Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso 11 v pojalle
1
puuvarasto
21.03.2012 23:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen basso, ensimmäinen soitin on hankinnassa ja soittoinnon jatkumisesta yli kaksi viikkoa basson saamisen jälkeen ei tietenkään ole mitään takeita.
 
Tuossa muutama mielessä käynyt kirves:
 
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbp90bk_retour.htm
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ebo.htm
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsrm20ca.htm
 
http://www.thomann.de/fi/flea_bass_junior_water.htm
 
Harrikan satulan leveys on 42mm, onko huono juttu pienikätiselle juniorille? Muissa taitaa olla kapeampi 38 mm, luokkaa. Jos kitaraa valitsisin ottaisin kapeamman, mutta bassotietämys on vähäisempää.
 
Muuta tietoa?
 
Antti1
22.03.2012 00:17:27 (muokattu 22.03.2012 00:19:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puuvarasto: Muuta tietoa?
 
Mun kaikki bassoa soittavat tutut soittivat tuon ikäisinä ja nuorempinakin jo aivan onnistuneesti täysikokoista sähköbassoa. Se on sikäli hyvä ostos, että niistä on ehkäpä helpompi päästä tarvittaessa eroon, ne eivät jää pieniksi jampan kasvaessa ja harrastuksen kehittyessä. Sällit kuitenkin alkavat tuossa iässä kasvamaan aika nopeasti, kun murrosikä yms. saapuu. Sit on tää viimeinen pointti: esimerkiksi muusinetin torilta saa varmasti käytettynä pykälää paremman soittimen samaan hintaan, kuin kehnomman uuden. Toi 50€ hintaluokka nyt on tietenkin mahdoton, mutta mielestäni 200€ paikkeilla alkaa löytymään jo ihan varteenotettavia soittimia esimerkiksi Yamahalta ja Ibanezilta.
 
E: Mutta en mä sitä sano, etteikö jollekin tuo pienempi soitin voisi olla toki parempi. Ihmiset ovat yksilöllisiä ja nää täytyy katsoa tapauskohtaisesti.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
hollstro
22.03.2012 07:14:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotan lyhytskaalaista pienirunkoista bassoa. Noista yllä olevista HB tippuu pois sillä että noiden laatu on mitä sattuu ja myynti eteenpäin hankalaa. Ilmaiseksi saat menemään. Epiphone on kovin kaulapainoinen ja se haittaa treenausta. Fleasta ei ole kokemusta. Ibanez lienee paras ergonomialtaan ja jälleenmyytävyydeltään.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
puuvarasto
22.03.2012 07:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez tosiaan vaikuttaa eniten soittimelta, mutta sen hinta asettaa jo paineita tulevalle soittajalle.
 
Lyhytskaalaiseen uskon itsekin, kun oma suosikkikitarakin on 24,0" skaalalla. Epiphonen kaulapainoisuus täytyy testata jossain, ainakin Gibson SG on mun mielestä nimenomaan se tasapainoinen kitara verrattuna Stratoihin, Lespoihin ym. SG mallin tasapaino löytyy vaan kaula vähän yläviistommassa asennossa ja siinä asennossa hihnatappi sarvessa saa kitaran tuntumaan kaulapainoisemmalta.
 
Harrikassa hinta on sellainen että 100% arvonpudotus jälleenmyytäessä ei ole niin paha juttu, mutta toimiva soitin sekin saisi olla.
 
poppamies
22.03.2012 08:01:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laittaisin tuon Fleabasson. Ihan jopa senkin takia että on coolein. Tuon ikäisen innostukselle sellainenkin seikka on ykkössijalla. Vaihtoonhan se menee jokatapauksessa muutaman vuoden päästä. Toivotaan.
 
G strings are for strippers
J.Nikkanen
22.03.2012 08:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan itseäni toisesta ketjusta:
 
pahaeno:
 
Meitin perheessä on tämmönen:

http://yritys.soon.fi/ahosenmusiikk timet/bassokuvat/kuvat/samick34.JPG

Ihan OK. Eli Samick Greg Bennett Corsair 3/4.
 
Asenne treenaamista kohtaan voi olla perseestä, treenaminen itsessään ei koskaan.
Chuck Norris
markus16
22.03.2012 09:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Mä laittaisin tuon Fleabasson. Ihan jopa senkin takia että on coolein. Tuon ikäisen innostukselle sellainenkin seikka on ykkössijalla. Vaihtoonhan se menee jokatapauksessa muutaman vuoden päästä. Toivotaan.
 
Mä en missään nimessä Fleaan tuhlaisi senttiäkään. Kerran olen halpasarjalaista kokeillut, totesin sen olevan lelu jolla ei ole soittimen tai soittamisen kanssa mitään tekoa. Hienon näköinen toki.
Mikä tappaa orastavan soittoinnostuksen heti alkumetreillä tehokkaammin kuin kelvoton harjoittelusoitin? Lyhytskaalabasso on varmasti ihan ok vaihtoehto.
 
Ippei: Esim., tänään poksahti kun nojasin oikealla kädellä. Tuntui oikeastaan hyvältä, ei sattunut.
JuhaHo
22.03.2012 10:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puuvarasto: Ensimmäinen basso, ensimmäinen soitin on hankinnassa ja soittoinnon jatkumisesta yli kaksi viikkoa basson saamisen jälkeen ei tietenkään ole mitään takeita.
 
Harrikan satulan leveys on 42mm, onko huono juttu pienikätiselle juniorille? Muissa taitaa olla kapeampi 38 mm, luokkaa. Jos kitaraa valitsisin ottaisin kapeamman, mutta bassotietämys on vähäisempää.

 
Onko poika pienikätinen ikäisekseen? Meidän juniori aloitti sähköbassonsoiton 8-vuotiana minun 80-luvun alun Ibanezilla ja kontrabasson soiton 9-vuotiaana isolla 1/2 kokoisella soittimella. 12-vuotiaana poika osti itselleen pitkäkaulaisen nauhattoman jazz bass kopion. Samaan aikaan hankimme pojalle 3/4 kontrabasson - siis ihan aikuisten koon.
 
8-vuotiaana Ibanezilla ongelma oli pikemminkin käsien pituus; poika ei meinannut ylettää alimmille nauhoille. Kuriositeettina mainittakoon, että pojan aloituskontraa (siis sitä puolikasta) soittaa nykyään 15 vuotias poika, jolla on kokemusta kontransoitosta lähes tuplasti se mitä meidän juniorilla. Eli nämä ovat aika yksilöllisiä asioita. Uskoisin, että vasemman käsen sormien ulottuvuus voi olla yksi vaikuttava tekijä. Poika soittaa sekä sähkö- että kontrabassoa perinteisellä Simandl sormituksella ei nimetöntä ei käytetä vaan tarvittaessa käytetään pientä aseman vaihtoa - suosittelen.
 
Mikä noista ehdotetuista olisi sitten hyvä? Itse kallistuisin ehkä Ibaneziin.
 
puuvarasto
22.03.2012 15:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on joku junnu joka on myös kallistunut Ibaneziin. Pyhä peukku!
 
http://www.youtube.com/watch?v=tZLrqzDf_0A&feature=related
 
hollstro
22.03.2012 15:54:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: . Poika soittaa sekä sähkö- että kontrabassoa perinteisellä Simandl sormituksella ei nimetöntä ei käytetä vaan tarvittaessa käytetään pientä aseman vaihtoa - suosittelen
 
Toki tämä pätee vain keskenkasvuiselle sähköbassolla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JuhaHo
22.03.2012 16:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Toki tämä pätee vain keskenkasvuiselle sähköbassolla.
 
Toisaalta, jos soittaa molempia ei sormituksia tarvitse miettiä erikseen. Esim. juniori on omaksi ilokseen työstänyt Pastorius klassikko Teen Townia Fenderillään. Tokaisin tässä päivänä eräänä, että miltähän tuo kuulostaisi kontralla ja jousella. Poika soitti sen ensiyrittämällä yllättävänkin puhtaasti, koska oli miettinyt sormitukset kontrayhteensopiviksi. Itse asiassa olen neuvonut häntä käyttämään Simandl systeemiä sähköbassossa. Esmes Chick Corean Spain on kappale, joka tällä hetkellä menee keikoilla sähköbassolla, koska kontralla ei vielä taivu. Alunperinhän tuo lienee tehty kontralla; taitaapa siinä olla jousellakin soitettavat kohdat.
 
