Aihe: Ritchie Blackmore- tyyppiset kamat
1 2 3 4
MoreK
21.03.2012 06:28:53

sarkjan: Olipa muuten harvinaisen tyylikäs ja onnistunut veto kaikin puolin!

Kiitos! :D

Noista soundeista. Toki näpeistä muodostuu iso osa soundeja, mutta kitaristista riippuen myös kamojen merkitys voi olla suuri. Esim. Brian May / Queen soundia ei pelkillä näpeillä tehdä. Samoin tuo Ritchien Purple-aikakauden soundissa on laitteilla merkitystä.

Mitä tulee tuohon matkimiseen, niin sitähän se on koko kitaratouhu, soundeista soittoon ja kamoihin. Se on aina hyvä tapa oppia asioita. Jos siitä lopulta syntyy jotain omaperäistä, niin hienoa.
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Laulava Kylätohtori
21.03.2012 08:49:16
Jyrken: Ikuinen ja mielenkiintoinen debaatin aihehan tämä on. Mielestäni soundi on käytännöllisintä määritellä juuri sillä tasolla, miltä kamat kuulostaa. Helppoa vaihtaa informaatiota, kun puhutaan vaikkapa Vox AC30-soundista - siinä vahvarissa on kuitenkin semmoista luonnetta, jota ei kenenkään soittajan käsissä olevat sormet saa sellaisinaan häivytettyä.

Sormet vaikuttavat soundiin suoraan lähinnä silloin, kun niillä korvataan plektra. Käytetty atakki on sitten eri asia, jolla toki voidaan selkeästi vaikuttaa soundiin - kovempaa iskemällä tulee erilainen ääni. Tämän kuitenkin luonnehtisin soittoTYYLIKSI.

Juu, eli pointtini on että tyylin ja soundin välillä on fundamentaalista eroa. Siksi on hassua puhua sormien soundista.

Onhan se näinkin. Soittajan X saundihan on sekoitus kamoja ja soittotyyliä. Oma pointti oli tavallaan, että vaikka soittaja X saisi esim. Blackmoren, SRV:n tai Hendrixin kamat, ei hän silti kuulostaisi muulta kuin X:ltä. Toisaalta taas on ihan sama millä kamoilla mainitsemani kitarasuuruudet soittavat, he kuulostavat silti juuri itseltään.

Hyvä pointti tuolla oli, että vaikka kaikilla staroilla yleensä on ne tietyt livekamat, niin studiossa saatetaan käyttää täysin erilaisia kamoja ja silti ne kuulostavat itseltään. Ja kyllähän esim. SRV käytti Marshallia ja Fenderiä, joten ei se SRV-saundi todellakaan ole kamoista kiinni.

Toisaalta, jos jonkun saundi miellyttää, niin eihän siinä mitään väärää ole, jos samantyylistä saundia itselleen haluaa. Jos lähtökohta on kuitenkin se, että halutaan kuulostaa täysin samalta, niin silloin ollaan pahasti ojassa.
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
StJerky
21.03.2012 09:32:33
rheinone: Kuvittelin vuosikymmenet että Whitesnaken Here I Go Againilla on kannuissa Cozy Powell

Niin minäkin. Minusta se jopa kuulostaa edelleen ihan Cozylta.
Jormaz
21.03.2012 10:09:26
Riippumatta siitä minkälaisella mikillä äänitän puhettani, kuulostan aina itseltäni. Yllätys?
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
-Cale
21.03.2012 11:02:29 (muokattu 21.03.2012 11:03:58)
MoreK:
Mitä tulee tuohon matkimiseen, niin sitähän se on koko kitaratouhu, soundeista soittoon ja kamoihin. Se on aina hyvä tapa oppia asioita. Jos siitä lopulta syntyy jotain omaperäistä, niin hienoa.

