Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multieffektipedaali vai rivi pedaaleja?
1 2 3 4 5
DownWithTheSickness
25.03.2012 08:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi on parempi vaihtoehto multikka vai saatananmoinen kasa erillisiä spedui?
 
I has the cookie boogie woogie
calluna
25.03.2012 08:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin?
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
the-Antero
25.03.2012 09:07:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietty saatananmoinen kasa erilisii spedui, mielellään niitä kaikkein kalliimpia...
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Laulava Kylätohtori
25.03.2012 09:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tähän ole absoluuttista totuutta, kyse on vain siitä, kumpi miellyttää itseä enemmän. Ja se selviää vain kokeilemalla...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Kalm
25.03.2012 09:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Kumpi on parempi vaihtoehto multikka vai saatananmoinen kasa erillisiä spedui?
 
Käyttötarkoitus (koti, studio, kiertue, keräily), vahvistin (kitaravahvistin, PA), tyylilaji (roots, industrial/experimental, coverband) ja budjetti ratkaisee. Välimallin ratkaisuna voi myös toimia analoginen multilankku ilman turhia kommervenkkejä (varsinkin jos siinä lukee vintage, handmade ja overdrive http://www.musiciansfriend.com/ampl … n-quattro-analog-multi-effect-pedal )
 
Oikea totuus on kuitenkin pari hyvin tarpeeseen valittua laatupedaalia nätisti rakennetussa pedalboardissa = ainoa hyväksytty kestävä vaihtoehto.
 
LaMotta
25.03.2012 12:37:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne ketään multiefektien soundista pitävää.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
lavaamo
25.03.2012 12:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: En tunne ketään multiefektien soundista pitävää.
 
Aika monella niitä vaan räkissä on. Se on sitten eri asia jos puhutaan jostain markan Zoomista.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
LaMotta
25.03.2012 12:43:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Aika monella niitä vaan räkissä on. Se on sitten eri asia jos puhutaan jostain markan Zoomista.
 
Tarkoitin Boss GT-tyyppisiä vitkuttimia.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Type
25.03.2012 12:52:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: En tunne ketään multiefektien soundista pitävää.
 
Mulla on ollut irtopurkkeja viimeeksi joskus 90-luvun alussa. Sen jälkeen ollut pelkästään multihuljuttimia. Tällä hetkellä Korgin Toneworks AX3000 ja tyytyväinen olen ollut.
 
tender.insanity
25.03.2012 12:54:28 (muokattu 25.03.2012 12:58:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tarkoitin Boss GT-tyyppisiä vitkuttimia.
 
http://www.guitarmessenger.com/arti … opeth-bonus-mikael-akerfeldts-gear/
 
Boss GT-8:sta: "Basically most of the sounds are coming out of this".
 
Ne jotka ei osaa käyttää vempaimia, haukkuu ne usein. "Kaikki mulle heti ja nyt" -ihmisille on yksittäiset pedaalit.
 
EDIT: Tähän vielä Friedman GT-8:n kanssa. http://www.youtube.com/watch?v=CjbaaKOwJ9A
 
lavaamo
25.03.2012 12:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: http://www.guitarmessenger.com/arti … opeth-bonus-mikael-akerfeldts-gear/
 
Boss GT-8:sta: "Basically most of the sounds are coming out of this".
 
Ne jotka ei osaa käyttää vempaimia, haukkuu ne usein. "Kaikki mulle heti ja nyt" -ihmisille on yksittäiset pedaalit.

 
Sentencedhän käytti GT-3:ta Lanikan päätteeseen, ei se nyt niin mahtava soundi ollut.
 
GT-8 taas omassa käytössä söi aikalailla soundia, aina kuulosti paremmalle kun sen otti pois kitaran ja vahvarin välistä.
 
Noissa halvemmissa laitoksissa juuri se AD/DA muunnos taitaa olla pullonkaula.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
LaMotta
25.03.2012 13:01:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: GT-8 taas omassa käytössä söi aikalailla soundia, aina kuulosti paremmalle kun sen otti pois kitaran ja vahvarin välistä.
 
Sama juttu oli GT-kympin kanssa.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Ukkovaari
25.03.2012 16:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Kumpi on parempi vaihtoehto multikka vai saatananmoinen kasa erillisiä spedui?
 
Jaa, toiset tykkää multista ja toiset erillisestä ja molempiin vaikuttaa myös se miten niitä osaa säätää ja miten efektit ovat efektiketjun järjestyksessä, molemmissa on varmaan ne hyvät ja huonot puolensa ja mutliefektejäkin on aika erillaisia eri ominaisuuksilla.
 
Multikassa ei tarvi johtojen kanssa plärätä kun vaihtaa efektin paikkaa ketjussa ja vähemmän muutenkin johtoja (tosin saa ne erilliset pedaalitkin siististi laitettua johtojen suhteen kun näkee vaivaa asian eteen).
 
Multikassa vähän riippuen miten sen soundimaailmaa pystyy päivittämään niin on enempi naimisissa sitten sen tietyn efektin kanssa (se kun on siellä aina mukana) kun taas erillisessä efekti paletissa tilalle voi aina ostaa jonkun mistä pitää enempi. Toisaalta ainakin osassa multikoita päivitys tuo uutta parannettua soundia tai säätöä.
 
Multikassa ei välttämättä helposti näe niiden efektien parametrien paikkaa kun taas erillisessä ne näkee vilkaisemalla pedaalia missä asennossa ne namiskat on.
 
Multika on vain yksi laite ja ehkä helpompi roudata kun taas erilliset pedaalit voivat tuottaa tuskaa roudaamisen suhteen ellei ne ole siististi jossain pedalpoardissa, joka taas vaikkapa kannettavissa nätisti omassa kotelossaan/laukussa jne.
 
Multikassa itessään on usemmiten muutakin kuten vahvari/mikki ym. mallinnoksia ja juttuja kun yksittäisissä pedaaleissa ei.
 
Loppupeleissä molemmat ajavat varmaan asiansa ja soundihan riippuu aika paljon siitä miten käyttäjä osaa säätää efektilaitteitaan (esim. minne efekti ketjussa laitetaan ja sen aina yksittäisenkin efektin omat säädöt).
 
On tätäkin joskus mietitty mutten ainakaan minä osaa sanoa ihan suoraan mikä ois parempi, tämä on asia joka on hyvin soittajakohtainen vielä kaiken lisäksi, osalla on selvä mielipide ja osalla ei.
 
Ite olen kokeillut erillaisa multiefektejä kuten VOX Tonelab, Zoomin ym. vehkeitä ja omistanu mm. Zoom 506, Boss GT-8 ja GT-10.
 
Tällä hetkellä itelläni on mm. 8 - erillistä pedaalia ja tuollainen räkkimallinen vahvistin/efekti/mikki/kaappi multtari Eleven Rack, jossa soundi on kyllä hemmetin nätti, jos mä vertaan tuota Eleven Rackiä noihin aikaisemmin niin kyllä se mun korviini pesee nuo aikaisemmat selvästi (huoma tämä on vain mun korvilla kuultu makuasia pohjainen mielipide eikä tarkoita, että mm. Bossin multtarit ois jotenkin huonoja, hyviä nekin on ja tiedän sen kokemuksesta).
 
Ite olen tällä hetkellä tykästyny siis Eleven Rack, jota ryyditän tarvittaessa halujeni mukaan 8 erillisellä pedaalilla jotka on Eleven Rackin efektoloopissa. Eleven Rackia voin ohjata midi-lankulla. (ai niin noi 8 erillistä pedaalia on pedalboardissa tietty).
 
Tärkeintä on se oma tarve ja asiata voi yrittää lähestyä mm. siltä kantilta haluaako enempi vai vähempi johtoja, roudattavuus, monipuolisuus ym. mutta yksi on aina se ratkaiseva ja tärkein eli millaista soundia noista lähtee ja miten sen soundin saa viritettyä itselleen (helposti vaiko vaikeasti tai ei ollenkaan) ja kokemuksesta pitää sanoa, että jos sormista lähtee kitarisin soundiin vaikuttavaa niin samaa voidaan puhua taidosta saada soundi ulos myös laitteistosta ja tässä kohtaa moni unohtaa asian kun esim. mollaa jotain tiettyä vehjettä, itse olen pitkälti päätynyt siihen, että suurimmasta osasta laitteita saa oikein hienon soundin kun sen soundin vaan osaa säätää oikein (toki on myös sitten efektejä joiden ääni vaan on yksinkertaisesti ihan hirveä).
 
Ehkäpä tämä mun kirjoitus jotain antoi lukijalle tai sitten vaan sekoitti lisää ;-)
 
lonelyplayer
25.03.2012 20:36:20 (muokattu 25.03.2012 20:57:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskien multiefektejä... kuinka suuri ero on esim. Digidesign Eleven rackilla verrattuna Bossin GT-10 ja Line 6:n HD- sarjaan. Itsellä on ollut sekä GT-10 että HD300 ja alkuinnostuksen jälkeen jotenkin ei enään toiminut verrattuna speduihin.
Kyllä niillä leikittyä tuli ja jonkinmoisia soundeja löytyi.
 
Fractal Audion uutuus tuntuu pikkaisen hintavalta ja "helposti saatavalta" kuullostaa...
 
Ajan takaa sitä että kun hinta alkaa nousta 400,- ---> 800,- eeron tasoon niin miten dramaattinen on parannus. Vai onko sitä ollenkaan. Lisäksi oletetaan että käyttäjällä on aikaa ja haluja tutustua laitteeseen ja oppia säätämään sitä.
 
Meinasi unohtua...tullut ilmesesti uudempi versio koska Guitar Player sitä käsitteli.
Jotain olennaista parannusta ?
 
Edit. huomasin kyllä Ukkovaarin kirjoituksen, hän tuntuu olevan erittäinkin tyytyväinen mutta muitakin mielipiteitä ehkä... :)
 
Lennu
25.03.2012 21:25:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon käynyt tätä pohdintaa soiton aloittamisesta 90-luvun taitteesta asti. En tiedä vastausta. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, kaikilla on pystyny vetämään. Nykyään on taas erillis-spedukausi, mutta suunnittelin ostavani Line6 M13:n. Edelliset Line6-tuotteet on ollu kyllä aika persiöstä (XT Live, UX2, Flextone), mutta olispa helppokäyttönen bilehommiin. Eka mulineksi oli Boss ME-5, joka oli kyllä melko mullistava kapine 15-vuotiaalle junnulennulle. Siinä oli vielä hyvä kompura. Sen jälkeen ostin erillispurkkeja ja muunmuassa Bossin CS3 -kompuran, joka olikin sitten ihan paska. Voxin Tonelab SE oli monta vuotta ja se oli kyllä tosi jees, myin kuitenkin pois.
 
En tiiä! Älkää aina kysykö näin vaikeita!!
 
no is any good musics maked anymore...
TheMurno
25.03.2012 21:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaus otsikkoon: http://dl.dropbox.com/u/58475641/M13.jpg
 
Fake and gay
Osteri
25.03.2012 22:50:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ne jotka ei osaa käyttää vempaimia, haukkuu ne usein. "Kaikki mulle heti ja nyt" -ihmisille on yksittäiset pedaalit.
 
No tässä on kyllä itsellekin mietittävää...heh...! Ostin vajaa vuosi sitten VOX Tonelab LE ja kuningasajatus oli tietysti säädellä siitä sopivat soundit ja sen jälkeen vihdoinkin heivata pedaalilaudan purkit Torille kun ollaan harppauksella siirrytty ns. "uuteen aikaan". Mutta, mutta eihän mulla hemmetti ole ollut aikaa säätää tuollaista rubikin kuutiota. Uskollinen pedaalilauta aina vaan tulee mukaan ja jatkaa käyttöään. Ei Tonelabissa mitään haukuttavaa ole, omaa syytä vaan kun ei siitä heti-mulle-tänne-nyt tullutkaan se tarvittava peruskattaus.
...pitää vissiin ryhdistäytyä ja otetaan uusi lähtö tänä keväänä...
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Numb
26.03.2012 10:15:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yleensä näkemys siitä soundista, jonka haluan. Sitten mä etsin sen laitteen, joka toteuttaa näkemyksen. Ei ole vielä tullut vastaan multiefektiä, joka toteuttaisi näkemykseni samassa paketissa.
 
Toisekseen, mun efektitarpeet ovat varsin vähäiset. Lähinnä käytän phaseria, ja joskus vähän wahia :)
 
Multsikka on tosin erinomainen laite erilaisten efektien luonteeseen tutustumisessa. Sen kanssa voi havainnoida, että minkä efektien kanssa saa sen haluamansa soundin. Tai löytää uusia soundeja, joista ei edes tiennyt.
 
Terv. Kikki Hiiri
calluna
26.03.2012 11:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Mihin?
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

 
Koskapa vastausta jatkokysymykseen ei kuulu, niin oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen on tietenkin MOLEMMAT.
Ainakin itselläni toimii laudassa hyvin parit spedut ja MM4 joka luokiteltaneen multiefektiksi.
 
Pari halvempaa multia (esim. zoom) on kotona käynyt (treenikselle ei pystynyt edes viemään kun kauheat suhinat ja sihinät alkoivat heti), mutta en oikein pääse sinuiksi tuon valikkohässäkkäosaston kanssa.
 
Silti kotiin varmasti tulee taas hankittua jossain vaiheessa multia.
Luurien kanssa soitteluun...
Oisko Pocket PODista jollain hyviä kokemuksia? Vaikuttaisi aika simppeliltä?
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Ukkovaari
26.03.2012 12:11:10 (muokattu 26.03.2012 12:18:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lonelyplayer: Koskien multiefektejä... kuinka suuri ero on esim. Digidesign Eleven rackilla verrattuna Bossin GT-10 ja Line 6:n HD- sarjaan. Itsellä on ollut sekä GT-10 että HD300 ja alkuinnostuksen jälkeen jotenkin ei enään toiminut verrattuna speduihin.
Ajan takaa sitä että kun hinta alkaa nousta 400,- ---> 800,- eeron tasoon niin miten dramaattinen on parannus. Vai onko sitä ollenkaan. Lisäksi oletetaan että käyttäjällä on aikaa ja haluja tutustua laitteeseen ja oppia säätämään sitä.
 
Edit. huomasin kyllä Ukkovaarin kirjoituksen, hän tuntuu olevan erittäinkin tyytyväinen mutta muitakin mielipiteitä ehkä... :)

 
Tuohon sun kysymykseen 400 - 800 hintatason vehkeistä ja eroista GT-10 ja 8 sekä Eleven rackin välillä vastailen hieman.
 
Eleven rack on muutamassa suhteessa (ainakin itselläni) selvä parannus ja listaus alla:
 
- Eleven Rack on mukavasti soittajan tatsiin vastaava laite eli sen dynamiikka on mukavasti hyvin lähellä putkivehjettä (verrattuna GT-10 ja 8 ero on selvä Eleven Rackin hyväksi). Esim. jos on särösoundi niin kitaran volapotikasta pienentäessä soundi puhdistuu kuin putkarissakin ja muutenkin se dynamiikka on kohdillaan).
 
- Eleven Rackissa on (mun korviini) säröt selvästi paremmat/luonnollisemmat ja sopivat pörinät saa paljon helpommin esille.
 
- Eleven Rack on myös helpompi käyttää ja soundit löytyy kohdilleen helpommin (tämäkin on myös käyttäjäkohtaista).
 
- Eleven Rackissä on vahvarimallinnokset paremmat (tämäkin varmaan makuasia).
- Muutenkin soundaa paremmalta kokonaisuutenakin
 
- Eleven Rackin mukana Protari 10 ohjelma
- ym. pientä josta tykkään
 
Osa ei välttämättä ole pitänyt Eleven Rackin kaappi-mallinnoksia hyvänä tai sanotaan että osan mielestä tässä olis parannettavaa, omasta mielestäni noissa ei ole mitään vikaa mutta mä en välttämättä ole niin tiukka mielipiteiltäni noiden kaappimallinnosten suhteen tai vertaa niitä alkuperäisiin (toivottavasti joku tätä puolta selvitää jos tänne eksyy kirjoittamaan).
 
HUOM! Nämä ovat vain mun mielipiteitä ja ainahan kalliimpi ei toki ole parempi ja mielipiteet vaihtelee eri ihmisillä.
 
Tärkeätä on se, että olipa se laite mikä hyvänsä niin siitä saa juuri ne soundit pihalle mitä pitääkin mukaan lukien käytettävyys eri tilanteissa.
 
Viestiketjun aloittajalta pyydän anteeksi kun tuosta Eleven Rackista heitin lisää juttua, toivottavasti ei mene ihan hirmu pahasti topikin ohi ;-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «