Aihe: Vinkkejä sormilla soittamiseen | 1 |
---|
|
Olen tullut nyt siihen pisteeseen oikean käden keskisormen kanssa, että sillä ei voi soittaa. On niin pahassa kunnossa, että pelkkä pöytää vasten painaminen käy kipeää. Olen soittanut bassoa kuitenkin jo noin 5 vuotta, ensin plektralla, sitten molempia tekniikoita käyttäen ja nyt pelkästään sormilla vähän päälle vuoden verran. Olisiko teillä antaa vinkkejä, joilla sormia voisin säästää? Kevyempi tatsi on tietenkin aika itsestäänselvyys, tässäkin on vain ongelma kun treeneissä hoidan osittain myös laulupuolta ja silloin ei tule niin kiinnitettyä huomioa soittotekniikkaan. http://maihinnousu.net/a/2585 |
ötzi 30.03.2012 11:47:07 | |
|
Ranteen asentoa kannattaa tarkkailla, huomasin itse että vaikuttaa paljon mitä sormet kykenee tekemään. Eli ranne suorana eikä koukussa. Ja jos tuntuu että kahdella sormella on liian raskasta että kestävyys loppuu niin kolmas sormi mukaan, sillä saa paljon muutakin aikaan kun pelkästään nopeutta, hitaammat linjatkaan ei väsyt kättä niin paljon. Youtube on pullollaan tekniikkavideoita ja muita opetuspätkiä. Soittoasento ja tekniikka kohdilleen niin luulisi auttavan. http://www.myspace.com/crookedgroove Älä satuta itseäsi! |
|
Hmm, tuo, että ranne pitäisi olla suorana kuulosti erikoiselta. Pitää tosin laittaa testiin. Tuntuu vain että kun katselee kaikkia "über-teknisten" jätkien soittoa niin ranne on suunnilleen 90 asteen kulmassa? Tämä ei tietenkään ole mikään perustelu, koska aika pieni prosentti on noita edellämainittuja suorittajia. http://maihinnousu.net/a/2585 |
|
Mysteria: Hmm, tuo, että ranne pitäisi olla suorana kuulosti erikoiselta. Pitää tosin laittaa testiin. Tuntuu vain että kun katselee kaikkia "über-teknisten" jätkien soittoa niin ranne on suunnilleen 90 asteen kulmassa? Tämä ei tietenkään ole mikään perustelu, koska aika pieni prosentti on noita edellämainittuja suorittajia. 90 asteen kulmassa mihin? Kyynärvarteen nähden ranteen tulee olla mahdollisimman suorassa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
Itsellä päällystetyt kielet (elixsir) ja soittelen aika kevyesti niin ei ole tullut ongelmia sormien kanssa. Itse lepuutan oikeaa kättä basson päällä kun soitan. |
|
http://www.youtube.com/watch?v=87UVbOIYT_k Ei Johnillakaan ihan suorassa ole käsi. Itselläni tosin käsivarsi on melkein vaakasuorassa istualtaan soittaessa. Ranne kääntyy sitten siitä alas päin http://maihinnousu.net/a/2585 |
|
Mysteria: http://www.youtube.com/watch?v=87UVbOIYT_k Ei Johnillakaan ihan suorassa ole käsi. Itselläni tosin käsivarsi on melkein vaakasuorassa istualtaan soittaessa. Ranne kääntyy sitten siitä alas päin Toki voit soittaa niinkuin parhaaksi näet, mutta jos ja kun ranne on kulmassa, niin jännetupintulehdus nopeammassa soitossa lienee itsestään selviö. Rauhallisemmassa pömpsöttelyssä toki toimii, mutta itse en enään ota mitään riskiä ranteen suhteen. Muutaman kerran tulehtunut, ja se ei ole kivaa se. |
|
http://www.youtube.com/watch?v=6nhYk3j6lYg Tässä omaa soittoani viime tammikuulta, jos tuossa tekniikassa on jotain ihmeellistä niin kertokaa ihmeessä. Ei ole mitään haluja saada mitään tulehduksia niin mielellään tekisi korjauksia soittoasentoon sun muihin nyt kun se on vielä mahdollista :) http://maihinnousu.net/a/2585 |
J.Nikkanen 30.03.2012 12:35:18 (muokattu 30.03.2012 12:38:47) | |
|
Mysteria: http://www.youtube.com/watch?v=6nhYk3j6lYg Tässä omaa soittoani viime tammikuulta, jos tuossa tekniikassa on jotain ihmeellistä niin kertokaa ihmeessä. Ei ole mitään haluja saada mitään tulehduksia niin mielellään tekisi korjauksia soittoasentoon sun muihin nyt kun se on vielä mahdollista :) Rannetta saa suorempaan kun ottaa kyynärpäätä hieman irti kropasta. Myös tukipistettä voi miettiä että missä sitä peukkua lepuuttaa. Pekka Pohjola veteli aikas maukkaita juttuja ja paikkapaikoin todella nopeasti. Tuossa näytettä että mitenkä käpälää voi suuntailla olkapäästä basson suuntaan. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkel … span_lavalla_20405.html#media=20409 Mulla jeesaa myös urheiluhierojalla käynti silloin tällöin. Kun pätevä kaveri hieroo yläselän auki, niin sormenpäät kihelmöi kyllä kivasti kun siinä tellingissä tuskissaan makoilee. edit: Kyllä Pekka oli vaan kova hanu. Jösses. |
|
pahaeno: Pekka Pohjola veteli aikas maukkaita juttuja ja paikkapaikoin todella nopeasti. Tuossa näytettä että mitenkä käpälää voi suuntailla olkapäästä basson suuntaan. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkel … span_lavalla_20405.html#media=20409 Mulla jeesaa myös urheiluhierojalla käynti silloin tällöin. Kun pätevä kaveri hieroo yläselän auki, niin sormenpäät kihelmöi kyllä kivasti kun siinä tellingissä tuskissaan makoilee. edit: Kyllä Pekka oli vaan kova hanu. Jösses. Tästä videosta oikeastaan vasta huomasin, että tolla Pekalla on suhteellisen pikkuset handut. Tätähän voi näyttää aina, jos joku meinaa, että hyvällä basistilla pitää olla isot kourat. Jollain hifiäijillähän on sellainen tapa, että basso on ensinnäkin hiton ylähänä, ja sitten oikea käsi (oikeakätisillä) pitää olla sellasessa pelle-kulmassa, lähestulkoon niin että kyynärpää on alempana kuin ranne. Joskus omaksuin sellaisen tekniikan ja siitä hyvästä mulle tuli jäädäkseen kämmenselkään tuollainen peukalon pään kokoinen luupatti. Ei ole kipeä, mutta tuntuu hassulta, kun sormien jänteet hyppii sitä puolelta toiselle. Kyllä suosittelen ehdottomasti tuollaista Pekan lanseeraamaa tyyliä, että tuo sitä kyynärpäätä vähän eteen ja irti kropasta. Ei kainalotkaan hikoa niin pahasti. 90 mice 2 |
J.L 30.03.2012 13:21:49 | |
|
Thominisk: Tästä videosta oikeastaan vasta huomasin, että tolla Pekalla on suhteellisen pikkuset handut. Tätähän voi näyttää aina, jos joku meinaa, että hyvällä basistilla pitää olla isot kourat. Jollain hifiäijillähän on sellainen tapa, että basso on ensinnäkin hiton ylähänä, ja sitten oikea käsi (oikeakätisillä) pitää olla sellasessa pelle-kulmassa, lähestulkoon niin että kyynärpää on alempana kuin ranne. Joskus omaksuin sellaisen tekniikan ja siitä hyvästä mulle tuli jäädäkseen kämmenselkään tuollainen peukalon pään kokoinen luupatti. Ei ole kipeä, mutta tuntuu hassulta, kun sormien jänteet hyppii sitä puolelta toiselle. Kyllä suosittelen ehdottomasti tuollaista Pekan lanseeraamaa tyyliä, että tuo sitä kyynärpäätä vähän eteen ja irti kropasta. Ei kainalotkaan hikoa niin pahasti. Isot kourat?? Eeeeeheiii piä paikkaansa :D Pieni mies, pienet kädet ja 6-kielinen ja leveäkaulainen basso, eikä silti mitään ongelmaa: http://www.maplecross.fi/wp-content/uploads/2010/09/joni2.jpg Samaa suosittelen itekki mitä yllä: Kyynärpäätä ulospäin vain ja muutenkin rannetta irti bassosta. Peukku kyllä tukee kättä ihan tarpeeksi. |
Zydi 30.03.2012 13:57:28 | |
|
Mysteria: http://www.youtube.com/watch?v=6nhYk3j6lYg Tässä omaa soittoani viime tammikuulta, jos tuossa tekniikassa on jotain ihmeellistä niin kertokaa ihmeessä. Ei ole mitään haluja saada mitään tulehduksia niin mielellään tekisi korjauksia soittoasentoon sun muihin nyt kun se on vielä mahdollista :) Soitto asento näytti ihan hyvälle, sen tosin näkee vasta kun nousee seisomaan. Basso kamoihin riittävästi tehoja niin ei tarvii repiä kieliä, eikä jää kitaristin jalkoihin. Kitaristin kamojen watteihin yksi nolla perään niin eiköhän se siitä. Raskaammassa musassa pleku toimii myös hyvin. Herkempiin juttuihin sormet peliin. 1...2...eiku, 1..2..3..eiku, ...OK sit ykkösellä kovaa, EADG. Näppäilemällä löytyy kaikenlaiset kielet, nipukat ja lirputtimet. |
|
Mainittujen soittoteknisten asioiden lisäksi basson säädöt, siis kaularaudan ja kielten korkeuden säätäminen vaikuttavat todella paljon soiton raskauteen. Soittotuntuma hyvillä säädöillä kevyeksi niin rasitusta tulee paljon vähemmän. Oon huomannut myös tuon äänenvoimakkuuden vaikutuksen rasitukseen, kun koittaa huomaamattaan kompensoida huonoa kuuluvuutta raskaalla soitolla. |
|
Mysteria: http://www.youtube.com/watch?v=6nhYk3j6lYg Tässä omaa soittoani viime tammikuulta, jos tuossa tekniikassa on jotain ihmeellistä niin kertokaa ihmeessä. Ei ole mitään haluja saada mitään tulehduksia niin mielellään tekisi korjauksia soittoasentoon sun muihin nyt kun se on vielä mahdollista :) Soittelin itse suunnilleen samanlaisella tekniikalla aluksi muutamia vuosia. Ranne ja sormet kesti hyvin, kun suurimmaksi osaksi vetelin plektralla ja muutenkin melko lyhyitä pätkiä putkeen, jos sormet olikin käytössä. Sitten tuli liityttyä bändiin ja heti ekoissa treeneissä huomasi, että ehei.. nyt ei kestä ranne ja sormet jos vetää samanlaisella tekniikalla pitempiä pätkiä treeneissä sormilla. Sormet väsyi heti lyhyestäkin soitosta ja ranne oli monta päivää kipee jokaisten treenien jälkeen. Pitkään tulikin sitten soiteltua plektralla, mutta kun se ei tuntunut yhtään luonnolliselta niin otin oikein asiakseni paikkailla sormitekniikan kuntoon. Aika helpolla se loppujen lopuksi selvisikin, hommasin ohuemmat ja pinnoitetut Elixirin kielet ja ranne suoraan. Soittotatsin pystyi pitämään yhtä "rankkana" kuin aiemmin, mutta sormet ja ranne kestää nykyään yhtämittaista soittoa paljon pitempään eivätkä kovassakaan rasituksessa mene kipeiksi. Itse sormitekniikassa en näe sulla mitään vikaa, mutta koko muu käsi tekee ihan liikaa liikettä. Kannattaa pitää käsi sormenpäistä kyynärpäähän tasan samassa asennossa (mahdollisimman suorassa) koko ajan soittotilanteesta riippumatta ja kieleltä toiselle vaihtaessa säätelee pelkästää kyynärpään kulmaa. Itse olen todennut tuon toimivimmaksi tekniikaksi. Aika jäätävän hyvänkuuloinen biisi muuten! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|