Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laiteräkkien kestävyys
1
4lp1
29.03.2012 23:26:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ollaan bändille hommailemassa kulmaräkkiä PA-kamoille, ja tuli mieleen kysymys noiden räkkien kestävyydestä. Lähinnä mietityttää nuo muoviset Gatorit (GRC-sarja). Eli kehtaako niihin pinota reilusti yli puoltasataakiloa tavaraa turvallisin mielin ilman että pohja pettää?
 
Nyt ei oikeammin ole siis kysymys roudauskestävyydestä (melko harvoin nuo tavarat liikkuvat, ja silloinkaan ei missään julmetussa kiireessä/lastiruumassa), vaan pikemminkin tuosta kantokyvystä.
Ei huvittaisi ostaa pakettia josta ensimmäisen noston jäljiltä on kahva kädessä ja päätteet pitkin poikin treenikämppää.
 
Kiitoksia;
-4lp1
 
Pitkä letti ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään!
Sami_T
30.03.2012 01:13:32 (muokattu 30.03.2012 01:14:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se GRC kestää jos roudaa itse siivosti. Lukot niissä on vähän hepposia.
 
GRC-räkeissä on sellaset kahvat että niitä on todella hankala kantaa jos niissä on yhtään enempää painoa. Mulla on ainakin sen kokoinen räpylä että siitä kahvasta on vaikea saada kunnon otetta. Sitten se reikä siinä kahvan ympärillä on niin pieni että välillä oon onnistunu ottamaan siitä kiinni niin että se loota hakkaa rystysiin. Lisäksi kun siinä on vaan keskellä yksi kahva niin elämä sen kanssa on vähän vaikeeta jos se loota ei ole täysin tasapainossa. En suosittele. Mulla oli joskus muutama tollanen GRC, ei ole enää.
 
Perinteinen vanerilaatikko kahdella kahvalla per sivu (ja mieluiten pyörät alla) on sellainen hyväksihavaittu tapa lähestyä asiaa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Einherjar
30.03.2012 01:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GRC:stä on sen verran kokemusta, että ensimmäisenä niistä laukeaa nuo lukot ja sen jälkeen kahvat.
Lukot löystyy vähitellen ja sitten joutuu kansien kanssa kiroilemaan joka välissä. Kahva taasen on sellainen, että kun siitä ympäriltä löysää vähän muovit, niin se luisuu tavallaan toiseen laitaan ja saattaa sitten irrota. Pari kertaa on päässyt jäämään kahva käteen, kun on raskasta räkkiä nostellut.
Tuota kahvaongelmaa ei kylläkään niin hirveästi pääse tapahtumaan, jos on kevyt räkki.
 
GRC-räkeissä on sellaset kahvat että niitä on todella hankala kantaa jos niissä on yhtään enempää painoa.
 
Näin. Samaa mieltä.
 
Efektiräkiksi tai muuhun kevyeen käyttöön näitä kehtaa suositella, mutta puuräkit on siltikin voitokkaampia.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
stnprkl
30.03.2012 02:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...
 
Efektiräkiksi tai muuhun kevyeen käyttöön näitä kehtaa suositella, mutta puuräkit on siltikin voitokkaampia.

 
Köyhän ei kannata ostaa halpaa tässäkään. Jos muovista räkkiä haluaa niin "Kiertuelaatikko" tekee moisia, mut itse jokusen semmoisen (siis nimenomanaan näitä Kiertuelaatikon tekemiä) tilanneena en nää tarvetta moisille ellei tarvi säästää painoissa lentokoneissa. (ja tämä siis on juurikin se syy minkä takia oon noita itse tilaillu). Old School vaneriräkki mittojen mukaan on edelleen se järkevin sekä kestävin. Ja tarpeen mukaan kun tilaa ni fyllaukset, vaimennukset jen. jne. tulee just semmoset kun tarvii.
 
Viltsu audiokantaja
dewil
30.03.2012 11:57:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on SKB:n keissi henk. koht. räkkisälälle ja se varmaan selviäis ydintuhostakin naarmuitta. Halpa se ei ollu, mutta hyvä. Hetkeäkään en oo katunu.
http://www.skbcases.com/
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
rintapek
30.03.2012 14:59:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nois muuten kandee hetki miettiä sitä omaa tarvettaan. Eli onko oikeesti tarvetta syntisen painavalle all- in -one yybermastodont- räkille?
Omatoimibändeillä on monasti sillai, et kamoja ei työnnellä pitkin käytäviä ja lastausramppeja, vaan niit kanniskellaan kierreportaissa. Ja niis tapauksissa mun mielestä bändin kannattaa minimoida semmoisten laatikoiden määrä, joita yksi mies ei kanna portaissa. Eli kaksi tai kolme pienempää ja kevyempää voi monasti olla parempi ratkaisu kuin yksi helvetinkone.
 
One kind of music only - the good kind
4lp1
30.03.2012 16:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastanneille!
Itse olin noista SKB:n jutuista kans ihan positiivisen kuvan saanu, ja kun 6U korkea mikserihärveli tuli torille (edullisesti) niin nappasinkin sen juuri sieltä :') Muuten olisin päätynyt ihan perinteiseen.
Ilmeisen heikkoa kokemusta on ihmisil Gatorin kamoista, joten taidan jättää ne vastedeskin sinne, vaneria sit ens räkkiin kehiin.
 
Ja tosiaan, jumalattoman helvetinkoneen kasaaminen ei oo täs pointtina. Siks tuo 6U on aika näppärä kun siihen ei niiiiin paljoa sitä tavaraa mahdu. Painavin yksittäinen komponentti tällä hetkellä on tuo vahvistin (vanha Crest, joku 36kg, joka ei oikein muutenkaan turvallisesti yhden miehen voimin kulje kierreportaita), muut (mikseri ja äänenvääntäjät) menee sitten heittämällä siinä sivussa :')
 
Kiitoksin,
-4lp1
 
Pitkä letti ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään!
rintapek
30.03.2012 18:11:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4lp1:
Ilmeisen heikkoa kokemusta on ihmisil Gatorin kamoista,

 
Stressiklubin mikseri kulkee Gatorin lentolaukku- tyyppisessä 12 U mikserikotelossa. Siis siinä, mis on lentolaukkupyörät ja vetokahva. On vallan näppärä ja meitin tarkoituksiin sopiva vehjes. Ehvektiä, kompuraa ja luurivahvaria sit kulkee saman merkin vastaavassa muovilootassa mis ei o vetokahvaa, eikä minkäänlaisia pyöriä. Ostin, kun halvalla sain. Mut toi jälkimmäinen loota tulee jossain vaiheessa vaihdettua semmoiseen, mis ne pyörät ja vetokahva on.
 
Noi sopii ihan mainiosti tämmöisten keski- ikäisten kaljamahojen kevyeen keikkakäyttöön. Tosin paukkupakkasilla kandee välttää liikaa kolhimista. Mut toi ei o gatorin vika vaan ihan muovin ominaisuus. Mut toi ei ole ongelma, koska ny muutenkin pyritään välttämään turhaa kolhimista.
 
Jos jostain pitää antaa miinusta, ni se on siitä, et ton mikserilaukun pinottavuus muiden samanmerkkisten laatikoiden päälle on jätetty kokonaan suunnittelusta pois. Ihan kuin kukaan ei haluaisi, et mikserilaukku laitettais efekti/pääteräkin päälle.
 
Kaikki tuntemani insinöörit on ihan mukaavaa porukkata, mut turhan usein niit saa muistuttaa siitä, et vehjettä mahdollisesti käyttää joku muukin kuin insinööri itte. Ja että tämä tuote on nimeltään laatikko, eli ei, siinä ei tarvita kosketusnäyttöä, nanopinnoitetta tai täysautomaattista oluenjäähdytintä. Ne vielä jotain uskookin, joten laatikkoon tulee lisukkeeksi vain puoliautomaattinen oluenjäähdytin. Mut diplomi- inssien kanssa mä olen menettäny toivoni jo aikapäiviä sitten.
 
One kind of music only - the good kind
Sami_T
30.03.2012 18:37:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heikkoa kokemusta on ihmisil Gatorin kamoista
 
Joo tarkennetaan nyt sen verran että en missään nimeessä dumaa koko merkkiä, on Gatorilla paljon hyviäkin tuotteita. Noi GRC:t ei vaan oikein "lähde".
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
rintapek
30.03.2012 19:33:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Joo tarkennetaan nyt sen verran että en missään nimeessä dumaa koko merkkiä, on Gatorilla paljon hyviäkin tuotteita. Noi GRC:t ei vaan oikein "lähde".
 
Se vaan kandee muistaa, et täällä on sulassa sovussa raskaansarjan ammattilaiset ja aloittelevat harrastajat. Käyttötarpeet on hirveen erilaiset.
 
Ihan stetsonista vedettynä esimerkkinä mä toisinaan saan tai joudun pomputtelemaan bassoa. Tota tarkoitusta varten mulla on lyhytkaulainen, budjettiluokan perusbasso. Se kulkee topatussa kantopussissa, mis on sit taskua kielipaketille jne. Oleellista on se, et vetoketjut toimii, pussi ei repeile jne... Sit se on ihan hyvä kantopussi. Haittarin olkahihna ko tuli yllättäen tiensä päähän, ni ton pussin kantohihnasta sai kaupan päälle hätävaraolkahihnan haittarille. Siis todellakin monikäyttöinen pussi. Mielummin tommoinen, kuin ylihintainen perunasäkki.
 
Stressiklubini basistin lelu taas on ihan toinen juttu. Sitä roudataan hieman enemmän ja se kulkee pomminkestävässä casessa. Siin sit suojattavan soittimen ja suojaavan laatikon hintasuhde ei tunnu suussa eikä perseessä.
 
Lupaan oitis syödä pääni, jos vaikkapa Sami_T ei hoksaa mitä ajan takaa. Eli pointti on siinä, et ne ylihintaiset perunasäkit, näköispainokset ja oikeiden vehkeiden irvikuvat kandee jättää sinne kaupan hyllylle. Mut ihan joka hommassa ei kande edes pyrkiä siihen, miten isot pojat saman tekee.
 
One kind of music only - the good kind
keggo
30.03.2012 23:28:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo gatorin räkit on omassa käytössä toiminut hyvin kitaraefektien suojana, kun tavaraa on ollut kevyesti. Kuitenkin nuo räkit on vähän heppoisen tuntuisia.
 
Itse suosittelisin noita Thomanin LIVE sarjan puuräkkejä, kohtuu hintaisia ja noissa nuo osat on kestäviä. Hyvin toiminut ainakin itsellä pääteräkissä ja miksausräkissä,. Pääteräkissä vahvareita 65kg. Miksausräkissä mikseri+15 unittia efektejä. Molemmat kestänyt pari vuotta keikkailua, eikä mitään muuta kuin pieniä naarmuja puupinnoissa, kahvat ja lukot kunnossa.
 
Live to play live!
NeliX4
31.03.2012 11:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan räkkejä kaupasta, jos menee rikki. Noi Gatorit ei kyllä oikein itseänikään vakuuta verrattuna SKB vastaavaan, mutta kyllä niilläkin toimeen tulee.
 
Noita puuräkkejä on aika epämukava kannella henkilöautossa ja tuppaavat osuessaan jättämään jälkiä seiniin/autoon. Pakussa tai rekassa jos kuljettaa vanerialuräkki on ainoa järkevä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «