Aihe: vähä-älypuhelin viritys apuna 1 2 | |
---|---|
![]() 30.03.2012 22:45:36 | |
Dw:llä se vireen merkkaus on enemmänkin sitä varten, että tehtaalla osaavat mätsätä settiin tomit niin että soi hyvin yhteen. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 30.03.2012 23:13:38 | |
markkuliini: Dw:llä se vireen merkkaus on enemmänkin sitä varten, että tehtaalla osaavat mätsätä settiin tomit niin että soi hyvin yhteen. Näin oon sen itsekkin ajatellut. www.suhdelukucoverband.fi | |
![]() 31.03.2012 15:03:06 (muokattu 31.03.2012 15:03:50) | |
TAMAS: En nyt ihan sanosi nuin. Jätkän kannut kuullostaa nimittäin aikas hyvälle ja huolella viritetyltä. Voisit melkein opettaa meikäläistä, kun tuntuu että en saa nuista sonorien tomeista sitä tiettyä soundia mitä oon hakenu. Toki voi olla myös sitä, kun korva tottuu johonkin tiettyyn niin se sitten kuullostaa joko p...alta tai muuten puurolta ajan kuluessa. Oho, kiitos :) Mielelläni neuvon, jos vain voin olla avuksi. Oon mä niitä joo jonku verran ruuvaillu, mutta tuntuu, etten saa niitä mieleiseksi mitenkään. Pitäs kokeilla rohkeasti erilaisia kalvoja ja vireitä niin paremmin oppisin. Katotaan vaikka ens kerralla kun ollaan treeniksellä. Sä voit sitten antaa vastalahjaksi sen Sonorin basarin mulle :D tai pelkkä basarisoundikin riittää! | |
![]() 31.03.2012 15:23:51 (muokattu 31.03.2012 15:24:10) | |
kincy: Oho, kiitos :) Oon mä niitä joo jonku verran ruuvaillu, mutta tuntuu, etten saa niitä mieleiseksi mitenkään. Sulla taitaa olla vähän samanlainen yliherkkä korva kun mullakin. Kolmen metrin päästä tai PA:an kautta kun kuuntelee niin on mahtava soundi mutta siinä kioskin keskellä on aina joku pieni hyrinä joka häiritsee. Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle. | |
![]() 31.03.2012 15:28:56 | |
Strumbali: Muistaakseni Evanssilla on semmoinen momenttiavain ja sillä joskus hain tietyt äänet tomeihin, eli tietty lukema = tomin nuotti. Eli joo, on mahdollista, samalla tavalla käyttäytyvillä kalvoilla. Ja oon kyllä vaihtanut akkuporakoneellakin kalvoja. : ) Mulla ei varmaan missään rummussa ole kaikki viritystapit samassa momentissa kun se on vireessä. Kyllä noin voi hakea alkuasetelman, mutta loppu korvalla. majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. | |
![]() 31.03.2012 18:20:31 | |
hansakemanelius: Sulla taitaa olla vähän samanlainen yliherkkä korva kun mullakin. Kolmen metrin päästä tai PA:an kautta kun kuuntelee niin on mahtava soundi mutta siinä kioskin keskellä on aina joku pieni hyrinä joka häiritsee. Ei varmasti, oon ihan multakorva :D Itellä se on ehkä enemmänkin siinä, etten tunnu saavan tarpeeksi soivaa soundia irti. Haluaisin, että tomit soisivat matalta ja puhtaasti, mutta hiton hankalaa saada homma skulamaan. Studiossa viikko sitten huomasin, että tilalla on todellakin merkitystä. Kunnon studiolla sai huomattavasti paremmin mieleistä soundia. Virveli on munsta helppo kapistus. Hyvästä virvelistä saa suhteellisen helposti monta virettä. Plus toki yksikerroksinen kalvo on munsta huomattavasti helpompi virittää, kuin kaksikerroksinen. | |
![]() 31.03.2012 18:48:37 | |
Strumbali: ...sen jälkeen ruuvaat metalliosat+kalvot kiinni ja vertaat, kuinka rumpu käyttäytyy tuon havaitsemasi ominaisnuotin ympäristössä. Soiko paremmin, puhtaammin ja pitempään? Tein tuon joskus yhdelle setille. Ja ? Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! Play that song, not the instrument. | |
![]() 01.04.2012 00:23:14 | |
ferodoz: Miksi pitää saada joku tietty vire? Ei rumpuja viritetä tiettyihin säveliin, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta joita nyt en edes keksi nimeksi asti. En mä tiedä miksi pitäis :) Mä vaan ihmettelin, että jos tää topicin aloittaja tähtäsi virvelinsä virityksessä A-säveleen, niin miten siihen pystyisi tähtäämään ilman mitään apuvälinettä? Sinä, tai joku muu sanoit, että korvalla saa paremman lopputuloksen. Varmasti saakin, mutta silloin pitäisi olla absoluuttinen sävelkorva, eli se referenssi oman pään sisällä... Itse en rumpujen virittämisestä mitään ymmärrä, mutta olen soittanut rumpaleiden kanssa, joiden tomeista on aivan selvästi sävelen erottanut. Lienee merkittävämpää näissä tapauksissa ollut kuitenkin esim. kahden tomin välinen intervalli, eikä niinkään yksittäisen sävelen korkeus? Mene ja tiedä. | |
![]() 01.04.2012 11:37:28 (muokattu 01.04.2012 11:40:40) | |
sepisti: En mä tiedä miksi pitäis :) Mä vaan ihmettelin, että jos tää topicin aloittaja tähtäsi virvelinsä virityksessä A-säveleen, niin miten siihen pystyisi tähtäämään ilman mitään apuvälinettä? Sinä, tai joku muu sanoit, että korvalla saa paremman lopputuloksen. Varmasti saakin, mutta silloin pitäisi olla absoluuttinen sävelkorva, eli se referenssi oman pään sisällä... Ei kun toi "korvalla saa paremman lopputuloksen" perustuu nimenomaan siihen, että sen rummun/kalvon soivan nuotin ei tosiaan tarvitse olla esim. just A tai Ab, vaan se voi ihan hyvin olla jossain niiden välissäkin. Tai ihan missä tahansa. Pääasia että soundi on hyvä. Ja kuten itsekin tuossa jo aavistelit, tomien väliset intervallit on huomattavasti oleellisempi asia kuin yksittäisen tomin sävel, ja tomien viritys olisi muutenkin hyvä olla samantyylinen. Eli silleen, että ne tomit kuulostavat olevan soundillisesti samaa perhettä. Näin siis ainakin yleensä rumpuja viritettäessä. Jossakin erikoistilanteessa voi olla syytä virittää rumpu just tiettyyn säveleen tai koko setti tiettyyn sävellajiin, ja toisaalta on varmasti olemassa myös rumpaleita jotka haluavat aina että rummut ovat siihen tyyliin viritetty, mutta nämä ovat kuitenkin vähän harvinaisempia tapauksia. Edit: Oho, näköjään vähän toistelin samoja pointteja mitä täällä onkin jo sanottu. Noh, kertaus ja opinnot jne... RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll | |
![]() 01.04.2012 12:20:50 (muokattu 01.04.2012 12:21:13) | |
Weetoz: Jossakin erikoistilanteessa voi olla syytä virittää rumpu just tiettyyn säveleen tai koko setti tiettyyn sävellajiin, ja toisaalta on varmasti olemassa myös rumpaleita jotka haluavat aina että rummut ovat siihen tyyliin viritetty, mutta nämä ovat kuitenkin vähän harvinaisempia tapauksia. Jos nyt vielä vähän jossitellaan niin ihan käytännön tasollahan tämä voisi olla ihan oiva työkalu. Kun sen oman setin vire on kohdillaan niin pistetään sävelet muistiin ja rumputeknikolla on sitten aina helppo työ virittää setti siihen haluttuun vireeseen. Ihan riesaksi asti kun on itelläkin kuitenkin noita rumputeknikoita:) Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. | |
![]() 03.04.2012 16:04:43 | |
Aika huonosti mulla ottaa toi gstring-sovellus noita nuotteja (Sony Xperia mini). Siinä kuitenkin, rummun soidessa, soi aika monta säveltä, yläsävelsarjasta, ni se tuntuu nappailevan mitä milloinkin. Vähän jeesaa, kun vaihtelee kohdeinstrumenttia, mitä sen niinku pitäis aistia (aksutinen kitara ei oo paras, isotomiin). Helpommin oon saanu, kun pistää akkarista äänen soimaan ja mallaa siihen. Haen rummun kokonaissoinnin johonkin nuottiin ja prosessin aikana toki, korvalla, säädän viritysruuvien seudut samaan säveleen, keskenään. Joka muuten ainakaan DW:issäni ei ole ihan sama, kuin sävel, josta rumpu keskelle lyötäessä soi. Eli kun viritän kaikki ruuvit samaan säveleen, soi rumpu keskeltä, olikohan nyt ylempää vai alempaa, en muista. En mä nyt mitään säveltä itsearvoisesti hae, mutta intervallit, tällainen puukorva, saa helpommin kohdalleen, kun virittää rummut säveleen, jotka sitten on teorian kautta mietitty, sopivien intervallien päähän. Olikohan mulla aina kvintti, snaren, pikkutomin ja isotomin välillä ja isotomista basariin tais olla jotain vähemmän. Kyllä se vaan setti kuulostaa aika paljon paremmalta, kun on rummut keskenään vireessä. Kun jysäyttää esim pikkutomia, isotomia ja basaria samaan aikaan, niin kyllä se aika hirveeltä kuulostaa, jos siinä on dissonanssia, niin että piisaa. Tälleen toimii mun makuun. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)