Isotalo
22.03.2012 18:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Itse asiassa olen neuvonut häntä käyttämään Simandl systeemiä sähköbassossa.
 
Mä mietin moneen kertaan miten tän sanoisin ja tyydyn toteamaan: Tuo ei ole hyvä neuvo. Nimetön mukaan ehdottomasti sähköbassolla, sen puuttuminen rajoittaa tekniikkaa ihan hel..., sori, älyttömän paljon. Sähköbasso ja kontra ovat kaksi eri soitinta ja niissä on näinollen eroavaisuuksia tekniikassa. Simandl kuoli 40 vuotta ennen kuin Leksa keksi presarin joten niitä oppeja ei kannata suoraan soveltaa sähkikselle, vaikka sieltä paljon harjoitusmateriaalia löytyykin.
 
hollstro
22.03.2012 18:23:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Mä mietin moneen kertaan miten tän sanoisin ja tyydyn toteamaan: Tuo ei ole hyvä neuvo. Nimetön mukaan ehdottomasti sähköbassolla, sen puuttuminen rajoittaa tekniikkaa ihan hel..., sori, älyttömän paljon. Sähköbasso ja kontra ovat kaksi eri soitinta ja niissä on näinollen eroavaisuuksia tekniikassa. Simandl kuoli 40 vuotta ennen kuin Leksa keksi presarin joten niitä oppeja ei kannata suoraan soveltaa sähkikselle, vaikka sieltä paljon harjoitusmateriaalia löytyykin.
 
Täysin samaa mieltä. Kyllähän esim. Django Reinhardt oli kova ukko vajaasormisenakin, mutta miten hiton kova hän olisi ollut normaalikätisenä. Nimettömän käyttämättömyys ei ole mikään etu.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PasiB
22.03.2012 20:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa oiva paketti alkuun: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=619916
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
Ultrabass
22.03.2012 20:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin squierit on kanssa ihan varteenotettavia vaihtoehtoja ;)
 
puuvarasto
22.03.2012 21:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vinkeistä. Tää lähti tulemaan kun oli harmoonicentralissakin niin kovin kehuttu.
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsrm20bk.htm
 
Keskustelut pojan kanssa antavat odottaa, että ensi viikolla meikäläinenkin pääsee sitten pitkän tauon jälkeen tutustumaan Eminemin bassokuvioihin ;)
 
AndyH
22.03.2012 23:58:10 (muokattu 23.03.2012 00:09:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puuvarasto:
 
Harrikan satulan leveys on 42mm, onko huono juttu pienikätiselle juniorille? Muissa taitaa olla kapeampi 38 mm, luokkaa. Jos kitaraa valitsisin ottaisin kapeamman, mutta bassotietämys on vähäisempää.
 
Muuta tietoa?

 
Tällä kertaa taitaa olla ettei se paksuus vaan se pituus. Normiskaalainen kaula taitaa olla junnulle aika pitkä, itellänikin, vaikka aikuinen olenkin mutta pienikokoinen, tahtoo thunderbirdin alimmat nauhat olla vähän kaukana. Riippuu tietty käsien pituudesta, mut ehkä joku lyhempiskaalainen basso vois olla hyvä.
 
jaaa edit: Basso jo ostettu, turhaan jauhoin :D
 
JuhaHo
23.03.2012 11:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puuvarasto: Kiitti vinkeistä. Tää lähti tulemaan kun oli harmoonicentralissakin niin kovin kehuttu.
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsrm20bk.htm

 
Uskoisin että tuo on ihan hyvä hankinta. Puhuin aiheesta pojan kanssa illalla ja hänen puolesta olisin voinut myydä oman Ibanezinikin, eli hänen aloitusbassonsa. Soitin sitä työkseni aikoinaan ja tasinpa soittaa sillä myös levylle. Se on ollut käyttämättömänä pojan ostettua itselleen oman Fenderin Jazz Basson.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «