Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puut kitaran rungon rakentamiseen suomesta?
1 2
tele09
17.03.2012 18:20:02 (muokattu 17.03.2012 18:24:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä voisi ostaa suomessa puuta kitaran rungon rakentamiseen? Pitäisi olla hyvää laatua..
Löysin pari keskustelua jo foorumilta, mutta tähänkin saa ehdottaa
 
kiitos
 
tender.insanity
17.03.2012 19:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Mistä voisi ostaa suomessa puuta kitaran rungon rakentamiseen? Pitäisi olla hyvää laatua..
Löysin pari keskustelua jo foorumilta, mutta tähänkin saa ehdottaa
 
kiitos

 
Taas puolta sademetsää kaatamaan?
http://www.jemsite.com/forums/f15/custom-uni-build-119174.html
 
tele09
17.03.2012 23:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinkin loimuvaahteran myyjät kiinnostavat..
 
e0700719
18.03.2012 10:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Taas puolta sademetsää kaatamaan?
http://www.jemsite.com/forums/f15/custom-uni-build-119174.html

 
joo ja kukkia syömään...
 
laurilaguitars.blogspot.com
e0700719
18.03.2012 10:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Mistä voisi ostaa suomessa puuta kitaran rungon rakentamiseen? Pitäisi olla hyvää laatua..
Löysin pari keskustelua jo foorumilta, mutta tähänkin saa ehdottaa
 
kiitos

 
Loimuvaahteraa löytyy ainaskin korpi-instrumentsiltä: http://korpi-instruments.com/tuotteet_puut.html
 
Ollut aina hyvänlaatusta mitä oon tilannu.
 
Samalta myyjälyä saa myös amerikan leppää ja mahonkia.
 
Itse oon mahongit tilannu hakalan puutukusta lahdesta, samasta paikasta oon ostanu myös espanjan seetriä ja olen ollu ihan tyytyväinen.
 
Fiskarsin laatupuu on yks vaihtoehto, mutta mene itse paikanpäälle valkkaamaan, lähettävät paskaa.
 
Tervaleppää oon ostanu paikalliselta sahalta todella halvalla, eli jos tietää sahureita, kannattaa kysellä.
 
laurilaguitars.blogspot.com
karkki
19.03.2012 12:23:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hesarin kuttuurisivulla oli muuten tänään (ma 19.3) iso juttu kitarapuista otsikolla "Suomalainen roskapuu voisi korvata ulkomaiset jalopuut".
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
varakeef
19.03.2012 15:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Hesarin kuttuurisivulla oli muuten tänään (ma 19.3) iso juttu kitarapuista otsikolla "Suomalainen roskapuu voisi korvata ulkomaiset jalopuut".
 
Aika epäsopiva verrokkipari siinä jutussa. Laminoituun paksukoppaiseen sähkikseen käy tietysti aika lailla mikä puu tahansa, mutta onko kukaan kunnollista akustista tuon Gibsonin tapaan saanut aikaan kotimaisista puista.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
e0700719
19.03.2012 15:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Hesarin kuttuurisivulla oli muuten tänään (ma 19.3) iso juttu kitarapuista otsikolla "Suomalainen roskapuu voisi korvata ulkomaiset jalopuut".
 
Onko isoki juttu?
 
Joutuu varmaan vaasalaisänkyrä käydä ostamas hesarin!
 
laurilaguitars.blogspot.com
tele09
20.03.2012 18:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ehdotuksia mistä saisi leppäpuupalan joka riittäisi yksinään straton bodyn tekemiseen?
 
JPHe
20.03.2012 22:57:25 (muokattu 20.03.2012 23:08:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Onko ehdotuksia mistä saisi leppäpuupalan joka riittäisi yksinään straton bodyn tekemiseen?
 
En tiedä onko siinä hirveesti järkeä ja harvassa sellaiset
 
Ulkomailta pitää tilailla
 
http://www.bestguitarparts.com/guit … lder_Electric_Guitar_Body_Blank.htm
 
http://www.veddermountainhardwoods. … -pages/electric-guitar-body-blanks/
 
http://www.ebay.com/itm/Guitar-wood … r=&hash=item2c62cf8f3e#ht_500wt_969
 
warlock
26.03.2012 21:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakalan puutukusta kävin amerikanleppää hakemassa kolmeen bodyyn. Maksoi 40e.
En tiiä onko mitään järkeä tilata ulkomailta kun suomestakin saa kohtuu hintaan.
 
e0700719
26.03.2012 22:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Hakalan puutukusta kävin amerikanleppää hakemassa kolmeen bodyyn. Maksoi 40e.
En tiiä onko mitään järkeä tilata ulkomailta kun suomestakin saa kohtuu hintaan.

