Aihe: Miten lavan korjaus vaikuttaa Gibsonin jälleenmyyntihintaan?
1 2 3 4
loner
27.03.2012 11:05:21
Ostajista se karsii 90% pois ihan periaatteesta vaikka olisi miten hyvin tehty. Itse kuulun tuohon 90%:iin. Olen kyllä käynyt testaamassa muutamaa Les Paulia joissa myyjä ei "muistanut" erikseen mainita, että lapa liimattu uudelleen. En itse ostaisi millään hinnan pudotuksella em soitinta.
Numb
27.03.2012 11:06:11

loner: Ostajista se karsii 90% pois ihan periaatteesta vaikka olisi miten hyvin tehty.

Erinomaista tietää. Voipi mahdollisissa ostoaikeissa prässätä hintaa alaspäin, kun mua ei niin moinen haittaa :)
Terv. Kikki Hiiri
hallu
27.03.2012 11:26:02
loner: Ostajista se karsii 90% pois ihan periaatteesta vaikka olisi miten hyvin tehty. Itse kuulun tuohon 90%:iin. Olen kyllä käynyt testaamassa muutamaa Les Paulia joissa myyjä ei "muistanut" erikseen mainita, että lapa liimattu uudelleen. En itse ostaisi millään hinnan pudotuksella em soitinta.

Ei varmasti myöskään paljoa herätä luottamusta, että moinen asia on unohtunut mainita. En nimittäin itsekään uskaltaisi ostaa sellaiselta myyjältä, joka heti tuoreeltaan jää kiinni epärehellisyydestä.

Ymmärrän tunteesi hyvin. Voit vain kuvitella kuinka ahdistunut itse olin viisitoista vuotta sitten kun kitara oli vielä uusi ja lapa oli napsahtanut poikki. Omalla kohdallani pelkoa on hälventänyt, kun olen omin silmin nähnyt että se korjaus ei meinaa mitään käytön kannalta. Jälleenmyyntiarvoon se vaikuttaa ja tietenkin sitä voi kaupata vain sille jäljelle jäävälle kymmenelle prosentille mahdollisia ostajia, mutta toisaalta en ole kitaraani myymässä niin en vielä ahdistu tuostakaan seikasta.

Itse kyllä uskaltaisin ostaa LesPaulin jossa kaula on korjattu, mutta tietenkin yrittäisin sen verukkeella tinkiä hintaa.... tai en tiedä, se riippuu pitkälti siitä minkälainen se kitara on muuten. Sanotaanko, että itse laittaisin esimerkiksi nauhojen kuluneisuudelle enemmän painoa, kun sille onko kaula joskus korjattu. Nimittäin tuo Gibsonin nauhanpääkanttaus tekee sen, että nauharemontti tuohon kitaraan on astetta konstikkaampi. En ole kylläkään puhunut soitinkorjaajan kanssa kuinka paljon se maksaisi ja onko nauhanpääkanttaus ylipäätään mahdollista säilyttää/palauttaa nauharemontissa. Omassa kitarassani nauhat on vielä hyvässä kunnossa ja hiominen varmaan on riittävä toimenpide ensimmäisessä rempassa. Jos käytettyä olisin ostamassa, niin nauhat ja kanttaukset varmaan tutkisin aika tarkkaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Numb
27.03.2012 11:53:34

hallu: Gibsonin nauhanpääkanttaus tekee sen, että nauharemontti tuohon kitaraan on astetta konstikkaampi. En ole kylläkään puhunut soitinkorjaajan kanssa kuinka paljon se maksaisi ja onko nauhanpääkanttaus ylipäätään mahdollista säilyttää/palauttaa nauharemontissa.

On mahdollista säilyttää, mutta teettää enemmän työtä eli maksaa enemmän.
Terv. Kikki Hiiri
rheinone
27.03.2012 11:55:29
loner: Ostajista se karsii 90% pois ihan periaatteesta vaikka olisi miten hyvin tehty. Itse kuulun tuohon 90%:iin. Olen kyllä käynyt testaamassa muutamaa Les Paulia joissa myyjä ei "muistanut" erikseen mainita, että lapa liimattu uudelleen. En itse ostaisi millään hinnan pudotuksella em soitinta.

