Aihe: Soinnut eri sävellajeissa | 1 |
---|
|
Eli en ole mistään löytänyt selkeää neuvoa siihen, miten löydän soinnut eri sävellajeissa. Eli onko olemassa esim. kirjaa tms. Jossa on suoraan jokaisen soinnun ote eri sävellajissa? Esim millä otteella saan C-duurin A-mollissa yms yms? Kiitos! - Antti |
Jucciz 01.04.2012 21:53:36 (muokattu 01.04.2012 21:56:46) | |
|
Soinnut ovat absoluuttisesti samat (ja myös kuulostavat samalta) sävellajista riippumatta, ts. C-duurisointu on kyllä aina samankuuloinen, menipä kappale A-mollissa tai jossain muussa sävellajissa. Näin ollen myös sointuotteet ovat luonnollisesti aina samat, jos soinnun nimi on sama. Haetaankohan tässä nyt kenties sointuasteita? Totta puhuen en täysin ymmärrä kysymystä, arvailen vain. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Tarkoitan että, on jokin laulu jonka haluan soittaa korkeammalta että miten löydän laulun sointujen otteet korkeammalta otelaudalta. Toivottavasti selvensi. |
arc 01.04.2012 22:53:13 (muokattu 01.04.2012 22:58:10) | |
|
Plikari: Tarkoitan että, on jokin laulu jonka haluan soittaa korkeammalta että miten löydän laulun sointujen otteet korkeammalta otelaudalta. Toivottavasti selvensi. Jos tiedät sen kappaleen alkuperäisen sävellajin ja tiedät sitten sen uuden korkeamman sävellajin, jossa sen kappaleen haluatkin soittaa, niin voit laskea uuden ja vanhan juurisävelen välisen intervallin ja muuttaa kaikki alkuperäisen kappaleen soinnut sinne korkeampaan sävellajiin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Transponointi Voi olla myös, että ymmärsin väärin ja sanomalla "korkeammalta" haluatkin soittaa kappaleen samassa sävelläjissa mutta soittaa sen soinnut vain eri oktaavista. Tällöin sun pitää vain tuntea hieman otelautaa ja soittaa ne sävelet, mitä haluamassasi soinnussa on, mutta eri kohasta. Se sointuote on sitten ihan riippuvainen siitä, mistä kohtaa otelautaa sen soinnun otat ja muutenkin aika pitkälle ite päätettävissä, kun ottaa huomioon eri sointukäännökset. http://hard-guitar.com/wp-content/uploads/2011/11/guitar_notes.jpg |
|
Juuri tuota transponointia tarkoitan. Löytyykö siihen ohjeita/apuja jostain? |
Seba 01.04.2012 23:47:09 | |
|
Vaiks capo. Opinions are like a people. Every asshole has one. |
|
Plikari: Juuri tuota transponointia tarkoitan. Löytyykö siihen ohjeita/apuja jostain? Kromaattinen asteikko. Siitä näet, minkä nimisiä säveliä on olemassa. Sit vaan siirrät jokaisen sointumerkin pohjasävelen yhtä monta pykälää oikealle. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Plikari: Juuri tuota transponointia tarkoitan. Löytyykö siihen ohjeita/apuja jostain? Jos biisi menee alun perin esim. kierrolla Am F C G ja haluat transponoida sitä sävelaskeleen ylöspäin niin soinnut ovat sitten Hm G D A. Näin niinkuin yksinkertaisimmillaan. |
|
Plikari: Tarkoitan että, on jokin laulu jonka haluan soittaa korkeammalta että miten löydän laulun sointujen otteet korkeammalta otelaudalta. Toivottavasti selvensi. Siirtämällä kättä otelaudalla alaspäin. Joskus pitää hypätä seuraavalle kielelle, mutta se johtuu kitaran kuusikielisyydestä ja virityksestä. |
Numb 02.04.2012 12:01:51 (muokattu 02.04.2012 12:07:05) | |
|
Plikari: Juuri tuota transponointia tarkoitan. Löytyykö siihen ohjeita/apuja jostain? Suosittelen miettimään asiaa itse. Opettelemaan c-duurisävelet otelaudalta, jolloin niiden perusteella voi hakea haluamansa soinnut - ja tulee samalla paremmin tutuksi soittimensa kanssa. Mutta tätäkin voi käyttää: http://www.simusic.com/transpose.html Soinnut lootaan, valitaan transponointi ja uudet soinnut ulostuvat. Mutta toistan vielä: sävelten sijainti omalla instrumentilla kannattaa opetella. Jaaaaaa kera vielä: sävelten sijainti omalla instrumentilla kannattaa opetella. Eli jos lähtösointu on vaikkapa C-duuri, ja luonteva sävellaji on kokosävelaskeleen ylempänä, siirtyy C-duuri kokosävelaskeleen ylöspäin. Siellä luuraa D-duuri. Ja jos kappaleessa C-duurista siirrytään A-molliin, siirretään A-mollia kokosävelaskel ylöspäin, jolloin saadaan H-molli. A-mollin jälkeen alkuperäisessä G-duuri - taas kokosävelaskel ylös, ja siellä on A-duuri. Alkuperäisessä sitten F-duuri, josta kokosävelaskel ylempänä on G-duuri. Eli: C Am G F kokosävel ylös = D Hm A G. Terv. Kikki Hiiri |
|
Tuota käytin alkuaikoina, ku ei päässä pystyny laskea, ihan kätevä... http://www.rockway.fi/transponointikiekko/ Ei se mitä, vaan miten... |
|
Master-x: Tuota käytin alkuaikoina, ku ei päässä pystyny laskea, ihan kätevä... http://www.rockway.fi/transponointikiekko/ Kätevä tuo portaattomuus tuossa vempeleessä. ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Suuri kitarakirja neuvoo perusteet aika hyvin, ja tässä kysytään mun mielestäni niitä. Lisäksi raha ei mene koskaan hukkaan, kun ostaa Tohtori Toonikan. Noilla pärjää jo tosi pitkälle. |
|
Sointuasteiden ymmärtäminen on kyllä hieno asia. Siitä on hyötyä ihan joka tilanteessa ja musatyylissä. Okei, ainakin länsimaisessa musiikissa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Seba 04.04.2012 18:04:32 | |
|
Eikö se capo kelvannut helppona ratkaisuna :) Opinions are like a people. Every asshole has one. |
|
Jucciz: Kätevä tuo portaattomuus tuossa vempeleessä. ;) Hohoh... "Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus" Ei se mitä, vaan miten... |
|
Mulla on tollainen virityspilli muutoin. Aika kallis se oli, jotain 200 mk aikoinaan, mutta tosi toimiva. |
|
Jucciz: Kätevä tuo portaattomuus tuossa vempeleessä. ;) On kyllä, olenkin miettinyt miten saan transponoitua sävellajista A ja puoli sävellajiin Vähän vaille C. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|