Toki vaikutteet on otettava. Mutta siinä kohtaa kun halutaan olla joku toinen, opiskellaan soittotyyli viimeisen päälle ja hankitaan samanlaiset kamat, ollaan mielestäni pahasti metsässä. Mutta jos joku näin haluaa toimia niin ei ole minulta pois. Parilta veijarilta taisi mennä pointtini ohi aiemmin, mutta samaa mieltä olen siitä ettei em. seikat saa ketään kuulostamaan täysin toiselta. Totta on että varmasti monen kitaristin soittotyyli on tunnistettava, soitti hän millä kamoilla tahansa. Eri asia sitten on kuulostaisiko se enää erityisen hyvältä esim. anttilan kitara ja vahvari -paketin läpi soitettuna. Kyllä laitteilla on iso osansa siinä miltä kukin kuulostaa, miksipä niitä edes tehtäisiin erilaisia jos ei olisi? Sikäli nuo puheet että saundi tulee sormista, eivät aina ole yksinomaan relevantteja.
benny
21.03.2012 11:05:23

Eikös yleensä näillä Signature-tyypeillä ole kokemusta karttunut ja visio siitä miten johonkin niiden tykkäämään juttuun sopii tietyt asiat "paranneltuna", joten sitten tehdään se "signature" niiden visioilla ja ehdoilla.

Eli en mä nyt koe, että vältsysti ois mikää "kopiointi" juttu, vaan että jos nyt vaikka Steve Vai sanoo että tuossa kitarassa on muuten kaikki hyvin, mutta kaula sais olla vielä hieman kapeampi ja ohuempi tuosta, niin se ois bueno. Toki nää on niiden omia mieltymyksiä, mutta varmasti heidän kannaltaa esim. parantaa soitettavuutta.

Vahvistimissa sitten halutaan tietynlaisia ominaisuuksia muutella myös.
En itse ymmärrä aina tätä "soundi lähtee sormista"-jankuttamista.

Ajaahan jotkut Eddy Merckxin polkupyörillä, vaikka ei ole kuitenkaa sen reisiä.
Että moro!
shitfuck inc.
Terry Pantheras
21.03.2012 11:22:45
Nuista lähteepi:

http://www.thomann.de/fi/fender_rit … id=75209d58caca850076b357a7c1e68aeb
http://www.thomann.de/fi/vox_ac30_c2_gitarrencombo.htm

Hyviä ovat molemmat. Stratossa on mukava kevyt scallopointi otelaudassa, joka helpottaa venyttämistä.
Vitustako minä tiijän!?!
Jukkka
21.03.2012 12:11:28
Yritin äsken kirjoittaa viestiä, mutta en tiiä mihin se hävisi.

Eli, kiitos vastauksista. Täytyy vähän lisää perehtyä tuohon trebleboosteriin. Olenkin miettinyt sen kelanauhurin virkaa.

Täytyy vielä sanoa, että ei mielestäni ole väärin jos huvikseni soitan Highway Staria, että soitan sen Blackmore-tyyppisesti, koska diggaan tuollaisesta 70-luvun legendaarisesta soundista. Toki ymmärrän, että kamat eivät tee kenestäkään Blackmorea ja hyvät soittajat soittavat varmasti omalla tyylillään. Kuitenkin mielestäni fiilistelyn vuoksi olisi siistiä soittaa noita biisejä ikäänkuin alkuperäisellä soundilla.

Klassisen kitaran taustalla näppäilyssä ei ole mitään ongelmia, mutta toinen asia onkin sitten, miten plektralla osuu noihin kieliin. Toinen vaikea juttu on sähkökitaramaailmassa rytmit. Sooloissa ei juuri milloinkaan sävelet osu iskuille.

Ehkä siis voisi harkita tuota trebleboosteria ja ENGL nuppi ja Marshallin kaappi tai sitten tuo Vox.
Laulava Kylätohtori
21.03.2012 12:30:49
Jukkka: Täytyy vielä sanoa, että ei mielestäni ole väärin jos huvikseni soitan Highway Staria, että soitan sen Blackmore-tyyppisesti, koska diggaan tuollaisesta 70-luvun legendaarisesta soundista. Toki ymmärrän, että kamat eivät tee kenestäkään Blackmorea ja hyvät soittajat soittavat varmasti omalla tyylillään. Kuitenkin mielestäni fiilistelyn vuoksi olisi siistiä soittaa noita biisejä ikäänkuin alkuperäisellä soundilla.

Näistä lähtökohdista tuossa on mielestäni paljonkin järkeä.

Klassisen kitaran taustalla näppäilyssä ei ole mitään ongelmia, mutta toinen asia onkin sitten, miten plektralla osuu noihin kieliin. Toinen vaikea juttu on sähkökitaramaailmassa rytmit. Sooloissa ei juuri milloinkaan sävelet osu iskuille.

Vähän tuo varmaan vaatii tottumati treeniä, mutta tuskin on mikään ongelma. Soolot ja muukin kannattaa vetää fiilispohjalta, eikä turhaan miettiä iskuja ym...
Jukkka
21.03.2012 13:02:23
Sanompa muuten vielä, että olen kokeillut sitä, että soitan jotkut riffit / monen kielen soinnut plektralla, mutta sitten, kun alkaa jokin arpeggiokuvio, niin soitan sen näppäilemällä. Esimerkiksi Since you been gonessa aluksi soitan plekulla ja sitten kun laulu alkaa niin on paljon helpompi soitaa sormilla. Tai samalla tavalla esim. Man on the silver mountainissa siinä välisoitossa. Tässä on kuitenkin ongelmana se, että plekulla soitettuna on niin paljon kovaäänisempi soundi kuin sormilla soitettuna. No, kyllä se tästä. Kaikenlaisia juttuja pitää kokeilla.
Laulava Kylätohtori
21.03.2012 13:41:42
Jukkka: Sanompa muuten vielä, että olen kokeillut sitä, että soitan jotkut riffit / monen kielen soinnut plektralla, mutta sitten, kun alkaa jokin arpeggiokuvio, niin soitan sen näppäilemällä. Esimerkiksi Since you been gonessa aluksi soitan plekulla ja sitten kun laulu alkaa niin on paljon helpompi soitaa sormilla. Tai samalla tavalla esim. Man on the silver mountainissa siinä välisoitossa. Tässä on kuitenkin ongelmana se, että plekulla soitettuna on niin paljon kovaäänisempi soundi kuin sormilla soitettuna. No, kyllä se tästä. Kaikenlaisia juttuja pitää kokeilla.

Toisaalta tuo näppäilytekniikka tuo kokonaan uusia mahdollisuuksia soittoon. Kyllähän sillä ihan erilaisia saundeja saa kuin plektralla. Itsekin tulee välillä näppäiltyä, mutta yleensä juuri hiljaisemmissa kohdissa. Aikaa kankeaa tuo oma näppäily silti tahtoo olemaan...
Jukkka
21.03.2012 17:00:25
Diggasin tuosta MoreK:n Burnista aivan täysillä! Olen TommyO:ta kuullutkin Purple Night- tapahtumassa Tavastialla. Olisin halunnut tulla tuonne Kapteenin Kajuuttaan, mutta en ollut silloin paikkakunnalla. Tuo on juuri sellaista meininkiä niin kuin sen olla pitääkin!
B-tone-flat
21.03.2012 18:55:17
Jukkka: Diggasin tuosta MoreK:n Burnista aivan täysillä! Olen TommyO:ta kuullutkin Purple Night- tapahtumassa Tavastialla. Olisin halunnut tulla tuonne Kapteenin Kajuuttaan, mutta en ollut silloin paikkakunnalla. Tuo on juuri sellaista meininkiä niin kuin sen olla pitääkin!

Samat täältä. Ogeliin pakko mennä katsomaan huhtikuussa. Itse diggasin ihan kybällä videoissa olevaa Speed Kingiä.
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Jyrken
21.03.2012 22:50:03
Laulava Kylätohtori: Onhan se näinkin. Soittajan X saundihan on sekoitus kamoja ja soittotyyliä. Oma pointti oli tavallaan, että vaikka soittaja X saisi esim. Blackmoren, SRV:n tai Hendrixin kamat, ei hän silti kuulostaisi muulta kuin X:ltä. Toisaalta taas on ihan sama millä kamoilla mainitsemani kitarasuuruudet soittavat, he kuulostavat silti juuri itseltään.

Hyvä pointti tuolla oli, että vaikka kaikilla staroilla yleensä on ne tietyt livekamat, niin studiossa saatetaan käyttää täysin erilaisia kamoja ja silti ne kuulostavat itseltään. Ja kyllähän esim. SRV käytti Marshallia ja Fenderiä, joten ei se SRV-saundi todellakaan ole kamoista kiinni.

Sanoisin, että jos vehkeet on samat, niin kyllä se on pitkälti kiinni fraseerauksesta ja nuottivalinnoista, kenen _soitolta_ kuulostaa. _Saundi_ on kuitenkin käytännössä sama. Siis saundi, mikä kamoista tulee.

Laulava Kylätohtori: Toisaalta, jos jonkun saundi miellyttää, niin eihän siinä mitään väärää ole, jos samantyylistä saundia itselleen haluaa. Jos lähtökohta on kuitenkin se, että halutaan kuulostaa täysin samalta, niin silloin ollaan pahasti ojassa.

Jos omaa musiikkia tehdään, täysin samaa mieltä. Makuuhuonesoitossa on kuitenkin ihan hauskaa yrittää apinoida kitaralegendoja niin tarkkaan kuin kykenee.
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Frankster
22.03.2012 08:34:33 (muokattu 22.03.2012 08:35:07)
Nopeastipa tämä meni tuohon "kehitä mieluummin oma tyyli" ja "soundi on näpeissä" :) Melkein kaikki meistä (mukaanlukien minä) ollaan haettu soundia joka on levyltä kuultu, ja apinoitu itseä miellyttävien soittajien soittamia juttuja. Mä teen sitä vieläki.

Kaiken itteä miellyttävän ku nakkaa samaan taikinaan, syntyy siitä jotain omankuulosta.

Takas osittain topikkiin, MoreK:lle kysymystä. Ootko kokeillu sitä sun treble boosteria humbuckerien kans? Mulla on ittellä MI Audion Boost 'n Buff versio 1, joka on myös treble booster. Se vaan on ensimmäiset 15 dB boostiasteikostaan ihan clean boost, ja siitä etiäpäin treble booster, jonneki +30dB asti :) Tuntuu vaan että ainakaan mun ENGL Blackmore ei tykkää siitä määrästä, vaan kyykkää. Pitäis päästä kokeilemaan treble boosteria joka tuuttaa vähän pienemmällä volumella. Tai sitten kuulla kokemuksia että miten toimii!

-Frankster
Terry Pantheras
22.03.2012 09:41:37
Frankster: Nopeastipa tämä meni tuohon "kehitä mieluummin oma tyyli" ja "soundi on näpeissä" :) Melkein kaikki meistä (mukaanlukien minä) ollaan haettu soundia joka on levyltä kuultu, ja apinoitu itseä miellyttävien soittajien soittamia juttuja. Mä teen sitä vieläki.

Jes. Mielestäni se on osa kehityskaarta, että haetaan, etitään ja tutustutaan soundien saloihin. Uteliaisuus ja mielenkiinto kaiken maailman musiikkia kohtaan ruokkii omaa intuitiota ja avaa suuntaa omalle soundille. Saapihan sitä toki elää kellarissa korvatulpat päässä soittaen jotain mystistä jossa ei ole vaikutteita mistään.

Kaiken itteä miellyttävän ku nakkaa samaan taikinaan, syntyy siitä jotain omankuulosta.

Jetsulleen.
Vitustako minä tiijän!?!
MoreK
22.03.2012 10:51:04

Frankster: Takas osittain topikkiin, MoreK:lle kysymystä. Ootko kokeillu sitä sun treble boosteria humbuckerien kans? Mulla on ittellä MI Audion Boost 'n Buff versio 1, joka on myös treble booster. Se vaan on ensimmäiset 15 dB boostiasteikostaan ihan clean boost, ja siitä etiäpäin treble booster, jonneki +30dB asti :) Tuntuu vaan että ainakaan mun ENGL Blackmore ei tykkää siitä määrästä, vaan kyykkää. Pitäis päästä kokeilemaan treble boosteria joka tuuttaa vähän pienemmällä volumella. Tai sitten kuulla kokemuksia että miten toimii!

No itse asiassa en ole humpparin kanssa testaillu vielä. Pitääkin ottaa toi mun Kramer messiin johonkin treeneihin. Mitä tarkoitat, että "kyykkää"? Mulla BSM on viimeisenä efektinä kiinni suoraan Engl Gigmasterissa. Ajan clean kanavaan, mutta ei se pahasti puuroudu lead kanavallakaan, jos pitää kanavan driven määrän kohtuullisena. Tuolla noita BSM:n speksejä:
http://www.treblebooster.net/major.html

Heh, just huomasin että ne oli lisänny mun hätäisen olohuonevideon (alimmainen) tonne tuotesivulle. Nauhoitettu kännykällä ja soitettu todella pienellä volyymillä keinokuorman kanssa naapureiden takia, soundi paranee vielä tuosta kun nostaa normaali treenivoluumeille.
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
-Cale
22.03.2012 11:37:30
Frankster:

Sen verran vielä puutun tähän, että itseasiassa olen tästä aivan samaa mieltä, mutta jotenkin kommenteistani on vedetty vääriä johtopäätöksiä. On eri asia kuunnella ja apinoida yhtä soittajaa, kuin yhdistellä kaikkea hienoa kuulemaansa jolloin se oma tyylikin lähtee itsestään muokkautumaan. Vaikeaahan kitaramaailmassa mitään täysin uutta ja mullistavaa on enää keksiä.
Frankster
22.03.2012 12:19:52 (muokattu 22.03.2012 12:46:45)
MoreK: No itse asiassa en ole humpparin kanssa testaillu vielä. Pitääkin ottaa toi mun Kramer messiin johonkin treeneihin. Mitä tarkoitat, että "kyykkää"? Mulla BSM on viimeisenä efektinä kiinni suoraan Engl Gigmasterissa. Ajan clean kanavaan, mutta ei se pahasti puuroudu lead kanavallakaan, jos pitää kanavan driven määrän kohtuullisena. Tuolla noita BSM:n speksejä:
http://www.treblebooster.net/major.html

Heh, just huomasin että ne oli lisänny mun hätäisen olohuonevideon (alimmainen) tonne tuotesivulle. Nauhoitettu kännykällä ja soitettu todella pienellä volyymillä keinokuorman kanssa naapureiden takia, soundi paranee vielä tuosta kun nostaa normaali treenivoluumeille.

Kyykkääminen on oikein hyvä sana kuvaamaan sitä mitä tapahtuu jos boostaa kunnolla :) Kovalla atakilla soundin ensiatakki tavallaan katoaa, vahvistin hyvin pitkälti tuntuu niiaavan sen alla. Vaikea sanoin maalata.

Jonkun vintage-tyyppisen vahvistimen (esim. Juuri plexi tai AC30) kanssa tuo boostimäärä voi toimia oikein hyvin. ENGL Blackmore on kuiten moderni peli, ja tuntuu että toimis paremmin jos treble boost olis pienemmällä boostivolalla. Mun pedaalista on uudempiki versio jossa tämä 'puute' on korjattu. Pitää kyllä tutkailla noita BSM:n pedaaleja, noita on karmia liuta. Mä en oo sen kummemmin Blackmoren soundin perässä, lähinnä vaan haluan vahvistimesta erilaisia sävyjä ulos. Tuon ENGL:n perussävy kuiten on mulle hyvä.

Notta kiitos infosta! Mulla on muuten tuo MI audion pedaali ihan ekana ketjussa, se toimii korkeaimpedanssisena bufferina ja minimoi jäljessänsä olevien pedaalien ja kaapeleiden aiheuttamaa signaalihävikkiä. Muut pedaalit ennen vahvistinta mulla on true bypass -tyyppiä.

Calelle: joo, kyllä mäkin vähän kummaksuen katson jos soittaja haluaa apinoida jonkun soittajan tyylin ihan täysin ja soittaa täsmälleen samalla tavalla, unohtaen oman persoonan. Tie muusikoiden helvettiin on päällystetty klooneilla =D

EDIT: kyykky löyty. Noin ajassa 5:11 tai 5:12 tätä videota tapahtuu se mitä tarkotin: http://www.youtube.com/watch?v=J9UjlXkgZQQ

-Frankster
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)