 
Ihan järki kaupat teit. Korpi-instrumentsi olis ottanu noista joku 180 ;)
 
laurilaguitars.blogspot.com
JPHe
28.03.2012 13:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Ihan järki kaupat teit. Korpi-instrumentsi olis ottanu noista joku 180 ;)
 
Erohan on siinä että ostatko lankkua kuutiohinnalla, vain vasta kun joku saman lankun pilkkoo ja valitsee sopivat palat. Samaa lankkua joka tapauksessa. Vielä kun jostain jenkeistä tilaa laivalastin samaa puuta, niin osa jää takassa poltettavksikin ja yhtä soitinta kohden jää aika vähän kustannusta. Ei se välikäsi työtään ilmaiseksi tee, vaikka joskus siitä kannattaakin maksaa.
 
e0700719
28.03.2012 21:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Erohan on siinä että ostatko lankkua kuutiohinnalla, vain vasta kun joku saman lankun pilkkoo ja valitsee sopivat palat. Samaa lankkua joka tapauksessa. Vielä kun jostain jenkeistä tilaa laivalastin samaa puuta, niin osa jää takassa poltettavksikin ja yhtä soitinta kohden jää aika vähän kustannusta. Ei se välikäsi työtään ilmaiseksi tee, vaikka joskus siitä kannattaakin maksaa.
 
Kyllähän sitä mielellään noista otelautapuista korvelle maksaa, kuin myös joskus vaahtera kaulapuista, mutta en niin tuota kennedylandian leppää kaipaa. Oon niin vannoutunu tervaleppiksen suosija.
 
laurilaguitars.blogspot.com
kulmahiomakone
29.03.2012 18:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Vielä kun jostain jenkeistä tilaa laivalastin samaa puuta, niin osa jää takassa poltettavksikin ja yhtä soitinta kohden jää aika vähän kustannusta.
 
Jos vaan rakentaa jokusen tuhatta kitaraa. Tuota kimppatilaustoimintaa seuratessa (ja siihen myös itse osallistuneena) on kieltämättä käynyt mielessä, että tuleeko se keskivertoharrastelijalle loppujen lopuksi halvemmaksi tilata raudat kymmeneen kitaraan kuin käydä vaikkapa Millbrookista hakemassa niihin mitkä oikeasti rakentaa.
 
Valitettavan suomalaistahan tämä on, että itketään hintoja ilman että ymmärretään hinnanmuodostusta ja ostetaan tilaisuuden tullen halvalla tarpeetonta.
 
Nimim. raudat ja puut ainakin kymmeneen rakentamattomaan kitaraan, kun on joskus halvalla saanut.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
SfNysse
29.03.2012 20:31:26 (muokattu 29.03.2012 20:32:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostan sulta halvalla runkopuita.Oikeesti.
 
e0700719
29.03.2012 22:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SfNysse: Ostan sulta halvalla runkopuita.Oikeesti.
 
Ja minä niitä rautoja!!!!
 
laurilaguitars.blogspot.com
ATIA
29.03.2012 22:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Hesarin kuttuurisivulla oli muuten tänään (ma 19.3) iso juttu kitarapuista otsikolla "Suomalainen roskapuu voisi korvata ulkomaiset jalopuut".
 
Jutussa kerrottiin kitararakentaja Juha Lottosesta. Kuvasssa oli hänen Centurion-mallinen kitaransa. En muista mainittiinko jutussa sitä sivuseikkaa, että Lottonen ainakin ennen käytti tuon kitaramallin rakentamisessa lämpökäsiteltyä puuta. Käsittääkseni tämä tapahtuu isossa uunissa, jossa suuressa kosteudessa puut lämmitetään kovaan kuumuuteen. Näin käsittääkseni puu saavuttaa työstettävyyteen sopivan kuivuuden nopeammin sekä puumateriaalin myöhempi eläminen minimoidaan. Näin Lottonen on minulle kertonut.
 
T: at
 
Jasoniitti
30.03.2012 11:06:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Ihan järki kaupat teit. Korpi-instrumentsi olis ottanu noista joku 180 ;)
 
Korpi-instumentille täytyy minun kyllä antaa kehuja hyvästä palvelustaja siitä olen valmis vähän maksamaan. Minä ainakin olen saanut puiden lisäksi ystävällistä ja kiireetöntä opastusta puhelimessa joihinkin rakentamisessa askarruttaneisiin asioihin.
 
Ja oikohöylän puuttumisen takia otan bodyn puut valmiiksi liimattuina ja työstöpaksuuteen höylättynä. Tämäkin luonnollisesti maksaa vähän ylimääräistä, mutta sen olen valmis maksamaan.
 
GiovanniDiRondo
03.04.2012 15:54:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Jutussa kerrottiin kitararakentaja Juha Lottosesta. Kuvasssa oli hänen Centurion-mallinen kitaransa. En muista mainittiinko jutussa sitä sivuseikkaa, että Lottonen ainakin ennen käytti tuon kitaramallin rakentamisessa lämpökäsiteltyä puuta. Käsittääkseni tämä tapahtuu isossa uunissa, jossa suuressa kosteudessa puut lämmitetään kovaan kuumuuteen. Näin käsittääkseni puu saavuttaa työstettävyyteen sopivan kuivuuden nopeammin sekä puumateriaalin myöhempi eläminen minimoidaan. Näin Lottonen on minulle kertonut.
 
T: at

 
Tämä on suomalaisen tutkimustyön tulosta. Myös Ruokangas käyttää tätä menetelmää. Ulkomailla Music Man ja Suhr.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «