Aihe: Esimerkkisettiä..mitä lisää?
1 2
Karhukoira74
25.03.2012 19:07:39

stnprkl: Tää on nyt jo pelkästään tällä palstalla varmaan kolmas sadas aihe missä kysellään josko kompuralla ja/tai gatella pääsee kierroista eroon. Ei pääse.
Bassarin alapään kiertoon saattaa gatesta olla apu, mut sillonkin se pitää osata säätää oikein.

Tää graafinen eq on se lääke niiden kiertojen tappamiseen, mut sitäkin pitää osata käyttää. Jos ei osaa ni tod. näk. parempaan lopputulokseen pääsee ilman.

Eli siis mitä nyt yritän sanoa on se, et yksikään maailman laite ei hommaa sun puolesta tee, mut auttavat kyllä siinä. Monella laitteella tosin saa ittensä kahta kauheemmin suohon jos ei tiedä mitä tekee.

Oukei...milläs tuota kiertoo saa sitte parhaiten pois. Vaivaa joskus treenikselläkin, kun kuitenkin volyymeilla soitellaan. Varmaan pa-kaappien ja subbareiden sijoittelulla vai? Koetan hakua tän jälkeen ;)

Tuolta St.Paulilta on tullu paljo aina haettuakin, milloin mitäkin. Hyvä palvelu ja hinnat T-kaupan tasoa jopa alle.
-So many assholes, so few bullets-
stnprkl
25.03.2012 19:14:01
..Oukei...milläs tuota kiertoo saa sitte parhaiten pois....

Leikataan se kiertävä taajuus pois joko kanava eq:lla tai sillä graafisella
Viltsu audiokantaja
Karhukoira74
25.03.2012 19:29:20

stnprkl: Leikataan se kiertävä taajuus pois joko kanava eq:lla tai sillä graafisella

Tänks...eli tuo eq nyt olikin sitte ehkä ihan järkiostos =) Tuon gatehomman varmaan voinee sitte tähän hätään unohtaa, ruveta panostaa tuohon mixeriin. Tuo AH vois olla ihan peli, kanavat ja auxit riittäs. Kyselen kuitenkin vielä noista mitä oon aatellu eli Soundcraft/Peavey-osasto? Onko niistä mitään kokemusta, ja onko ne ihan turhia vekottimia. Muutama satku kuitenkin sitä hintaeroa.

Subbareille ois jo ostajakin, siis niille pienemmille. Ehkä ne Cromot voisi jättää meille monitorointiin jos tarvis....ja myös miettiä parempia yläpäitä.
Karhukoira74
26.03.2012 09:47:01

s151669: No, meillä on (uutena ostettu) Peavey-merkkinen 10-kanavainen halpa mikseri kestänyt treenit kerran viikkoon, keikka kerran kuussa käyttöä kohta 4 vuotta, kuten myös (käytetyt, iästä ei tietoa) Peavey aktiivikajarit, samoinkuin (käytetty, iästä ei tietoa) Peaveyn graafinen EQ. Kaikki hoitavat hommansa asiallisesti ilman sivuääniä, toisinkuin esimerkiksi eräs B:llä alkava laitos. Ja vaikka edellisestä voisi toisin päätellä, niin ei me mikään Peavey Fan Club olla, on vain sattunut vastaan sopivaa käytettyä tavaraa.

Siitä, miten nuo soundillisesti vertautuu isojen poikien kamoihin en sano juuta tai jaata, ei riitä kompetenssi. Toisalta ei se mun taustalaulu parane vaikka se vedettäisiin minkä vehkeitten läpi :)

Kanavien määrästä hieman. Ostin aikanaan tuon mikserin, kun Behringerin 2-kanavainen pikkumikseri jäi pieneksi. Piti nimittäin saada kahden laulun lisäksi basari mikitettyä. Harkitsin jotain 4-kanavaista pikkulautaa, mutta ostin sitten onneksi kuitenkin "liian ison" 10-kanavaisen. Ja onneksi ostin, nykyisellä kattauksella mikitetään basari, laitetaan rumpuihin stereopari overheadiksi, joskus jopa virvelimikki. Lauluja on kolme ja lavan muodosta ja sijainnista riippuen saatetaan mikittää kitaratkin.

Sitten sellaista pikkuhuomiota EQ:sta... jotta jos kanavaeq on bass,mid,treble - ei sillä (keskimäärin) tee yhtään mitään. Sillä ei saa äänestä parempaa, sillä ei saa leikattua kiertoa, sillä ei voi leikellä bassorummun pahvilaatikkotaajuuksia. Tai kertokaa nyt joku mullekin mitä sillä voi tehdä ? Jonkinsortin (edes puoli)parametrinen EQ taas olisi hyvinkin hyödyllinen juuri yllämainituissa asioissa.

Tällaisia harrastajahuomioita...

Hyviä huomioita! Kyllähän täytyy muistaa tietty käyttötarkoituserokin....treenis/pikkupaikkakamoja tässä katellaan, sitten kun päästään festarilavoille vetämään, niin varmaan tulee tarpeet talon puolesta ;)
stnprkl
26.03.2012 14:26:35
....
Sitten sellaista pikkuhuomiota EQ:sta... jotta jos kanavaeq on bass,mid,treble - ei sillä (keskimäärin) tee yhtään mitään. Sillä ei saa äänestä parempaa, sillä ei saa leikattua kiertoa, sillä ei voi leikellä bassorummun pahvilaatikkotaajuuksia......

Esmes pienissä Mackien tiskeissä on juur tommonen kanavaeq LO 80Hz mid 2,5 kHz ja HI jossain taivaissa. Aika harvassa on tilanteet missä tarvitaan kaikissa kanavissa puuttua just noihin taajuuksiin :) Se alin kaista toimii tavallaan botneleikkurina mut muuten aika sketsi tommonen kanavaeq.
Viltsu audiokantaja
rintapek
26.03.2012 19:33:23

Karhukoira74: Tänks...eli tuo eq nyt olikin sitte ehkä ihan järkiostos =) Tuon gatehomman varmaan voinee sitte tähän hätään unohtaa, ruveta panostaa tuohon mixeriin. Tuo AH vois olla ihan peli, kanavat ja auxit riittäs. Kyselen kuitenkin vielä noista mitä oon aatellu eli Soundcraft/Peavey-osasto? Onko niistä mitään kokemusta, ja onko ne ihan turhia vekottimia. Muutama satku kuitenkin sitä hintaeroa.

Tost muutaman satkun hintaerosta mä kerron oitis tarinan, jonka olen vissiin kertonu ennekin. Mä liityin stressiklubiin vuonna -89. Silloin oli laulumikkinä käytössä MS- Audiotron malliX. Se oli silloin jo yli kymmenen vuotta vanha. Ny jos kurkkaa meikäläisen omakuvaa, ni siin se samainen mikki törröttää basistimme laulumikkinä viime perjantaina. ( Noi omakuvat laitoin ihan sillä, ko joku aikanaan kyseli ton meitin urposuojan perään, mut näkyy siin toi mikkikin.) Tänäpänä ketään ei enää kiinnosta maksoiko toi mikki hankittaessa 800 vai 1200 mk. Ja silloin 3000 mk/kk on ollu ihan kelvollinen kk- palkka.

Näennäisen hurjasta hankintahinnastaan huolimatta toi taitaa kumminkin olla mun stressiklubin historian edullisin ostos.

Vastatakseni kysymykseesi, ni noist piiviin uusista mä en tiedä mitn. Olen joskus ruuvaillu tota FX16:a, mut se on kyl ollu se vanhempi malli. Mikä ettei omatoimibändi tommoisellakin pärjäisi. Mut jos tommoiseen meinaa päätyä, ni sit jo kandee katsastaa Jammun mg- sarjakin. 166 tai 206, ni semmoisella moni omatoimibändi pärjää mainiosti ja jos ei, ni vika välttämättä ei ole vehkeessä.

Mut avauspostauksestasi ymmärsin, et sinulla ois ensisijaisesti hakusessa ns. sotaratsu. Budjettisi puolesta tuo AH MixWiz olis lähinnä se, mitä olet ettimässä. Siis mun mielestä.

Katse kohti käytettyjä? Mitä viimeksi toria vilkaisin niin siellä oli AH16/2 casessa tonnilla. Se kandee muistaa, et siin mis noi näppärät pikkusekoittimet kulkee vaik läppärilaukussa, ni tommoinen parikytäkiloinen ( etenkin vielä isommat ja painavammat) vaatii casen, jos sitä liikutella meinaa. Se case maksaa uutena vähintään parisataa. Mut jos sitä ei o, ni vaihtoehtoja on tasan kaksi. Tulee ikävä joko äitiä, tai sitä casea.

Jos taas sinulle kanavamäärältään pienempi piisaa ( onko oikeesti siellä reenikämpällä tai pienellä keikkapaikalla pakko laittaa kymmenen mikkiä rummuille?) ni torilla ainakin aamulla oli AH MixWiz 14/4/2 hintaan 650,-
Tai SCraft GB4/12 tonnilla. Ja sit vissiin myös vissiin pari Crestin XR20:a siihen tonnin pintaan.

Kukaan ei sinulle pysty määrittämään tarpeitasi. Sen voit tehdä vain sinä itse. Mun mielestä ihan jo toi Jammun mg tai se FX16 on aikasmoinen parannus verrattuna mihin tahansa "behkun pikkusekoittimeen." En o niit kaikkia kokeillu, mut ne muutamat mitä olen ei kokemuksena kauheesti mairittele. Enkä mä ole mikään ammattilainen tai kultakorva. Ihan vaan pahainen harrastehumppaaja. Poikkeuksen tekee toi behkun ddx3216, joka oli oikeesti hinta/laatusuhteeltaan ihammieletön vehje. Mutta et tahdo digiä ja mä ymmärrän asian varsin hyvin. Ei se toiminu stressiklubillakaan. Harrastehommistakaan ei oikein tuu mitään, jos 3/4 bändistä ei uskalla laittaa vehkeeseen edes virtaa päälle.

Kysyit myös tosta monitoroinnista. Omatoimibändissä siitäkään ei ehkä kande yrittää liian monimutkaista? Etenkin aktiiviämyreillä helpoin monitorointi syntyy ihan tolppanokkahaaroittimella. Yläkaapit plojottaa saliin ja toises haarassa monitorit plojottaa kohti pändiä. Ei tartte ensimmäistäkään auxia ja kaikki kuulee just saman, eli sen, mitä saliin menee. ( Tos mun omakuvissa taitaapi näkyä just tontyyppinen kytkentä, koska toi keikka vedettiin vaihteeks noil meitin erittäin budjettiluokan aktiivimonitoreilla). Toimii ihan taatusti ja tarvitessa tohon väliin voi kytkeä montuille oman equn.
One kind of music only - the good kind
Karhukoira74
26.03.2012 19:47:15

rintapek: Tost muutaman satkun hintaerosta mä kerron oitis tarinan, jonka olen vissiin kertonu ennekin. Mä liityin stressiklubiin vuonna -89. Silloin oli laulumikkinä käytössä MS- Audiotron malliX. Se oli silloin jo yli kymmenen vuotta vanha. Ny jos kurkkaa meikäläisen omakuvaa, ni siin se samainen mikki törröttää basistimme laulumikkinä viime perjantaina. ( Noi omakuvat laitoin ihan sillä, ko joku aikanaan kyseli ton meitin urposuojan perään, mut näkyy siin toi mikkikin.) Tänäpänä ketään ei enää kiinnosta maksoiko toi mikki hankittaessa 800 vai 1200 mk. Ja silloin 3000 mk/kk on ollu ihan kelvollinen kk- palkka.

Näennäisen hurjasta hankintahinnastaan huolimatta toi taitaa kumminkin olla mun stressiklubin historian edullisin ostos.

Vastatakseni kysymykseesi, ni noist piiviin uusista mä en tiedä mitn. Olen joskus ruuvaillu tota FX16:a, mut se on kyl ollu se vanhempi malli. Mikä ettei omatoimibändi tommoisellakin pärjäisi. Mut jos tommoiseen meinaa päätyä, ni sit jo kandee katsastaa Jammun mg- sarjakin. 166 tai 206, ni semmoisella moni omatoimibändi pärjää mainiosti ja jos ei, ni vika välttämättä ei ole vehkeessä.

Mut avauspostauksestasi ymmärsin, et sinulla ois ensisijaisesti hakusessa ns. sotaratsu. Budjettisi puolesta tuo AH MixWiz olis lähinnä se, mitä olet ettimässä. Siis mun mielestä.

Katse kohti käytettyjä? Mitä viimeksi toria vilkaisin niin siellä oli AH16/2 casessa tonnilla. Se kandee muistaa, et siin mis noi näppärät pikkusekoittimet kulkee vaik läppärilaukussa, ni tommoinen parikytäkiloinen ( etenkin vielä isommat ja painavammat) vaatii casen, jos sitä liikutella meinaa. Se case maksaa uutena vähintään parisataa. Mut jos sitä ei o, ni vaihtoehtoja on tasan kaksi. Tulee ikävä joko äitiä, tai sitä casea.

Jos taas sinulle kanavamäärältään pienempi piisaa ( onko oikeesti siellä reenikämpällä tai pienellä keikkapaikalla pakko laittaa kymmenen mikkiä rummuille?) ni torilla ainakin aamulla oli AH MixWiz 14/4/2 hintaan 650,-
Tai SCraft GB4/12 tonnilla. Ja sit vissiin myös vissiin pari Crestin XR20:a siihen tonnin pintaan.

Kukaan ei sinulle pysty määrittämään tarpeitasi. Sen voit tehdä vain sinä itse. Mun mielestä ihan jo toi Jammun mg tai se FX16 on aikasmoinen parannus verrattuna mihin tahansa "behkun pikkusekoittimeen." En o niit kaikkia kokeillu, mut ne muutamat mitä olen ei kokemuksena kauheesti mairittele. Enkä mä ole mikään ammattilainen tai kultakorva. Ihan vaan pahainen harrastehumppaaja. Poikkeuksen tekee toi behkun ddx3216, joka oli oikeesti hinta/laatusuhteeltaan ihammieletön vehje. Mutta et tahdo digiä ja mä ymmärrän asian varsin hyvin. Ei se toiminu stressiklubillakaan. Harrastehommistakaan ei oikein tuu mitään, jos 3/4 bändistä ei uskalla laittaa vehkeeseen edes virtaa päälle.

Kysyit myös tosta monitoroinnista. Omatoimibändissä siitäkään ei ehkä kande yrittää liian monimutkaista? Etenkin aktiiviämyreillä helpoin monitorointi syntyy ihan tolppanokkahaaroittimella. Yläkaapit plojottaa saliin ja toises haarassa monitorit plojottaa kohti pändiä. Ei tartte ensimmäistäkään auxia ja kaikki kuulee just saman, eli sen, mitä saliin menee. ( Tos mun omakuvissa taitaapi näkyä just tontyyppinen kytkentä, koska toi keikka vedettiin vaihteeks noil meitin erittäin budjettiluokan aktiivimonitoreilla). Toimii ihan taatusti ja tarvitessa tohon väliin voi kytkeä montuille oman equn.

Hyviä ja osuvia pointteja tässä. Aateltiin tuota mikseriä nimenomaan että se olisi vähän yli tarpeen eli sen 16 kanavaa nyt sitte minimissään. Ihan siltä varalta, jos sitä jossain joskus vaikka niitä rumpujakin useammalla mikitetään. Bassaria nyt ainakin joka tapauksessa, siihen pari kitaraa, bassokin mahdollisesti ja 3 laulua...missäs mennään.. 6 - 10 kanavaa riippuen rumpujen mikityksistä. Ei hyvä käytettykään poissuljettu vaihtoehto ole. Eli täytyy tuo pienempi AH ehkä vilasta...

Noi Cromot me käytetään varmaan tuohon monitorointiin, ja katellaan paremmat yläpäät "saliäänentoistoon". Ajan kanssa =)
s151669
26.03.2012 20:07:19

stnprkl: Esmes pienissä Mackien tiskeissä on juur tommonen kanavaeq LO 80Hz mid 2,5 kHz ja HI jossain taivaissa. Aika harvassa on tilanteet missä tarvitaan kaikissa kanavissa puuttua just noihin taajuuksiin :) Se alin kaista toimii tavallaan botneleikkurina mut muuten aika sketsi tommonen kanavaeq.

Ja sitten siinä vieressä on vielä se dedikoitu lo-cut nappi :) Enemmän olisi hupia jos löytyisi Q, taajuus, boost/cut potikat. Mutta kukas sitä parametrista "osaisi" käyttää.

rintapek: vaatii casen, jos sitä liikutella meinaa. Se case maksaa uutena vähintään parisataa. Mut jos sitä ei o, ni vaihtoehtoja on tasan kaksi. Tulee ikävä joko äitiä, tai sitä casea.

Tai sitten jos on samanlainen kahjo kuin minä niin tekee itse. Pinon pohjimmainen valmiiksi kolhittu levy 9mm sekavaneria 20,-. Levystä jäi puolet yli... Biltemasta kahvoja, luukun salpoja ja paukkupullo mattamustaa yhteensä noin 15,-. Vahvikkeeksi tuumaista rimaa, liimaa joka nurkkaan niin maan perusteellisesti. 4 unitin räkki mikserin alle, kiskot kulmaraudasta jota sattui muuten olemaan nurkissa (ei kannata sinänsä, mutten viitsinyt odottaa postin kulkua). Mikserin kiinnirys reikäpeltinauhoilla ja läpipulteilla ja prikoilla - puuruuveissa ei riitä pito.

Lopputulos ei näytä kovinkaan pro:lta, mutta kesti se ainakin meikäläisen päällä hyppimisen, on se roudailuakin kestänyt jonkin aikaa. Vaatii, jotta peukku ei ole keskellä kämmentä sekä jonkin tilan missä tehdä. Homman järkevyys pitää sitten muutenkin suhteuttaa siihen minkäarvoista kamaa roudaa siinä laatikossa, paljonko on valmis kantamaan ylimääräistä painoa, paljonko arvostaa laatikon customointiastetta ja paljonko luottaa kykyihinsä nikkaroijana.
Antikitarasankari
rintapek
26.03.2012 20:15:08

Karhukoira74:
Noi Cromot me käytetään varmaan tuohon monitorointiin, ja katellaan paremmat yläpäät "saliäänentoistoon". Ajan kanssa =)

Jos noissa et ole vikaa havainnu, ni vedä noilla. Jos isot pojat sanoo, et maailmasta löytyy pualtsiljardia parempaa ämyriä, ni antaa löytyä. Se on rikkinäinen tai epäluotettava vehjes, joka tarttee korvata. Valitettavasti oleellisesti laadukkaamman löytäminen tarkoittaa hintalapussa joko numeroa eteen tai nollaa taakse.

Ehjän korjaaminen on aina sitä kalleinta korjaamista.

Jos ny olet todennu, et mikseri on pahin pullonkaula, ni fixaa se. Jo pualen vuaden päästä olet hirveesti viisaampi sen suhteen, et mitä tarttis fixata seuraavaksi.
Karhukoira74
26.03.2012 20:30:15

rintapek: Jos noissa et ole vikaa havainnu, ni vedä noilla. Jos isot pojat sanoo, et maailmasta löytyy pualtsiljardia parempaa ämyriä, ni antaa löytyä. Se on rikkinäinen tai epäluotettava vehjes, joka tarttee korvata. Valitettavasti oleellisesti laadukkaamman löytäminen tarkoittaa hintalapussa joko numeroa eteen tai nollaa taakse.

Ehjän korjaaminen on aina sitä kalleinta korjaamista.

Jos ny olet todennu, et mikseri on pahin pullonkaula, ni fixaa se. Jo pualen vuaden päästä olet hirveesti viisaampi sen suhteen, et mitä tarttis fixata seuraavaksi.

Juu...nää on kanssa niitä juttuja joissa on tietämätön helppo puhua aina hankkimaan ns. parempaa. Itse asiassa noissa Cromoissa ei ainakaan reeniskäytössä olla havaittu mittään vikaa...lujaa niistä tulee kun avaa =) Keikalla ei vielä olla päästy testaa....tai oli aiemman kokoonpanon kanssa monitorina lattialla. Siinä ei jotenki toiminu, tai sitte oli vaan liian hiljaisella.
rintapek
26.03.2012 20:56:52

Karhukoira74: Juu...nää on kanssa niitä juttuja joissa on tietämätön helppo puhua aina hankkimaan ns. parempaa. Itse asiassa noissa Cromoissa ei ainakaan reeniskäytössä olla havaittu mittään vikaa...lujaa niistä tulee kun avaa =) Keikalla ei vielä olla päästy testaa....tai oli aiemman kokoonpanon kanssa monitorina lattialla. Siinä ei jotenki toiminu, tai sitte oli vaan liian hiljaisella.

Eiks noiski ole se kaks kulmaa? Jos se on "väärinpäin" ni se puhaltaa nilkkoihin, eikä mun anatomiantuntemukseni mukaan korvat ole siellä?

Sinänsä mä en noist cromoista osaa sanoa hyvää enkä pahaa. Olemattoman vähän olen noita kuullut, enkä silloinkaan ole tienny muuta signaaliketjua. (Ihan kaikkea ei baarissa hönöpäissään pysty vakoilemaan)

Noi mitä tos mun omakuvassa täl hetkellä lattiamonitoreina näkyy on ihan tota dbtechin basic- sarjaa. Eivät todellakaan edusta parhautta, mut ääni kuuluu ja se tulee tarvittaessa melkoisen lujaa. Asia hyväksyttiin hankittaessa, et ne sit ovat puolisaundisia ja neljänneshintaisia. Hemmetin hyvin ne on hommansa hoitanu ny jo vissiin kuus vuotta.
stnprkl
27.03.2012 03:07:42
s151669: Ja sitten siinä vieressä on vielä se dedikoitu lo-cut nappi :)

Joo on 75Hz ja ilmeisen loivalla käyrällä eli täysin merkityksetön esmes laulun kanssa.

Enemmän olisi hupia jos löytyisi Q, taajuus, boost/cut potikat. Mutta kukas sitä parametrista "osaisi" käyttää....

No nyt puhut jo ammattitason laitteiden ominaisuuksista. Edes yhdellä puolparametrisellä pääsis jo vähän pidemmälle toteutuksessa.
Viltsu audiokantaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)