Aihe: Ensikatsaus: Line6 M13
1 2 3 4 5 6 7 8
madcow2
21.03.2012 21:39:56
TheMurno: ... Apuva. LoL.

Sori offtopic, mutta myt oli kyl aivan pakko laittaa: http://omglol.kerrolisaa.com/1/4539.jpg :--DDD

Joo-o, otan takkini ja lähden suosiolla nukkumaan tässä vaiheessa.
Möö.
elementti
21.03.2012 21:59:31
efektiloopista: Jos laitan ton laitteen neljänjohdon-systeemillä styrkkariin kiinni ja mulla on delay, jonka haluan looppiin, FX3-paikassa, niin laitanko asetuksista Post FX3-asetuksen? Ja meinaako se sitä, että nelospaikan efekti tulee myös loopin kautta?

Manuaalista: "Your choices are Pre All, Post FX 1, Post FX 2, Post FX 3, Post All & Off."

Eli "Pre All" meinaa, että laitteen efektilooppi (=vahvistimen etuaste) on ennen kaikkia efektisiivuja. "Post FX1" että eka siivu tulee ennen etuastetta ja loput kolme on vahvistimen loopissa. Eli jos haluat siivut kolme ja neljä vahvarin looppiin niin silloin laitat "Post FX2".

Onnistuuko tällä laitteella vahvistimeni (Peavey 6505+) kanavan vaihto samalla, kun vaihdan Scenestä toiseen? Jonkinlaisia midihärpäkkeitä ilmeisesti tarvitsee olla, mutta mulla ei ole niistä mitään hajua.

Onko tossa piiviissä midiominaisuuksia? Jos ei niin sit joku muu osaa neuvoa paremmin, että mitä siihen tarvitaan väliin.
You know, fightin' in a basement offers a lot of difficulties. Number one being, you're fightin' in a basement!
TheMurno
21.03.2012 22:12:42
madcow2: Sori offtopic, mutta myt oli kyl aivan pakko laittaa: http://omglol.kerrolisaa.com/1/4539.jpg :--DDD

Joo-o, otan takkini ja lähden suosiolla nukkumaan tässä vaiheessa.

Hoho, ei mennyt mun kirjotusmuoto ihan nappiin.

elementti: Manuaalista: "Your choices are Pre All, Post FX 1, Post FX 2, Post FX 3, Post All & Off."

Eli "Pre All" meinaa, että laitteen efektilooppi (=vahvistimen etuaste) on ennen kaikkia efektisiivuja. "Post FX1" että eka siivu tulee ennen etuastetta ja loput kolme on vahvistimen loopissa. Eli jos haluat siivut kolme ja neljä vahvarin looppiin niin silloin laitat "Post FX2".

Okei, eli Post All taas meinaa, että kaikki osiot tulee ennen vahvistimen etuastetta? Mikäs helvetti ton off-asennon idea on, kun eikös nuo efektit ole aina joko ennen (Post) tai jälkeen (Pre) etuasteen?

Onko tossa piiviissä midiominaisuuksia? Jos ei niin sit joku muu osaa neuvoa paremmin, että mitä siihen tarvitaan väliin.

Tästä mulla juuri ei ole mitään tietoa. Toivottavasti joku, joka tietää, eksyy tänne. :)
Fake and gay
Antti1
22.03.2012 01:25:17
TheMurno: Tästä mulla juuri ei ole mitään tietoa. Toivottavasti joku, joka tietää, eksyy tänne. :)

Sä tarttet väliin jonkun midiä ymmärtävän releohjaimen, josta sitten puolestaan kolvaillaan sopiva erikoispiuha Peaveyn omaa liitintä varten. Laitteita on paljon erilaisia ja tietämättä sun tarkkoja tarpeita en oikein osaa suositella muuta kuin katsomaan Thomannilta.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
TheMurno
22.03.2012 09:14:02
Antti1: Sä tarttet väliin jonkun midiä ymmärtävän releohjaimen, josta sitten puolestaan kolvaillaan sopiva erikoispiuha Peaveyn omaa liitintä varten. Laitteita on paljon erilaisia ja tietämättä sun tarkkoja tarpeita en oikein osaa suositella muuta kuin katsomaan Thomannilta.

M13:sta scene, jota käytän vahvarin särökanavan kanssa ja toinen scene, jota käytän puhtaan kanavan kanssa. Vahvarin kanavan pitäisi vaihtua samalla, kun vaihdan scenestä toiseen. Eli yhdellä napilla hoituisi efektien ja kanavien vaihto. En mä kyllä ton tarkemmin osaa tarpeitani selittää. Ja toi midipuoli on mulle ihan uppo-outo aihe.
Fake and gay
Sammo
22.03.2012 09:31:46 (muokattu 22.03.2012 09:32:55)
En ole mikään MIDI-asiantuntija joten älä usko mitään mitä sanon, mutta M13:a ongelma/feature on se, että käyttäjä ei voi ohjelmoida scenen vaihdossa lähtevää Program Changen arvoa. Eli tarvittavan MIDI/rele -laitteelta vaatii jonkin verran enemmän ohjelmoitavuutta että se tottelee useampaa käskyä. Näin ainakin luulisin.
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
elementti
22.03.2012 11:00:39
TheMurno:
Okei, eli Post All taas meinaa, että kaikki osiot tulee ennen vahvistimen etuastetta? Mikäs helvetti ton off-asennon idea on, kun eikös nuo efektit ole aina joko ennen (Post) tai jälkeen (Pre) etuasteen?

Post All = juurikin näin. Off-asento luontevasti meinaa että M13 ohittaa efektilooppinsa kokonaan, eli vahvistimen etuaste jää signaaliketjusta pois. Jos nyt vaikka esim. haluaisi ajaa jotain Rat-mallinnosta suoraan päättäriin jonkinlaisen sirinän toivossa niin se onnistuu.

En nyt muista muuttuuko toi Post X-termistö jotenkin, jos sieltä valikosta kääntää sen signaaliketjun kulkemaan toisin päin eli Fx4->Fx3->Fx2... jne. Mutta sama idea pätee silloinkin.
You know, fightin' in a basement offers a lot of difficulties. Number one being, you're fightin' in a basement!
JuSu
22.03.2012 13:16:24
Sammo: Eli tarvittavan MIDI/rele -laitteelta vaatii jonkin verran enemmän ohjelmoitavuutta että se tottelee useampaa käskyä.

Toi on noissa relebokseissa ihan yleinen ominaisuus.

Jos jostain löytyy, niin Nobels MS-4 on oikein hyvä. Onhan noita monia muitakin.

JuSu
Sammo
22.03.2012 13:31:29
JuSu: Toi on noissa relebokseissa ihan yleinen ominaisuus.

Jos jostain löytyy, niin Nobels MS-4 on oikein hyvä. Onhan noita monia muitakin.

JuSu

Hyvä tietää - mun Axess GRX4 ei muistaakseni opi noille tavoille. Toivottavasti olen väärässä, sille löytyisi pian taas käyttöä.
Sammo
23.03.2012 09:42:32
Semmonen juttut tuli mieleen, että miten porukat on laittaneet M13 lautaan? Se on jo itsessään iso ja pitäisi saada lisäksi kiinni exp- ja volumepedaali + Ethos ja muutama lisäpedaali. Ei taida löytyä järkevää valmista ratkaisua, vai?
JuSu
23.03.2012 09:59:00 (muokattu 23.03.2012 10:01:56)
Sammo: Semmonen juttut tuli mieleen, että miten porukat on laittaneet M13 lautaan? Se on jo itsessään iso ja pitäisi saada lisäksi kiinni exp- ja volumepedaali + Ethos ja muutama lisäpedaali. Ei taida löytyä järkevää valmista ratkaisua, vai?

Mulla on kiinni Pedaltrain 2:ssä ihan velcrolla... Mulla on siis laudassa kiinni M13, wah, boosteri ja midireleboksi. Just sopivan kokoinen.

Luulisi tuolta löytyvän riittävän suuri sullekin: http://prostagegear.com/products/pedalboards/

JuSu
TheMurno
23.03.2012 12:46:59
http://www.thomann.de/fi/g_lab_gsc3_system_controller.htm Onkos tämä ole sellainen midirele mistä te puhutte? Noitahan on myös sellaisia bokseja (midiohjain?) ja polkimia erikseen, mutta eikös tässä ole molemmat samassa paketissa? Hintava laite kyllä, mutta tarkotuksena nyt vähän selvitellä minkälaisia laitteita mä tarvitsisin.
Fake and gay
TheMurno
23.03.2012 13:33:08 (muokattu 23.03.2012 13:33:23)
JuSu: Tuossa on sisäänrakennettuna muistaakseni 4 kpl niitä releitä - ja paljon, paljon muutakin. Et tarvitse tuollaista, ellet sitten halua käyttää sitä M13:n ohjaamiseen, jolloin voit sijoittaa M13:n vaikka räkkiin.

Tässä yksinkertaisempi loota, jossa siis pelkät releet:http://www.thomann.de/fi/voodoo_lab_control_switcher.htm

JuSu

Okei. Eli tuosta piuha M13 midi iniin, outista takasin ja jonkinlainen piuha 6505:n kanavanvaihtajan jakkiin? Eikö tuohon itse laitteeseen tarvitse mitään erillistä poljinta, jolla niitä ohjelmoituja komentoja vaihdellaan, vai toimiiko se siten, että voin ohjelmoida sen vaihtamaan vahvarin kanavan, kun vaihdan M13 sceneä? Ohjelmoinnistakaan mulla ei ole vielä oikein mitään käsitystä. : D
Fake and gay
JuSu
23.03.2012 13:45:50
TheMurno: Okei. Eli tuosta piuha M13 midi iniin, outista takasin

Ei tarvi midipiuhaa kuin M13:sta tuohon palikkaan.

ja jonkinlainen piuha 6505:n kanavanvaihtajan jakkiin?

Tää on varmaan se kinkkisin. Voi joutua tekemään/teettämään.

Eikö tuohon itse laitteeseen tarvitse mitään erillistä poljinta, jolla niitä ohjelmoituja komentoja vaihdellaan, vai toimiiko se siten, että voin ohjelmoida sen vaihtamaan vahvarin kanavan, kun vaihdan M13 sceneä? Ohjelmoinnistakaan mulla ei ole vielä oikein mitään käsitystä. : D

Se pointti on juuri se, että kun vaihdat M13:sta sceneä, niin M13 lähettää samalla midi outista käskyn, jonka releloota tulkkaa haluamallasi tavalla vahvistimelle ja vaihtaa kanavaa kuten olet määritellyt. Eli yhdellä polkaisulla vaihtuu skene ja vahvarin kanava.

JuSu
TheMurno
23.03.2012 13:56:39
JuSu: Ei tarvi midipiuhaa kuin M13:sta tuohon palikkaan.

Tää on varmaan se kinkkisin. Voi joutua tekemään/teettämään.

Se pointti on juuri se, että kun vaihdat M13:sta sceneä, niin M13 lähettää samalla midi outista käskyn, jonka releloota tulkkaa haluamallasi tavalla vahvistimelle ja vaihtaa kanavaa kuten olet määritellyt. Eli yhdellä polkaisulla vaihtuu skene ja vahvarin kanava.

JuSu

Vou, kuulostaa ihan helvetin hyvältä. Ja tuon johdon voisi itse koittaa väsätä, kun ajattelin seuraavalla thomann-tilauskerralla ottaa irtopiuhoja ja -plugeja ja tehdä parit kitarakaapelit. Osaatko vielä sanoa, että minkälaista piuhaa ja plugia tota erikoisjohtoa varten tarvitaan?
Fake and gay
JuSu
23.03.2012 14:07:36 (muokattu 23.03.2012 14:14:16)
TheMurno: Osaatko vielä sanoa, että minkälaista piuhaa ja plugia tota erikoisjohtoa varten tarvitaan?

Tää on täysin kiinni siitä releboksista ja vahvistimesta. Pitää tietää ja tuntea molemmat.

Tuossa linkkaamassani Voodu Labin boksissa on valmiina joku 5-pin din -liitin, mikä saattaa helpottaa asioita, tai vaikeuttaa niitä... =)

Mikäs vahvistin sulla nyt olikaan..? Näyttää olevan Pihvi 6505+. Nopsasti googlaamalla Voodo Lab tekee piuhaa, joka käy suoraan Control Switcherin ja Peaveyn väliin. Mistä noita saa, en tiedä.

JuSu
TheMurno
23.03.2012 14:20:02
JuSu: Tää on täysin kiinni siitä releboksista ja vahvistimesta. Pitää tietää ja tuntea molemmat.

Tuossa linkkaamassani Voodu Labin boksissa on valmiina joku 5-pin din -liitin, mikä saattaa helpottaa asioita, tai vaikeuttaa niitä... =)

Mikäs vahvistin sulla nyt olikaan..? Näyttää olevan Pihvi 6505+. Nopsasti googlaamalla Voodo Lab tekee piuhaa, joka käy suoraan Control Switcherin ja Peaveyn väliin. Mistä noita saa, en tiedä.

JuSu

Okei. Kiitos vastauksista. Pitää alkaa tutkiskelemaan ja etsiskelemään. : )
Fake and gay
Skebaristi
24.03.2012 10:49:02

Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, jos hieman laajentaisi M13-setupia. Tällä hetkellä minulla on käytössä Pedaltrain 2 lankku, jossa köllöttelee M13, Bossin FV500 ja CryBaby from Hell.

Ajatuksena on, että ottaisin tuohon lisäksi pari erillistä särö- ja OD-pedaalia ja fuzzin. Koska olen tottunut siihen, että kanavat ja efektit vaihtuu yhdestä napista, niin meinasin että hankkisi tuohon Rocktron Patchmaten tai Voodoo labin vastaavan myllyn. Efektit tulisi Pedaltrain 3 -lankkuun ja switcheri tulisi laudan alle. M13 käskyttäisi tuota switcheriä, joka hoitaisi vahvistimen kanavan vaihdon ja erillispedaalit on/off. Samalla myös M13 saisi tarvittaessa aidosti bypass-tilaan.

Vielä on epäselvää, mahtuuko tuollainen räkkilaitos pedaltrainin alle ja että saako M13:n kytkettyä fiksusti neljän kaapelin systeemillä switcheriin. Mahdollista olisi tietysti käyttää M13 ainoastaan efektiloopissa, jos ei muuten onnistu. Joitakin efektejä vaan mieluusti reitittäisi vahvistimen eteen.
Crewyth
27.08.2012 22:42:56
Vähän tuota Skebaristin tilannetta sivuaa tää kans... Laitteen jo omistavat ja midikäskytyksistä enemmän perillä olevat siis jos osaisitte jotain mietteitä heittää.

Onnistuisiko tohon efektilooppiin lyödä G-Labin Midi 2x Loop ja sitten sen taakse kaksi etuastepedaalia. Tavoitteena siis saada yhdellä polkaisulla valittua päälle haluttu etuaste (AMT F-1 cleaneille ja B-1 säröille) sekä tilanteeseen tarvitut efektit. En nyt äkkiseltään keksi miksi tuo ei onnistuisi, ellei nyt jotain ole jäänyt huomiotta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)