Voisin melkein sanoa että ennen tätä keskustelua kuuluin minäkin tuohon 90%:n mainstreamiin. Tästä ketjusta sain rohkaisua hivuttautua kohti "valistunutta" 10%:n marginaalia. Kiitos teille siitä!
Mandarax
27.03.2012 12:14:02
Bändikaverilla oli myös tuossa jokin aika sitten tälläinen "normitapaus" jossa Gibsonin LP tuli telineeltä alas nokalleen ja lapa sitten tietenkin irtipoikkikatki. En olisi vauriota tutkaillessa kyllä uskonut, että tuollaisesta saa täysin uutta vastaavan soittopelin osaavissa käsissä (ja tämän viestini pointti onkin tämä OSAAVISSA KÄSISSÄ..!). Ruokangas pisti kyllä parastaan, hyvässä valossa senttien päästä tarkasteltuna en löytänyt enää korjattua katkeamiskohtaa. Ja kotivakuutus kun on kunnossa niin nehän maksaa viulut (ja kitarat).
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
hallu
27.03.2012 12:18:42
Numb: On mahdollista säilyttää, mutta teettää enemmän työtä eli maksaa enemmän.

Kiitos, tämä on hyvä tietää. Itse en tosiaan ole soitinkorjaajien kanssa vielä käynyt asiasta keskusteluja (kun se ei vielä ole kohdallani ajankohtainen asia), mutta olen lukenut joitakin keskusteluja joissa jäi sellainen kuva että kaikki korjaajat eivät itsestään selvästi tuota kanttausta säilytä ainakaan ilman erillistä sopimista. Soitinkorjaajien kotisivuilla hinnastoja tutkiessani olen huomannut, että LesPaulin nauhojen vaihto maksaa noin satasen enemmän kuin vaikkapa Stratocasterin nauhojen vaihto (varmaan juuri tuon kanttauksen takia, mutta niissä ei erikseen mainittu miten nauhojen päiden suhteen toimitaan). Tosin Erkki Tolsan kanssa jutellessani sain tietää, että Stratoissakin nauhojen vaihdon työläyteen ja kustannuksiin vaikuttaa otelaudan materiaali/pintakäsittely eli kaikkein työläin operaatio on vintagetyyppisissä vaahteraotelaudoissa, joissa lakkaus on vedetty nauhojen yli jolloin nauhojen vaihdon yhteydessä myös otelaudan lakkausta pitää korjailla.

Omasta mielestäni tuo nauhojenpääkanttaus on hyvä ominaisuus, jota en alkuun tajunnut, mutta vuosien varrella olen huomannut että sen ansiosta törröttävät nauhanpäät eivät ole koskaan LesPaulissa ongelma. Siis tietenkin jos nauhat tulee kanttauksesta läpi niin on eri asia, mutta pienestä otelaudan elämisestä kitara ei tiedä mitään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
27.03.2012 13:03:18
hallu: Sanotaanko, että itse laittaisin esimerkiksi nauhojen kuluneisuudelle enemmän painoa, kun sille onko kaula joskus korjattu. Nimittäin tuo Gibsonin nauhanpääkanttaus tekee sen, että nauharemontti tuohon kitaraan on astetta konstikkaampi.

Tuo pointti jää muuten monelta huomaamatta. Se tuo siihen kuitenkin helvetisti lisää hintaa kun niitä nauhoja aletaan vaihtamaan. Kaulankin saa korjattua edullisemmin. Ehkä kyse on siitä kun se poikkinainen lapa on tuhoasteeltaan niin totaalisen järkyttävän näköinen että se mielletään pahemmaksi asiaksi kuin se oikeasti onkaan.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Gabe
27.03.2012 13:07:21
Sitten on tietty oma osansa nämä tyypit joita näkee joskus kun lapa katkeaa ja sitten kysellään miten se remppa tehdään itse kun ei millään halua maksaa sitä pariasataa. Poikkeuksetta jälki on todella karmean näköistä.
Numb
27.03.2012 13:20:00

Gabe: Sitten on tietty oma osansa nämä tyypit joita näkee joskus kun lapa katkeaa ja sitten kysellään miten se remppa tehdään itse kun ei millään halua maksaa sitä pariasataa.

Siipimutterit, ne on aika hyvät lapakorjaukseen.
Terv. Kikki Hiiri
nannne
27.03.2012 13:21:07 (muokattu 27.03.2012 13:21:29)

Numb: Siipimutterit, ne on aika hyvät lapakorjaukseen.

Liian hifi, listanauloja, liimaa ja vähän roudarinteippiä.

Eiku, ÄHÄ!
Gabe
27.03.2012 16:27:40
Tuli muuten mieleen tuossa aikoinaan kun serkku sai ensimmäisen Lespansa ja tyylikkäästi sitten heti kotiin päästyään onnistui rysäyttämään sen lapa edellä maahan ja poikkihan se meni. Noh, kitara korjattiin asiallisesti ja kaikki meni hyvin kunnes sitten vuoden päästä se rojahti seinätelineeltä alas ja taas sama homma, kaula kahtia mutta eri kohdasta kuin tämä aiempi. Siinä vanhassa liitoskohdassa ei näkynyt jälkeäkään. Eli ei se liimattu kohta suinkaan heikoin lenkki siinä näytä olevan. Se kitara paikattiin taas sit kertaalleen samalla verstaalla ja tänään kun soittelin piruuttani niin täydellisesti toimii kuulemma vieläkin. Oli korjaaja silloin sanonut että uudelleen liimattu lapa on vahvempi koska siinä puunsyyt eivät kulje enää poikki lavan...Tiedä häntä.
Rg505bk
27.03.2012 17:25:40
Aika mielenkiintoinen tuo lista hintaa alentavista korjauksista. Itsekään en kovin mielellään laparikkoista kitaraa hankkisi. Vähän pisti silmään tuo nauharempan arvoa alentava vaikutus, ymmärrän toki jos kyse on vintage soittimesta, joka nähdään pikemminkin sijoituksena, mutta muuten soittimen soitettavuutta parantavista huoltotöistä olisin ainakin itse valmis maksamaan.
fox
27.03.2012 19:46:59

Rg505bk: Aika mielenkiintoinen tuo lista hintaa alentavista korjauksista. Itsekään en kovin mielellään laparikkoista kitaraa hankkisi. Vähän pisti silmään tuo nauharempan arvoa alentava vaikutus, ymmärrän toki jos kyse on vintage soittimesta, joka nähdään pikemminkin sijoituksena, mutta muuten soittimen soitettavuutta parantavista huoltotöistä olisin ainakin itse valmis maksamaan.

Tuo lista oli juurikin, ja nimenomaan, just vintage-kaman hinnoitteluperustesta.. Ehkä sitä en huomannu riittävästi tuossa tähdentää. Tarkoitus oli vaan suuntaa-antavia lukuja heitellä, noin pohjaksi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blues guitar
27.03.2012 20:46:17 (muokattu 27.03.2012 20:59:20)

Gabe: ?..Oli korjaaja silloin sanonut että uudelleen liimattu lapa on vahvempi koska siinä puunsyyt eivät kulje enää poikki lavan...Tiedä häntä.

Siis tekikö se siihen kokonaan uuden lavan?
Tällä periaatteella. http://m.youtube.com/#/watch?deskto … p_video&v=9BlQZiR3jKw&gl=US

Mutta jos alkuperäinen lapa liimattiin, niin miten se vaikuttaa puunsyiden suuntaan?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
27.03.2012 22:46:18
Alkuperäinen lapa muistaakseni liimattiin, mutta en muista kuinka paljon sitä sitten muokattiin siinä. Voi olla että teki uuden lavankin. Pitääpä katsoa tarkemmin kun käyn siellä suunnalla seuraavan kerran.
pekurides
27.03.2012 23:06:14

Muistakseni tuosta lapa-aiheesta oli joskus keskustelua ja silloin jotkut kertoivat että mielummin ostavan jo valmiiksi rikotun ja korjatun lespan kuin "huonosti tehdyn"orkkiksen juurikin sen takia että se lapa on valmiiksi "paranneltu"eikä mene niin helposti enää rikki.

Tämän perusteella tuota lavan korjausta pätevällä sepällä voisi melkein pitää jo hintaa nostavana tekijänä.
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
sakked
28.03.2012 00:40:20
Itelläni meni vuos sitte SGstä lapa ja vein Huttuselle. Sanoivat siellä sitä "SG-murtumaksi" =) Itteä ei haittaa yhtään toi murtuma ku se on nyt korjattu. Kosmeettista haittaa vaan... Mun mielestä toi vaa tuo ROCK N ROLL BIAAATCHES henkeä kitaraan.
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa." - Kyösti Pöysti
blues guitar
28.03.2012 05:33:41 (muokattu 28.03.2012 05:37:58)

Little Savage: Tässä kuva saman kitaran lavasta
http://www.thomann.de/fi/media_bdbviewer_AR_275569.html?image=12

Huonosti tehty kaularemontti -50%

Kitaran hinta ehjällä lavalla 14444€
Aika halpaa : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)