Aihe: Punttiksen vaikutus kitaransoittoon
1 2 3 4 5 6 7 8 9
T-Stag
13.03.2012 23:25:31
doppelgänger: Itse aloitin salilla käynnin muutama kuukausi sitten ja nyt jo on parina yönä ilmennyt sormien puutumista. Ehkä pelkään turhaan, mutta rannekanavaoireyhtymän ensioireiltahan tuo vähän vaikuttaisi.

Treenaan itse kahvakuulilla 3 kertaa viikossa ja pyrin tekemään aamulla tai ennen soittoa aktiivivenytyksiä niskalle, ranteille, käsivarsille ja rinta/hartiaseudulle. Pitää paikat mukavasti auki. Jos tarvitsee, staattiset venytykset pitää tehdä soittamisen/keikan jälkeen.
Gabe
21.03.2012 11:38:24
doppelgänger: Itse aloitin salilla käynnin muutama kuukausi sitten ja nyt jo on parina yönä ilmennyt sormien puutumista. Ehkä pelkään turhaan, mutta rannekanavaoireyhtymän ensioireiltahan tuo vähän vaikuttaisi.

Niinhän tuo vaikuttaisi. Kannattaa ottaa nyt hetken rennosti ja sitten jatkossa vähän rauhallisemmin varsinkin alkuun. Muuten urheilu tuskin vaikuttaa soittoon jos nyt ei mistään kehonrakennuksesta puhuta.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Räkkipeli
21.03.2012 12:20:47
Urheilun ja liikkumisen edut soiton kannalta tulee ehdottomasti ruumiillisen yleiskunnon kohentumisena. Soittoasento on jopa tärkeämpi juttu, kuin sormien toiminta, johon liikunta ei vaikuta niin paljoa. Eli lämpimästi voi suositella liikuntaa muusikoille, kitaristeillekin. Soitto on vaivattomampaa kun soittoasennot ei tuota kipua paikkoihin, mm. ryhdille.
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Tommy Voltage
22.03.2012 11:03:00

Räkkipeli: Urheilun ja liikkumisen edut soiton kannalta tulee ehdottomasti ruumiillisen yleiskunnon kohentumisena. Soittoasento on jopa tärkeämpi juttu, kuin sormien toiminta, johon liikunta ei vaikuta niin paljoa. Eli lämpimästi voi suositella liikuntaa muusikoille, kitaristeillekin. Soitto on vaivattomampaa kun soittoasennot ei tuota kipua paikkoihin, mm. ryhdille.

Ihan just näin. Kivampi se on soitella treeneissä ja keikoilla kun Les Pauli ei vedä selkää kumaraan. Ja rumpaleillahan edut on ihan selkeät.

Sen sijaan huonoja kokemuksia on rankasta jalkojen rasituksesta. Ei ole kiva polkea wahia keikalla kun jalat tärisee hillittömästi.
Torniojaws
23.03.2012 11:32:19

Tommy Voltage:
Ei ole kiva polkea wahia keikalla kun jalat tärisee hillittömästi.

Sopivaa vipinää tulee saundiin :D
Wabrato? Hämytti?
Räkkipeli
23.03.2012 12:39:22
Torniojaws: Sopivaa vipinää tulee saundiin :D
Wabrato? Hämytti?

Hämähämähämmet?
baron
24.03.2012 01:01:49

Sorry nyt jos kiipparistina taas puutun kitaristien keskusteluun mutta pianokeskustelupalstojen mukaan:
1. Kohtuullisesta punttien nostelusta ei ole hyötyä eikä haittaa pianonsoittoon.
2. Kun aletaan bodybuilderiksi tai aktiivipainonnostajaksi niin siitä on haittaa.

Luulisin että joteskin kitaransoittoonkin sovellettavissa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Räkkipeli
24.03.2012 10:27:43 (muokattu 24.03.2012 10:27:58)
baron: Sorry nyt jos kiipparistina taas puutun kitaristien keskusteluun mutta pianokeskustelupalstojen mukaan:
1. Kohtuullisesta punttien nostelusta ei ole hyötyä eikä haittaa pianonsoittoon.
2. Kun aletaan bodybuilderiksi tai aktiivipainonnostajaksi niin siitä on haittaa.

Luulisin että joteskin kitaransoittoonkin sovellettavissa?

Vähän liian ahdasmielistä ajattelua. Mietis, onko asia tosiaan noin mustavalkoinen?
aalataur
24.03.2012 11:16:21 (muokattu 24.03.2012 11:21:11)

En mä kyllä usko että on haittaa. Vaikka olisi millainen möykky.

Eihän se treeni ole erilaista yhden vuoden nostelleella verrattuna 10 vuotta nostelleeseen, vaikka ulkomuoto on toisella möykympi. Yksittäisen harjoituskerran rasitus, lihaksille aiheutuneiden mikrovaurioiden määrä ja mahdollista soittoa jäykistävät vaikutukset on molemmilla samat. Ainoa mikä ero, että toinen on niitä mikrovaurioita ottanut vastaan 10 vuotta, jolloin lihaksista on tullut möykymmät. Ei ne körmyt sen kovempaa treenaa, ne vaan on treenannut kauemmin. Kysehän on vain siitä kuinka loppuun lihas ajetaan yksittäisessä harjoituskerrassa, ei siitä että miltä se kaveri näyttää ulkoisesti. Ulkomuoto on ajan tuotos. Helposti bodariksi sanotaan vasta möykkyä, mutta kaksi kuukauttakin treenannut on bodari, jos treenaa samalla intensiteetillä kuin möykyt.

Mä käyn 4-5 kertaa viikossa, väännän suht kovalla intensiteetillä, kaikkia liikkeitä, eikä mitään vaikutuksia soittoon. Se että en ole vielä kovin körmy, johtuu vain siitä että olen harrastanut tätä vasta parisen vuotta.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
doppelgänger
24.03.2012 11:35:05
Räkkipeli: Vähän liian ahdasmielistä ajattelua. Mietis, onko asia tosiaan noin mustavalkoinen?

Saattaahan se ollakkin mutta itsekkin kyllä vähän kaipaisin perusteluja.
"Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
the dog
28.03.2012 16:39:54
en harrasta salihommaa, mutta parikymmentä vuotta duunissa jossa sormien ja ranteiden "voima" on kehittynyt aika tanakaksi on varmistanut aikas kankeat nakit... :)
mikään soolokitaristi mä en ole koskaan ollu, mutta suht näppärä riffittelijä joskus nuorempana.
nykyään ei pysty esmes. ac/dc riff raff tyylistä riffiä vetämään kovin pitkään. (en soita eisiidiisiitä. tämä oli esimerkki)

eli veikkaan, että pidemmän päälle salihommastakin tulee olemaan haittaa, jos sitä alkaa tosissaan tekemään. kun ei ne habat kasva ilman sormien ja ranteiden vahvistumista.
Johann Onn
28.03.2012 17:28:55 (muokattu 28.03.2012 17:29:59)
the dog: duunissa + aikas kankeat nakit...

Itse sain aikoinaan 1/2 vuoden mettähommista, niin kankeat ja kipeät sormet (& kädet), että olen oppinut välttämään niitä hommia. 3 - 4 viimeistä viikkoa oli silkkaa "sormet särkee ja on kankeat vielä maanantai-aamunakin, kun duuni alkaa" tuskaa. Silloin oli todella "mukavaa" koittaa soitella jotain.

No, harva nyt nostelis puntteja yhtä montaa tuntia päivässä, kun siellä joutui nostelemaan, niitä vatun tukkeja pinoon. Joku 10 - 12 puuta päivässä x 5 päivää viikossa = Kyllä niitä "muutaman" sai nostella viikossa.
baron
28.03.2012 21:22:14 (muokattu 28.03.2012 21:24:36)

Räkkipeli: Vähän liian ahdasmielistä ajattelua. Mietis, onko asia tosiaan noin mustavalkoinen?

Nää on pianokeskustelupalstalta poimittuja, oliko joku pianoforum tai vastaava, ei ne oo mun omaa tietoa eikä edes mielipiteitä kun sitä ei ole.
http://www.pianostreet.com/smf/index.php?topic=38935.0
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Krice
29.03.2012 10:50:29

baron: Luulisin että joteskin kitaransoittoonkin sovellettavissa?

Riippuu todella paljon tasosta. Jos tähtää huipputasolle pianistina niin punttien veivaaminen kannattaa jättää vähemmälle, ja varmasti myös päinvastaisessa tilanteessa jo pelkän ajankäytön kannalta. Tavikset voi ihan huoletta treenata salilla ja harrastaa soittamista. Jos ei käytä steroideja niin lihakset ei edes kasva niin isoiksi, että niistä olisi mitään haittaa. Toisaalta lihashuolto on tärkeää, koska itse kehitin pahanlaatuisen tenniskyynärpään kun jumitin kyynärvarren lihakset (ennalta ehkäisevä hieronta olisi varmasti auttanut).
Kondoori
29.03.2012 12:18:25
Strutsi: Näyttää varmaan ainakin paremmalta keikalla.
Ei hevimiehen sovi olla kovin ruipelo.

Minun mielestä laiha, riutunut, käheä ääninen, arpinen ja muutenkin rankastun näkönen hevimies on RANKKA! Vaatetus pitää olla jotakuinkin samantyylinen, kuin näillä. (tekivät muuten parasta thrashia) http://www.last.fm/music/Kreator/+images/27176383

Salilla käyminen ei ole rankkojen THRASH miesten hommaa! Se on niille, jotka eivät luota itseensä! Kunnon thrash miehellä on anarkistinen luonne, ei välitä omasta, eikä muiden terveydestä, tai yhtään mistään! Antaa vaan palaa, räkäisien riffien sävellystä, vitusti divebombeja kammella, aggressiivisia sooloja ja keskisormea koko pallolle!

Olenko minä nyt puhumassa joillekin fruittareille? xD

Kierrätyskeskukseen siis hakemaan vaatteita, muistakaa soitella paljon joka päivä, niin että syöminen unohtuu melkein täysin, ja salilla käyminen ei tule kuuloonkaan. Eihän semmoisiin aikaa ole!

ITS THRASH!
"Society failed to tolerate me, and i have failed to tolerate SOCIETY!"
Kampela77
29.03.2012 12:50:06 (muokattu 29.03.2012 12:55:22)
Kondoori: Minun mielestä laiha, riutunut, käheä ääninen, arpinen ja muutenkin rankastun näkönen hevimies on RANKKA! Vaatetus pitää olla jotakuinkin samantyylinen, kuin näillä. (tekivät muuten parasta thrashia) http://www.last.fm/music/Kreator/+images/27176383

Ei nuo nyt kovin rankaistun oloisilta näytä. Laiskan näköisiä teinirimpuloita.

edit: Eiisss, laulaja on vieraillut Volbeatin levyllä. Nyt meni uskottavuus.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kondoori
29.03.2012 13:20:46 (muokattu 29.03.2012 13:43:28)
Kampela77: Ei nuo nyt kovin rankaistun oloisilta näytä. Laiskan näköisiä teinirimpuloita.

edit: Eiisss, laulaja on vieraillut Volbeatin levyllä. Nyt meni uskottavuus.

Tuskin nuo kauneudesta/komeudesta ainakaan välittää! :D

Tuo nyt onkin tommonen pehmokuva 80luvulta. itse en tiedä edes mikä on volbeat, ei siis kiinosta yhtään muut Millen projektit! Paitsi KREEEATOR!

Omasta mielestä hänellä on paras thrash lauluääni, rankat lyriikat, hyvät riffit, ja saatanamaiset soolot. Tietenkin myös tehnyt hyvää yhteistyötä bändin nykyisten ja entisten jäsenien kanssa.

Vanha kitaristi oli hyvä kreatorissa, mutta ei nykyinen Sami Yli-Sirniökään huono ole! Tuonut bändiin fantastista säveltä! En pidä Samin muista "sivu" projekteista kitaristina, kuten en Millenkään laulajana. Mutta yhdessä rumpalin ja basistin höystämänä biisit kuullostavat voittamattomilta omiin korviin.

Jokaisella on tietenkin omat mielipiteet! Tiedän, että ei kovin moni kreatorista pidä, en tunne yhtään ihmistä, joka pitää bändistä samalla tavalla, kuin minä.

Mutta jokatapauksessa kaverit hei! Ei kunnon thrash mies panosta siihen miltä lavalla näyttää ei helvetti sentään jätkät! :D Sana thrash kertoo, jo että luvassa on RÄKÄISTÄ HAISTA PASKA MEININKIÄ!

EDIT: http://kaaoszine.fi/aiheet/bullet-for-my-valentine/ nämäkö ovat näyttäviä lavalla? Baah vittu mitä neitejä... :D
Kampela77
29.03.2012 13:51:02 (muokattu 29.03.2012 13:54:54)
Kondoori: Mutta jokatapauksessa kaverit hei! Ei kunnon thrash mies panosta siihen miltä lavalla näyttää ei helvetti sentään jätkät!

Samaa mieltä, mutta laajentaisin koskemaan mitä vain musiikkityyliä. Poseeraajat on poseeraajia.

edit: Korjataan vielä sen verran, että saa ulkonäköön huomiota kiinnittää jos siltä tuntuu, mutta ei vaikuta minun mielipiteeseeni bändistä. En kiellä urheilua muusikoilta. Musiikin perusteella muodostan mielipiteeni.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kondoori
29.03.2012 14:32:15 (muokattu 29.03.2012 14:34:16)
Kampela77: Samaa mieltä, mutta laajentaisin koskemaan mitä vain musiikkityyliä. Poseeraajat on poseeraajia.

edit: Korjataan vielä sen verran, että saa ulkonäköön huomiota kiinnittää jos siltä tuntuu, mutta ei vaikuta minun mielipiteeseeni bändistä. En kiellä urheilua muusikoilta. Musiikin perusteella muodostan mielipiteeni.

Tottahan turiset! Piti vain tulla vähän tänne viljelemään, kun niin pidän raffista meiningistä.

If you didn't know? - Hurriganesin basisti valitsi soittimensa, niin että meni peilin eteen ja vilkaisi miten soittimen ulkonäkö sopii soittajan ulkonäköön. :D

EDIT: Kampela : kun katsoin bändi listaasi, niin se mitä yhteistä meillä on: Jimi Hendrix & Megadeth. Raffia tavaraa! Raffia tavaraa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)