Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vähä-älypuhelin viritys apuna
1 2
latejii
29.03.2012 17:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtelin päivällä uusia kalvoja ympäri settiä ja kokeilin piruuttani tuollaista viritysmittari sovellusta snarea viritellessä. Puhelin siis samsung galaxy s2 ja tuo sovellus oli gstring. Kitaroille kai tuo lienee tarkoitettu mutta toimi kyllä hyvin virpankin kanssa. Nuin helposti en ole ikänä ennen saanu snarea vireeseen.
 
ferodoz
29.03.2012 17:56:41 (muokattu 29.03.2012 17:57:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latejii: Vaihtelin päivällä uusia kalvoja ympäri settiä ja kokeilin piruuttani tuollaista viritysmittari sovellusta snarea viritellessä. Puhelin siis samsung galaxy s2 ja tuo sovellus oli gstring. Kitaroille kai tuo lienee tarkoitettu mutta toimi kyllä hyvin virpankin kanssa. Nuin helposti en ole ikänä ennen saanu snarea vireeseen.
 
Mä oon hieman skeptinen näiden suhteen. Kun edes tuohon käyttöön tarkoitetuilla laitteilla, esim tensionwatch, ei saa mun mielestä niin tarkkaa virettä kuin mitä korvalla. Eikä se edes oo mielipidekysymys, vaan fakta. Lähelle silä kuitenkin pääsee.
 
Näistä sovelluksista ei ole juurikaan kokemusta, ja pikaisesti en iPhoneen löytänyt mitään järkevää. En tiedä osaatko virittää pelkästään korvaa apuna käyttäen, mutta jos et oo opetellut sitä ja luotat pelkästään elektroniikkaan, niin kannattaa se taito kannattaa ottaa hanskaan. :)
 
e: Ensimmäistä "miten sä käännät korvalla niitä viritystappeja höhöhöhö" -kommentteja odotellessa.
 
kincy
29.03.2012 18:08:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Mä oon hieman skeptinen näiden suhteen...
 
Joo sama juttu. Testasin piruuttani omaan Samsungiin vastaavaa sovellusta ja ei se oikein kannuihin toimi. Kyllä sillä onnistuu toki, mutta munsta se meni jo liian vaikeaksi. Korvakuulolla saan ainakin ite homman paremmin hoidettua.
 
Btw, Ferodoz, hienoa kun oot taas messissä :D
 
latejii
29.03.2012 18:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Mä oon hieman skeptinen näiden suhteen. Kun edes tuohon käyttöön tarkoitetuilla laitteilla, esim tensionwatch, ei saa mun mielestä niin tarkkaa virettä kuin mitä korvalla. Eikä se edes oo mielipidekysymys, vaan fakta. Lähelle silä kuitenkin pääsee.
 
Korvakuulolta normaalisti viritänkin enkä nuita tensionwatcheja ym. vempaimia oo edes pitäny kädessä, eli se kokemukseni niistä. Aivan mielenkiinnosta kokeilin ja minulle oli apua kun sain viritettyä kalvon lähelle tiettyä sävelkorkeutta kun en muuten nuista ymmärrä.
 
ferodoz
29.03.2012 18:26:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Btw, Ferodoz, hienoa kun oot taas messissä :D
 
Kiits, tarpeeksi moni pyyteli palaamaan, niin murruin. :) Soittoani ette kumminkaan kuule hetkeen aikaan, ja niistä P***lin virveleistä ette kuule, muuten oon täysillä back. :P
 
keitiiem
30.03.2012 14:12:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Kiits, tarpeeksi moni pyyteli palaamaan, niin murruin. :) Soittoani ette kumminkaan kuule hetkeen aikaan, ja niistä P***lin virveleistä ette kuule, muuten oon täysillä back. :P
 
Hieno homma! Yeah miks noita viritysvehkeitä pitää olla ees olemassa.. Korva on niin paljon hienompi tekele :)
 
latejii
30.03.2012 18:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis en minä ear:it korvissa viritellykkään. :) Käytännössä siis koitin esim. alakalvoa virittäessä saada lugien kohdalta kaikki lähelle A:ta ja loppu rihtaus pelkästään korvakuulolta. Toimii ainakin itelle.
 
