käämejä. Mikäs tuonmoisen kokonaisresistanssi kuuluu olla?
 
Sitten pari tyhmää:
 
- Kuuluuko "kromikuoren" olla maissa?
- Saako "kromikuori" olla galvaanisessa yhteydessä itse mikkiin?
- Kuuluuko "tonepotikan" vaimentaa voimakkuutta ratkaisevasti. Kummassakaan kitarassani näin ei käy. Maalaisjärjellä näin ei kuulu tapahtua.

 
Molemmat kelat suunnilleen sama, vaikea sanoa mitä siellä pitäisi olla.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
02.04.2012 14:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Molemmat kelat suunnilleen sama, vaikea sanoa mitä siellä pitäisi olla.
Marko

 
Niin, oikeassa "mudbuckerissa" tasavirtavastus on järkyttävät 30K, en tiedä onko Epin mikkiin uhrattu yhtä paljon käämilankaa.
 
Mitä itse olen metallikuorisia mikkejä tutkinut, niin kyllä kuori ja sisuskalut ovat olleet galvaanisessa yhteydessä maihin.
 
murvas
02.04.2012 19:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla koko murikka sökö. Käämien päissä "ei ole ketään kotona".
Meni hermot ainakin tältä päivältä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «