Juha86 15.04.2004 10:29:05 | |
---|
Mä siis en oo ollu laulutunneilla koskaan, kitaraa oon soittanu 7 vuotta ja nyt n. puoli vuotta oon kotona laulanu akustisen kitaran rämpytyksen mukana. Mua vaan harmittaa kun en pääse E-nuottiin asti puhtaasti. F vielä menee, mut se E olis tärkeä, ktiarallakin kun se on eka ääni. Eli miten vois päästä matalemmalle/alaspäin laulussa? ~totuus ei pala tulessakaan~ |
Juutas 15.04.2004 14:16:35 | |
---|
Mä siis en oo ollu laulutunneilla koskaan, kitaraa oon soittanu 7 vuotta ja nyt n. puoli vuotta oon kotona laulanu akustisen kitaran rämpytyksen mukana. Mua vaan harmittaa kun en pääse E-nuottiin asti puhtaasti. F vielä menee, mut se E olis tärkeä, ktiarallakin kun se on eka ääni. Eli miten vois päästä matalemmalle/alaspäin laulussa? Saattaa olla, että pääset vielä alaspäin ahkeralla reenaamisella esim. hinkkaamalla skaaloja edestakaisin aina niin alas kuin suinkin, mutta varmaa se ei ole. Voi olla, että olet jo saavuttanut oman "maksimisi" eli sen nuotin jota alemmas äänihuulesi eivät anna myöten. Et kerro ikääsi, mutta voitaneen olettaa, että jos äänihuulesi eivät enää muuta muotoaan (niin kuin kasvavilla ihmisillä tekee), niin tiettyä rajaa alemmas et tule koskaan pääsemäänkään. Mutta tästä päästään itse asiaan eli miksi ihmeessä pitäisi päästä niin alas? Okei, alin vapaa kieli on E, mutta monet biisit ei edes soundaa hyvältä näin alhaalta vedettynä. Myös sitä omaa ääntä tulee kunnioittaa eli laulaa siltä korkeudelta, jossa oma ääni kuulostaa parhaalta. Matala örinä ei edes tahdo erottua bändisoiton keskeltä muuta kuin tehokkailla kamoilla ja onnistuneesti ekvalisoituna sekä kompressoituna... Mitäpä jos soittaisit seiskakielistä - pitäisikö silloin päästä B:hen asti... ;-) |
Yleensä äänialaa ei saa matalemmaks, varsinkaan jos äänihuulet on jo kehittyny. Itse menee pieni d-f2, laulutunnit auttaa. Tiedät, että olet kitaristi vasta sitten, kun tiedät olevasi viisaampi kuin basisti! |
Juha86 15.04.2004 20:15:46 | |
---|
Niin no, mä oon pian 18, et tuskinpa täs enää paljoa äänihuulet kehittyy =) Mut se olis niin hyvä päästä E:hen asti, kun sitten pystyis vetään E:tä matalalta ja oktaavia ylempää, ja se olis niin siistiä.. Nyt mä pystyn vetään korkeimmillani A:n kahdelta korkeudelta. BTW, onko mun ääniala jotain vähän päälle oktaavin, kun pystyn laulaan nuoteissa mitattuna: F-G-A-H-C-D-E-F-G-A ? En oo ihan varma näistä laulutermeistä =) ~totuus ei pala tulessakaan~ |
Juutas 16.04.2004 13:17:47 | |
---|
Niin no, mä oon pian 18, et tuskinpa täs enää paljoa äänihuulet kehittyy =) Mut se olis niin hyvä päästä E:hen asti, kun sitten pystyis vetään E:tä matalalta ja oktaavia ylempää, ja se olis niin siistiä.. Nyt mä pystyn vetään korkeimmillani A:n kahdelta korkeudelta. BTW, onko mun ääniala jotain vähän päälle oktaavin, kun pystyn laulaan nuoteissa mitattuna: F-G-A-H-C-D-E-F-G-A ? En oo ihan varma näistä laulutermeistä =) Juu, ei ole varmaan kasvua enää luvassa, mutta kehitystä sen sijaan taatusti mikäli jatkat harjoittelua. ;-) Himpun verran yli oktaavinhan tuo sun ääniala tuntuu olevan, josta voinemmekin päätellä, että haikailet todennäköisesti väärään suuntaan. Eli ylöspäin saisit ihan varmasti ainakin muutaman sävelaskeleen verran venytettyä treenaamalla. Oma äänialani oli alussa melkein sama kuin sulla, mutta nykyisin menee kivutta D:hen asti, äänen painetta lisäämällä hetkittäin E:hen. (Falsetilla tietysti vielä korkeammalle.) Alaspäin olen sen sijaan päässyt vain noin puolen sävelaskeleen verran. |
Boxeri 16.04.2004 21:15:13 | |
---|
Eli miten vois päästä matalemmalle/alaspäin laulussa? Perustekniikka on tämä: väkevät viinat (väh 40%) sikarit, karvapersenortit, kunnon kaljamaha kaikukopaksi ja oikea tekniikka.. Vot!! Hyvä tulee ;-D |
Juha86 17.04.2004 19:13:56 | |
---|
Perustekniikka on tämä: väkevät viinat (väh 40%) sikarit, karvapersenortit, kunnon kaljamaha kaikukopaksi ja oikea tekniikka.. Vot!! Hyvä tulee ;-D No niin, pitääpä ottaa noi vinkit korvan taa ;) Taatusti tulis hyvä.. ~totuus ei pala tulessakaan~ |
Saami 17.04.2004 21:24:03 | |
---|
Niin no, mä oon pian 18, et tuskinpa täs enää paljoa äänihuulet kehittyy =) Laulunopettajani kertoi, että 21-vuotiaaksi tekisivät niin. |
Juha86 18.04.2004 20:58:04 | |
---|
Laulunopettajani kertoi, että 21-vuotiaaksi tekisivät niin. Toihan oli kiva kuulla. Mä en muutenkaan mikään örisijä ääneltäni oo, et olis kiva jos sais vähän matalemmaks tuon lauluäänen. ~totuus ei pala tulessakaan~ |
Gamoss 20.04.2004 11:53:56 | |
---|
Itte kävin about vuoden verran laulunopetuksessa vanhan oopperaäijän pakeilla ja se sanoi että miesten ääni alkaa olla parhaimmillaan vasta tossa 22-25 vuotiaana. Meikäläisellä ainakin ääni kehittyi yhdessä vuodessa aika pirun paljon kun oli oikeanlainen opettaja. Ja toimi vielä viskipalkalla. |
Pitkavirta 11.05.2004 22:09:59 | |
---|
hitto. mulla on toisinpäin. alas pääsen seiskakielisen alinpaan asti mutten sit kyllä hirmu korkialle.. just printtailen iltalukemista, laulutreeniohjeita.. niin ei mulla mitään asiaa ollu |
kikkomän 14.05.2004 17:38:10 | |
---|
enää ei kai oma ääneni madallu kun olen jo 21. Olen itse aikamoinen kimittäjä, mutta en anna sen häiritä kun persooanallisuus lauluäänessä on aina plussaa. Mikään mezzosopraano en silti ole. Öriseminen onnistuu kaikilta jos on halua. Kotiteollisuuden cover-biisien esittämisestä olen jo melkein luopunut. PIttee vain virittää se kitara omaan äänialaan ja tehdä sellaisia biisejä joissa oma ääni kuulostaa parhaimmalta. Kyllä viisas ihminen tekisi niin. aurinko paistaa ja veeetttä sattaa , taitaa tulla ARMAGEDDON!! |
Saami 14.05.2004 21:38:32 | |
---|
Öriseminen onnistuu kaikilta jos on halua. En malta olla mainitsematta Arch Enemyn vokalistia. Huh. |
Jelena 15.05.2004 21:31:23 | |
---|
Kyllä äänialaa pystyy muuttamaan.. Kun pari vuotta sitten aloin käydä laulutunneilla, oli ääniala suunnilleen pienestä eestä kaksiviivaseen e:hen. kaksi oktaavia siis. nyt menee kolme oktaavia; alhaalla pieneen c:hen ja ylös d3:een, vaikka äänialan laajentaminen etenkään alaspäin ei ookkaan ollut mikään ensisijainen tavoite. |
M.i.k.key 16.05.2004 02:19:36 | |
---|
Öriseminen onnistuu kaikilta jos on halua. Örinä on perseestä... Laulakaa kunnolla! My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
Nalle Puh 16.05.2004 11:50:23 | |
---|
Itse olen havainnut jännän asian...kun korkeat nuotiti paranee samalla on parantunut matalatkin ihan selvästi.... |
Saami 16.05.2004 16:33:39 | |
---|
Örinä on perseestä... Laulakaa kunnolla! Ihan asiallinen kommentti, mutta en pistäisi vähän pidempiä perusteluja pahana. |
M.i.k.key 17.05.2004 17:15:10 | |
---|
Ihan asiallinen kommentti, mutta en pistäisi vähän pidempiä perusteluja pahana. Tuo aikaisempi oli ihan vain henkilökohtainen mielipiteeni. Perustuu pitkälti omaan musiikkimakuuni ja en siis jaksanut alkaa tuota sen kummemmin perustelemaan. En itseasiassa jaksa nytkään. Kyllä se vastaus löytyy ihan omaa kurkkuaan kuuntelemalla My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
Juutas 17.05.2004 18:26:16 | |
---|
Kotiteollisuuden cover-biisien esittämisestä olen jo melkein luopunut. PIttee vain virittää se kitara omaan äänialaan ja tehdä sellaisia biisejä joissa oma ääni kuulostaa parhaimmalta. Kyllä viisas ihminen tekisi niin. Aijai, nyt kerjään verta nenästäni, mutta mun mielestä Hynysenkin olisi kannattanut noudattaa edellisen kirjoittajan ohjetta. IMHO Kotiteollisuuden biisit (mitä olen uudelta levyltä sattunut kuulemaan) ovat sävelletty kaikki liian alas Hynysen äänelle ja se joutuu vetämään suurimman osan biiseistä hieman epätarkasti ja jotenkin epävarman kuuloisesti. Eli sävelaskel tai pari ylöspäin sovitettaessa olisi tehnyt Hynysestäkin nykyistä huomattavasti paremman laulajan... =) Kertseissähän se laulu sitten jo irtoaakin ihan komeasti. Ja jottei vain kukaan saisi näppylöitä, niin tämä siis vain MINUN mielipiteenäni. |
kikkomän 19.05.2004 16:46:08 | |
---|
En malta olla mainitsematta Arch Enemyn vokalistia. Huh. niin ja se mimmi yhdessä bändissä jotka tulevat ulkoimailta. siis siinä bändissä on nainen joka örisee. siinäpä nainen. öh aurinko paistaa ja veeetttä sattaa , taitaa tulla ARMAGEDDON!! |