Aihe: Multieffektipedaali vai rivi pedaaleja?
1 2 3 4 5
jarkki
26.03.2012 16:12:50
Hiukan vielä offia ... oletko kokeillut siirtää efektien paikkaa 11 räkissä ? Miten vaikuttaa lopputulokseen ?
Ukkovaari
26.03.2012 17:34:17 (muokattu 26.03.2012 17:38:02)
jarkki: Hiukan vielä offia ... oletko kokeillut siirtää efektien paikkaa 11 räkissä ? Miten vaikuttaa lopputulokseen ?

Efektien paikkaa on tullu siirrettyä ties kuin monta kertaa ja jo heti alusta muokkasin ensimmäisinä niiden tehdassoundien paikkaa juurikin myös efektien paikan suhteen esim. mä yleensä tykkään laittaa ketjussa viimeisiksi delay - reverb (tuossa järjestyksessä) mutta tuon järjestyksen olen mm. rikkonut siten, että olen laittanut noiden väliin mm. choruksen.

Säröt mulla on myös yleensä heti alussa wha/volumen jälkeen, compura on yleensä myös alussa ja ennen särjöjä mutta kyllä olen tuonkin paikkaa sitten laittanut jopa aika loppuunkin.

Ulkoiset pedaalit ovat tuossa mulla 11R:n efektiloopissa ja tuon efektillopinkin paikkaa on tullu vaihdeltua ennen ja jälkeen amp/cab tai mm. ihan alkuun (mulla kun on erillisissäkin mm. säröjä 2 kpl, compur, EQ, Octaver, Flanger ja Chorus sekä Wahi niin tuloksena on jos jonkin näköistä soundia ja välillä ihan piruuttaan vaikkapa 11R:n oman choruksen lisäksi pedaaliboardin chorus :).

Niin ja melkein unohtui mainita eli efektien paikoilla on merkitystä niin kuin pitääkin eli vaikutuksen soundiin kuulee selvästi jos efektiä laittaa paikasta toiseen ja lennostahan sitä soundia kivasti sitten kuulee miten muuttuu kun efektejä liikuttaa.

Edit: 11R:ssä ei ole pilvin pimein efektejä mutta ne mitkä siellä ovat on mun mielestä hyviä, se mitä tuolla ei ole niin voi hyvinkin ryydittää erillisillä pedaaleilla tuon efektiloopin kautta ja Protarissahan on sitten vaikka mitä kivaa efektiä ym. jolla voi sitten tietsikan avulla soundia ryydittää lisää jos tarvetta.
skebab
26.03.2012 20:42:06
Numb: Toisekseen, mun efektitarpeet ovat varsin vähäiset. Lähinnä käytän phaseria, ja joskus vähän wahia :)

Muutamaa "väyrystä" olen koittanut ottaa käyttöön, mutta juuri tuo phaser on ollut kaikissa luvalla sanoen onneton. Siihen kun lisätään, että eihän niistä papparaiselle kunnon särötkään irtoa, niin "irtospeduilla" mennään hautaan saakka ;)
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Confidentum
26.03.2012 22:21:39
Mikäs näistä multivatkuleista olisi sellainen, jolla saisi esim kaksi delaytä peräkkäin..siis lyhyt ja pitkä pötköön, vai onko niissä vain yksi valittavissa.
Confidentum
26.03.2012 22:44:13
Jyrken: Axe FXllä kuulemma onnistuu ihan kaikki, uskon että tuokin siis. Taitaa halvemmista laitteista puuttua tämmönen, usein kun efektit on tosiaan jaettu muutamaan kategoriaan joista valitaan max. 1 jokasesta kerrallaan.

Pitäis vissiin itse koota yhteen peltilootaan irtospeduista semmonen oma valikoima ja tehdä oma multsari...semmonen carl martin quattron tyylinen. Ei sitä loppupeleissä kovin montaa efektiä tarvi
skebab
27.03.2012 09:04:23
Confidentum: Pitäis vissiin itse koota yhteen peltilootaan irtospeduista semmonen oma valikoima ja tehdä oma multsari...semmonen carl martin quattron tyylinen. Ei sitä loppupeleissä kovin montaa efektiä tarvi

Tuotahan kutsutaan pedaalilaudaksi, jollaisia aika monet ammattimuusikot käyttävät ;)

No vakavasi - kyllä irtospedeillä saa parhaan "multiefektin", kunhan on joku loopperi, millä saa kertapolkaisulla useamman spedun päälle/pois päältä, ettei homma mene ihan Hegulin steputteluksi (ikämiehet ja -naiset varmaan muistavat vielä Hegulin). Ja jos joku soundi ei miellytä, niin sen voi aina vaihtaa.
oiva tumpeloinen
27.03.2012 09:15:31
Confidentum: Mikäs näistä multivatkuleista olisi sellainen, jolla saisi esim kaksi delaytä peräkkäin..siis lyhyt ja pitkä pötköön, vai onko niissä vain yksi valittavissa.

Taitaapi tuommonen dilsa löytyä melkein jokaisesta nykypäivän mulinexista.

Noin yleisellä tasolla noiden valinta riippuu aika pitkälti käyttötarpeesta. En suoriltaan sanoisi kumpaakaan toista paremmaksi. Kovin monet lyttää multivatkaimet huonoksi soundiltaan, mutta kovin usein näissä tapauksissa soundia ei ole välttämättä itse edes kokeiltu säätää sitä minuutin päämäärätöntä selailua enempää. Toisekseen odotetaan, että 150 euron G-Major tekee saman kuin 1000+ euron spedulauta.

Kovin helposti voisi kärjistää, että monipuolisuudessa multiefektihässäkkää ei mikään pedaalilauta voita. Pedaalilaudan ilo taasen saattaa tulla esiin käyttämisen helppoutena ja joissain tapauksissa itselle sopivampana soundina.
skebab
27.03.2012 09:59:39
oiva tumpeloinen: Pedaalilaudan ilo taasen saattaa tulla esiin käyttämisen helppoutena ja joissain tapauksissa itselle sopivampana soundina.

Kyllä mulle ainakin pääasia on se "oma soundi", jota ei kyllä kallistakaan paavosta saa väännettyä. Myös tuo helppous on tärkeää - olen pyrkinyt rakentamaan laudan niin, että pedaalihin ei tarvitse koskea ollenkaan soiton aikana, eli pari dilsaa, muutama särö + perus phaser, corus, jne. ja "loopperi ohjaus" tietenkin
Exhausted
27.03.2012 10:17:18

Line6 HD 500 efektikäytössä (ei vahvistinmallinnuksena) vahvarin edessä livenä. Studiokäyttöön on sitten yksittäisiä pedaaleja, mutta kyllä HD500 yleensä toimii siihenkin. Line6 M13 on saanut monen pedaalipuristin kääntymään multilankun käyttäjäksi
tender.insanity
27.03.2012 10:47:24
Confidentum: Mikäs näistä multivatkuleista olisi sellainen, jolla saisi esim kaksi delaytä peräkkäin..siis lyhyt ja pitkä pötköön, vai onko niissä vain yksi valittavissa.

Boss GT-8:sta saa kolme delayta putkeen ja uudemmista sitten ilmeisesti sen neljä, kun efektipaikat sisältävät samat efektit.
Exhausted
27.03.2012 10:52:21

Line6 HD500 ja M13 myös mahdollistamat useamman samantyyppisen efektin käyttämisen. Vanhemmat X3 -ja XT-sarjan laitteet eivät.
Terry Pantheras
27.03.2012 11:18:21
Itse tykkään nähdä ne saundinaiheuttajat siinä jalkojen juuressa ja varsinkin kun osa omistani on suhteellisen omaleimaisia saundiltansa, niin yksittäiset pedaalit ja älykäs luupperi on mun juttuni. Saundien muokkaus on helppoa ilman valikkohelvettiä - pahimmassa tapauksessa limboa - ja onhan siinä enemmän tiettyä diy-henkeäkin kun on erilliset pedaalit. Eikä syö saundia; kaiken saa bypassattua yhdellä napin painalluksella, en huomaa saundieroa kytkeekö piuhan suoraan vahvistimeen vai onko koko paletti ketjussa mukana.
Kaikkia ärsyttää kaikki
benny
27.03.2012 14:11:57

Kolme johtoa: Virtajohto vahvistimeen, parikaapeli vahvistimen ja floorboardin välille ja piuha kitarasta vahvistimeen.

Yllättäen tämä on oikein mukava ratkaisu ja tykkään Flextone II:ta.
Ehkä joku kaunispäivä kun en muuta keksi, niin kaasutan sen DT25 + HD500 -kombon.
shitfuck inc.
Arttu_Ace
27.03.2012 14:32:11

Molempi parempi.

Itselläni on käytössä se (jo kertaalleen tässä keskustelussa jo moitittu) Bossin vanha GT-3 kotona treenaamista ja demoilua varten. Aina on oikeat volyymit eivätkä naapurit tule parvekelasituksia pitkin vittuilemaan. Tähän vois kertoa tarinan siitä kun päätin kerran äänittää Marshall Vintage Modern combolla kerrostalossa kitararaidat johonkin demoon ja kuinka naapurit tulivat kertomaan soiton kuuluvan kadulle asti. ;)

Sitten OIKEISSA bändihommissa onkin käytössä Marsut ja rivi ihan liian kalliita erillispedaaleita.

Aiemmin käytin jopa keikoilla tuota aiemmin maintsemaani Bossin multihärveliä, suoraan DI-boxin kautta PA-järjestelmään ja monitorointiin. Se oli ihan jees, kun olin kuitenkin intensiivisen säätämisen kautta löytänyt korviani miellyttävät tonet siitä Bossista. Kaksi syytä minut kuitenkin siitä ajoivat putkivahvistimien ja erillispedaalien ääreen:

1) Multihärpäkkeissä on jalkakytkimet aivan liian lähekkäin toisiaan. Minulla on kenkä kokoa 48 ja varsinkin keikoilla tuli adrenaliinipäissään tallottua vääriä kanavia päälle. Tiedättehän: massiivisen ritchiesambora-liidin sijaan päälle meneekin minimalistinen johnmayer-clean. Ja sitten steppaillaan...

2) Kamarunkkaus. 'Nuff said.

Sen verran olen kuitenkin antanut geeteelle edelleen reissukilometrejä, että se kulkee mukanani keikoille backup-järjestelmänä, jos vaikka salami iskee Marsuuni. Ja kyllähän tuo kelpasi backupiksi eräälle Laura Närhen keikallekin, kun Matti M tarjosi kaljan kitarakamoilleen edellisellä keikalla. Se onkin taas toinen tarina... :)
Kicking ass like never before!
aristoteles666
27.03.2012 16:37:26

Arttu_Ace:
1) Multihärpäkkeissä on jalkakytkimet aivan liian lähekkäin toisiaan. Minulla on kenkä kokoa 48 ja varsinkin keikoilla tuli adrenaliinipäissään tallottua vääriä kanavia päälle. Tiedättehän: massiivisen ritchiesambora-liidin sijaan päälle meneekin minimalistinen johnmayer-clean. Ja sitten steppaillaan...

:)

väärät kengät, spittarit tai teräväkärkiset bootsit.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
oiva tumpeloinen
27.03.2012 16:39:17
aristoteles666: väärät kengät, spittarit tai teräväkärkiset bootsit.

Kovin moni isojalka saapi unohtaa teräväkärkiset bootsit, jos ei halua niitä koossa 56.

Se on kyllä pakko sanoa, ettei mulla ole koskaan ollut ongelma polkea minkään lankun nappeja, vaikka kengän koko onkin suhteellisen riittävä.
Numb
27.03.2012 16:41:51

oiva tumpeloinen: Se on kyllä pakko sanoa, ettei mulla ole koskaan ollut ongelma polkea minkään lankun nappeja.

Mulla on, mutta johtuupi siitä kun samanaikaisesti ääntelen mikrofoniin.
Terv. Kikki Hiiri
jussimus
27.03.2012 17:11:54
Numb: Mulla on, mutta johtuupi siitä kun samanaikaisesti ääntelen mikrofoniin.

Tämä.

Ja mä oon aina tykännyt muutenkin siitä, että jokainen efekti on selkeästi tunnistettavissa jopa ääreisnäköä käyttäen...eli jokaisen efektin pitää selkeästi erottua omalla värillään, muodollaan, ja mielellään jopa molemmilla yhtä aikaa.

En minä jaksa arvailla pimeässä että mikä niistä multihärpäkkeen samannäkösistä nappuloista nyt olikaan dilsa, ja missä se koorus majailikaan :)

Tiedän että line6 on fiksusti läiskinyt multilankkuihinsa erivärisiä ledejä efektien mukaan, mut ei se vielä riitä..
Terry Pantheras
27.03.2012 18:54:19
aristoteles666: väärät kengät, spittarit tai teräväkärkiset bootsit.

Leningrad Cowboysin kitaristi käyttää saletisti multsareita.
Kaikkia ärsyttää kaikki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)