sepisti
30.03.2012 18:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten pelkällä korvalla saa jonkun tietyn vireen, jos referenssi-ääntä ei tule mistään?
 
latejii
30.03.2012 19:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä referenssi ääntä sain tuon virittimen kautta.
 
kincy
30.03.2012 19:54:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miten pelkällä korvalla saa jonkun tietyn vireen, jos referenssi-ääntä ei tule mistään?
 
Kyllähän se on hyvälle virittäjälle aika simppeliä? Etenkin ammattilaiset osaa ihan varmasti. Ite en todellakaan..
 
ferodoz
30.03.2012 19:59:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miten pelkällä korvalla saa jonkun tietyn vireen, jos referenssi-ääntä ei tule mistään?
 
Miksi pitää saada joku tietty vire? Ei rumpuja viritetä tiettyihin säveliin, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta joita nyt en edes keksi nimeksi asti.
 
www.suhdelukucoverband.fi
TAMAS
30.03.2012 20:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Kyllähän se on hyvälle virittäjälle aika simppeliä? Etenkin ammattilaiset osaa ihan varmasti. Ite en todellakaan..
 
En nyt ihan sanosi nuin. Jätkän kannut kuullostaa nimittäin aikas hyvälle ja huolella viritetyltä. Voisit melkein opettaa meikäläistä, kun tuntuu että en saa nuista sonorien tomeista sitä tiettyä soundia mitä oon hakenu. Toki voi olla myös sitä, kun korva tottuu johonkin tiettyyn niin se sitten kuullostaa joko p...alta tai muuten puurolta ajan kuluessa.
 
latejii
30.03.2012 20:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en tarkoittanut missään vaiheessa että rummut tulisi virittää johonkin tiettyyn vireeseen. Tehköön jokainen pullaa tai kakkua.Tulipahan nyt kuitenkin kokeiltua ja aion vastaisuudessakin tehdä niin ainakin virvelin kanssa. Tomit ja basari menee muutenkin.
 
passe
30.03.2012 20:39:46 (muokattu 30.03.2012 20:55:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Miksi pitää saada joku tietty vire? Ei rumpuja viritetä tiettyihin säveliin, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta joita nyt en edes keksi nimeksi asti.
 
On noita joitakin, esim. Danny Carey virittää muistaakseni rummut yleensä biisin perussävelen mukaan. Aika monilla tuntuu myös olevan käytäntönä se, että virpan alakalvo viritetään A:han. Huhuja kuulee myös joistakin tuottajista, joilla on tuo rumpujen virittäminen tiettyihin säveliin vähän fiksaationa.
 
Ja sittenhän on tietysti esim. DW, joka kirjoittaa rummun sisään sävelen jossa se soi optimaalisesti. Eikös se jotenkin näin mennyt DW-miehet?
 
Mutta niin tai näin, sävelkorvallahan nämä kannattaa ruuvailla. Välillä vaan pimpauttaa sieltä pianosta sen muistutuksen, että ei ollut taaskaan siellä päinkään.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
latejii
30.03.2012 21:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänihän ei tuota sävelkorvaa ole edes nimeksi niin tämmöiselle tollerolle oli tämä "apuväline" suureksi avuksi.
 
ferodoz
30.03.2012 21:08:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latejii: Itse en tarkoittanut missään vaiheessa että rummut tulisi virittää johonkin tiettyyn vireeseen. Tehköön jokainen pullaa tai kakkua.Tulipahan nyt kuitenkin kokeiltua ja aion vastaisuudessakin tehdä niin ainakin virvelin kanssa. Tomit ja basari menee muutenkin.
 
En viitannut tässä sinuun, vaan siihen joka asian otti esille.
 
www.suhdelukucoverband.fi
ferodoz
30.03.2012 21:11:52 (muokattu 30.03.2012 21:14:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe:Ja sittenhän on tietysti esim. DW, joka kirjoittaa rummun sisään sävelen jossa se soi optimaalisesti. Eikös se jotenkin näin mennyt DW-miehet?
 
Se on mun mielestä vähän hassua. Niinkuin kaikki kuulivat tuossa uuden Supraphonicin kanssa tehdyssä testissä niiden kumitiivisteiden vaikutuksen jopa ominaisvireeseen, niin miettikääs mitä tapahtuu kun puhtaasta rungosta DW:n valmistusprosessissa etsitään se sävel missä se parhaiten soi ja sen jälkeen siihen isketään kaikki rautaosat ja kalvot kiinni. Ei oikein mahdu mun päähän että se ominaisvire pysyy mukamas samana. Tai sitten oon aivan hakoteillä/harhaoppinen, joten korjatkaa arvon viisaat. :)
 
www.suhdelukucoverband.fi
Dookie
30.03.2012 21:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt ihan suoraan aiheeseen, mutta laitetaan nyt tänne kun asia on esillä.
 
Viime viikonloppuna tein vähän kalvonvaihtosulkeisia ja laiskuuttani kokeilin akkuporaa. Eli poran istukkaan vaikka 6 mm hylsy väärinpäin kiinni. Homman "clue" oli siinä, että käytin akkuporan säädettävää momentti-istukkaa (löysin asetus) jolla kiristelin kalvot ristiin. Huomasin, että tällä tavalla sai rummun soimaan yllättävän hyvin ja helvetin nopeasti. Pieni hienosäätö korvakuulolla ja se oli siinä.
 
Strumbali
30.03.2012 22:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Se on mun mielestä vähän hassua. Niinkuin kaikki kuulivat tuossa uuden Supraphonicin kanssa tehdyssä testissä niiden kumitiivisteiden vaikutuksen jopa ominaisvireeseen, niin miettikääs mitä tapahtuu kun puhtaasta rungosta DW:n valmistusprosessissa etsitään se sävel missä se parhaiten soi ja sen jälkeen siihen isketään kaikki rautaosat ja kalvot kiinni. Ei oikein mahdu mun päähän että se ominaisvire pysyy mukamas samana. Tai sitten oon aivan hakoteillä/harhaoppinen, joten korjatkaa arvon viisaat. :)
 
Sen testin voi tehdä ihan hyvin itsekin. Ruuvaat kaikki metalliosat irti ja koputtelet rungon ominaisnuotin esille (vertaat esim. koskettimien ääniin) sekä sen jälkeen ruuvaat metalliosat+kalvot kiinni ja vertaat, kuinka rumpu käyttäytyy tuon havaitsemasi ominaisnuotin ympäristössä. Soiko paremmin, puhtaammin ja pitempään? Tein tuon joskus yhdelle setille. Sen jälkeen voi kokeilla esim. basistin tai basson kanssa virittää tomit ääniin.
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Strumbali
30.03.2012 22:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dookie: Ei nyt ihan suoraan aiheeseen, mutta laitetaan nyt tänne kun asia on esillä.
 
Viime viikonloppuna tein vähän kalvonvaihtosulkeisia ja laiskuuttani kokeilin akkuporaa. Eli poran istukkaan vaikka 6 mm hylsy väärinpäin kiinni. Homman "clue" oli siinä, että käytin akkuporan säädettävää momentti-istukkaa (löysin asetus) jolla kiristelin kalvot ristiin. Huomasin, että tällä tavalla sai rummun soimaan yllättävän hyvin ja helvetin nopeasti. Pieni hienosäätö korvakuulolla ja se oli siinä.

 
Muistaakseni Evanssilla on semmoinen momenttiavain ja sillä joskus hain tietyt äänet tomeihin, eli tietty lukema = tomin nuotti. Eli joo, on mahdollista, samalla tavalla käyttäytyvillä kalvoilla. Ja oon kyllä vaihtanut akkuporakoneellakin kalvoja. : )
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «