Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten lavan korjaus vaikuttaa Gibsonin jälleenmyyntihintaan?
1 2 3 4
hallu
26.03.2012 08:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta "Gibson pettymys" ketjusta tuli mieleeni, että mitenpä arvon raati arvioi LesPaulin lavan korjauksen vaikuttavan sen jälleenmyynti hintaan? ajattelin lähinnä, että pidetään perusoletuksena ammattitaitoisen soitinkorjaajan tekemään asiallista korjausta (ts. liimausta ei voi silmämääräisesti havaita ollenkaan ja röntgenilläkin vain vaivoin).
 
Otin tämän seikan itse esille edellisessä ketjussa, kun Gibsonin heikoista lavoista foorumeilla paljon puhutaan. Tuli sitten mieleen, että esimerkiksi m.netin torilla myydään Gibson LesPauleja ihan älyttömästi mutta yhtään sellaista jossa olisi lapa joskus mennyt ja korjattu, en ole myynnissä nähnyt joten pitää kysyä, että vaikuttaisiko se kitaran hintaan?
 
Itse uskon, että kunnolla tehty korjaus vain parantaa kitaran laatua (sitten siinä on ainakin yksi syy kuvio joka ei varmasti tule ratkeamaan). Soittoon sillä ei myöskään ole merkitystä. Mutta se hinta, jos kitaran haluaisi myydä? jos nyt leikitään, että perus hyväkuntoisen Gibson LesPaulin kurantti hinta käytettynä on puolitoista tonnia, niin paljonko pitäisi pudottaa hintaa jos reilusti ilmoittaisi, että lapa on katkennut ja sitten korjattu?
 
Ja mainitaan nyt ihan rehellisesti sekin, kun kuitenkin sitä mietitte, että omasta Gibsonistani on lapa katkennut uutena laukun päästyä katumaan ja se korjattiin asiallisesti. En ole kitaraani myymässä, enkä sitä tule myymään näkyvän tulevaisuuden aikana. Jos olisin myymässä kitaraani, niin kertoisin tämän asian rehellisesti mutta en olisi halukas olennaisesti hintaa alentamaan sen takia vaan mieluummin jättäisin sen sitten myymättä. Kitarani ei kuitenkaan ole nyt kaupan ja kerroin oman kantani ihan vain siksi ettei se häiritse tätä keskustelua aiheesta.
 
PS: en toivo tästä mitään uutta ketjua Gibsonin laadusta, vaan ihan asiallisia ideoita, mitä kukanenkin ajattelee tästä hinta-asiasta?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
fox
26.03.2012 09:36:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: mitenpä arvon raati arvioi LesPaulin lavan korjauksen vaikuttavan sen jälleenmyynti hintaan? ajattelin lähinnä, että pidetään perusoletuksena ammattitaitoisen soitinkorjaajan tekemään asiallista korjausta (ts. liimausta ei voi silmämääräisesti havaita ollenkaan ja röntgenilläkin vain vaivoin).
 
.. mitä kukanenkin ajattelee tästä hinta-asiasta?

 
Ei siitä tarvitse mitään henkilökohtasia HiRa (Hihasta Ravistettu) -arvioita tehdä, tuolla toisaalla on ollut pitkään tuollainen:
 
Hinnoittelun perusteet tännekin, koskien lähinnä tuota vintagemarkkinoitten hinnanmuodostusta..

2007 price guidesta seuraavia ohjeistuksia listahintoihin, jos soitin ei ole alkuperäiskuntoinen:
 
- refin -50% tai enemmän, riippuen työn laadusta
- huonosti tehty kaularemontti -50%
- merkittävä bodyn korjaus -50%
- ammattimainen uudelleen nauhoitus -5%
- lähes huomaamaton bodyn korjaus -5%
- vähäinen värin haalentuminen -5%
- merkittävä haaleneminen 25...50%

Tähän sitten toki kaikki alkuperäisosien vaihdot ym. sitä hintaa vaihtelevasti tuovat alaspäin...
 
Eiköpähän tuota voi myös näihin "uudempiin" soittimiin soveltaa. Ja huom!! Tuossa oli sitten kyseessä _huonosti_ tehty kaularemontti.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gabe
26.03.2012 09:42:09 (muokattu 26.03.2012 09:45:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Itse uskon, että kunnolla tehty korjaus vain parantaa kitaran laatua (sitten siinä on ainakin yksi syy kuvio joka ei varmasti tule ratkeamaan). Soittoon sillä ei myöskään ole merkitystä.
 
Olen sun kanssa samoilla linjoilla tässä. Ja jos ei nyt parempi niin ihan yhtä kestävä nyt kuitenkin.
 
Olen nähnyt toisinaan netissä tuollaisia myynnissä ja kyllä myyjät ainakin ovat satasen pari tiputtaneet hinnasta. Minua itseäni ostajana ei tämä ainakaan haittaisi jos se on ammattilaisen toimesta tehty. Joskus ebayssä näin kyllä aika törkeän näköisen varmaan itse tehdyn korjauksen ja sitä yritettiin myydä melkein alkuperäisellä hinnalla.
 
Eli itse uskaltaisin maksaa ihan käyvän hinnan jos myyjällä olisi esittää dokumenttia asiallisesta korjauksesta.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Puavali
26.03.2012 09:58:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: ...
 
- refin -50% tai enemmän, riippuen työn laadusta
- huonosti tehty kaularemontti -50%
- merkittävä bodyn korjaus -50%
...

 
Jos noi kolme ekaa korjausta on tehty, niin saa myydessä tunkee ostajalle satasia kouraan.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Tympee Huttunen
26.03.2012 09:59:40 (muokattu 26.03.2012 10:01:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Jos noi kolme ekaa korjausta on tehty, niin saa myydessä tunkee ostajalle satasia kouraan.
 
Prosenttilaskut uudestaan opiskeluun:) e: Aika kovalta tuntuu tuollainen 50% pudotus lavan korjaamisesta. Eikun kyseessä olikin huonosti tehty remppa.
fox
26.03.2012 10:01:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Jos noi kolme ekaa korjausta on tehty, niin saa myydessä tunkee ostajalle satasia kouraan.
 
Niin no, jos oletetaan ettei kyseessä ole kumuloituva vaikutus hintoihin? Toki, jos lukee sanatarkasti samalla "tulkiten" asiaa mieluiseksi.. (siis ostajan kannalta).. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
26.03.2012 10:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Olen sun kanssa samoilla linjoilla tässä. Ja jos ei nyt parempi niin ihan yhtä kestävä nyt kuitenkin.
 
Olen nähnyt toisinaan netissä tuollaisia myynnissä ja kyllä myyjät ainakin ovat satasen pari tiputtaneet hinnasta. Minua itseäni ostajana ei tämä ainakaan haittaisi jos se on ammattilaisen toimesta tehty. Joskus ebayssä näin kyllä aika törkeän näköisen varmaan itse tehdyn korjauksen ja sitä yritettiin myydä melkein alkuperäisellä hinnalla.
 
Eli itse uskaltaisin maksaa ihan käyvän hinnan jos myyjällä olisi esittää dokumenttia asiallisesta korjauksesta.

 
No juu, multa unhtui hymiöt tusta aikaisemmasta kommentistani:-) ei nyt ihan paremmaksi muutu, mutta en katso sen huonontavan soitinta työkaluna. Joo satasta tai paria mietin itsekin, että sitä hintaa pitäisi laskea kohtuuden nimissä. Tietenkin käytetty kitara on kokonaisuus ja ostaja arvioi sitä kokonaisuutena ja siksi yksittäisen seikan vaikutus kokonaishintaan pikkuisen vaihtelee.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Numb
26.03.2012 10:11:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu ...käytetty kitara on kokonaisuus ja ostaja arvioi sitä kokonaisuutena ja siksi yksittäisen seikan vaikutus kokonaishintaan pikkuisen vaihtelee.
 
Juurikin näin. Itseäni esimerkiksi ei hyvin tehty lapakorjaus mietitytä, jos soitin muuten pelaa. Mutta totta kai pidän sitä syynä maksaa instrumentista vähemmän :) Se on sitten neuvottelun tulos kuinka paljon vähemmän.
 
Terv. Kikki Hiiri
rheinone
26.03.2012 10:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ei siitä tarvitse mitään henkilökohtasia HiRa (Hihasta Ravistettu) -arvioita tehdä, tuolla toisaalla on ollut pitkään tuollainen:
 
Hinnoittelun perusteet tännekin, koskien lähinnä tuota vintagemarkkinoitten hinnanmuodostusta..

2007 price guidesta seuraavia ohjeistuksia listahintoihin, jos soitin ei ole alkuperäiskuntoinen:
 
- huonosti tehty kaularemontti -50%
 
Eiköpähän tuota voi myös näihin "uudempiin" soittimiin soveltaa. Ja huom!! Tuossa oli sitten kyseessä _huonosti_ tehty kaularemontti.

 
Kun tällä säännöllä itsekin olen kaularempattuja kepukoita Torilla katsellut, olen miettinyt että erittäin hankalaa niitä on myydä. Hintapyynnöt ovat olleet tähän nähden aika kovia. Ja mikä arveluttavinta, melko suuri hintahaarukka jää kinaamiselle, onko remppa tehty huonosti vai ammattitaidolla. Kuka sen rempan laadun sitten osaa arvioida? En minä ainakaan.
 
Numb
26.03.2012 11:01:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Kuka sen rempan laadun sitten osaa arvioida? En minä ainakaan.
 
Itte arvioin niin, että jos ei kattomatta tiedä, että on ollut poikki, niin on rakenteellisesti hyvin tehty. Ulkonäöllisesti hyvin tehty on sitten sitä, ettei se erotu kovin paljoa.
 
Terv. Kikki Hiiri
fox
26.03.2012 11:04:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Kun tällä säännöllä itsekin olen kaularempattuja kepukoita Torilla katsellut, olen miettinyt että erittäin hankalaa niitä on myydä. Hintapyynnöt ovat olleet tähän nähden aika kovia. Ja mikä arveluttavinta, melko suuri hintahaarukka jää kinaamiselle, onko remppa tehty huonosti vai ammattitaidolla. Kuka sen rempan laadun sitten osaa arvioida? En minä ainakaan.
 
Juu, ei tuo ollut mikään "yleissitova" hinnasto ollenkaan, Hallu kun kysyi, niin laitoin tuon vintageskebojen hinnanmäärityslistan tuohon. Ihan "tämän päivän" soittimista tuo ei suinkaan tarkoita, että automaattisesti lähtis puolet pois.. tai no, huonosta ja päivv**a tehdystä rempasta voi kyllä, tai olis ainakin syytä..
Niin että kuka arvioi? Itse näkisin, että jos sen on asiansa osaava soitinkorjaaja esimerkiksi tehnyt, ja ennen kaikkea se lälki on sellasta, ettei sitä välttämättä edes huomaa, se on aivan asiallinen, jolloin se hinnanpudotuskaan ei välttämättä ole kovinkaan suuri. Ei se todella hyvin ja ammattitaidolla tehty remppa edes noissa vintagesoittimissa noin paljoa vähennä hinnasta.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
26.03.2012 11:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten tuossa jo mainittiinkin niin lavan korjaamisessa on kaksi tärkeää pointtia:
1. rakenne (vireenpitävyys yms. rakenteelliset asiat kunnossa)
2. ulkoasu (liimasauman viimeistely, maali ja/tai lakka yms.)
 
Rakenteellisesti lavan tulee olla suorassa, eli monen "hutiloijan" jäljiltä lapa saattaa olla liimattu aavistuksen vinoon tai "propellille". Nämä huomaa ihan silmämääräisesti, aivan kuten otelaudan kieroutumisen tms.
 
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon osta kitara | osta basso
rheinone
26.03.2012 11:14:49 (muokattu 26.03.2012 11:22:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Juu, ei tuo ollut mikään "yleissitova" hinnasto ollenkaan, Hallu kun kysyi, niin laitoin tuon vintageskebojen hinnanmäärityslistan tuohon. Ihan "tämän päivän" soittimista tuo ei suinkaan tarkoita, että automaattisesti lähtis puolet pois.. tai no, huonosta ja päivv**a tehdystä rempasta voi kyllä, tai olis ainakin syytä..
 
Tulee mieleen vähän aikaa sitten Torilla pitkään köllötellyt SG '61 RI, jossa oli kaula röytämällä rempattu. Muistaako kukaan? Hintapyyntö laski aina kahden viikon välein 10 eur eikä koskaan päästy lähellekään tota -50% hintaa. Meniköhän koskaan kaupaksi... E: Taisi myyjä todeta että liian hyvä soittopeli myytäväksi. Ei ainakaan enää oo Torilla.
 
Niin että kuka arvioi? Itse näkisin, että jos sen on asiansa osaava soitinkorjaaja esimerkiksi tehnyt, ja ennen kaikkea se lälki on sellasta, ettei sitä välttämättä edes huomaa, se on aivan asiallinen, jolloin se hinnanpudotuskaan ei välttämättä ole kovinkaan suuri. Ei se todella hyvin ja ammattitaidolla tehty remppa edes noissa vintagesoittimissa noin paljoa vähennä hinnasta.. ;)
 
Tarkoittaako tää käytännössä sitä että ostaja kyselee rempan tehneen soitinkorjaajan nimen ja vertailee sitä johonkin luthier-matrikkeliin jos ei nimi kuulosta omaan eikä kavereiden korvaan tutulta?
 
rheinone
26.03.2012 11:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Itte arvioin niin, että jos ei kattomatta tiedä, että on ollut poikki, niin on rakenteellisesti hyvin tehty. Ulkonäöllisesti hyvin tehty on sitten sitä, ettei se erotu kovin paljoa.
 
Eikö kaularemonttia muka pysty sössimään niin että liitos ratkeaa rasituksesta myöhemmin vaikka työ päällisin puolin näyttää siistiltä ja suoralta?
 
Gabe
26.03.2012 11:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: onko remppa tehty huonosti vai ammattitaidolla. Kuka sen rempan laadun sitten osaa arvioida? En minä ainakaan.
 
Tässä kohtaa mä tosiaan ostajana haluaisin nähdä jonkun kuitin tms. mistä näkee korjaajan nimen, sit katsoisin yleisilmettä että miten huolella se liitos on tehty... ja testaus tietty. Olen nähnyt aika upeita liitoksia missä pitää ihan katsomalla katsoa että sen saumakohdan löytää siitä.
 
Ja kuten yllä on todettu niin osiensa summa se käytetty kitarakin on. Ennemmin hyvin ja huolella pidetty kitara johon on tehty huolellinen kaularemppa kuin huonosti pidetty yksilö missä kaula on ehjä.
 
Oma asiansa on sitten tosiaan nämä vitage/keräily kitarat joihin tietty voimakkaammin vaikuttaa kaikki nämä. Mutta aloittajan mainitsemaan uudehkoon 1500€ kitaraan tuskin nyt niin paljon.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Numb
26.03.2012 11:42:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Eikö kaularemonttia muka pysty sössimään niin että liitos ratkeaa rasituksesta myöhemmin vaikka työ päällisin puolin näyttää siistiltä ja suoralta?
 
Voi, mutta sitä ei tiedä kukaan. Jos työ näyttää asialliselta ja siistiltä, niin munsta on ihan järkevä oletus, että se on tehty kunnolla.
 
Terv. Kikki Hiiri
Gabe
26.03.2012 11:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Tulee mieleen vähän aikaa sitten Torilla pitkään köllötellyt SG '61 RI, jossa oli kaula röytämällä rempattu. Muistaako kukaan?
 
Tarkoittaako tää käytännössä sitä että ostaja kyselee rempan tehneen soitinkorjaajan nimen ja vertailee sitä johonkin luthier-matrikkeliin jos ei nimi kuulosta omaan eikä kavereiden korvaan tutulta?

 
Joo mä muistan :) se oli aika karsean näköinen. Käytännössä joo, voi ainakin varmistaa sen korjaajan ammattitaidon/koulutuksen jne.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
mvirta
26.03.2012 12:02:43 (muokattu 26.03.2012 12:07:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä korjautin Nevalaisella joskus yhden Les Paulin, ja korjaus on todellakin niin hyvin tehty että vaikka tietää tarkkaan mistä kohdasta se napsahti, ja vaikka kaula on vain läpikuultavasti lakattu ja sävytetty, ei edes lampun alla viiden sentin päästä katsottuna voi nähdä että koskaan olisi mitään tapahtunut.
 
Syyt jatkuvat nätisti eikä lakka peilaa.
 
Kysäisin myös että paljonkohan tämä nyt sitten kitaran arvoa laskee niin vastaus oli että "Kun minä sen korjaan niin arvo ei laske penniäkään".
 
No, toki se hiukan laskee mutta varmasti tekijän nimi vaikuttaa kuten joku aikaisemmin totesikin. Ja ilman muuta asia pitää myytäessä ilmoittaa vaikka näkyviä jälkiä ei jäänytkään.
 
E:Omakuvissa korjattu lapa. Ei se irtipoikki ollut mutta aika perinteinen headstock crack kuitenkin.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
rheinone
26.03.2012 12:13:12 (muokattu 26.03.2012 12:17:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mvirta: Omakuvissa korjattu lapa. Ei se irtipoikki ollut mutta aika perinteinen headstock crack kuitenkin.
 
Joo, ei siis mitään tsäänssiä huomata koskaan mitään tapahtuneen.
 
E: Täytyykin pistää toi sun kuva talteen referenssiksi, jos joskus joutuu kinaamaan minkä näköinen on ammattitaidolla tehty kaulakorjaus.
 
Gabe
26.03.2012 12:21:47 (muokattu 26.03.2012 12:22:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mvirta: E:Omakuvissa korjattu lapa. Ei se irtipoikki ollut mutta aika perinteinen headstock crack kuitenkin.
 
Tuossapa tosiaan mainio esimerkki laadukkaasta korjauksesta. Nimekäs ammattimies korjannut ja hyvä työnjälki. Ei tuo kyllä juurikaan jälleenmyyntihintaa mun kohdallani laskisi.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «