Aihe: Scalloped fingerboard & sustain rungon päällä | 1 |
---|
ATIA 21.03.2012 19:25:30 (muokattu 21.03.2012 19:37:52) | |
|
Moi Luin kirjaa, jonka kirjoittaja kertoo tehneensä aikoinaan Steve Vaille hänen Jem tyylisiä kitaroitaan. Hän kertoo, että he huomasivat, että sillä alueella kitaran kaulaa, joka on rungon päällä, on vähemmän sustainia, ja tämän parantamiseksi rungon päällä olevan kaulan osan nauhojen välistä otettiin puuta pois, ja näin sustain parani. Onko kenelläkään tästä tietoa pitääkö paikkansa? Ja yleisesti, mitä mieltä olette, onko kaulassa rungon päällisellä osalla vähemmän sustainia, äänissä yleisesti? Hienoa päivää kaikille! T: at Edit: Netissä joku kirjoitti, että vanhoissa Jem kitaroissa, oli otelauta ilmeisesti kaulaa pidempi, ja 4 ylintä nauhaa olivat otelaudan osalla, jonka alla ei ollut kaulapuuta, ja tästä syystä sustain oli tällä alueella heikompi. Tätä tilannetta parannettiin poistamalla puuta näiden nauhojen välistä. |
Kefiiri 21.03.2012 19:46:13 (muokattu 21.03.2012 19:46:36) | |
|
ATIA: Netissä joku kirjoitti, että vanhoissa Jem kitaroissa, oli otelauta ilmeisesti kaulaa pidempi, ja 4 ylintä nauhaa olivat otelaudan osalla, jonka alla ei ollut kaulapuuta, ja tästä syystä sustain oli tällä alueella heikompi. Tätä tilannetta parannettiin poistamalla puuta näiden nauhojen välistä. Varmaan onkin huono sustain jos otelauta roikkuu tyhjän päällä, mutta auttaako soinnin pituuteen se että rakenne nirhetään vieläkin heikommaksi? Epäilen. |
Solex 21.03.2012 19:50:11 (muokattu 21.03.2012 19:52:34) | |
|
Jos olen väärässä, toivon että joku korjaa minua perustellen. Minusta selitys on hieman epäuskottava: Luodaan sustainia vähentämällä jo sitä vähäistä soivaa massaa. Herra Vai on vaalinut persoonallista imagoa, uskon että tämä uloittuu myös hänen nimikkokitaraansa. JEMissä on taitavana markkinakikkana muutenkin "kantokahva" ja tyylikäs madallus lukkotallalle. Basso on jalo soitin |
|
Eiköhän tuossa ole ideana se, että koverrettua kohtaa on helpompi painaa ja rungon sisällä olevan alueen soittaminen voi olla sen verran hankalaa, että kevyempi painallus auttaa "sustainin" kanssa. |
|
Krice: Eiköhän tuossa ole ideana se, että koverrettua kohtaa on helpompi painaa ja rungon sisällä olevan alueen soittaminen voi olla sen verran hankalaa, että kevyempi painallus auttaa "sustainin" kanssa. Mitenhän sitä "koverrettua kohtaa" on helpompi painaa. Eihän kielen ole tarkoitus missään kitarassa ottaa kiinni otelautaan. Ei näin ole ainakaan missään minun aivan tavallisissa perusmallisissa kitaroissa....ei paksuilla, eikä ohuilla nauhoilla. |
|
sickboy: Mitenhän sitä "koverrettua kohtaa" on helpompi painaa. Sormi ei ota otelautaan joten sormen koko voima kohdistuu pelkkään kieleen. Luulisin, että tuo on selitys. |
|
Tästä katsomaan kun Vai itse kertoo Ibanez RG ja Jem historiasta. Nauhojen 21-24. koverruksesta myös muistaakseni kertoo: http://www.youtube.com/watch?v=Igs_TFC5LHA |
|
tender.insanity: Tästä katsomaan kun Vai itse kertoo Ibanez RG ja Jem historiasta. 3:39, "I just moved the volume knob a little bit, because it was in a way." Hyvä tietää, että en ole ainoa jota volumenapin sijainti on ärsyttänyt. |
MPU 22.03.2012 13:41:27 | |
|
Krice: 3:39, "I just moved the volume knob a little bit, because it was in a way." Hyvä tietää, että en ole ainoa jota volumenapin sijainti on ärsyttänyt. Vai myös teki jotain asialle. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
MPU: Vai myös teki jotain asialle. Marko Mistä näitä plussia oikein tulee? Ippei: Esim., tänään poksahti kun nojasin oikealla kädellä. Tuntui oikeastaan hyvältä, ei sattunut. |
|
markus16: Mistä näitä plussia oikein tulee? Osoitin vaan itsekseen hakeutui kohti plussanappia.. |
|
MPU: Vai myös teki jotain asialle. Marko Kiitos päivän nauruista! :D Lussaa tuli että heilahti. don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! |
|
MPU: Vai myös teki jotain asialle. Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin. |
|
Krice: Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin. Kyllä se ois varmaan voinu porata pleksiin yhen reiän vähän kauemmas itsekin.. :) don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! |
MPU 23.03.2012 07:16:58 | |
|
Krice: Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin. Ei sen vaikeempaa kuin sullekaan. Joskus joutuu maksamaan jos haluaa jotain. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
Nätistipä tässä pysytään aiheessa ... En kyllä itse usko että tuossa on mitään perää, paitsi ehkä jollain henkimaailman tasolla. Kai sillä on tekemistä vaan tyylin kvartin päähän bendaamisen ja vibraton kanssa. Kuten joku sanoi niin kielihän ei otelautaa vasten hierrä vaan sormi. Sen takia Ynkällekin skallopit kai tehtiin että se halus tuntuman tarkemmaksi kun sormi on kontaktissa pelkkään kieleen. Siinä saakin olla tarkkana ja kehittää todella höyhenenkevyen tatsin. On kauheaa kuunnella kun joku räimii menemään skallopoidulla kaulalla jollain Wylden tatsilla = JOKAINEN ääni epävireessä - L "Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville |
|
Decadetroll: Kyllä se ois varmaan voinu porata pleksiin yhen reiän vähän kauemmas itsekin.. :) Ja Jemeissähän tuo volume on lähempänä tallamikkiä kuin RG:issä. Ei kauempana. Edestä jyrsittyyn runkoon helppo toteuttaa pleksin vaihdolla. Takaa jyrsittyä runkoa joutuukin sitten säätämään enempi, kun pitää runkoon tehdä reikä ja peittää toinen. |
MPU 24.03.2012 14:47:22 | |
|
Hillboy: En kyllä itse usko että tuossa on mitään perää, paitsi ehkä jollain henkimaailman tasolla. - L Samoin. En usko, että otelaudan muoto nauhojen välissä voi millään tavalla vaikuttaa sustainiin, korkeintaan ihan äärikoverrukset voivat heikentää kaulaa niin että kaulan jäykkyys vähenee niin paljon että se alkaa värähtelemään kielen värähtelyä heikentävästi. Tuokin on ihan teoriassa mahdollista, tuskin käytännössä. Sillä, mitä kielelle tapahtuu nauhan takana tai tallan takana ei ole mitään merkitystä soinnille niin pitkään kun värähtelevä osa on siinä nauhan ja tallan välissä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
tender.insanity: Ja Jemeissähän tuo volume on lähempänä tallamikkiä kuin RG:issä. Tarkoitti varmaan sen aikaisiin kitaramalleihin verrattuna, luultavasti Fender Stratocasteriin. |
ATIA 28.03.2012 09:24:45 | |
|
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta kaikille! Itse soittamista aloittaessani löysin sellaisen harjoituksen, että kitaralla kun painaa sormella kieltä nauhaa vasten, niin äänen soittamisen jälkeen keventää pikku hiljaa sormen painoa kielen päällä, kunnes ääni alkaa rämisemään. Näin oppii painamaan kieltä juuri sen verran että se soi puhtaasti eikä rämise. Tavoite on että oppii käyttämään sen verran painoa kielellä kuin tarvitsee, eikä enempää. Harjoitus on toiminut itselläni hyvin. Samalla oppii myös painamaan kieltä juuri oikean verran, että se rämisee kun soittaa, jos sitä haluaa. :-) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|