Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 542 43 44 45 46 47 48 49 50
Turpahöylääjä
25.03.2012 12:29:35
Henkka370: http://www.youtube.com/watch?v=Eh44QPT1mPE

3:00

Millä harpuilla saa noin rouhean kuulosta saundia?

Ihan perus G-diatoninen on miehellä käytössä :) Itse asiassa ennen biisin alkua hän taitaa jopa itse sanoa, että Marine Bandilla siinä vedellään! ;)
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
JoKo
26.03.2012 16:26:27
Terve! Mites noi bullet-tyyppiset harppumikit, voiko niitä käyttää myös mikkiständissä vai onko niiden oltava harpussa ihan kiinni? Olisi tarkoitus saada vähän sellainen säröytyvä bluesharppusoundi mutta koska joudun soittamaan kitaraa samalla niin kädet ovat tietysti varattu siihen hommaan. Tuleeko tuosta vain hirmuiset kierto-ongelmat jos laitan mikin ständiin ja harppuvahvistimen särölle?
Turpahöylääjä
26.03.2012 19:30:45
JoKo: Terve! Mites noi bullet-tyyppiset harppumikit, voiko niitä käyttää myös mikkiständissä vai onko niiden oltava harpussa ihan kiinni? Olisi tarkoitus saada vähän sellainen säröytyvä bluesharppusoundi mutta koska joudun soittamaan kitaraa samalla niin kädet ovat tietysti varattu siihen hommaan. Tuleeko tuosta vain hirmuiset kierto-ongelmat jos laitan mikin ständiin ja harppuvahvistimen särölle?

En ole kyllä koskaan nähnyt bullettia ständissä.. Enkä toisaalta ole sellaisella koskaan soittanutkaan. Kuitenkin näkemäni perusteella kyseinen säröharppusoundi tulee osittain juuri siitä, että soittaja sulkee bulletin käsiensä sisään (ns. 'cupping'). Harppu tulee myös olla hyvin lähellä mikkiä. Kokeneemmat korjatkoon, mutta veikkaisin, ettei ständissä saa aikaan haluttua tulosta. Mutta ainahan kannattaa kokeilla ennen kuin tekee johtopäätöksiä ;)
JoKo
28.03.2012 15:56:59
En ole kyllä koskaan nähnyt bullettia ständissä.. Enkä toisaalta ole sellaisella koskaan soittanutkaan. Kuitenkin näkemäni perusteella kyseinen säröharppusoundi tulee osittain juuri siitä, että soittaja sulkee bulletin käsiensä sisään (ns. 'cupping'). Harppu tulee myös olla hyvin lähellä mikkiä. Kokeneemmat korjatkoon, mutta veikkaisin, ettei ständissä saa aikaan haluttua tulosta. Mutta ainahan kannattaa kokeilla ennen kuin tekee johtopäätöksiä

Mulla ei ole vielä tuollaista bulletmikkiä... tässä lähinnä kartoitan mikkivaihtoehtoja. Toinen vaihtoehto olisi hommata joku mahdollisimman kevyt mikki jonka kiinnittäisi harpputelineeseen ja tekisi siihen sellaisen rakennelman joka sulkisi sen mikin sisäänsä.
Henkka370
31.03.2012 17:58:53
Puhaltelin ääniä ja kattelin virittimestä niin jotkut äänet oli jopa 20centtiä päin metsää. Miten näitä huuliharppuja voi virittää?
NY RILLATAAN!
JoKo
31.03.2012 18:21:14
Miten näitä huuliharppuja voi virittää?

http://www.angelfire.com/music/harmonica/mikesretuning.html
L3fti
14.04.2012 18:36:50 (muokattu 15.04.2012 11:12:47)
Ostin juuri käytetyn, vanhan kromaattisen harpun, Hohner Chromonika II, ja 5. reijästä tuntuu kuuluvan hyvin paljon huojuva 4. reijän ääni. Kun painan sävelenkorottajaakin(Mikälie onkaan oikea termi), niin sama homma. Vika on vain 5. reijässä.
Meneekö se ääni jostain syystä 4. reikään harpun sisällä vai onko se vain hyvin epävireessä? Onko mitään tehtävissä?

Lisätäkseni tietoja vielä, niin viidenteen reikään hyvin hiljaa puhallettaessa kuuluu noin puolisävelaskelta korkeampi kuin neljännestä reijästä vaikka sen pitäisi nimenomaan olla sävelaskeleen korkeampi. Kun puhaltaa suht normaalillakin voimalla, niin kuuluu se neljännenkin reijän sävel.
Turpahöylääjä
15.04.2012 12:38:55
L3fti: Ostin juuri käytetyn, vanhan kromaattisen harpun, Hohner Chromonika II, ja 5. reijästä tuntuu kuuluvan hyvin paljon huojuva 4. reijän ääni. Kun painan sävelenkorottajaakin(Mikälie onkaan oikea termi), niin sama homma. Vika on vain 5. reijässä.
Meneekö se ääni jostain syystä 4. reikään harpun sisällä vai onko se vain hyvin epävireessä? Onko mitään tehtävissä?

Lisätäkseni tietoja vielä, niin viidenteen reikään hyvin hiljaa puhallettaessa kuuluu noin puolisävelaskelta korkeampi kuin neljännestä reijästä vaikka sen pitäisi nimenomaan olla sävelaskeleen korkeampi. Kun puhaltaa suht normaalillakin voimalla, niin kuuluu se neljännenkin reijän sävel.

Kromaattisten harppujen yleisin viritysmalli on sellainen, että sävelasteikko toistuu aina neljän reiän välein. Tämä aiheuttaa sen, että 4. reiän puhallussävel (normaalisti C) toistuu 5. reiän puhallussävelenä, koska asteikko alkaa alusta (asteikon viimeisen reiän kohdalla puhallus- ja imusävelten järjestys muuttuu niin että imusävel onkin matalampi). Näin ollen myös 8 ja 9 reikien puhallussävelten pitäisi olla samat. Ja koska napilla sävel korottuu aina sen puolisävelaskelta, ovat myös C#-sävelet samat näissä asteikkotaitteissa. Kyseessä ei siis ole vika, vaan ominaisuus. Asteikkoa soitettaessa toinen noista puhallussävelistä pitääkin ohittaa. Itselleni luontevammalta tuntuu hypätä 4. reiän imusävel H:sta 5.:n puhallus C:hen.

Tuohon hyvin hiljaa puhallettavaan puolisävelaskel-eroon en keksi muuta selitystä kuin sen, että 'slideri' on jotenkin vioittunut ja toiselle kielistölle pääsee vuotamaan ilmaa, vaikket painakaa nappia. Sillä kuten sanottu, napilla 5. reiästä kuuluukin tulla puolisävelaskelta korkeampi ääni.

Äänen huojuvuuteen tuli vielä sellainen mieleen, että kannattaa olla taitekohdassa tarkkana, ettei puhalla epähuomiossa sekä 4. että 5. reikään. Tämän olen huomannut aiheuttavan huojuvan äänen, kun harpun kielet eivät ole täsmälleen samassa vireessä :P Muutoin äänen ei pitäisi huojua, koska se tulee yhdestä kielestä, eikä yksittäisen äänen pitäisi huojua ennen kuin se soitetaan yhtäaikaa jonkun toisen kanssa.
L3fti
15.04.2012 17:21:38
Turpahöylääjä: Kromaattisten harppujen yleisin viritysmalli on sellainen, että sävelasteikko toistuu aina neljän reiän välein. Tämä aiheuttaa sen, että 4. reiän puhallussävel (normaalisti C) toistuu 5. reiän puhallussävelenä, koska asteikko alkaa alusta (asteikon viimeisen reiän kohdalla puhallus- ja imusävelten järjestys muuttuu niin että imusävel onkin matalampi). Näin ollen myös 8 ja 9 reikien puhallussävelten pitäisi olla samat. Ja koska napilla sävel korottuu aina sen puolisävelaskelta, ovat myös C#-sävelet samat näissä asteikkotaitteissa. Kyseessä ei siis ole vika, vaan ominaisuus. Asteikkoa soitettaessa toinen noista puhallussävelistä pitääkin ohittaa. Itselleni luontevammalta tuntuu hypätä 4. reiän imusävel H:sta 5.:n puhallus C:hen.

Tuohon hyvin hiljaa puhallettavaan puolisävelaskel-eroon en keksi muuta selitystä kuin sen, että 'slideri' on jotenkin vioittunut ja toiselle kielistölle pääsee vuotamaan ilmaa, vaikket painakaa nappia. Sillä kuten sanottu, napilla 5. reiästä kuuluukin tulla puolisävelaskelta korkeampi ääni.

Äänen huojuvuuteen tuli vielä sellainen mieleen, että kannattaa olla taitekohdassa tarkkana, ettei puhalla epähuomiossa sekä 4. että 5. reikään. Tämän olen huomannut aiheuttavan huojuvan äänen, kun harpun kielet eivät ole täsmälleen samassa vireessä :P Muutoin äänen ei pitäisi huojua, koska se tulee yhdestä kielestä, eikä yksittäisen äänen pitäisi huojua ennen kuin se soitetaan yhtäaikaa jonkun toisen kanssa.

Eli siis käytännön syistä laitetaan asteikon aloitusnuotti puhallettavaksi.. Tämä hyvä tietää, etten siitä ainakaan ole viemässä korjattavaksi. Ja siis viidennen pitäisi olla sama puhallusnuotti kuin neljännessä? Näiden tietojen perusteella nyt voisin päätellä että se slaideri(kö?) siinä 5. reijässä on jotenkin viottunut, kun nyt tarkkana kuuntelin, niin juuri se korotettu nuotti soi samaan aikaan ja nappia painamalla korotettu tulee päälimmäiseksi, mutta se perusnuotti silti kuuluu sieltä aiheuttaen ikävän riitasoinnun.

Onkos tähän nyt jotain kotikonstia jolla saisi korjattua, vai olisiko parempi ihan huoltoon viedä?
Turpahöylääjä
16.04.2012 17:35:04
L3fti: Onkos tähän nyt jotain kotikonstia jolla saisi korjattua, vai olisiko parempi ihan huoltoon viedä?

Luultavasti harppusi etuosa on kiinni ruuveilla reunoilta. Jos irrotat ruuvit, saat 'etupaneelin' irti, minkä seurauksena myös slideri lähtee irti. En suoranaisesti tunne tuota harpputyyppiä, joten teen oletuksen omani perusteella. Omassa Seydelin Chromatic De Luxessa slideri on ikään kuin omassa kuoressaan etupaneelin takana, eli se koostuu oikeastaan kolmesta osasta: itse reiällisestä levystä ja kahdesta 'kotelon' puolikkaasta levyn ympärillä. Eli jos (kun?) purat harppusi, saatat joutua hieman kikkailemaan kokoamisen kanssa. Joka tapauksessa purkamalla saat selville millaisessa kunnossa slideri on. Mikäli se on vääntynyt yms, voit tietysti kokeilla muotoilla sen tasaiseksi. Jos taas mitään vikaa ei selviä, voi olla parempi kysyä ammattilaiselta. Kannattaa kuitenkin ensin purkaa harppu itse (kuoria ei siis välttämättä tarvitse irrottaa, mutta voi sekin olla mielenkiintoista ;), koska samalla opit myös tuntemaan sen toimintaperiaatteita paremmin :)
L3fti
16.04.2012 19:56:20
Turpahöylääjä: Luultavasti harppusi etuosa on kiinni ruuveilla reunoilta. Jos irrotat ruuvit, saat 'etupaneelin' irti, minkä seurauksena myös slideri lähtee irti. En suoranaisesti tunne tuota harpputyyppiä, joten teen oletuksen omani perusteella. Omassa Seydelin Chromatic De Luxessa slideri on ikään kuin omassa kuoressaan etupaneelin takana, eli se koostuu oikeastaan kolmesta osasta: itse reiällisestä levystä ja kahdesta 'kotelon' puolikkaasta levyn ympärillä. Eli jos (kun?) purat harppusi, saatat joutua hieman kikkailemaan kokoamisen kanssa. Joka tapauksessa purkamalla saat selville millaisessa kunnossa slideri on. Mikäli se on vääntynyt yms, voit tietysti kokeilla muotoilla sen tasaiseksi. Jos taas mitään vikaa ei selviä, voi olla parempi kysyä ammattilaiselta. Kannattaa kuitenkin ensin purkaa harppu itse (kuoria ei siis välttämättä tarvitse irrottaa, mutta voi sekin olla mielenkiintoista ;), koska samalla opit myös tuntemaan sen toimintaperiaatteita paremmin :)

Ongelma löytyi heti kun vaan avasinkin. Puuosa haljennut lähes kokonaan sen reijän kohdalta. Ajattelin että sitä voisi jollain komponenttiliimalla paikata. Päättelin että ei kovin suurta vaikutusta itse ääneen tekisi vaikka ei täydellisen sileätä tulosta saisikaan, kun kerran se nuotti tietääkseni syntyy siitä metalliosasta? Se kuitenkin hieman hankala saada ihan kunnolla, kun ne sisimmät metalliosat juuri jollain niiteillä kiinni eikä niitä tohdi siitä alkaa irrottelemaan.
Roku
16.04.2012 21:59:44 (muokattu 16.04.2012 22:01:57)
Turpahöylääjä
20.04.2012 16:21:29
L3fti: Ongelma löytyi heti kun vaan avasinkin. Puuosa haljennut lähes kokonaan sen reijän kohdalta. Ajattelin että sitä voisi jollain komponenttiliimalla paikata. Päättelin että ei kovin suurta vaikutusta itse ääneen tekisi vaikka ei täydellisen sileätä tulosta saisikaan, kun kerran se nuotti tietääkseni syntyy siitä metalliosasta? Se kuitenkin hieman hankala saada ihan kunnolla, kun ne sisimmät metalliosat juuri jollain niiteillä kiinni eikä niitä tohdi siitä alkaa irrottelemaan.

Jep, liima on ok, kunhan kestää vettä, eikä päädy kieliin ;) Hyvä, että vika selvisi!
L3fti
21.04.2012 00:59:00
Turpahöylääjä: Jep, liima on ok, kunhan kestää vettä, eikä päädy kieliin ;) Hyvä, että vika selvisi!

Jooh... Siinähän tietysti kävi niin että hieman tuota sattui viidennen reijän siihen perussävelen kieleen menemään nähtävästi, kun ei tarpeeksi tarkkana ollut ja tuloksena, että ei siis soi. Kieli vaikuttaa kyllä olevan vapaana muuten, mutta taitaa ottaa sitten jostakin kohtaa kiinni ikävästi, ettei pääse värähtelemään. Pitäsköhän sitä ammattimiehen puheille vai onko se nyt jo pilalla vai mitäköhän sitä...?
Turpahöylääjä
21.04.2012 23:37:06
L3fti: Jooh... Siinähän tietysti kävi niin että hieman tuota sattui viidennen reijän siihen perussävelen kieleen menemään nähtävästi, kun ei tarpeeksi tarkkana ollut ja tuloksena, että ei siis soi. Kieli vaikuttaa kyllä olevan vapaana muuten, mutta taitaa ottaa sitten jostakin kohtaa kiinni ikävästi, ettei pääse värähtelemään. Pitäsköhän sitä ammattimiehen puheille vai onko se nyt jo pilalla vai mitäköhän sitä...?

Noniin! :D Pääset siis purkamaan koko laitteen! Ei muuta kuin kuoret irti ja koitat jollain rapsia liiman pois. Saattaa tietysti olla, ettei se onnistu ilman kielilevyjen irrottamista, mutta se toisaalta johtaa ilmatiiviyden kärsimiseen, jos levyt ovat tosiaan vain nauloilla kiinni.. Jos ei meinaa onnistua, niin eikai siinä auta kun viedä huoltoon. Tosin kyllä sielläkin luultavasti joutuvat ne naulat irrottamaan ;) Koitahan pärjätä!
juhakki
25.04.2012 19:14:33 (muokattu 25.04.2012 19:16:00)
Miten ihmeessä siellä kieliblokkauksella voi bendata? Oon tässä yrittänyt päästä kiinni koko tekniikan ideasta, mutta tuntuu, että siinähän katoaa koko tuntuma harppuun..muutenkin tuntuu, että menee heti "hilipatipippaa" soitoksi jos alkaa kielen kans värkkäämään ja harppu on kohta sylkeä täynnä :D Ehkä pitää vaan harjoitella lisää ja yrittää hoksata se juju? Kovasti olen noita esim. Gussowin videoita katsoa aiheesta, mutta ei tunnu aukeavan mulle ainakaan vielä
No niin on taas!
Turpahöylääjä
25.04.2012 22:44:25
juhakki: Miten ihmeessä siellä kieliblokkauksella voi bendata? Oon tässä yrittänyt päästä kiinni koko tekniikan ideasta, mutta tuntuu, että siinähän katoaa koko tuntuma harppuun..muutenkin tuntuu, että menee heti "hilipatipippaa" soitoksi jos alkaa kielen kans värkkäämään ja harppu on kohta sylkeä täynnä :D Ehkä pitää vaan harjoitella lisää ja yrittää hoksata se juju? Kovasti olen noita esim. Gussowin videoita katsoa aiheesta, mutta ei tunnu aukeavan mulle ainakaan vielä

Jos sinulla on varma bendaus huulitekniikalla, niin kyllä se hakemalla löytyy! Pahemmin en ole kielitekniikkaan perehtynyt, mutta joskus kokeilin onnistunko bendaamaan sillä, ja kyllä se onnistui. Tosin paljon hankalampaa se oli, ja vaikeampi kontrolloida. Ei myöskään tainnut ihan kaikista rei'istä onnistua. Varmaankin helpoin on lähteä hakemaan samanlaista fiilistä millainen on huulitekniikalla bendatessa. Suun muotoa/ilmavirran suuntaahan siinä pitää saada muutettua irrottamatta kuitenkaan kieltä harpusta.
Sergei Fallinen
26.04.2012 15:22:40 (muokattu 26.04.2012 15:23:49)
Kun mä opin vähän paremmin bendaamaan ensin huulitekniikalla niin se onnistui lähes samalla tavalla myös kieliblokil, mitä nyt isommat bendit alkuun hieman haastavampia jne. Mutta ei ihmeempiä ongelmia. Ja sen tarkemmin huuliharpputekniikoita ei kyllä pysty sanallisesti selittämään.
SusuKa
30.04.2012 17:53:41
Ois veri kiva tietää että onko semmonen tremologinen C#m huuliharppu jossa on 21 päällekkäistä reikää mistää kotosin? Ku oon ostanu semmosen ja oikeastaan mistää ei löyvy ohjeita semmosen soittamiseen... :(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)