Aihe: Gibson Les Paul "pettymys??"
1 2 3 4 5 6 7 8 9
McNulty
26.03.2012 10:20:06
Minua ihmetyttää lähinnä se, miksi ihmiset ostavat huonoja soittimia?
Mulla on 3 ihan hyvää Gibsonin Les Paulia itselläni, joskin kaikkia olen huolellisesti testannut ennenkö olen aikoinaan markkoja tahi euroja lyönyt tiskiin.

Onko tässä nyt kyse pikemminkin tästä nykyajan "tilasin sokkona sieltä ja sieltä"?

Lopulta maksavan asiakkaan lapaseen päätyy tehtaan paketissa ollut soitin, joka on tehtaalta lähdettyään lojunut 2kk valtamerikontin uumenissa milloin pakkasessa, milloin myrskyssä tai auringon paahteessa. Sieltä se on tullut Eurooppaan missä spiderit ja trukit ovat retuuttaneet konttia edestakaisin ja kipannut rekka-auton lavetille. Siitä sitten rekalla lentokentälle tai tavaraterminaaliin odottamaan lisää logistisia ratkaisuja. Lopulta voi olla että se soitin on 6kk kiertänyt "on the road" ja sille ei ole sinä aikana tehty yhtään mitään. Lopulta se sitten lähtee uudestaan logistiselle reissulle kun verkkokauppa pistää maksetun luutun asiakkaalle. Voi olla, että siinä vaiheessa kun kitara saapuu asiakkaalle (oli sen kitaran merkki ja malli nyt mikä tahansa), sille ei ole moneen kuukauteen tehty yhtään mitään, paitsi roudattu maapallon ympäri erilaisissa olosuhteissa.

Nykyään kun kauppa haluaa maksimoida varaston kierron, niin ei niitä tuotteita jäädä leipomaan edestakaisin. Äkkiä vaan matkaan ja rahat pois maksavilta asiakkailta. Perustouhua kun halutaan minimoida kulut ja maksimoida voitot. Silloin ne kitaratehtaan omat laadunvalvontakortit ei kerro loppukäyttäjälle muuta, kuin että soitin on aikanaan tsekattu. Välimatkan tapahtumista ei ole pienintäkään tietoa.

Kannattaa siis testata mitä on ostamassa. On myös hyvä säädättää ja tehdä ns. perushuolto soittimelle kun se on oman kämpän tai treeniksen oloihin asettunut. Näin säästyy monelta hammaskalustoa kiristävältä asialta.

Ei mulla muuta...
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon osta kitara | osta basso
Gabe
26.03.2012 10:25:41
McNulty: Minua ihmetyttää lähinnä se, miksi ihmiset ostavat huonoja soittimia?
Mulla on 3 ihan hyvää Gibsonin Les Paulia itselläni, joskin kaikkia olen huolellisesti testannut ennenkö olen aikoinaan markkoja tahi euroja lyönyt tiskiin.

Onko tässä nyt kyse pikemminkin tästä nykyajan "tilasin sokkona sieltä ja sieltä"?

Tätä mä olen myös ihmetellyt monta kertaa. Ja onhan verkkokaupasta ostetuissa tuotteissakin palautusoikeus. Mä olen myös itse tosi tarkka ja nirso kun lähden kitaraa ostamaan.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Rämppy
26.03.2012 10:31:59
mitja: Tällä hetkellä firma tekee mielestäni parasta laatua sitten "kulta-ajan"..
Just näin muuten sanoivat Kitarapajallakin. Okei, ovat kitarakauppiaita, mutta silti jotenkin luotan heidän asiantuntemukseen ja rehellisyyteen. Mullakin on (tosin hyvin vaatimattomaan otantaan perustuvaa) samansuuntaista havaintoa. Muutama vuosi sitten haeskelin ES-335-kitaraa eikä tip top priimaa yksilöä tahtonut löytyä kotomaan kauppiailta. Siis ihan ookoo kitaroita, mutta ei ihan sellaisia että olisin sen pyydetyn hinnan pulittanut. Painoa kitaroilla oli enemmän kuin selkälääkääri määrää, otelaudoissa oli outoa rouheutta ja jotain muutakin PIENTÄ huomautettavaa löytyi, joten hankinta jäi silloin tekemättä. Vuonna 2010 tein sitten uuden kierroksen ja hyviä yksilöitä löytyi useammastakin puodista. Silloin tuli tehtyä kaupatkin. Just tuolloin pajalla puhuivat, että G:llä olisi menossa paras kausi sitten "kulta-aikain"...Samoin ne tuliterät yksilöt, mitä olen viime aikoin käpälöinyt, ovat vaikuttaneet oikein hyviltä. Tiedä sitten, onko Nashvillen ja Memphisin tehtaiden välillä jotain eroja laatustandardien suhteen...en todellakaan tiedä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Krice
26.03.2012 10:32:52 (muokattu 26.03.2012 10:33:20)

Rämppy: Just tuolloin pajalla puhuivat, että G:llä olisi menossa paras kausi sitten "kulta-aikain"...

Kylläpäs se laatu nyt heittelee. Kuluttajan pitäisi tietää, että milloin on menossa kultakausi.
Krice
26.03.2012 10:35:21

McNulty: Onko tässä nyt kyse pikemminkin tästä nykyajan "tilasin sokkona sieltä ja sieltä"?

Esimerkiksi Thomannilta tilaaminen on ihan järkevää (hinta, asiakaspalvelu, saatavuus), toisekseen aina ei asu sellaisella seudulla, josta löytyisi soitinliike helposti kadun varrelta.
Numb
26.03.2012 10:35:26

Krice: Kylläpäs se laatu nyt heittelee. Kuluttajan pitäisi tietää, että milloin on menossa kultakausi.

Näin se on kaikessa. Autoista esim. tiedetään, että jokin tietty vuosimalli jotain tiettyä mallia on huono, ja seuraavan vuoden hyvä.
Terv. Kikki Hiiri
Rämppy
26.03.2012 10:35:52
Krice: Kylläpäs se laatu nyt heittelee. Kuluttajan pitäisi tietää, että milloin on menossa kultakausi.

No minähän olen just semmoinen kuluttaja.
Krice
26.03.2012 10:37:33

Numb: Näin se on kaikessa.

Ei ole, esimerkiksi arvelen vahvasti, että vähänkään kalliimpi Ibanez tai Godin (myös halvemmat Godinit tietysti) on melko varma valinta laadun suhteen. Ei tarvitse hirveästi arpoa.
hallu
26.03.2012 10:40:30

No miksi ei tietäisi? ei tarvitse kuin kävellä kauppaan, niin siellä niitä on riveittäin hyllyssä senkun kokeilee, niin laadun voi ihan itse havaita. Sama pätee muuten "ei kulta ajan" gibsoneihin. Kaupasta niitä on silloinkin saanut ja voinut käydä käpistelemässä ennen ostopäätöstä. Jos ostaa verkkokaupasta niin senkun palauttaa, jos ei tykkää saamastaan kitarasta.

Nykyisin kyllä Gibsonit ovat hätkähdyttävän tasalaatuisia. Kokeilin musafasulla viitta lespaulia, niin en pystynyt havaitsemaan niissä minkäänlaista siis pienintäkään eroa keskenään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kenis
26.03.2012 10:41:12

Ei vaan kuluttajan pitää ihan itse arvioida onko se soitin itselle hyvä ja säädöt kunnossa. Ihan sama, mitä siinä lavassa lukee ja mitä vuosikertaa hyvänsä.
Musiikki on välineurheilua
Krice
26.03.2012 10:42:16

hallu: ei tarvitse kuin kävellä kauppaan

Miksi olet noin tyhmä? Kyse ei ole siitä, että pääsee aina kotikadun varren soitinliikkeeseen valikoimaan, vaan siitä, että valmistajat laittavat tehtailtaan ulos täysin luokatonta roskaa.
McNulty
26.03.2012 10:44:30
Krice: Esimerkiksi Thomannilta tilaaminen on ihan järkevää (hinta, asiakaspalvelu, saatavuus), toisekseen aina ei asu sellaisella seudulla, josta löytyisi soitinliike helposti kadun varrelta.

Tottakai, mutta kyllä tuolloin asiakkaan eli ostajan on tiedostettava se riski, että soitin on tsekkaamaton ja tulee siinä "as is" kunnossa kotiovelle. Silloin ostajan ei auta muuta kuin a) reklamoida asiasta myyjää tai b) varata omasta budjetistaan perushuollon osuus euroina.
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon osta kitara | osta basso
hallu
26.03.2012 10:49:24 (muokattu 26.03.2012 10:50:26)
Krice: Miksi olet noin tyhmä?

en minä tahallani ole tyhmä:-( yritän parhaani mukaan olla fiksu ja filmaattinen.

Kyse ei ole siitä, että pääsee aina kotikadun varren soitinliikkeeseen valikoimaan, vaan siitä, että valmistajat laittavat tehtailtaan ulos täysin luokatonta roskaa.

Jätkä on taas ihan fiiliksissä:-)

Siis oletko sitä mieltä, että Gibsonit ovat täysin luokatonta roskaa? tottakai pääsee kitaroita kauppaan kokeilemaan ja ei sitä ole pakko siihen kotikadun liikkeeseen mennä, voi mennä kauemmaskin tai tilata netistä kuten todettua.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rämppy
26.03.2012 10:52:34
Krice: Miksi olet noin tyhmä? Kyse ei ole siitä, että pääsee aina kotikadun varren soitinliikkeeseen valikoimaan, vaan siitä, että valmistajat laittavat tehtailtaan ulos täysin luokatonta roskaa.

Rauhoitus ny vähän. Alkaa tuo tunnetaso kohota. Nää on vain tavaraa.
fox
26.03.2012 10:54:32

hallu:
Nykyisin kyllä Gibsonit ovat hätkähdyttävän tasalaatuisia. Kokeilin musafasulla viitta lespaulia, niin en pystynyt havaitsemaan niissä minkäänlaista siis pienintäkään eroa keskenään.

Se omakohtainen kokemus, mitä mulla noista "hieman vanhemmistakin" on, on vähän sen suuntainen, että eipä niissä(kään) suuremmin sanomista ole. Totta kai saattaa syystä tai toisesta olla jotain "heikompia" kausia eri tehtailla, varsin hyvässä muistissa on sellainenkin seikka että eräs erittäin suuri japanilainen soitinkauppa jossain vaiheessa pudotti erään japanilaisen merkin myynnistä, koska tehtaalla oli ongelmia, ja ns. tehdaspalautuksien määrä nousi huomattavasti.
Japanilaisten kitaroitten "kulta-aika", jos niin halutaan asiaa kutsua, oli alan asiantuntijoiden mukaan 1976-85, mutta tämähän ei suinkaan tarkoita sitä, että sen jälkeenkään siellä olisi ehdoin tahdoin "täyttä skeidaa" tuotettu, ei toki!
Mutta, kuten todettua niin monta kertaa, se on ihan ite kokeiltava, onko joku kitara käypänen, ja "kaikki ehdot täyttävä".
Jenkkifoorumeilla puhuttiin joskus jostain Godinin nauhaongelmista, saattoi olla toki ihan läppää sekin, joten ei siitä sen enempiä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
26.03.2012 10:57:51

Krice: .. vaan siitä, että valmistajat laittavat tehtailtaan ulos täysin luokatonta roskaa.

Näinhän he toimivat, kurjat kutvaleet! Sillä tavalla pidetään myyntiluvut kunnossa, ja jopa niitä kasvatetaan hieman!
Vauhti kiihtyy, ja panokset kovenee..
fox
26.03.2012 10:59:55

McNulty: Tottakai, mutta kyllä tuolloin asiakkaan eli ostajan on tiedostettava se riski, että soitin on tsekkaamaton ja tulee siinä "as is" kunnossa kotiovelle. Silloin ostajan ei auta muuta kuin a) reklamoida asiasta myyjää tai b) varata omasta budjetistaan perushuollon osuus euroina.

Tähän kohtaan varmaan sopis taas se valmistuserän eli -batchin "läheisempi tarkastelu", saatais vahvistusta "luokattomalle roskalle".. ;)
jarmoyz
26.03.2012 11:11:41

Ite testasin ja kattelin Les Paulini ennen ostamista tarkkaan. Kyllä se soi sillon hyvin eikä ollut vikaa. Pari kuukautta myöhemmin sitte se e kieli rupesi pahasti särisemään ja tallaa piti nostaa ja kaulaa laittaa notkolle. Vuosi siitä niin lakkaus irtosi. Myös kitara ständi on murruttanut lakkaa pehmustettujen tukien kohdalta... Onkohan kitara niin painava että lakkaus ei kestä telineessä olemista tai lakkaus on heikko. Noh satula on vaihdettu jolloin päästiin kielen särisemisestä ja vire pitää. Lakkaus korjattu. Olen tullut siihen tulokseen että ei kannata ostaa täysin uutta kitaraa vaan ostaa mieluiten yli 2 vuotta vanha. siinä on jo puun isoin eläminen ohi ja entinen omistaja on ehkä käyttäny korjaajalla!!! :D Ite olen kummiskin kaikki nuo skitat ostanu uutena.
jii.haanpaa
26.03.2012 11:12:39
hallu: ...Nykyisin kyllä Gibsonit ovat hätkähdyttävän tasalaatuisia. Kokeilin musafasulla viitta lespaulia, niin en pystynyt havaitsemaan niissä minkäänlaista siis pienintäkään eroa keskenään.

Onko tämä hyvä vai huono asia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)